kleppen checken
kleppen checken
Hallo,
Ik heb laatst een warmloper gehad, dus ik cilinder en kop eraf gehaald, blijkt dat er nauwelijk olie in het blok zat Ik heb dus mijn kop eraf, kan ik dat dan helemaal schoonmaken, dus met remmenreiniger ofzo als alles er nog in zit? Dus nokkenas, tuimelaars, kleppen etc? Want ik wil dus checken of mijn kleppen lekken. En wat moet ik dan doen om te kijken of ze lekken?
Alvast bedankt
En als er nog mensen zijn die handige tips hebben, graag
Ik heb laatst een warmloper gehad, dus ik cilinder en kop eraf gehaald, blijkt dat er nauwelijk olie in het blok zat Ik heb dus mijn kop eraf, kan ik dat dan helemaal schoonmaken, dus met remmenreiniger ofzo als alles er nog in zit? Dus nokkenas, tuimelaars, kleppen etc? Want ik wil dus checken of mijn kleppen lekken. En wat moet ik dan doen om te kijken of ze lekken?
Alvast bedankt
En als er nog mensen zijn die handige tips hebben, graag
Het grootste risico wat je hebt gelopen is het invreten van de nokkenas in het aluminium van de kop (glijlagers) of slopen van de nokkenaslagers (ballagers).
Daarnaast kunnen de tuimelaars ingevreten zijn in de tuimelaarpennen (of hoe die dingen ook mogen heten).
controleer ook de speling in de klepgeleider.
Je kleppen zullen niet zijn gaan lekken door olietekort. Maar wil je het wel controleren dan kun je de kop neerzetten met de verbrandingskamer naar boven (leuk met stokjes etc zorgen dat-ie waterpas staat. Giet de verbrandingskamer vol met benzine.
ga na een kwartiertje kijken. Ligt er een plasje benzine onder de kop en hangen er druppels benzine aan de klepsteel: foute boel. zo niet, prima in orde.
Daarnaast kunnen de tuimelaars ingevreten zijn in de tuimelaarpennen (of hoe die dingen ook mogen heten).
controleer ook de speling in de klepgeleider.
Je kleppen zullen niet zijn gaan lekken door olietekort. Maar wil je het wel controleren dan kun je de kop neerzetten met de verbrandingskamer naar boven (leuk met stokjes etc zorgen dat-ie waterpas staat. Giet de verbrandingskamer vol met benzine.
ga na een kwartiertje kijken. Ligt er een plasje benzine onder de kop en hangen er druppels benzine aan de klepsteel: foute boel. zo niet, prima in orde.
cracque frontal
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
- Locatie: Wolfheze
ff wat klepgereedschap maken.
In deze faq staat d'r meer over: http://viertakt.messageboard.nl/forum3/ ... c.php?t=52
groete Wouter
In deze faq staat d'r meer over: http://viertakt.messageboard.nl/forum3/ ... c.php?t=52
groete Wouter
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
kruisje is mijn fout; heb alles lopen opschonenamigo schreef:maar bijvoorbeeld het topic: klppen slijpen, wanneer wel/ niet. Daar staat geen link maar een plaatje met kruisje
3) de zitting is te groot geworden door slijtage; als de oppervlakte toeneemt zal de druk te laagworden en zal de klep gaan lekken..
Deze oppervlakte is meetbaar door de breedte op te meten; zie tekening
deze maat moet tussen de 1,2 en 2,5 milimeter zitten bij een 50cc sskop.
Is de zitting te breed geworden kun je hem wegfrezen met bijvoorbeeld een dremel..
oefen eerst even op een versleten kop of zo voor je de goede kop te grazen neemt..
(zie tekening)
we frezen hier wat weg (in rood aangegeven)
Honda geeft per type op wat de zitting breedte moet zijn..
4) pitting van de klep en zitting; pitting word veroorzaakt door slijtage,vastlassen en normale slijtage en ziet er uit als kleine kraters in de zitting en klep..=> Nu pas kunnen we gaan schuren om de zitting egaal grijs te maken met
Da's natuurlijk -eh- onzin. Lekke kleppen lekken gas tussen zitting en schotel.. en daar komt geen olie.amigo schreef:Olie verbruik door lekkende kleppen
De enige olie die van boven in je verbrandingskamer kan komen is langs de klepgeleider. En om dat te voorkomen heb je een klepseal op je uitlaatklep.
Het beetje olie dat normaalgesproken op de klepsteel terecht komt, smeert het bewegen van klepsteel in klepgeleider en daar merk je (qua rook of verbruik) nagenoeg niets van. Dat is deel van het normale olieverbruik van een motor.
Maar dan wel alle bewegende delen weer lekker met olie insmeren, anders loopt de boel een poosje droog na het starten. Daar wordt je cilinderkop NIET blij vanhondaa48 schreef:ja, met remmereiniger moet kunnen. dat verdampt toch wel weer..