Project: kettingzaag carburateur op 125cc immi blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
the ghansman
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door the ghansman »

Dennis schreef:Wil je een cilinderkop voor me gieten? Tis voor mijn C320A, er moeten MEGA kleppen in, en MEGA kanalen, en natuurlijk ook MEGA koelribben.

Maar dat is een te groot stuk aluminium neem ik aan, om te gieten?
Haha ik ben geen expert :P
Probeer zelf eens een paar simpele (kleine) dingetjes te gieten, oefen daar een beetje mee en maak daarna grotere voorwerpen. Grotere onderdelen moeten te doen zijn kijk hier maar eens
http://www.theworkshop.ca/casting/casting.htm (bij "lost foam metal casting")
Edo schreef:Even een vraagje, waar koop je dat blauwschuim? Bij de lokale bouwmarkt offeh?
Je kan het inderdaad gewoon kopen bij de bouwmarkt, het wordt gebruikt als isolatie materiaal.
De officiele naam is volgens mij: Polystyreen hardschuim
Altijd druk met heelveel niks.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

ik ga het zeker proberen ja!

Heel cool als het lukt ook, the world's fastest C320A :D
Duurt nog wel een tijdje voor ik er echt mee bezig ga denk ik.
Het rijwielgedeelt is 99% compleet en moet allee nog in elkaar.
Motorgedeelte is enkel ideeen tot nu toe.

groetjes,
Dennis
''UNOX MAN''
the daantjee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door the daantjee »

egt vet gaaf, zou je dat smelten van alu ook kunnen doen in een oude stalen pan?

,daan
Help mijn ss doet het niet!!
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Ja dat kan ook in een stalen pan, smeltpunt van staal ligt een bijzonder stuk boven dat van aluminium. Nou heb ik echter gelezen dat je bij huis-tuin-en-keuken gieten geen puur aluminium moet gebruiken. Dit aluminium smelt pas bij iets te hoge temperaturen en het wil ook vaak niet in smalle, kleine gangetjes etc. omdat het te "dik" zou zijn.

Meeste aluminium die je tegenkomt in de praktijk is vermengd met allemaal andere ******zooi, maar meestal alleen maar ten gunste van het smeltpunt. Dus gewoon lekker een zooi aluminium bij elkaar sprokkelen en verhitten in een zelfgebouwde oven met bakstenen o.i.d.

Ik ben zelf overigens met ditzelfde project bezig, wat is er nou vetter dan zelf gieten?

Wel even één waarschuwing, pas ontzettend op met wat je doet. De temperaturen zijn behoorlijk en kijk ook uit met bijvoorbeeld keramiekovens. Water ontleed bij ongeveer 2000 graden in waterstof en zuurstof en die waterstof verkeert in een temperatuur van 2000 graden. Lichtontvlambaar dus.

Wat een wijsheid allemaal hé? Inderdaad, gewoon googlen, je bent niet de enige beun die dit wil proberen :D
arthur
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CT70 motodax

Bericht door arthur »

Edo schreef:Ja dat kan ook in een stalen pan, smeltpunt van staal ligt een bijzonder stuk boven dat van aluminium. Nou heb ik echter gelezen dat je bij huis-tuin-en-keuken gieten geen puur aluminium moet gebruiken. Dit aluminium smelt pas bij iets te hoge temperaturen en het wil ook vaak niet in smalle, kleine gangetjes etc. omdat het te "dik" zou zijn.

Meeste aluminium die je tegenkomt in de praktijk is vermengd met allemaal andere ******zooi, maar meestal alleen maar ten gunste van het smeltpunt. Dus gewoon lekker een zooi aluminium bij elkaar sprokkelen en verhitten in een zelfgebouwde oven met bakstenen o.i.d.

Ik ben zelf overigens met ditzelfde project bezig, wat is er nou vetter dan zelf gieten?

Wel even één waarschuwing, pas ontzettend op met wat je doet. De temperaturen zijn behoorlijk en kijk ook uit met bijvoorbeeld keramiekovens. Water ontleed bij ongeveer 2000 graden in waterstof en zuurstof en die waterstof verkeert in een temperatuur van 2000 graden. Lichtontvlambaar dus.

Wat een wijsheid allemaal hé? Inderdaad, gewoon googlen, je bent niet de enige beun die dit wil proberen :D
Kan jij met een "zelfbouw" oventje 2000 graden bereiken? :shock:
Beetje onnodig aangezien alu smelt bij 660 graden, lijkt het mij niet nodig het oventje zo hoog op te stoken :)
Afbeelding
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

En een alu legering bij nog minder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Inderdaad, volgens mij smelten de huis-tuin-en-keuken aluminiumpjes (vermengt met tyfuszooi) bij 500/550 graden ofzo.
Plaats reactie