VVV CDI unit's
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen
VVV CDI unit's
Weet iemand zo de verschillende verkrijgbare CDI-unit's op te noemen?
Ik zoek eigenlijk een originele C90 unit maar ik zag ook immitaties te koop.. Zijn deze immitatie-units qua vervroegingscurve bijvoorbeeld vergelijkbaar met de nieuw type C90 unit's..?
Heeft iemand tips of aanbevelingen voor een bepaald type of exemplaar?
Alvast bedankt! Coert
Ik zoek eigenlijk een originele C90 unit maar ik zag ook immitaties te koop.. Zijn deze immitatie-units qua vervroegingscurve bijvoorbeeld vergelijkbaar met de nieuw type C90 unit's..?
Heeft iemand tips of aanbevelingen voor een bepaald type of exemplaar?
Alvast bedankt! Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers"
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen
Hallo dan!
Heb laatst een ND vliegwiel met pukkel van 16mm gemonteerd en vandaag een shindengen met rode stekker van Jasper geleend, nu merk ik nog geen ene fluit van vervroeging; ik zal morgen eens kijken met een ontstekingslamp of ik een vervroegingscurve kan vinden, of is alleen de Shindengen met witte stekker vervroegend..?
bedankt! Coert
Heb laatst een ND vliegwiel met pukkel van 16mm gemonteerd en vandaag een shindengen met rode stekker van Jasper geleend, nu merk ik nog geen ene fluit van vervroeging; ik zal morgen eens kijken met een ontstekingslamp of ik een vervroegingscurve kan vinden, of is alleen de Shindengen met witte stekker vervroegend..?
bedankt! Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers"
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
-
- Admin
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Die vervroegende van rovaza doet iig weinig. Ik had twee vliegwielen, één met een ronde pukkel en één met een langwerpige pukkel. Beide vliegwielen deden hetzelfde, geen verschil te merken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de unit sowieso vervroegd, ongeact hoelang de pukkel is.
Overigens ook geprobeert met een chinese unit met witte stekker, die deed ook hetzelfde.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de unit sowieso vervroegd, ongeact hoelang de pukkel is.
Overigens ook geprobeert met een chinese unit met witte stekker, die deed ook hetzelfde.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen
Zodan! Vanmiddag met een stroboscoop gemeten en de Shindengen met rode stekker van jasper in combinatie met een ND vliegwiel zorgt voor een vervroeging van 6mm ten opzichte van het normale ontstekingstijdstip..
Op de foto zie je bovenaan een ND C90 vliegwiel en onderaan een gewoon chinees vliegwiel met vast ontstekingsmoment.
Zoals je ziet staat het F teken bij het ND vliegwiel veel verder naar rechts dan bij het bami exemplaar.
Tijdens stationair draaien bevond zich hier het ontstekingstijdstip, bij deellast kwam het ontstekingstijdstip op de positie van het normale F moment te staan en bij acceleren van deellast naar vollast ging het moment richting het meest linker merkteken dus richting maximale vervroeging.
De ontsteking heeft dus een totale vervroeging van 6mm op een vliegwielomtrek van 365mm.
Als ik 6 deel door 365 en de uitkomst daarvan deel op 360 graden kom ik op een vervroeging van slechts 5,92 graden, kan iemand deze theorie beamen en mij vertellen of er nog sterker vervroegende ontstekingen bestaan..?
Het zal in ieder geval verklaren waarom mijn C90 blokje veel beter stationair ging draaien en waarom ik amper iets merk van de vervroeging op hoger toerental.
Naar mijn idee is deze vervroegende ontsteking dus veel meer een tegemoetkoming van een juist ontstekingstijdstip op een lager toerental dan dat het een ontsteking is die louter en alleen tot z'n recht komt in het bovengebied.
Heeft er ook iemand een idee van de werking en de manier van het opwekken van het signaal dat het ontstekingstijdstip aanduidt? Ik neem altijd maar aan dat het een Inductieve sensor is (gezien de twee draden naar de pick-up)waarvan de opgewekte sinus in de CDI unit getriggerd wordt tot een bruikbare blokspanning maar is dit ook werkelijk zo?
In dat geval kan ik voor extra vervroeging de pukkel toch gewoon aan de linkerkant oplassen en bijvijlen tot de originele vorm? Dan zou je de benodigde lengte gewoon kunnen berekenen aan de hand van de gewenste maximale vervroeging in krukasgraden..
Oh en wie wil er voor mij z'n pukkel even opmeten..? bedankt alvast!
Coert
Op de foto zie je bovenaan een ND C90 vliegwiel en onderaan een gewoon chinees vliegwiel met vast ontstekingsmoment.
Zoals je ziet staat het F teken bij het ND vliegwiel veel verder naar rechts dan bij het bami exemplaar.
Tijdens stationair draaien bevond zich hier het ontstekingstijdstip, bij deellast kwam het ontstekingstijdstip op de positie van het normale F moment te staan en bij acceleren van deellast naar vollast ging het moment richting het meest linker merkteken dus richting maximale vervroeging.
De ontsteking heeft dus een totale vervroeging van 6mm op een vliegwielomtrek van 365mm.
Als ik 6 deel door 365 en de uitkomst daarvan deel op 360 graden kom ik op een vervroeging van slechts 5,92 graden, kan iemand deze theorie beamen en mij vertellen of er nog sterker vervroegende ontstekingen bestaan..?
Het zal in ieder geval verklaren waarom mijn C90 blokje veel beter stationair ging draaien en waarom ik amper iets merk van de vervroeging op hoger toerental.
Naar mijn idee is deze vervroegende ontsteking dus veel meer een tegemoetkoming van een juist ontstekingstijdstip op een lager toerental dan dat het een ontsteking is die louter en alleen tot z'n recht komt in het bovengebied.
Heeft er ook iemand een idee van de werking en de manier van het opwekken van het signaal dat het ontstekingstijdstip aanduidt? Ik neem altijd maar aan dat het een Inductieve sensor is (gezien de twee draden naar de pick-up)waarvan de opgewekte sinus in de CDI unit getriggerd wordt tot een bruikbare blokspanning maar is dit ook werkelijk zo?
In dat geval kan ik voor extra vervroeging de pukkel toch gewoon aan de linkerkant oplassen en bijvijlen tot de originele vorm? Dan zou je de benodigde lengte gewoon kunnen berekenen aan de hand van de gewenste maximale vervroeging in krukasgraden..
Oh en wie wil er voor mij z'n pukkel even opmeten..? bedankt alvast!
Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers"
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
Wat ik wel eens heb gelezen, is dat de hondablokjes enigzins begrensd zijn op de toeren, om ze te beschermen tegen al te enhausiaste toerenjagers. *ahum*patricken bijvoorbeeld*ahum*.
Misschien dat hij daarom niet zo extreem vervroegt?
Heeft ie trouwens een vervroegingscurve, of gewoon drie standen?
Misschien dat hij daarom niet zo extreem vervroegt?
Heeft ie trouwens een vervroegingscurve, of gewoon drie standen?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen
- se7ven
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
- Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
- Locatie: regio Amersfoort
Mijn aangepast jc vliegwiel heeft een pukkel van 18,4mm.
Na wat testen bleek dit goed te werken. Iets meer en je hebt zeker te veel vervroeging.
In 2003 is het vliegwiel aangepast. Helaas weet ik niet meer wat voor cdi ik er voor heb gebruikt.
Toen ik nog mijn 90cc set nog op de singa (bj 2002) had werkte het goed.
Al denk ik dat de pukkel iets korter kan.
Op marktplaats kun je voor 35 euro vervroegende cdi's kopen voor een 4takt-pitbike. Zoek op 'Tuning CDI voor Pitbike. '
edit zoek op 'NEW racing CDI Dax, Monkey, Madass (50 t/m 110cc 4 takt)'
27,50
Wat voor pukkel deze nodig hebben weet ik niet... testen dus!
*
zoeken op pitbike op mp levert heel wat leuke onderdelen op.. zoals een 4takt pitbike voor 99 euro! zoek op : NU OF NOOIT // Pit Bike // Pitbike // Crossmotor // Motor
Na wat testen bleek dit goed te werken. Iets meer en je hebt zeker te veel vervroeging.
In 2003 is het vliegwiel aangepast. Helaas weet ik niet meer wat voor cdi ik er voor heb gebruikt.
Toen ik nog mijn 90cc set nog op de singa (bj 2002) had werkte het goed.
Al denk ik dat de pukkel iets korter kan.
Op marktplaats kun je voor 35 euro vervroegende cdi's kopen voor een 4takt-pitbike. Zoek op 'Tuning CDI voor Pitbike. '
edit zoek op 'NEW racing CDI Dax, Monkey, Madass (50 t/m 110cc 4 takt)'
27,50
Wat voor pukkel deze nodig hebben weet ik niet... testen dus!
*
zoeken op pitbike op mp levert heel wat leuke onderdelen op.. zoals een 4takt pitbike voor 99 euro! zoek op : NU OF NOOIT // Pit Bike // Pitbike // Crossmotor // Motor
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen
Ah bedankt voor de info!
Je weet zeker niet meer de afstand tussen F en T ? Was het een gewoon vliegwiel met ronde pukkel die je verlast hebt..?
als ik de verhouding tussen f en t zou weten zou ik uit kunnen gaan van hetzelfde stationairtijdstip..
Oh stom van me, bedenk pas net dat ik de voorontsteking ten opzichte van BDP zo uit kan rekenen, afstand tussen F en T bij de Nippon Denso is 15mm wat omgerekend een stationair vervroeging van 14,8 graden.
Deellast (en tevens het vaste moment van het bami vliegwiel) ligt op 25mm voor BDP, dus dat komt op 24,65 graden.
Vollast ligt op 31mm voor BDP, dus op 30,6 graden voorontsteking..
Hmm de vervroeging zal nog een stukje meer zijn want ik ben een omtrek aan het meten met een schuifmaat.. achja
lekker hoor
Je weet zeker niet meer de afstand tussen F en T ? Was het een gewoon vliegwiel met ronde pukkel die je verlast hebt..?
als ik de verhouding tussen f en t zou weten zou ik uit kunnen gaan van hetzelfde stationairtijdstip..
Oh stom van me, bedenk pas net dat ik de voorontsteking ten opzichte van BDP zo uit kan rekenen, afstand tussen F en T bij de Nippon Denso is 15mm wat omgerekend een stationair vervroeging van 14,8 graden.
Deellast (en tevens het vaste moment van het bami vliegwiel) ligt op 25mm voor BDP, dus dat komt op 24,65 graden.
Vollast ligt op 31mm voor BDP, dus op 30,6 graden voorontsteking..
Hmm de vervroeging zal nog een stukje meer zijn want ik ben een omtrek aan het meten met een schuifmaat.. achja
lekker hoor
BC/MC "De Ruige Rukkers"
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
- Locatie: zutphen