Octaan 95/98

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Octaan 95/98

Bericht door Kippenverver »

Ik zag in de Faq een stuk over verschillende soorten benzine, maar ik vraag me af of het uitmaakt of je met of zonder loodvervanger tankt.

Wie het weet mag het zeggen. :roll:

Roy
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:38
Locatie: S'zeel

Bericht door Roy »

Tegenwoordig maakt dat niet meer uit.
Zonder kan prima.
Dax

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Als je C310A rijdt dan maakt het wel uit.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Maar wát maakt het uit ?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Loodvervanger zorgt ervoor dat kleppen minder snel inslaan en verbranden. In de tijd dat er veel lood in de benzine zat waren van sommige merken en typen de kleppen van minder hard staal dan nodig is bij loodvrije benzine. Die motoren hebben echt loodvervanger nodig.

Lood werd gebruikt om de klopvastheid, uitgedrukt in het octaangetal, te verhogen. Daarom was de eerste soort loodvrij 95. Inmiddels is 98 ook loodvrij. Aan sommige pompen kun je nog loodvrij met vervanger krijgen.

Katalysatoren kunnen niet tegen lood. Die auto's mogen dus absoluut geen loodhoudend tanken, maar daardoor moesten ze dus wel tegen loodvrij kunnen.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat alle bovennokkers wel loodvrij kunnen hebben en de meeste stoterstangers niet. Maar ik ben niet echt thuis in de laatste categorie...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

PizzaBenly

Bericht door PizzaBenly »

Ik rij zelf met een Benly CL 50 en tank BP Ultimate, 98 ongelood dus.
Loopt soepeler, hangt beter aan het gas, en is zuiniger dan met 95.
Voor moderne motoren (brommer) is loodvervanger niet meer nodig maar kan geen kwaad om het wél te gebruiken, heeft alleen totaal geen zin.
Dit hele verhaal is alleen voor auto's van toepassing ivm catalysator.
Gooi je daar met loodvervanger in dan gaat het monolyt van de cat naar de gallemieze en kan je een nwe cat gaan halen voor +/- 1500 Euri.
Overigens zijn er op dit moment auto's tekoop met directe benzine inspuiting en daar adviseert de fabriek 98 ivm klopvastheid, omdat het heter wordt dan met normale inspuiting, gaat de boel pingelen met 95.
Sommige échte klassieke brommers zullen loodvervanger nodig hebben in het blokje maar waarschijnlijk zijn bij die oude fietsen de onderdelen die lood nodig zouden hebben allang vervangen voor nwe onderdelen ivm met slijtage door de jaren heen en is het dus bij die fietsen ook niet meer nodig.
Bij twijfel, navraag doen bij de diverse Honda Goeroe's in het land
(Rouveen, Soest, Houten)

geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:09
Locatie: Alkmaar

Bericht door geurvreter »

NIX schreef:Loodvervanger zorgt ervoor dat kleppen minder snel inslaan en verbranden. In de tijd dat er veel lood in de benzine zat waren van sommige merken en typen de kleppen van minder hard staal dan nodig is bij loodvrije benzine. Die motoren hebben echt loodvervanger nodig.
Ging toch om de klepzittingen?

AAlex
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jan 2007 10:36
Locatie: jazeker

Bericht door AAlex »

tetra-lood-ethyl werd idd aan benzine tooegevoegd om klopvastheid te verbeteren Daarnaast sloeg het lood uit deze verbinding neer op de delen van de motor (en de uitlaat, werd bij auto,s mooi grijs in het laatste deel van de pijp als de motor goed afgesteld was.)
Het lood sloeg dus neer op kleppen en klepzittingen. Hierdoor een betere warmte geleiding van klepzitting naar klep naar mensel en van klep naar klepzitting naar koeling . Kleppen en klepzitting werden minder heet. Daardoor werden ze minder zacht en sloegen ze minder snel in. er konden dus minder harde kleppen en zittingen gebruikt worden.
Vandaar vroeger de problemen met motoren op lpg, en tegenwoordig met ongeloode benzine.
BRULLE MET DIE SPULLE!!

Afbeelding

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

het lood erin had toch gewoon een smerende werking. niet dan?! :P Gr.
"ons kent ons"
PBC bv.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Zo mag je het noemen, maar het ging inslaan van kleppen en klepzittingen (beide, dus) tegen. Of eigenlijk: het had als bijkomend voordeel het tegengaan van...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

NIX schreef:Zo mag je het noemen, maar het ging inslaan van kleppen en klepzittingen (beide, dus) tegen. Of eigenlijk: het had als bijkomend voordeel het tegengaan van...
...inslaan van kleppen en klepzittingen, ok.. maar is dat nog wel ergens te tanken dan?! ik ben het niet vaak tegen gekomen.. hoe los je dat dan op?! loodvervanger? Gr.
"ons kent ons"
PBC bv.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Als je het al nodig hebt, kun je een flesje loodvervanger kopen of gewoon 98 met loodvervanger aan de pomp tanken. Hier in de buurt verkopen ze het nog.

Waarom zou je het willen hebben?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

nouja. de blokken toendertijd zijn erop gemaakt.. en nu is het niet meer te tanken.. zou het in rijden niet kunnen verschillen? mijn vader vroeg het zich ook af, toen ik de C kocht.. of ik niet gelood moest tanken.. dusja.. ik rij nu al een half jaar ( waarvan 3 maanden bami(dus een "watmenietinteresseerdalshetkapotgaatblok") maar bevalt gewoon goed.. Gr.
"ons kent ons"
PBC bv.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De oude C's zijn gemaakt om op uilezeik te rijden en de nieuwe blokken zijn van het post loodtijdperk. Daar heb je geen lood voor nodig. Of iemand anders moet een beter verhaal weten...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

ik pleur alles er door elkaar heen in.

hij rijdt nog prima, al meer dan 200km mee gereden, vandaag nog 50km mee gereden en niks aan het handje.

heb hem ook niet goed ingereden, hij rookt niet, en heeft een top die te hoog is, daarom ga ik hem nu begrenzen.

wat mij betreft maakt benzine dus ook geen reet uit.
(wel een bamiblokje op PBR...)

Plaats reactie