Versnellingsbak blokkeerd

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Versnellingsbak blokkeerd

Bericht door xMARKx »

Kop is duidelijk alleen hier wat toelichting :wink:

Elke keer als mn motor warm word blokkeerd mn versnellingsbak en kan ik alleen nog maar van 2 naar 3 schakelen en andersom (of hij schiet spontaan in zn vrij bij hoge toeren)

Nu wat technische toelichting: Het was een semi C70 blok waar ik een handkoppeling op gebouwd heb. Ik heb nog de drie bak er in zitten... nou weet ik niet of die hiervoor wel goed schakelde want hiervoor heeft het blok niet gelopen (althans niet als mijn eigendom zijnde)

Nu dacht ik zelf aan het volgende maar ik hoor graag wat jullie denken: De schakel as is imitatie en van een 4 bak... zou het hier aan liggen??? De koppeling is een heavy duty 2 plaats.

Alvast bedankt!

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Ik denk eerder enorme speling in de vorken of pennen. Vergelijk de wals en vorken met 1 waarvan je zeker weet dat een 3-bak is. Of beter: een Engelse 3-bak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Zit dat boutje van de schakelwals (achter het rubber, naast het vliegwiel) wel vast? En het klavertje? Als je het koppelingsdeksel eraf haalt kun je schakelen en zien of het door de schakelas komt.

superbock
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door superbock »

zit er dan geen verschil in een 3 bak en een 4 bak as dan?

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Welke as bedoel je?

Als je de wals bedoelt, die is anders. De vorken zijn ook al anders. Je moet een bak altijd bij elkaar houden, dus 2 assen met tandwielen en shims en zooi en de wals en vorken.

Als bedoelt of er zomaar een handkoppeling en secundair tandwiel op kan, ja dat kan. Wel ook de schakelas vervangen. Semi heeft een extra armpje voor de koppeling erop.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

superbock
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:18
Locatie: Gorinchem

Re: Versnellingsbak blokkeerd

Bericht door superbock »

xMARKx schreef:Nu dacht ik zelf aan het volgende maar ik hoor graag wat jullie denken: De schakel as is imitatie en van een 4 bak... zou het hier aan liggen??? De koppeling is een heavy duty 2 plaats.

Alvast bedankt!
past dit dan een (immi) 4 bak as met een 3 bak gecombineerd?

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Je moet met handkoppeling van de semi as af. Maar volgens mij zijn alle 4-bak assen hetzelfde. imi of ori.

Ik zit ook te denken aan de losse linkerbout of los klaver. Geen idee alleen waarom dat temperatuursafhankelijk zo moeten zijn.

Ik zit iets anders te denken. Heb je wel het juiste wieltje dat de bak in positie houdt erop zitten? Imi's zijn anders dan ori.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

NIX schreef:Je moet met handkoppeling van de semi as af. Maar volgens mij zijn alle 4-bak assen hetzelfde. imi of ori.

Ik zit ook te denken aan de losse linkerbout of los klaver. Geen idee alleen waarom dat temperatuursafhankelijk zo moeten zijn.

Ik zit iets anders te denken. Heb je wel het juiste wieltje dat de bak in positie houdt erop zitten? Imi's zijn anders dan ori.
Ik ga binnenkort even dat boutje aan de linker kant checken!!! (Mn brommer staat bij mn ouders thuis) Welk wieltje bedoel je van de bak eigenlijk... is dat nr 14?? Ik heb een complete ombouwset gekocht dus ik ga dr vanuit dat die compleet zijn, mn blok is org. honda de ombouwset dus niet (orgineel licht bij de douane)

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Yep. Die Eric zegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Wieltje nummer 8 is gewoon blijven zitten en orgineel... eerst maar eens dat boutje checken en anders mn koppelingsdeksel er weer af halen.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat als het blok koud is dat hij goed schakeld :?

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik kan zo niets bedenken. Als alles aan de buitenkant goed zit zou ik het blokje openrukken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Ik vind het ook uiterst vreemd... ik hoop dat mn CL70 4 bak snel binnen is want dan moet hij toch weer uit elkaar :wink:

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Ja, dat ie het alleen doet na warm worden vind ik ook vreemd. Bij warme olie schuift en beweegt alles gemakkelijker, dus ook uit de versnelling gaan. Zo iets vaags? Maar als je terug wilt schakelen van zn 2 naar de 1, kun je dan de schakelas niet verdraaien die kant op, of draait ie gewoon maar gebeurt er niets? En als je de motor uit zet, krijg je'm dan wel in z'n 1 of vrij? Of pas als ie afgekoeld is?

Plaats reactie