Octaan 95/98

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Hera62

Bericht door Hera62 »

Mrtn schreef:nu is het MTBE (methyl-tert-butyl-ether) en dat heeft alleen nog die laatste functie. Het maakt de benzine klopvaster (= verhoogt het octaangetal, niet te verwarren met octaangehalte). In die zin is loodvervanger dus zinloos om te tanken voor je C310.
Ik moet het helaas oneens zijn met de geachte afgevaardigde. Loodvervanger is er wel degelijk om slijtage aan de klepzittingen te voorkomen. De FBHVC (Britse oldtimersbond) heeft een aantal merken van dat goedje getest, juist met 't oog op de effectiviteit m.b.t. minder slijtage. Ik weet niet meer precies waar die test te vinden is (stond in ieder geval in de zomer van 2004 ergens op het Internet en mogelijk nog steeds...) maar ik ben wel afgegaan op de resultaten ervan toen ik op zoek ging naar losse loodvervanger voor de Novio. Er is in ieder geval iets over te vinden op deze links: http://www.morrisminoroc.co.uk/articles ... ements.htm en http://www.morrisminoroc.co.uk/articles ... tests.html.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Maar het maakt dus niet zo gek veel verschil of ik het wel of niet in m'n ss gooi hoor ik ?

Hera62

Bericht door Hera62 »

Kippenverver schreef:Maar het maakt dus niet zo gek veel verschil of ik het wel of niet in m'n ss gooi hoor ik ?
Het hele bovenstaande verhaal geldt eigenlijk vooral voor gietijzeren kopjes (in ons geval stoterstangen-kopjes), dus in je ss kun je gewoon euro 95 zonder enige toevoeging gooien.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kippenverver schreef:Maar het maakt dus niet zo gek veel verschil of ik het wel of niet in m'n ss gooi hoor ik ?
Ik zou de diesel, brommermix en petroleum laten voor wat het is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

1-0 :wink:

Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Bericht door Boele »

hahaha, of tank Shell V-Power of BP Ultimate, volgens sommige merk je dat ie sneller wordt :lol: zelf tank ik het ook, maar ik geloof er niets van
Afbeelding

PizzaBenly

Bericht door PizzaBenly »

HALLO !!!!!! lezen jullie niet of zo ????? Nog een keer dan.
Ik tank BP Ultimate, loopt soepeler, reageert beter, is wat feller en loopt zuiniger en ja het is ongelood 98.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

zo als het mij ooit is verteld; het lood is toegegevoegd om de klopvastheid te vergroten, maar loodoxide tast de kleppen aan; daarom werden de kleppen van een ander materiaal gebouwd zodat ze bestand raken tegen loodoxide (komt een laag omheen) maar om deze laag in tact te houden heb je loodoxide nodig..daarom juist het toeveogen van lood naast de benzine..
(dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld diesels geen lood nodig hebben)
Het lastige is dat honda (in de tijd dat de honda's kwamen) de benzine voorschreef zoals het werd benoemt en niet de samenstelling..
Het rare vind ik dan ook; in die tijd had je super en normale benzine..(allebei gelood als ik me niet vergis) en dit klopt dan weer niet met het loodbestendig zijn van de kleppen..
Ik weet van de novio dat er in die tijd een kleppen omwisseling is geweest omdat de kleppen verbranden vanwege de benzine en dat er destijds hardere kleppen in zijn gekomen..( ik heb zo'n zak met een klep of 100 wel in de handen gehad...) (blijkbaar zijn niet alle noofjes gewisseld)
Ik denk dat het handig is om te weten wat voor samenstelling de normaal bezine had in bijvoorbeeld 1970 voor de euro 95..zat er wel of geen lood in??
De modellen die toen zijn geleverd moesten daar op kunnen draaien..dan heb je het antwoord op de vraag of er een loodvervanger in moet..
Wat ik ook typisch vind is de tankdop; alle modellen hebben een kleine vulopening; deze was voor de kleinere 'normaal'benzine vulslang, zodat er geen super in kon..naderhand komt dan de ss50 uit met een 'super'benzine vulopening...

