kleppen checken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ik bedoelde ook de klepgeleider. Ik heb de kleppen er ook maar eens uitgehaald, en tot mijn verbazing zat de klepgeleider van de inlaat gewoon los. Ik kon em er gewoon uit tillen :shock: Dus ik heb maar een ander kopje op de kop getikt :wink: Dat was waarschijnlijk dus ook de reden van het vast kanen, doordat ik bijna geen olie had :? Nu nog ff cilinder opboren, en dan hopen dat hij het weer doet.

Name of Steel

Bericht door Name of Steel »

ik dacht trouwens dat de klepspeling 0,20mm voor in en uitlaat moet zijn bij honda ( z50 )

is dit bij een immi eigenlijk ook het zelfde?? :?: :?: :?:

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Voor een SSje en alle bovennokkers is de klepspeling kopud 0,05mm. Bijna niets dus. Met 0,20 zal ie aardig gaan tikken...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Name of Steel

Bericht door Name of Steel »

NIX schreef:Voor een SSje en alle bovennokkers is de klepspeling kopud 0,05mm. Bijna niets dus. Met 0,20 zal ie aardig gaan tikken...
op in en uitlaat???

ik kan me documentje nog ff opzoeken, het werkplaatshandboek van de z50..

ik vond et eigenlijk ook wel veel :|

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Gewoon alles op 0,05 stellen... eventueel proefondervindelijk wat losser zetten.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

SBloke schreef:Gewoon alles op 0,05 stellen... eventueel proefondervindelijk wat losser zetten.
ja 0,08 is mij ook altijd aangeraden maar nooit gevonden in de papieren en 0.08 dat is bijna het dubbele van wat het mag wezen...

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

overal wat ik gelezen heb (haynes etc) zegt men dat de kleppen gesteld moeten worden op 0,05mm. Ik neem aan dat dan ook wel goed is?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

In mijn honda boeken staat ook overal 0,05. Hou het daar maar op... :wink:

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Ik doe het altijd zo: 0.05 moet er goed tussen passen en 0.1 niet.

Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Bericht door Boele »

ja kan beter met te losse kleppen rijden dan te strakke heh
Afbeelding

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Ligt eraan of je prestaties of duurzaamheid belangrijker vindt.
Het is vaak ook afhankelijk van hoeveel km's het blok gelopen heeft. Adviezen voor klepspelingen na een aantal km's kunnen anders zijn dan nieuw uit de fabriek, ook wordt door ervaring weleens de originele gegevens gecorrigeerd, dus zo hard zou ik niet altijd vasthouden aan wat er in ''het boekje'' staat. Als Loef 0,06 beweert kan dat misschien beter zijn, alhoewel ik denk dat 0,06 ipv 0,05 amper merkbaar is.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Dezelfde Jasper schreef:Ligt eraan of je prestaties of duurzaamheid belangrijker vindt.
Het is vaak ook afhankelijk van hoeveel km's het blok gelopen heeft. Adviezen voor klepspelingen na een aantal km's kunnen anders zijn dan nieuw uit de fabriek, ook wordt door ervaring weleens de originele gegevens gecorrigeerd, dus zo hard zou ik niet altijd vasthouden aan wat er in ''het boekje'' staat. Als Loef 0,06 beweert kan dat misschien beter zijn, alhoewel ik denk dat 0,06 ipv 0,05 amper merkbaar is.
in theorie zou je helemaal geen klepspeling nodig hebben voor de inlaat; kop is van alu, klep van staal en ik denk dat de klep niet gruwelijk warm word...voor de uitlaat is het een ander verhaal natuurlijk want die haald de 400 graden verwacht ik..nu heb je ook zoiets als vuil tussen de kleppen,inslaan om een goed pasvlak te krijgen etc etc...na bijna 40 miljoen van ongeveer de zelfde motortjes weten ze het wel bij honda..
Heel frapant is bmw; na het klepfrezen/inschuren schrijft bmw voor bij de r80 om juist de speling erg groot te zetten zodat het pasvlak eerder goed is..na een kilometer of ?? weer terug zetten op de orginele maat en je bent er weer..(ik heb hetzelfde trouwens bij een hondatje gedaan; kan het je niet aanraden)

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

h5speedje schreef:
Dezelfde Jasper schreef:Ligt eraan of je prestaties of duurzaamheid belangrijker vindt.
Het is vaak ook afhankelijk van hoeveel km's het blok gelopen heeft. Adviezen voor klepspelingen na een aantal km's kunnen anders zijn dan nieuw uit de fabriek, ook wordt door ervaring weleens de originele gegevens gecorrigeerd, dus zo hard zou ik niet altijd vasthouden aan wat er in ''het boekje'' staat. Als Loef 0,06 beweert kan dat misschien beter zijn, alhoewel ik denk dat 0,06 ipv 0,05 amper merkbaar is.
in theorie zou je helemaal geen klepspeling nodig hebben voor de inlaat; kop is van alu, klep van staal en ik denk dat de klep niet gruwelijk warm word...voor de uitlaat is het een ander verhaal natuurlijk want die haald de 400 graden verwacht ik..nu heb je ook zoiets als vuil tussen de kleppen,inslaan om een goed pasvlak te krijgen etc etc...na bijna 40 miljoen van ongeveer de zelfde motortjes weten ze het wel bij honda..
Heel frapant is bmw; na het klepfrezen/inschuren schrijft bmw voor bij de r80 om juist de speling erg groot te zetten zodat het pasvlak eerder goed is..na een kilometer of ?? weer terug zetten op de orginele maat en je bent er weer..(ik heb hetzelfde trouwens bij een hondatje gedaan; kan het je niet aanraden)
BMW is een goed voorbeeld van wat ik bedoel; Het Haynes manual zegt inderdaad bij alle boxers de eerste 1000km 0,15 om 0,25 en daarna 0,10 om 0,20. Het Haynes manual zegt dat deze specificaties meerdere malen zijn veranderd en dat het mogelijk is dat zij wat anders adviseren dan BMW zelf. En dat de grotere spelingen die BMW aanraadt alleen bij een nieuwe motor gebruikt moeten worden.

Plaats reactie