koppelings platen verschil

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

koppelings platen verschil

Bericht door Dakana »

ik ben bezig om een nieuwe koppeling set inelkaar te steken
2plaats, met cnc gefreest buiten huis

nu heb ik ontdekt dat er 2 soorten platen zijn, namelijk deze 2 ;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
ook een klein diameter verschil, het randje is net zichtbaar


weet iemand welk type wat is ?
misschien eentje orgineel honda en de ander een china product ?
en welke zou het beste grip leveren ?

nog een vraagje ,
heeft iemand de koppelings veren van een enkel plaats koppeling wel is naast die van een 2plaats gehad? zit daar lengte verschil in ?
want sterkere koppelings veren voor enkel plaats zijn wel te krijgen, voor 2plaats heb ik ze nog niet gevonden

alvast bedankt,
stef
Afbeelding

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Ik heb ze ook alle 2 liggen, die linkse lijkt me een chinees product?

Ben benieuwd naar het juiste antwoord.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

ik heb nog een 2 plaats koppelinghuis "in elkaar" zitten, ik zal die even openmaken om te kijken tzt. of je komt ff een keer langs en doen we t samen zie je t met eigen ogen
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn :)

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Dakana »

okee, heb je ze onderling al is getest rene ? :)
betere ervaring met de rechter versie ?
Afbeelding

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

ik heb de immi dingen bij rovaza weg en had ze toen op 70cc, heb toen ook even gevraagd de immi platen hebben meer grip omdat er simpelweg meer materiaal opzit dan bij honda. De immi passen iets minder mooi in de koppeling, tandjes zijn wat hoekiger van vorm Honda is wat ronder en past mooier. Als je standaard 50cc rijd zal je er niets van merken maar bij meer cc zou ik voor de immi's gaan die houden het langer vol.

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Bericht door Spherius »

Rene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn :)
Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficient

komt geen oppervlakte in voor :) , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
**Hona is Tjoei**

Rene ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
Locatie: Tolbert

Bericht door Rene ss50 »

Spherius schreef:
Rene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn :)
Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficient

komt geen oppervlakte in voor :) , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkosten :wink:

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

De rechter kan ook best origineel zijn hoor!

Ik werk bij cok van den heuvel en de linkse versie heb ik nog nooit gezien, de rechtse wel, en een variant die lijkt op de linkse.

groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Dakana »

Rene ss50 schreef:
Spherius schreef:
Rene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn :)
Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficient

komt geen oppervlakte in voor :) , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkosten :wink:
weer een goeie reden om een dunne band te monteren op je dragracer...................


maar goed,

de rovaza shop geeft verheldering ;

orgineel honda ss
Afbeelding
http://www.rovaza.nl//index.php?SCREEN= ... =472&dep=2

"high performance" plaat
Afbeelding
http://www.rovaza.nl//index.php?SCREEN= ... =854&dep=2

aangezien ik ook van mening ben dat (ondanks dat ik liever voor de org honda zou gaan) de rechter "immi" versie wat meer grip zou moeten leveren (theoretisch) heb ik die maar besteld
ik heb bij beide koppelingen eigenlijk geen slip gehad, sterker nog, ze grijpen keihard aan, daarom dat ik er koppig mee door ga om die koppeling op de krukas te houden, maarrrr wil nu het maximale, dus vandaar dat ik twijfelde : )

toch bedankt allen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

Die NT HM platen vind ik maar crappy, de oude asbest platen zijn wel goed. Heb er nog 1 NOS :)
Die zien eruit zoals die imi plaat daarzo, misschien is die imi wel een prima kloon van de oude asbestplaten, die Chinezen hebben toch geen gezondheidsonzinwetten :lol: Owjee dan gaat een werknemer 20 jaar minder mee oeoeoeoh.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Laat even weten welke het beste is.... ik heb nu een chinese in mn blok zitten en pas de orginele 2 plaats koppeling binnen gehad, eigenlijk wil ik na de tour de orginele dr in zetten (ook omdat mn koppelings probleem nog steeds niet is verholpen :wink: )

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Dakana »

xMARKx schreef:Laat even weten welke het beste is.... ik heb nu een chinese in mn blok zitten en pas de orginele 2 plaats koppeling binnen gehad, eigenlijk wil ik na de tour de orginele dr in zetten (ook omdat mn koppelings probleem nog steeds niet is verholpen :wink: )
nou scoor effe andere veertjes
want alle koppelingen die ik open gehaald had, 2 plaats, zaten toch wel erg slappe veertjes in, die koppelingetjes knijp je ook zo in dus ik was al langer opzoek naar stevigere

en ik heb opzich wel wat moois gevonden, de orginele honda ss veertjes passen perfect in een 2plaats
en zijn net dat stukje stugger dat goed is
nog steeds soepel, maar wel even die druk die precies goed aan voelt, tikkie zwaarder, heerlijk
niet de versterkte veren voor 1 plaats kopen, die passen wel, heb ik ook getest, maar dan word ie veel te zwaar, is wel mee te rijden maar is echt niet fijn

nu met nieuwe "high performance platen" van rovaza
en ook de stalen platen hebben verschil, je hebt ze glad, en met kleine puntjes er in
nou daar was ik al snel uit die met puntjes zijn de betere

maarrrr, dit setje, net even rondje haarlem gereden met de monkey
pure klasse
-cnc huis
-high pref. platen
-ss50 org. honda veertjes
-puntjes tussen platen

101% goed
groot vershil hoor, in vergelijking met zo'n chinees 2 plaats setje
rijd lekkerder weg, schakelt beter en grijpt als het moet veel sterker, super
en als kersje, hij trilt iets minder, ook niet onbelangrijk


thnx allemaal!
Afbeelding

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Dakana schreef:
en ik heb opzich wel wat moois gevonden, de orginele honda ss veertjes passen perfect in een 2plaats
en zijn net dat stukje stugger dat goed is
nog steeds soepel, maar wel even die druk die precies goed aan voelt, tikkie zwaarder, heerlijk
Yup, ideale combinatie. heb ik ook gedaan bij m'n bakbrommer.
cracque frontal

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Rene ss50 schreef:
Spherius schreef:
Rene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn :)
Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficient

komt geen oppervlakte in voor :) , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkosten :wink:
Dan verslijten ze weer harder..

Maar het is wel zo, meer oppervlak zorgt niet voor meer grip.

Op meer oppervlak kun je wel meer kracht zetten, zodat je daarna wel meer grip hebt. Zolang de hoeveelheid kracht per vierkante milimeter maar niet te groot wordt. Je snapt dan wel dat je met meer oppervlak, je ook meer kracht kan gebruiken.

Oftewel: met sterkere koppelingsveren heb je wel voordeel bij een groter oppervlak.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie