honda NT electra? voorrem?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

honda NT electra? voorrem?

Bericht door zollie »

oke, ben met mn chaly bezig, draadjes klussen etc.

heb:

NT chaly draadboom & HI-LO stuurschakelaar
normaal contactslot (2standen)
run-stop knop van een Z50R

plan was een beetje om met de stopknop de lampen te bedienen, en de hi-lo knop te gebruiken voor de stand (duh)

maar ik vraag me af hoe het ookalweer zat met de accu enzo?
in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?

en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)


is het voldoende om de aan/uit knop te verbinden met geel=bruin&blauwwit (voeding=achterlicht&voorlicht)

zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?


oke en nog wat, in de accubak heb ik draden over:

rood met oogje en zekering: accu
groen met oogje: accu?
nog meer groen met oog: massa op frame?
zwart? voeding knipperrelais? (ook grijs, oranje, blauw, maar ik heb geen knippers)
bruin-wit met roze hoes = ???


heeft de regulator/rectifier aarde nodig? (3 draden)




nog een vraagje, mijn 3spaaks wieltjes zijn te smal voor mn vork. het komt erop neer dat beide kanten dienen opgevuld te worden met elk een 1mm ring. remanker van voor heeft dus een mm minder raakvlak met de bobbel op de vork.

nu is t wel een ot hydro, een stuk degelijker dan de ouwe chaly platgeslagen verwarmingsbuis, maar toch?
moet ik me onveilig voelen? moet ik de bobbel op laten lassen? of een andere truuc?

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

samengevat (en een boel knip en plakwerk verder)


Wat moet ik met de wit/zwarte draad in mn koplamp?
hij komt van de gelijkrichter af, en is bij licht uit, aangesloten op de aarde.

waarom? en kan t kwaad als ik m zo laat?

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
Dat is alleen bij een 3p regelaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de spanning bij lichten uit te hoog wordt, omdat dan -vreemd genoeg- ook de begrenzingsweerstand uitgezet wordt. Dan is de regelaar nodig. Als het licht aan is de regelaar niet nodig. Een vreemd ontwerp. Dus je hebt de keuze: altijd licht aan, dan mag ie weg, anders niet. Bij een NT 4p regelaar hebben ze dat wel netjes opgelost.

en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
Ja, maar let er op dat de begrenzingsweerstand (dat ding ergens op de carb) aan gaat via die br/zw draad. Maar die kun je ook op de gele draad aansluiten, maar dan wel altijd met licht aan rijden.

zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
Nee, alleen via de regelaar.

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

Henk Veen schreef:in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
Dat is alleen bij een 3p regelaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de spanning bij lichten uit te hoog wordt, omdat dan -vreemd genoeg- ook de begrenzingsweerstand uitgezet wordt. Dan is de regelaar nodig. Als het licht aan is de regelaar niet nodig. Een vreemd ontwerp. Dus je hebt de keuze: altijd licht aan, dan mag ie weg, anders niet. Bij een NT 4p regelaar hebben ze dat wel netjes opgelost.

en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
Ja, maar let er op dat de begrenzingsweerstand (dat ding ergens op de carb) aan gaat via die br/zw draad. Maar die kun je ook op de gele draad aansluiten, maar dan wel altijd met licht aan rijden.


zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
Nee, alleen via de regelaar.
bedankt!


maar: volgens t lichtschakelaarschema wordt de bruin/witte draad (dus de weerstand) niet gebruikt bij lichten uit.

dus beste oplossing is gewoon altijd lichten aan, wit/zwarte draad vergeten, en bruin/witte draad vergeten?

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

iemand die over bovenstaand weerstand dilemma uitsluitsel kan geven?

wordt de weerstand gebruikt als je kiest voor continue verlichting?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

de beste oplossing is een 4-pins gelaar/gelijkrichter nemen. Dan is geel gewoon de voeding voor je verlichting en die kan ook gewoon uit staan. Zwart/wit is dan niet meer nodig.
cracque frontal

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

hmnmm....

oke, wordt dat een groot probleem om op mn draadboom aan te sluiten?

welke draden moeten er aan een 4 pins? 2meer dus, als wit/zwart weg gaat...

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

ff schema bekeken met 4pins regelaar...
4pins heeft dus:

geel: aftakking van de verlichting (blok-licht-reg allemaal verbonden)
wit: direct uit blok
groen: aarde, in schema direct naar bobine-aarde. maar kan overal?
rood: accu +


correct?


nu zon ding vinden, wie heeft m orgi honda incl aansluitkut?

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

oke, laatste keer hopelijk.


het lijkt opgelost, ik vond in de kelder nog een mooie schakelaar, ON-OFF.
icm HI-LO perfect dus.

OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus)
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar.


perfecto icm de 3pins regelaar toch?

weerstand overbodig?




alles lijkt perfect, Henk Veen, fouten betrapt?


groeten

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

zollie schreef:oke, laatste keer hopelijk.
het lijkt opgelost, ik vond in de kelder nog een mooie schakelaar, ON-OFF.
icm HI-LO perfect dus.
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus)
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar.
perfecto icm de 3pins regelaar toch?
weerstand overbodig?
alles lijkt perfect, Henk Veen, fouten betrapt?
groeten
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus) OK
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar. OK
weerstand overbodig? Volgens het schema, is de weerstand aangesloten bij dimlicht (en stadslicht), maar bij groot licht niet. Zal wel zijn omdat je maar even met groot licht rijdt en dan ook zoveel mogelijk licht wilt hebben. Die mogelijkheid heb je niet, neem ik aan? Dan zou ik de weerstand toch aan de gele draad hangen. Anders branden je lampen vast eerder door. Uiteraard is een 4p beter, maar iets minder high-tech gaat ook.

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.

en niet bij HL stand...

zou dus toch moeten kloppen?

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.

en niet bij HL stand...

zou dus toch moeten kloppen?
snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

Henk Veen schreef:
zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.

en niet bij HL stand...

zou dus toch moeten kloppen?
snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?
uh, ik bedoelde: in de originele schakelaar (die ik dus niet heb) hoort de weerstand alleen aangesloten te zijn bij P verlichting.

gezien ik die dus niet heb, maar alleen OFF-ON, en HI-LO, lijkt het erop of ik de weerstand helemaal niet hoef te installeren.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

zollie schreef:
Henk Veen schreef:
zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.

en niet bij HL stand...

zou dus toch moeten kloppen?
snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?
uh, ik bedoelde: in de originele schakelaar (die ik dus niet heb) hoort de weerstand alleen aangesloten te zijn bij P verlichting.

gezien ik die dus niet heb, maar alleen OFF-ON, en HI-LO, lijkt het erop of ik de weerstand helemaal niet hoef te installeren.
haha, klinkt als: koop een frame zonder motor en je hebt geen motor nodig. De weerstand heb je nodig om de spanning te begrenzen, anders branden je lampen door. Sluit 'm aan op de witte draad of -als dat beter uitkomt- op de gele draad.

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

het klinkt allemaal vrij logisch... maar waarom heb ik dan een 'regulator/rectifier'?

altijd van gedachte geweest dat die je spanning in bedwang hield, en dus weerstanden overbodig maakte..

Plaats reactie