Octaan 95/98
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Octaan 95/98
Ik zag in de Faq een stuk over verschillende soorten benzine, maar ik vraag me af of het uitmaakt of je met of zonder loodvervanger tankt.
Wie het weet mag het zeggen. :roll:
Wie het weet mag het zeggen. :roll:
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Loodvervanger zorgt ervoor dat kleppen minder snel inslaan en verbranden. In de tijd dat er veel lood in de benzine zat waren van sommige merken en typen de kleppen van minder hard staal dan nodig is bij loodvrije benzine. Die motoren hebben echt loodvervanger nodig.
Lood werd gebruikt om de klopvastheid, uitgedrukt in het octaangetal, te verhogen. Daarom was de eerste soort loodvrij 95. Inmiddels is 98 ook loodvrij. Aan sommige pompen kun je nog loodvrij met vervanger krijgen.
Katalysatoren kunnen niet tegen lood. Die auto's mogen dus absoluut geen loodhoudend tanken, maar daardoor moesten ze dus wel tegen loodvrij kunnen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat alle bovennokkers wel loodvrij kunnen hebben en de meeste stoterstangers niet. Maar ik ben niet echt thuis in de laatste categorie...
Lood werd gebruikt om de klopvastheid, uitgedrukt in het octaangetal, te verhogen. Daarom was de eerste soort loodvrij 95. Inmiddels is 98 ook loodvrij. Aan sommige pompen kun je nog loodvrij met vervanger krijgen.
Katalysatoren kunnen niet tegen lood. Die auto's mogen dus absoluut geen loodhoudend tanken, maar daardoor moesten ze dus wel tegen loodvrij kunnen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat alle bovennokkers wel loodvrij kunnen hebben en de meeste stoterstangers niet. Maar ik ben niet echt thuis in de laatste categorie...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Ik rij zelf met een Benly CL 50 en tank BP Ultimate, 98 ongelood dus.
Loopt soepeler, hangt beter aan het gas, en is zuiniger dan met 95.
Voor moderne motoren (brommer) is loodvervanger niet meer nodig maar kan geen kwaad om het wél te gebruiken, heeft alleen totaal geen zin.
Dit hele verhaal is alleen voor auto's van toepassing ivm catalysator.
Gooi je daar met loodvervanger in dan gaat het monolyt van de cat naar de gallemieze en kan je een nwe cat gaan halen voor +/- 1500 Euri.
Overigens zijn er op dit moment auto's tekoop met directe benzine inspuiting en daar adviseert de fabriek 98 ivm klopvastheid, omdat het heter wordt dan met normale inspuiting, gaat de boel pingelen met 95.
Sommige échte klassieke brommers zullen loodvervanger nodig hebben in het blokje maar waarschijnlijk zijn bij die oude fietsen de onderdelen die lood nodig zouden hebben allang vervangen voor nwe onderdelen ivm met slijtage door de jaren heen en is het dus bij die fietsen ook niet meer nodig.
Bij twijfel, navraag doen bij de diverse Honda Goeroe's in het land
(Rouveen, Soest, Houten)
Loopt soepeler, hangt beter aan het gas, en is zuiniger dan met 95.
Voor moderne motoren (brommer) is loodvervanger niet meer nodig maar kan geen kwaad om het wél te gebruiken, heeft alleen totaal geen zin.
Dit hele verhaal is alleen voor auto's van toepassing ivm catalysator.
Gooi je daar met loodvervanger in dan gaat het monolyt van de cat naar de gallemieze en kan je een nwe cat gaan halen voor +/- 1500 Euri.
Overigens zijn er op dit moment auto's tekoop met directe benzine inspuiting en daar adviseert de fabriek 98 ivm klopvastheid, omdat het heter wordt dan met normale inspuiting, gaat de boel pingelen met 95.
Sommige échte klassieke brommers zullen loodvervanger nodig hebben in het blokje maar waarschijnlijk zijn bij die oude fietsen de onderdelen die lood nodig zouden hebben allang vervangen voor nwe onderdelen ivm met slijtage door de jaren heen en is het dus bij die fietsen ook niet meer nodig.
Bij twijfel, navraag doen bij de diverse Honda Goeroe's in het land
(Rouveen, Soest, Houten)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:09
- Locatie: Alkmaar
Ging toch om de klepzittingen?NIX schreef:Loodvervanger zorgt ervoor dat kleppen minder snel inslaan en verbranden. In de tijd dat er veel lood in de benzine zat waren van sommige merken en typen de kleppen van minder hard staal dan nodig is bij loodvrije benzine. Die motoren hebben echt loodvervanger nodig.
tetra-lood-ethyl werd idd aan benzine tooegevoegd om klopvastheid te verbeteren Daarnaast sloeg het lood uit deze verbinding neer op de delen van de motor (en de uitlaat, werd bij auto,s mooi grijs in het laatste deel van de pijp als de motor goed afgesteld was.)
Het lood sloeg dus neer op kleppen en klepzittingen. Hierdoor een betere warmte geleiding van klepzitting naar klep naar mensel en van klep naar klepzitting naar koeling . Kleppen en klepzitting werden minder heet. Daardoor werden ze minder zacht en sloegen ze minder snel in. er konden dus minder harde kleppen en zittingen gebruikt worden.
Vandaar vroeger de problemen met motoren op lpg, en tegenwoordig met ongeloode benzine.
Het lood sloeg dus neer op kleppen en klepzittingen. Hierdoor een betere warmte geleiding van klepzitting naar klep naar mensel en van klep naar klepzitting naar koeling . Kleppen en klepzitting werden minder heet. Daardoor werden ze minder zacht en sloegen ze minder snel in. er konden dus minder harde kleppen en zittingen gebruikt worden.
Vandaar vroeger de problemen met motoren op lpg, en tegenwoordig met ongeloode benzine.
BRULLE MET DIE SPULLE!!
...inslaan van kleppen en klepzittingen, ok.. maar is dat nog wel ergens te tanken dan?! ik ben het niet vaak tegen gekomen.. hoe los je dat dan op?! loodvervanger? Gr.NIX schreef:Zo mag je het noemen, maar het ging inslaan van kleppen en klepzittingen (beide, dus) tegen. Of eigenlijk: het had als bijkomend voordeel het tegengaan van...
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
nouja. de blokken toendertijd zijn erop gemaakt.. en nu is het niet meer te tanken.. zou het in rijden niet kunnen verschillen? mijn vader vroeg het zich ook af, toen ik de C kocht.. of ik niet gelood moest tanken.. dusja.. ik rij nu al een half jaar ( waarvan 3 maanden bami(dus een "watmenietinteresseerdalshetkapotgaatblok") maar bevalt gewoon goed.. Gr.
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
ik pleur alles er door elkaar heen in.
hij rijdt nog prima, al meer dan 200km mee gereden, vandaag nog 50km mee gereden en niks aan het handje.
heb hem ook niet goed ingereden, hij rookt niet, en heeft een top die te hoog is, daarom ga ik hem nu begrenzen.
wat mij betreft maakt benzine dus ook geen reet uit.
(wel een bamiblokje op PBR...)
hij rijdt nog prima, al meer dan 200km mee gereden, vandaag nog 50km mee gereden en niks aan het handje.
heb hem ook niet goed ingereden, hij rookt niet, en heeft een top die te hoog is, daarom ga ik hem nu begrenzen.
wat mij betreft maakt benzine dus ook geen reet uit.
(wel een bamiblokje op PBR...)