VVV CDI unit's

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

VVV CDI unit's

Bericht door stangenstoter »

Weet iemand zo de verschillende verkrijgbare CDI-unit's op te noemen?

Ik zoek eigenlijk een originele C90 unit maar ik zag ook immitaties te koop.. Zijn deze immitatie-units qua vervroegingscurve bijvoorbeeld vergelijkbaar met de nieuw type C90 unit's..?

Heeft iemand tips of aanbevelingen voor een bepaald type of exemplaar?

Alvast bedankt! Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

(V)
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:25
Locatie: Arnhem "de Afvoerput" Presikhaaf

Bericht door (V) »

Zijn die originele zo erg moeilijk te verkrijgen? Ik heb zo'n shinegandinges en die heb ik volgens mij gewoon uit de sloot gevist...

Edit: dat was ik dus.
Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Originele zijn duur..
Ga heen en vereenvoudig u!

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Hallo dan!

Heb laatst een ND vliegwiel met pukkel van 16mm gemonteerd en vandaag een shindengen met rode stekker van Jasper geleend, nu merk ik nog geen ene fluit van vervroeging; ik zal morgen eens kijken met een ontstekingslamp of ik een vervroegingscurve kan vinden, of is alleen de Shindengen met witte stekker vervroegend..?

bedankt! Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Volgens mij moet je echt een flink langwerpige pukkel hebben van bijna 2,5cm.

Dat is tenminste waar ik wel eens aan gewerkt heb.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Die vervroegende van rovaza doet iig weinig. Ik had twee vliegwielen, één met een ronde pukkel en één met een langwerpige pukkel. Beide vliegwielen deden hetzelfde, geen verschil te merken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de unit sowieso vervroegd, ongeact hoelang de pukkel is.

Overigens ook geprobeert met een chinese unit met witte stekker, die deed ook hetzelfde.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Zodan! Vanmiddag met een stroboscoop gemeten en de Shindengen met rode stekker van jasper in combinatie met een ND vliegwiel zorgt voor een vervroeging van 6mm ten opzichte van het normale ontstekingstijdstip..

Op de foto zie je bovenaan een ND C90 vliegwiel en onderaan een gewoon chinees vliegwiel met vast ontstekingsmoment.

Afbeelding

Zoals je ziet staat het F teken bij het ND vliegwiel veel verder naar rechts dan bij het bami exemplaar.
Tijdens stationair draaien bevond zich hier het ontstekingstijdstip, bij deellast kwam het ontstekingstijdstip op de positie van het normale F moment te staan en bij acceleren van deellast naar vollast ging het moment richting het meest linker merkteken dus richting maximale vervroeging.

De ontsteking heeft dus een totale vervroeging van 6mm op een vliegwielomtrek van 365mm.
Als ik 6 deel door 365 en de uitkomst daarvan deel op 360 graden kom ik op een vervroeging van slechts 5,92 graden, kan iemand deze theorie beamen en mij vertellen of er nog sterker vervroegende ontstekingen bestaan..?
Het zal in ieder geval verklaren waarom mijn C90 blokje veel beter stationair ging draaien en waarom ik amper iets merk van de vervroeging op hoger toerental.
Naar mijn idee is deze vervroegende ontsteking dus veel meer een tegemoetkoming van een juist ontstekingstijdstip op een lager toerental dan dat het een ontsteking is die louter en alleen tot z'n recht komt in het bovengebied.

Heeft er ook iemand een idee van de werking en de manier van het opwekken van het signaal dat het ontstekingstijdstip aanduidt? Ik neem altijd maar aan dat het een Inductieve sensor is (gezien de twee draden naar de pick-up)waarvan de opgewekte sinus in de CDI unit getriggerd wordt tot een bruikbare blokspanning maar is dit ook werkelijk zo?

In dat geval kan ik voor extra vervroeging de pukkel toch gewoon aan de linkerkant oplassen en bijvijlen tot de originele vorm? Dan zou je de benodigde lengte gewoon kunnen berekenen aan de hand van de gewenste maximale vervroeging in krukasgraden..

Oh en wie wil er voor mij z'n pukkel even opmeten..? :D bedankt alvast!

Coert
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Wat ik wel eens heb gelezen, is dat de hondablokjes enigzins begrensd zijn op de toeren, om ze te beschermen tegen al te enhausiaste toerenjagers. *ahum*patricken bijvoorbeeld*ahum*.

Misschien dat hij daarom niet zo extreem vervroegt?

Heeft ie trouwens een vervroegingscurve, of gewoon drie standen?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Hij heeft zeker meer dan drie posities maar over een volwaardige curve kun je niet helemaal spreken, het ding versprong wel redelijk zichtbaar..
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Bericht door se7ven »

Mijn aangepast jc vliegwiel heeft een pukkel van 18,4mm.

Na wat testen bleek dit goed te werken. Iets meer en je hebt zeker te veel vervroeging.

In 2003 is het vliegwiel aangepast. Helaas weet ik niet meer wat voor cdi ik er voor heb gebruikt.
Toen ik nog mijn 90cc set nog op de singa (bj 2002) had werkte het goed.
Al denk ik dat de pukkel iets korter kan.

Op marktplaats kun je voor 35 euro vervroegende cdi's kopen voor een 4takt-pitbike. Zoek op 'Tuning CDI voor Pitbike. '
edit zoek op 'NEW racing CDI Dax, Monkey, Madass (50 t/m 110cc 4 takt)'
27,50
Wat voor pukkel deze nodig hebben weet ik niet... testen dus!

*
zoeken op pitbike op mp levert heel wat leuke onderdelen op.. zoals een 4takt pitbike voor 99 euro! zoek op : NU OF NOOIT // Pit Bike // Pitbike // Crossmotor // Motor
:wink:
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Ah bedankt voor de info!
Je weet zeker niet meer de afstand tussen F en T ? Was het een gewoon vliegwiel met ronde pukkel die je verlast hebt..?

als ik de verhouding tussen f en t zou weten zou ik uit kunnen gaan van hetzelfde stationairtijdstip..

Oh stom van me, bedenk pas net dat ik de voorontsteking ten opzichte van BDP zo uit kan rekenen, afstand tussen F en T bij de Nippon Denso is 15mm wat omgerekend een stationair vervroeging van 14,8 graden.

Deellast (en tevens het vaste moment van het bami vliegwiel) ligt op 25mm voor BDP, dus dat komt op 24,65 graden.

Vollast ligt op 31mm voor BDP, dus op 30,6 graden voorontsteking..

Hmm de vervroeging zal nog een stukje meer zijn want ik ben een omtrek aan het meten met een schuifmaat.. achja :D


lekker hoor :D
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Die van se7ven was een JC voor 6V tap. Was een klein rond pukkeltje van 9mm die flink langwerpig was gemaakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

maar gewoon opgelast en daarna strak gevijld dus..?
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Heb laatst een hitachi 36a aan kippenverver verkocht. Dit zou de meest vervroegende ontsteking zijn die standaard is geleverd op de c90. Ik heb de pukkels ook vergeleken met een ND en een mitsuba en het scheelt idd best veel. minstens 5 mm zo uit m'n hoofd, maar meer kan ook
cracque frontal

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

stangenstoter schreef:maar gewoon opgelast en daarna strak gevijld dus..?
Ja. Ik had de indruk dat een stukje strip was dat er tegenaangelast zat. Misschien wil Bert een foto voor je maken
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie