honda NT electra? voorrem?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
- Bezit: 1972 C50k3
1968 C110 - Locatie: Amsterdam
honda NT electra? voorrem?
oke, ben met mn chaly bezig, draadjes klussen etc.
heb:
NT chaly draadboom & HI-LO stuurschakelaar
normaal contactslot (2standen)
run-stop knop van een Z50R
plan was een beetje om met de stopknop de lampen te bedienen, en de hi-lo knop te gebruiken voor de stand (duh)
maar ik vraag me af hoe het ookalweer zat met de accu enzo?
in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
is het voldoende om de aan/uit knop te verbinden met geel=bruin&blauwwit (voeding=achterlicht&voorlicht)
zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
oke en nog wat, in de accubak heb ik draden over:
rood met oogje en zekering: accu
groen met oogje: accu?
nog meer groen met oog: massa op frame?
zwart? voeding knipperrelais? (ook grijs, oranje, blauw, maar ik heb geen knippers)
bruin-wit met roze hoes = ???
heeft de regulator/rectifier aarde nodig? (3 draden)
nog een vraagje, mijn 3spaaks wieltjes zijn te smal voor mn vork. het komt erop neer dat beide kanten dienen opgevuld te worden met elk een 1mm ring. remanker van voor heeft dus een mm minder raakvlak met de bobbel op de vork.
nu is t wel een ot hydro, een stuk degelijker dan de ouwe chaly platgeslagen verwarmingsbuis, maar toch?
moet ik me onveilig voelen? moet ik de bobbel op laten lassen? of een andere truuc?
heb:
NT chaly draadboom & HI-LO stuurschakelaar
normaal contactslot (2standen)
run-stop knop van een Z50R
plan was een beetje om met de stopknop de lampen te bedienen, en de hi-lo knop te gebruiken voor de stand (duh)
maar ik vraag me af hoe het ookalweer zat met de accu enzo?
in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
is het voldoende om de aan/uit knop te verbinden met geel=bruin&blauwwit (voeding=achterlicht&voorlicht)
zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
oke en nog wat, in de accubak heb ik draden over:
rood met oogje en zekering: accu
groen met oogje: accu?
nog meer groen met oog: massa op frame?
zwart? voeding knipperrelais? (ook grijs, oranje, blauw, maar ik heb geen knippers)
bruin-wit met roze hoes = ???
heeft de regulator/rectifier aarde nodig? (3 draden)
nog een vraagje, mijn 3spaaks wieltjes zijn te smal voor mn vork. het komt erop neer dat beide kanten dienen opgevuld te worden met elk een 1mm ring. remanker van voor heeft dus een mm minder raakvlak met de bobbel op de vork.
nu is t wel een ot hydro, een stuk degelijker dan de ouwe chaly platgeslagen verwarmingsbuis, maar toch?
moet ik me onveilig voelen? moet ik de bobbel op laten lassen? of een andere truuc?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
Dat is alleen bij een 3p regelaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de spanning bij lichten uit te hoog wordt, omdat dan -vreemd genoeg- ook de begrenzingsweerstand uitgezet wordt. Dan is de regelaar nodig. Als het licht aan is de regelaar niet nodig. Een vreemd ontwerp. Dus je hebt de keuze: altijd licht aan, dan mag ie weg, anders niet. Bij een NT 4p regelaar hebben ze dat wel netjes opgelost.
en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
Ja, maar let er op dat de begrenzingsweerstand (dat ding ergens op de carb) aan gaat via die br/zw draad. Maar die kun je ook op de gele draad aansluiten, maar dan wel altijd met licht aan rijden.
zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
Nee, alleen via de regelaar.
Dat is alleen bij een 3p regelaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de spanning bij lichten uit te hoog wordt, omdat dan -vreemd genoeg- ook de begrenzingsweerstand uitgezet wordt. Dan is de regelaar nodig. Als het licht aan is de regelaar niet nodig. Een vreemd ontwerp. Dus je hebt de keuze: altijd licht aan, dan mag ie weg, anders niet. Bij een NT 4p regelaar hebben ze dat wel netjes opgelost.
en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
Ja, maar let er op dat de begrenzingsweerstand (dat ding ergens op de carb) aan gaat via die br/zw draad. Maar die kun je ook op de gele draad aansluiten, maar dan wel altijd met licht aan rijden.
zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
Nee, alleen via de regelaar.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
- Bezit: 1972 C50k3
1968 C110 - Locatie: Amsterdam
bedankt!Henk Veen schreef:in de uit stand hoort zwart/wit (REG) verbonden te zijn met de aarde, waarom?
Dat is alleen bij een 3p regelaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de spanning bij lichten uit te hoog wordt, omdat dan -vreemd genoeg- ook de begrenzingsweerstand uitgezet wordt. Dan is de regelaar nodig. Als het licht aan is de regelaar niet nodig. Een vreemd ontwerp. Dus je hebt de keuze: altijd licht aan, dan mag ie weg, anders niet. Bij een NT 4p regelaar hebben ze dat wel netjes opgelost.
en er hoort een P lamp op. en er komt een bruin/wit draad aan te pas. is dit alleen voor de P lamp? (die ik niet gebruik)
Ja, maar let er op dat de begrenzingsweerstand (dat ding ergens op de carb) aan gaat via die br/zw draad. Maar die kun je ook op de gele draad aansluiten, maar dan wel altijd met licht aan rijden.
zie ik dan geen accufuncties over t hoofd? opladen van accu gaat bij NT niet via de lichtschakelaar?
Nee, alleen via de regelaar.
maar: volgens t lichtschakelaarschema wordt de bruin/witte draad (dus de weerstand) niet gebruikt bij lichten uit.
dus beste oplossing is gewoon altijd lichten aan, wit/zwarte draad vergeten, en bruin/witte draad vergeten?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
- Bezit: 1972 C50k3
1968 C110 - Locatie: Amsterdam
oke, laatste keer hopelijk.
het lijkt opgelost, ik vond in de kelder nog een mooie schakelaar, ON-OFF.
icm HI-LO perfect dus.
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus)
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar.
perfecto icm de 3pins regelaar toch?
weerstand overbodig?
alles lijkt perfect, Henk Veen, fouten betrapt?
groeten
het lijkt opgelost, ik vond in de kelder nog een mooie schakelaar, ON-OFF.
icm HI-LO perfect dus.
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus)
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar.
perfecto icm de 3pins regelaar toch?
weerstand overbodig?
alles lijkt perfect, Henk Veen, fouten betrapt?
groeten
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus) OKzollie schreef:oke, laatste keer hopelijk.
het lijkt opgelost, ik vond in de kelder nog een mooie schakelaar, ON-OFF.
icm HI-LO perfect dus.
OFF verbindt alleen de witzwarte met de aarde (de Regulator dus)
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar.
perfecto icm de 3pins regelaar toch?
weerstand overbodig?
alles lijkt perfect, Henk Veen, fouten betrapt?
groeten
ON verbindt alleen de gele met de HI-LO schakelaar. OK
weerstand overbodig? Volgens het schema, is de weerstand aangesloten bij dimlicht (en stadslicht), maar bij groot licht niet. Zal wel zijn omdat je maar even met groot licht rijdt en dan ook zoveel mogelijk licht wilt hebben. Die mogelijkheid heb je niet, neem ik aan? Dan zou ik de weerstand toch aan de gele draad hangen. Anders branden je lampen vast eerder door. Uiteraard is een 4p beter, maar iets minder high-tech gaat ook.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.
en niet bij HL stand...
zou dus toch moeten kloppen?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
- Bezit: 1972 C50k3
1968 C110 - Locatie: Amsterdam
uh, ik bedoelde: in de originele schakelaar (die ik dus niet heb) hoort de weerstand alleen aangesloten te zijn bij P verlichting.Henk Veen schreef:snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.
en niet bij HL stand...
zou dus toch moeten kloppen?
gezien ik die dus niet heb, maar alleen OFF-ON, en HI-LO, lijkt het erop of ik de weerstand helemaal niet hoef te installeren.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
- Bezit: C50c C50dv Novio
- Locatie: Veenendaal
haha, klinkt als: koop een frame zonder motor en je hebt geen motor nodig. De weerstand heb je nodig om de spanning te begrenzen, anders branden je lampen door. Sluit 'm aan op de witte draad of -als dat beter uitkomt- op de gele draad.zollie schreef:uh, ik bedoelde: in de originele schakelaar (die ik dus niet heb) hoort de weerstand alleen aangesloten te zijn bij P verlichting.Henk Veen schreef:snap 'm niet. hierboven zei je dat je alleen hi/lo had en geen p-stand. Zonder P-stand je bruin/wit op de witte aansluiten (weerstand alleen bij dimlicht) of op de bruine draad (snelhmeter/achterlicht) aansluiten. Die weerstand heb je wel ergens zitten?zollie schreef:volgens het schema van de originele draadboom (waar ik dus de passende schakelaar niet bij heb) zit de bruin/witte (weerstand) draad alleen maar aangesloten bij P stand op de lichtschakelaar.
en niet bij HL stand...
zou dus toch moeten kloppen?
gezien ik die dus niet heb, maar alleen OFF-ON, en HI-LO, lijkt het erop of ik de weerstand helemaal niet hoef te installeren.