Octaan 95/98

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:De oude C's zijn gemaakt om op uilezeik te rijden en de nieuwe blokken zijn van het post loodtijdperk. Daar heb je geen lood voor nodig. Of iemand anders moet een beter verhaal weten...

Olie vervangen voor frituurvet, een scheut spiritus in de tank, hele brommer van een gebouw af flikkeren.. en nog loopt zo'n blokje gewoon.... De C is niet voor niets ooit uitgeroepen tot dé motorfiets van de 20e eeuw. Zoek in een encyclopedie "Hufterproof" op en er staat een Honda Cub afgebeeld.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

R-onald
4T-MSB regular
Berichten: 250
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:35
Locatie: austerlitz

Bericht door R-onald »

en hoe zit het eigelijk met v power en dat soort spul? kan je dat gewoon tanken? en merk je dit? vast niet maar was gewoon benieuwd
gr ronald

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

R-onald schreef:en hoe zit het eigelijk met v power en dat soort spul? kan je dat gewoon tanken? en merk je dit? vast niet maar was gewoon benieuwd
gr ronald
Er is voor 4-takjes geen "superbenzine" (heeft niets met super 98 te maken) Wij hebben geen hypermoderne blokjes met 35 cylinders op rij. Slechts een eenvoudig ééncylindertje met een carbje ervoor. Je kunt tanken wat je wil, er zal vrijwel geen verschil merkbaar zijn behalve in je portomonee.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Moet een novio eigenlijk ook loodvervanger? :oops:
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Daan
4T-MSB regular
Berichten: 469
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:54
Bezit: 2,5 C50-H
Citroën GSA
Locatie: Utrecht

Bericht door Daan »

novio is net zo oud als een cee toch?
wazige verhalen allemaal. topic is al een keer of duizend langsgekomen, en iedere keer lees ik weer wat anders.

ik tankte vroeger netjes 98mlv, maar ben de laatste tijd gewoon 95 gaan tanken.
Net pindakaas gegeten dus.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ik ben niet zo into bouwjaren, maar zo'n noviokopje heeft meer weg van een c310 kopje dan van een c50kopje.. Dus ik vraag het mij af.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

plofkop schreef:Als je C310A rijdt dan maakt het wel uit.
Ik vermoed dat het met stoterkopjes wel wat uitmaakt. Vraag het Ploffie...


O, en sommige oude brommertjes willen op 98 soms toch ietsje zuiniger gaan rijden. Had ik vroeger ook met de B-Kadett van een vriend. Geen idee hoe het precies komt.

Dat octaangetal zegt iets over de klopvastheid. Bij een bepaalde compressieverhouding en bepaalde temperatuur gaat een mengsel uit zichzelf ontbranden. Dat gaat met erg veel geweld gepaard en dat wil je om 2 redenen niet. Het tijdstip is meestal te vroeg, en de boel verbrandt in 1x. Dus niet met een vlamfront vanaf de bougie. Dat klinkt letterlijk alsof er een zak knikkers in je cilinder zit. Daarom spreek je ook over een verbrandingsmotor en niet over een explosie of ontploffingsmotor.

Bij vet opgevoerde brommertjes of hoge compresieverhoudingen heb je gewoon een hoog octaangetal nodig om pingelen of detoneren te vermijden. Bijvoorbeeld bij een 70cc met 50 kopje of een 85cc met 50 kopje. Die hebben megaveel compressie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Hera62

Bericht door Hera62 »

Jurrien schreef:Ik ben niet zo into bouwjaren, maar zo'n noviokopje heeft meer weg van een c310 kopje dan van een c50kopje.. Dus ik vraag het mij af.
Ik tank de Novio altijd met loodvervanger (los bij me in een klein flesje met pipet... Iedereen lacht zich altijd dood als ie me daarmee bezig ziet). Novio kopjes zijn (zoals zo'n beetje alle stoterstangenkopjes geloof ik) van gietijzer, dus hebben waarschijnlijk "zachtere" klepzittingen dan C50. De Cee tank ik wel altijd gewoon met loodvrij zonder toevoeging.

geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:09
Locatie: Alkmaar

Bericht door geurvreter »

In de USA zijn ze in 1971/72 begonnen met loodvrij. Ik dacht in Japan zelfs ietsje eerder.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Hera62 schreef:
Jurrien schreef:Ik ben niet zo into bouwjaren, maar zo'n noviokopje heeft meer weg van een c310 kopje dan van een c50kopje.. Dus ik vraag het mij af.
Ik tank de Novio altijd met loodvervanger (los bij me in een klein flesje met pipet... Iedereen lacht zich altijd dood als ie me daarmee bezig ziet). Novio kopjes zijn (zoals zo'n beetje alle stoterstangenkopjes geloof ik) van gietijzer, dus hebben waarschijnlijk "zachtere" klepzittingen dan C50. De Cee tank ik wel altijd gewoon met loodvrij zonder toevoeging.
Denk dat ik op de noof ook maar met zo'n busje ga rijden dan.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Honda schrijft voor de ss50 cd50 en c50 een benzine voor met een ron van 91...euro is al ron 95 dus dat is al geen probleem...ron 98 ook niet dus..

Ik zou voor de gietijzerer kopjes gewoon 98 tanken met loodvervanger...kost meer maar je zit op zeker en dat stoterstangen spul gaat al behoorlijk lastig worden..baat het niet schaadt het niet

bekijk het maar eens zo; meeste blokjes zijn gemaakt voor landen zoals vietnam, india...daar heb je niet van die benzines die mooi klopvast zijn zoals bij ons en ook daar moest het goed gaan..daarom minimaal ron 91 anders gaat ze pingelen..alles daarboven is goed

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

SBloke schreef:
NIX schreef:De oude C's zijn gemaakt om op uilezeik te rijden en de nieuwe blokken zijn van het post loodtijdperk. Daar heb je geen lood voor nodig. Of iemand anders moet een beter verhaal weten...

Olie vervangen voor frituurvet, een scheut spiritus in de tank, hele brommer van een gebouw af flikkeren.. en nog loopt zo'n blokje gewoon.... De C is niet voor niets ooit uitgeroepen tot dé motorfiets van de 20e eeuw. Zoek in een encyclopedie "Hufterproof" op en er staat een Honda Cub afgebeeld.
Discovery Channel RULES

Mrtn

Bericht door Mrtn »

Goed, we zitten in de buurt maar er mist een belangrijke nuance.

Het 'lood' van vroeger (eigenlijk TEL: tetraethyl-lood) had twee functies:
- tussenstof tussen klepzitting en klepschotel (dat noemt iedereen smering)
- klopvaster maken van benzine
Zo ver waren we al.

Maar nu: na TEL kwam de loodvervanger. Dat was eerst benzeen (mag niet meer: is een kankerverwekkende stof) en nu is het MTBE (methyl-tert-butyl-ether) en dat heeft alleen nog die laatste functie. Het maakt de benzine klopvaster (= verhoogt het octaangetal, niet te verwarren met octaangehalte).
In die zin is loodvervanger dus zinloos om te tanken voor je C310.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De losse loodvervanger zou iets in zich hebben om de kleppen te smeren. Ik dacht kalium ofzo...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie