kleppen checken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

kleppen checken

Bericht door amigo »

Hallo,

Ik heb laatst een warmloper gehad, dus ik cilinder en kop eraf gehaald, blijkt dat er nauwelijk olie in het blok zat :? Ik heb dus mijn kop eraf, kan ik dat dan helemaal schoonmaken, dus met remmenreiniger ofzo als alles er nog in zit? Dus nokkenas, tuimelaars, kleppen etc? Want ik wil dus checken of mijn kleppen lekken. En wat moet ik dan doen om te kijken of ze lekken?

Alvast bedankt

En als er nog mensen zijn die handige tips hebben, graag :)

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Het grootste risico wat je hebt gelopen is het invreten van de nokkenas in het aluminium van de kop (glijlagers) of slopen van de nokkenaslagers (ballagers).
Daarnaast kunnen de tuimelaars ingevreten zijn in de tuimelaarpennen (of hoe die dingen ook mogen heten).
controleer ook de speling in de klepgeleider.

Je kleppen zullen niet zijn gaan lekken door olietekort. Maar wil je het wel controleren dan kun je de kop neerzetten met de verbrandingskamer naar boven (leuk met stokjes etc zorgen dat-ie waterpas staat. Giet de verbrandingskamer vol met benzine.
ga na een kwartiertje kijken. Ligt er een plasje benzine onder de kop en hangen er druppels benzine aan de klepsteel: foute boel. zo niet, prima in orde.
cracque frontal

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

boven de kleppen wat benzine gieten.
als er niet doorheen klekt zijn ze goed.
ik zelf haal gewoon standaard even de kleppen los en schuur ze weer even in.
dan weet je zeker dat ze weer een tijdje meegan

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

mn kleppen zullen niet gaan lekken door olie tekort, maar ik zocht het ook andersom. Olie verbruik door lekkende kleppen :wink: Maar kan ik alles gewoon schoonmaken als alles er nog inzit. Dus dat ik niets beschadig oid?

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

ja, met remmereiniger moet kunnen. dat verdampt toch wel weer..
"ons kent ons"
PBC bv.

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

hebben jullie nog goede tips om de kleppen los te krijgen, ik heb nu alles eruit, maar de kleppen lukken nog niet

Honda CB

Bericht door Honda CB »

ff wat klepgereedschap maken.

In deze faq staat d'r meer over: http://viertakt.messageboard.nl/forum3/ ... c.php?t=52

groete Wouter

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

kleptool van Daan, zie FAQ, werkt perfect, mod's repareren jullie een keer de plaatjes?

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

Henk Veen schreef:kleptool van Daan, zie FAQ, werkt perfect, mod's repareren jullie een keer de plaatjes?
ja pcies.niets doet het meer :S

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

amigo schreef:
Henk Veen schreef:kleptool van Daan, zie FAQ, werkt perfect, mod's repareren jullie een keer de plaatjes?
ja pcies.niets doet het meer :S
work-around: copieer de link tussen [img]en[/img] naar een andere internet explorer.

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

maar bijvoorbeeld het topic: klppen slijpen, wanneer wel/ niet. Daar staat geen link maar een plaatje met kruisje :?:

Jørgen
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Locatie: Eindhoven

Filmpje!

Bericht door Jørgen »

wel leuk dit filmje van het daxboard:

mms://media.bbrmotorsports.com/How_To/Windows/CRF50_ValveAdj_Win.wmv

:roll:
C CB CD - er zit logica in.........

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

amigo schreef:maar bijvoorbeeld het topic: klppen slijpen, wanneer wel/ niet. Daar staat geen link maar een plaatje met kruisje :?:
kruisje is mijn fout; heb alles lopen opschonen

3) de zitting is te groot geworden door slijtage; als de oppervlakte toeneemt zal de druk te laagworden en zal de klep gaan lekken..
Deze oppervlakte is meetbaar door de breedte op te meten; zie tekening
Afbeelding

deze maat moet tussen de 1,2 en 2,5 milimeter zitten bij een 50cc sskop.
Is de zitting te breed geworden kun je hem wegfrezen met bijvoorbeeld een dremel..
oefen eerst even op een versleten kop of zo voor je de goede kop te grazen neemt..
(zie tekening)
Afbeelding
we frezen hier wat weg (in rood aangegeven)
Honda geeft per type op wat de zitting breedte moet zijn..

4) pitting van de klep en zitting; pitting word veroorzaakt door slijtage,vastlassen en normale slijtage en ziet er uit als kleine kraters in de zitting en klep..=> Nu pas kunnen we gaan schuren om de zitting egaal grijs te maken met

Mrtn

Bericht door Mrtn »

amigo schreef:Olie verbruik door lekkende kleppen
Da's natuurlijk -eh- onzin. Lekke kleppen lekken gas tussen zitting en schotel.. en daar komt geen olie.
De enige olie die van boven in je verbrandingskamer kan komen is langs de klepgeleider. En om dat te voorkomen heb je een klepseal op je uitlaatklep.
Het beetje olie dat normaalgesproken op de klepsteel terecht komt, smeert het bewegen van klepsteel in klepgeleider en daar merk je (qua rook of verbruik) nagenoeg niets van. Dat is deel van het normale olieverbruik van een motor.
hondaa48 schreef:ja, met remmereiniger moet kunnen. dat verdampt toch wel weer..
Maar dan wel alle bewegende delen weer lekker met olie insmeren, anders loopt de boel een poosje droog na het starten. Daar wordt je cilinderkop NIET blij van :?

Plaats reactie