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

nielspbr schreef:
h5speedje schreef:zo als het mij ooit is verteld; het lood is toegegevoegd om de klopvastheid te vergroten, maar loodoxide tast de kleppen aan; daarom werden de kleppen van een ander materiaal gebouwd zodat ze bestand raken tegen loodoxide (komt een laag omheen) maar om deze laag in tact te houden heb je loodoxide nodig..daarom juist het toeveogen van lood naast de benzine..
(dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld diesels geen lood nodig hebben)
Het lastige is dat honda (in de tijd dat de honda's kwamen) de benzine voorschreef zoals het werd benoemt en niet de samenstelling..
Het rare vind ik dan ook; in die tijd had je super en normale benzine..(allebei gelood als ik me niet vergis) en dit klopt dan weer niet met het loodbestendig zijn van de kleppen..
Ik weet van de novio dat er in die tijd een kleppen omwisseling is geweest omdat de kleppen verbranden vanwege de benzine en dat er destijds hardere kleppen in zijn gekomen..( ik heb zo'n zak met een klep of 100 wel in de handen gehad...) (blijkbaar zijn niet alle noofjes gewisseld)
Ik denk dat het handig is om te weten wat voor samenstelling de normaal bezine had in bijvoorbeeld 1970 voor de euro 95..zat er wel of geen lood in??
De modellen die toen zijn geleverd moesten daar op kunnen draaien..dan heb je het antwoord op de vraag of er een loodvervanger in moet..
Wat ik ook typisch vind is de tankdop; alle modellen hebben een kleine vulopening; deze was voor de kleinere 'normaal'benzine vulslang, zodat er geen super in kon..naderhand komt dan de ss50 uit met een 'super'benzine vulopening...
Ik dacht dat de kleine tankopening in gebruik werd genomen met de omschakeling op ongelode benzine. Dit om te voorkomen dat je per ongeluk loodhoudend tankte en daardoor je katalysator vol lood kwam te zitten. (auto's)
dit zou heel goed kunnen maar dan zou normaal benzine dus gelood moeten zijn en super ongelood en ik weet dat super op het laatst nog gelood was/loodvervanger

thomas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:43
Locatie: Utrecht

Bericht door thomas »

Marinus84 schreef:ik pleur alles er door elkaar heen in.

hij rijdt nog prima, al meer dan 200km mee gereden, vandaag nog 50km mee gereden en niks aan het handje.

heb hem ook niet goed ingereden, hij rookt niet, en heeft een top die te hoog is, daarom ga ik hem nu begrenzen.

wat mij betreft maakt benzine dus ook geen reet uit.
(wel een bamiblokje op PBR...)
AL 200 km gereden?
broem

BasC50
4T-MSB regular
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:48
Locatie: 't twentsche land.

Bericht door BasC50 »

thomas schreef:
Marinus84 schreef:ik pleur alles er door elkaar heen in.

hij rijdt nog prima, al meer dan 200km mee gereden, vandaag nog 50km mee gereden en niks aan het handje.

heb hem ook niet goed ingereden, hij rookt niet, en heeft een top die te hoog is, daarom ga ik hem nu begrenzen.

wat mij betreft maakt benzine dus ook geen reet uit.
(wel een bamiblokje op PBR...)
AL 200 km gereden?
zo zo, een bamiblokje op de pbr?

een PBR = BAMI

Mrtn

Bericht door Mrtn »

Hera62 schreef:Ik moet het helaas oneens zijn met de geachte afgevaardigde. Loodvervanger is er wel degelijk om slijtage aan de klepzittingen te voorkomen.
Ok, fair enough. Waarschijnlijk gaat het om een ander additief.. ff zien te achterhalen om welke stof het gaat en welke fabrikant het gebruikt.
Maar, nogmaals: MTBE smeert niet / doet ook niets als tussenstof.
The search is on :)
..maar nu is het bedtijd :roll:

Justice
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2007 18:24
Locatie: Plano, TX
Contacteer:

Bericht door Justice »

Zou op zich geen donder uit maken... Ware het niet dat mijn CD zonder loodvervanger niet boven de 68 uit kwam en op een of andere manier niet lekker liep.

MLV 98 erin, en toen liep ie weer als een trein. En weer heerlijk voorbij de 70.
Justice to All

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ja, dat heb ik ook m'n cee ook. Met gewoon 95 loopt ie 73,3262 km/h.. En met 98 met loodvervanger erin gaat ie weer gewoon 73,8941 km/h.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie