koppelings platen verschil
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
koppelings platen verschil
ik ben bezig om een nieuwe koppeling set inelkaar te steken
2plaats, met cnc gefreest buiten huis
nu heb ik ontdekt dat er 2 soorten platen zijn, namelijk deze 2 ;
ook een klein diameter verschil, het randje is net zichtbaar
weet iemand welk type wat is ?
misschien eentje orgineel honda en de ander een china product ?
en welke zou het beste grip leveren ?
nog een vraagje ,
heeft iemand de koppelings veren van een enkel plaats koppeling wel is naast die van een 2plaats gehad? zit daar lengte verschil in ?
want sterkere koppelings veren voor enkel plaats zijn wel te krijgen, voor 2plaats heb ik ze nog niet gevonden
alvast bedankt,
stef
2plaats, met cnc gefreest buiten huis
nu heb ik ontdekt dat er 2 soorten platen zijn, namelijk deze 2 ;
ook een klein diameter verschil, het randje is net zichtbaar
weet iemand welk type wat is ?
misschien eentje orgineel honda en de ander een china product ?
en welke zou het beste grip leveren ?
nog een vraagje ,
heeft iemand de koppelings veren van een enkel plaats koppeling wel is naast die van een 2plaats gehad? zit daar lengte verschil in ?
want sterkere koppelings veren voor enkel plaats zijn wel te krijgen, voor 2plaats heb ik ze nog niet gevonden
alvast bedankt,
stef
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
ik heb de immi dingen bij rovaza weg en had ze toen op 70cc, heb toen ook even gevraagd de immi platen hebben meer grip omdat er simpelweg meer materiaal opzit dan bij honda. De immi passen iets minder mooi in de koppeling, tandjes zijn wat hoekiger van vorm Honda is wat ronder en past mooier. Als je standaard 50cc rijd zal je er niets van merken maar bij meer cc zou ik voor de immi's gaan die houden het langer vol.
-
- chaly's angel
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
- Bezit: Grotestoeremannenmotor
- Locatie: Zevenaars, veertien billen
Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficientRene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn
komt geen oppervlakte in voor , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
**Hona is Tjoei**
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 17 apr 2007 05:58
- Locatie: Tolbert
dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkostenSpherius schreef:Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficientRene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn
komt geen oppervlakte in voor , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
weer een goeie reden om een dunne band te monteren op je dragracer...................Rene ss50 schreef:dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkostenSpherius schreef:Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficientRene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn
komt geen oppervlakte in voor , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
maar goed,
de rovaza shop geeft verheldering ;
orgineel honda ss
http://www.rovaza.nl//index.php?SCREEN= ... =472&dep=2
"high performance" plaat
http://www.rovaza.nl//index.php?SCREEN= ... =854&dep=2
aangezien ik ook van mening ben dat (ondanks dat ik liever voor de org honda zou gaan) de rechter "immi" versie wat meer grip zou moeten leveren (theoretisch) heb ik die maar besteld
ik heb bij beide koppelingen eigenlijk geen slip gehad, sterker nog, ze grijpen keihard aan, daarom dat ik er koppig mee door ga om die koppeling op de krukas te houden, maarrrr wil nu het maximale, dus vandaar dat ik twijfelde : )
toch bedankt allen!
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1976
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Die NT HM platen vind ik maar crappy, de oude asbest platen zijn wel goed. Heb er nog 1 NOS
Die zien eruit zoals die imi plaat daarzo, misschien is die imi wel een prima kloon van de oude asbestplaten, die Chinezen hebben toch geen gezondheidsonzinwetten Owjee dan gaat een werknemer 20 jaar minder mee oeoeoeoh.
Die zien eruit zoals die imi plaat daarzo, misschien is die imi wel een prima kloon van de oude asbestplaten, die Chinezen hebben toch geen gezondheidsonzinwetten Owjee dan gaat een werknemer 20 jaar minder mee oeoeoeoh.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
nou scoor effe andere veertjesxMARKx schreef:Laat even weten welke het beste is.... ik heb nu een chinese in mn blok zitten en pas de orginele 2 plaats koppeling binnen gehad, eigenlijk wil ik na de tour de orginele dr in zetten (ook omdat mn koppelings probleem nog steeds niet is verholpen )
want alle koppelingen die ik open gehaald had, 2 plaats, zaten toch wel erg slappe veertjes in, die koppelingetjes knijp je ook zo in dus ik was al langer opzoek naar stevigere
en ik heb opzich wel wat moois gevonden, de orginele honda ss veertjes passen perfect in een 2plaats
en zijn net dat stukje stugger dat goed is
nog steeds soepel, maar wel even die druk die precies goed aan voelt, tikkie zwaarder, heerlijk
niet de versterkte veren voor 1 plaats kopen, die passen wel, heb ik ook getest, maar dan word ie veel te zwaar, is wel mee te rijden maar is echt niet fijn
nu met nieuwe "high performance platen" van rovaza
en ook de stalen platen hebben verschil, je hebt ze glad, en met kleine puntjes er in
nou daar was ik al snel uit die met puntjes zijn de betere
maarrrr, dit setje, net even rondje haarlem gereden met de monkey
pure klasse
-cnc huis
-high pref. platen
-ss50 org. honda veertjes
-puntjes tussen platen
101% goed
groot vershil hoor, in vergelijking met zo'n chinees 2 plaats setje
rijd lekkerder weg, schakelt beter en grijpt als het moet veel sterker, super
en als kersje, hij trilt iets minder, ook niet onbelangrijk
thnx allemaal!
Yup, ideale combinatie. heb ik ook gedaan bij m'n bakbrommer.Dakana schreef:
en ik heb opzich wel wat moois gevonden, de orginele honda ss veertjes passen perfect in een 2plaats
en zijn net dat stukje stugger dat goed is
nog steeds soepel, maar wel even die druk die precies goed aan voelt, tikkie zwaarder, heerlijk
cracque frontal
Dan verslijten ze weer harder..Rene ss50 schreef:dan kunnen ze die dingen ook wel de helft kleiner maken scheelt weer materiaalkostenSpherius schreef:Wrijvingskracht = Normaalkracht maal wrijvingscoefficientRene ss50 schreef:links is Honda de rechter is immi en hebben inderdaad meer grip omdat ze iets groter zijn
komt geen oppervlakte in voor , dus geen verschil op dat gebied. Materiaal kan wel iets anders zijn, waardoor de wrijvingscoefficient anders is.
Maar het is wel zo, meer oppervlak zorgt niet voor meer grip.
Op meer oppervlak kun je wel meer kracht zetten, zodat je daarna wel meer grip hebt. Zolang de hoeveelheid kracht per vierkante milimeter maar niet te groot wordt. Je snapt dan wel dat je met meer oppervlak, je ook meer kracht kan gebruiken.
Oftewel: met sterkere koppelingsveren heb je wel voordeel bij een groter oppervlak.