Vreemd blokprobleem.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Vreemd blokprobleem.

Bericht door Camiel »

Ik heb vandaag zo'n 160km gereden en er was iets heel vervelends aan de hand. Het probleem is als volgt:

Eens in de x minuten (meestal zo'n 15), na een tijdje volgas te hebben gereden, begint mijn brommer zich vreemd te gedragen. Hij gaat namelijk afremmen, dus van 65 naar beneden, maar als ik in de 4e versnelling bij de 40 kom is het probleem weer weg en trekt hij weer gewoon door naar de 65, en dit herhaalt zich dan ongeveer kwartier later weer. Zo heb ik het vanaf Gorinchem naar Amersfoort zo'n 6x gehad. Benzine zit er nog genoeg in, heb er in A'foort voor vertrek nog tot het randje toe bij gegooid, en het lijkt me sterk dat hij ineens 1:15 verbruikt waardoor de tank leeg zou gaan.

Verstopping in de carb lijkt me ook sterk, omdat het in een bepaald patroon gebeurd en bij 40 p/u ineens weg is.

Wie weet iets?
Honda SS50 125cc 49cc

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Stel je uitlaatklep eens.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Kudt. Kan er ook nog wel bij.

Als ik heel eerlijk ben heb ik m'n blok al 11000 km niet opengetrokken, en kleppen nog nooit gesteld. Alles zit namelijk zo muur en muurvast dat ik er gewoon niet aan begin. Zo zit mijn bovenste klepdop echt gewoon moeilijk hard vast, echt niet los te krijgen. Zelfs niet met brander en griptang.
Honda SS50 125cc 49cc

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dan weet je dus dat het hoog tijd is. En een klepdop gaat er echt altijd af. Is gewoon zacht alu. Je kan de 6-kant pakken met een goede sleutel, je kan de hele dop pakken met een waterpomptang of moordenaar of je pakt een koudbeitel.

Hooguit heb je daarna een setje nieuwe klepdoppen nodig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

11000km zonder kleppen stellen, dan is die er echt aan toe idd :P

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Klepdop heb ik nog wel liggen, heb de onderste toen wel vervangen.

Probleem is dat hij niet helemaal meer... uhmmm... zeshoekig is. Heel erg afgesleten aan de zijkanten. Heb m'n hele gereedschapskist al geprobeerd, ging gewoon echt niet los.

Hoe zou ik hem los moeten krijgen met zo'n beitel dan? Mep je dan niet de klep kapot zodat de schroefdraad blijft zitten?

@ Eric: :roll: Heb ik al vele malen geprobeerd. Werkt niet. Geen beweging in te krijgen.
Honda SS50 125cc 49cc

thijsperdok
4T-MSB addict
Berichten: 601
Lid geworden op: 25 feb 2008 09:33
Locatie: Groningen, Warffum

Bericht door thijsperdok »

pak een sleutel 16(of kleiner) en mep hem met een rubber hamer om je dop heen. kost soms wat tijd, maar je krijgt hem wel los.

pirtre
4T-MSB regular
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door pirtre »

met de beitel maak je een groef in de klepdop buiten het midden, dan ram je net zo lang met de hamer op de beitel die zich in de bewuste groef bevind totdat ie losgaat.
werkt vaak uitstekend, ook bij de fijne kruiskoppen die honda gebruikt.

daarna heb je wel behoefte aan een nieuwe klepdop
sommige mensen vinden ruïnes ook mooi...
honda sleutelaar schreef:iedereen kan beunen

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Ik zou, zoals HJ al zegt, gewoon een dikke vette griptang (aka. De moordenaar) erop zetten, gegarandeerd dat hij dan wel loskomt.

En als je beitel methode gaat proberen is het het makkelijkst om die op de rand tussen kop en deksel te zetten en dan de bovenkant van het schroefdraad te splijten, vervolgens pak je met een gewone tang het resterende draad en draai je dat er met een beetje gepiel weer uit.
Ga heen en vereenvoudig u!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Ik had het ook, maar dan elke 5 minuten.. Vlotterbak werd leeg gezogen, eventjes weinig toeren zorgde ervoor dat de vlotterbak weer volstroomde... Soms kan het probleem ook heel simpel zijn!?

Nja, ik merkte het telkens als me brommer zachtjes wilde dat ik dan me benzine kraan dichtdraaide en keek wat er in me vlotterbak zat --> onder niveau..

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Edo schreef:Ik had het ook, maar dan elke 5 minuten.. Vlotterbak werd leeg gezogen, eventjes weinig toeren zorgde ervoor dat de vlotterbak weer volstroomde... Soms kan het probleem ook heel simpel zijn!?

Nja, ik merkte het telkens als me brommer zachtjes wilde dat ik dan me benzine kraan dichtdraaide en keek wat er in me vlotterbak zat --> onder niveau..
Dat kan het natuurlijk ook zijn.. Maar het wordt hoe dan ook hoog tijd dat die kleppen een keer gesteld worden, dus die klepdop moet er toch af :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Kippenverver schreef:
Edo schreef:Ik had het ook, maar dan elke 5 minuten.. Vlotterbak werd leeg gezogen, eventjes weinig toeren zorgde ervoor dat de vlotterbak weer volstroomde... Soms kan het probleem ook heel simpel zijn!?

Nja, ik merkte het telkens als me brommer zachtjes wilde dat ik dan me benzine kraan dichtdraaide en keek wat er in me vlotterbak zat --> onder niveau..
Dat kan het natuurlijk ook zijn.. Maar het wordt hoe dan ook hoog tijd dat die kleppen een keer gesteld worden, dus die klepdop moet er toch af :wink:
agree!

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Moet ik dan die beitel op 1 of 2 erin zetten en dan gaan meppen?


Afbeelding
Honda SS50 125cc 49cc

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Schuin op de rand bij 2 zetten en in de rondte rammen. Een koudbeitel is een soort van mini steenbeitel om te zien. Overigens kun je daar ook een grote tang op zetten. Zo doe ik het met eigenwijze klepdoppen.

En voor de zekerheid: tegen de klok in, als je er op kijkt, is los. Mocht de de draad van het deksel in de kop blijven zitten omdat ie afbreekt, geen probleem, die zit dan los en draai je er zo uit. Probeer om de beiten niet in de kop zelf te laten schieten. Heel hard rammen is niet nodig, als het maar raak is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie