2takt t.o.v. 4takt
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
2takt t.o.v. 4takt
Toen ik laatst met een vriend die veel aan 2takts sleutelt ging opzoeken hoeveel vermogen een 2taktje 70cc t.o.v. een 4taktje 70cc had waren er verschillende bronnen op internet die beweerde dat ze scooters hadden met 70cc die 24 pk op het achterwiel zouden hebben. Ik vond dit een nogal sterk verhaal dus ben het beetje rond gaan vragen.
Toch zijn er veel jongens in Alphen die met scooters bezig zijn, als in, in een werkplaats voor centjes, die bevestigden dat 24 pk op het achterwiel met een 70cc 2takt "wel netjes" is...
Ik kon me namelijk herinneren dat die 146/164cc (dunno anymore) op de Hondadag 20PK had als maximaal vermogen. Welke onder gunstige omstandigheden (de rollerlbank dus) de 200 km/u wist aan te tikken...
Is dat 2takt verhaal nou gewoon stoere praat of is het echt zo? Heeft het mogelijk met de vario, dubbele arbeidsslagen en 14.000 toeren te maken?
Toch zijn er veel jongens in Alphen die met scooters bezig zijn, als in, in een werkplaats voor centjes, die bevestigden dat 24 pk op het achterwiel met een 70cc 2takt "wel netjes" is...
Ik kon me namelijk herinneren dat die 146/164cc (dunno anymore) op de Hondadag 20PK had als maximaal vermogen. Welke onder gunstige omstandigheden (de rollerlbank dus) de 200 km/u wist aan te tikken...
Is dat 2takt verhaal nou gewoon stoere praat of is het echt zo? Heeft het mogelijk met de vario, dubbele arbeidsslagen en 14.000 toeren te maken?
http://link.marktplaats.nl/189163567 Ik vind deze hier wel passen.
Ook wel wat vermogen.
Lijkt wel een beetje op die Skyteam Enduro

Ook wel wat vermogen.
Lijkt wel een beetje op die Skyteam Enduro
-
jos123
- 4T-MSB addict
- Contacteer:
je kan gewoon veel meer halen uit 2 takt bij kleinere blokjes. o.o.a. door de dubbele arbeidsslag. ik heb me nooit echt in 2 takt verdiept maar ik kan me voorstellen dat een groot 2 takt blok erg onzuinig, lastig te koelen, rokende, onderdelen vretende bak gaat worden.
4 takt is veel betrouwbaarder
grappig linkie:
http://forum.scooterforum.net/forum/f50 ... ks-132605/
4 takt is veel betrouwbaarder
grappig linkie:
http://forum.scooterforum.net/forum/f50 ... ks-132605/
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.
Nog geen lid van de HVN?
Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>
Nog geen lid van de HVN?
Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>
-
Dezelfde Jasper
- chalykiller
- Contacteer:
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
Dus toch het verbrandingsprincipe wat theoretisch dubbel vermogen oplevert. Het was toch ook zo een tijdje geleden dat je 500cc 2takt of 990cc 4takt mocht kiezen in de MotoGP?
125 en 250cc zijn nog steeds 2takt, maar nu 4takt 800 cc is (ik weet niet of 2takt niet meer mag maar anders zou je denk moeten kiezen voor een 400cc 2takt) is toch iedereen overgestapt.. Blijkbaar is er dus toch een grens tot waaraan de 2takt sneller is dan een 4takt met dubbele cc's...
125 en 250cc zijn nog steeds 2takt, maar nu 4takt 800 cc is (ik weet niet of 2takt niet meer mag maar anders zou je denk moeten kiezen voor een 400cc 2takt) is toch iedereen overgestapt.. Blijkbaar is er dus toch een grens tot waaraan de 2takt sneller is dan een 4takt met dubbele cc's...
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
En de effectieve slag is bij een 2-takt ook minder. Zeker bij een snelle 2T begint halverwege de arbeidsslag de uitlaatpoort al te openen. Daarom is bij een 2-takt nog meer dan een 4T het vermogen heel specifiek. Of laagtoerig met iets bredere powerband of hoogtoerig met hele smalle powerband.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Dezelfde Jasper
- chalykiller
- Contacteer:
De 990cc viertakt machines hadden een top van ca 320km, de 500cc tweetakten zaten op 315km ofso. Daarnaast was een tweetakt veel moeilijker te rijden. Nu is de viertaktmotor de laatste paar jaar zo ver ontwikkeld dat 800cc ruim voldoende is. Ontwikkeling van de tweetakt staat bijna stil op racegebied, dus de verschillen worden steeds kleiner. In de GP worden de tweetakten vervangen omdat ontwikkeling de merken een hoop geld kost, terwijl ze er voor productie verder niks mee kunnen.
Dat is, en daarom zeg ik dat twee keer zoveel arbeid theoretisch dubbel vermogen is.. Omdat het in de praktijk bij een tweetakt tov een viertakt lang niet zo is door veel lagere efficientie, maar het is wel de reden dat een tweetakt makkelijker meer vermogen heeft.Jurrien schreef:Dat van het theoretisch dubbel vermogen is ook niet helemaal waar. Tweetakt heeft namelijk veel minder goede spoeling. Viertakt heeft elke arbeidsslag 90% vers mengsel, tweetakt zo'n 60%.
Laatst gewijzigd door Dezelfde Jasper op 07 nov 2008 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok, ik ga even wijsneuzerig doen 
Want wat is de theorie waard als de praktijk zo veel afwijkt? (Je pakt voor de theorie maar 1 feit: dubbele arbeidsslagen. Alle andere factoren, zoals spoeling, effectieve compressie, verliezen in distributie of toerental doen niet mee)
Ik wil niet vervelend zijn maar ben in de afstudeerverslagschrijfmood. Als ik zoiets zou zeggen (tweetakt heeft in theorie dubbel zoveel vermogen) word ik daar ontzettend op afgerekend door de docenten..
Want wat is de theorie waard als de praktijk zo veel afwijkt? (Je pakt voor de theorie maar 1 feit: dubbele arbeidsslagen. Alle andere factoren, zoals spoeling, effectieve compressie, verliezen in distributie of toerental doen niet mee)
Ik wil niet vervelend zijn maar ben in de afstudeerverslagschrijfmood. Als ik zoiets zou zeggen (tweetakt heeft in theorie dubbel zoveel vermogen) word ik daar ontzettend op afgerekend door de docenten..
-
Dezelfde Jasper
- chalykiller
- Contacteer: