Eric schreef:Jurrien schreef:Bart schreef:Nou, een heel zuinige brandstofmotor gebruikt ook maar zo'n 33% van de energie in de benzine.
Plus dat die vaker onnodig staat te draaien. (met start-stop systemen weer minder overigens...)
Een electromotor kan ook nog eens energie regenereren. Ik zie een brandstofmotor nog geen Co2 en waterdamp uit de lucht terug omzetten in koolwaterstof ketens en zuurstof...
Sterker nog, een rendement van 33% is heel erg optimistisch voor een verbrandingsmotor. Bij een normale auto kun je eerder op 20% rekenen. En dat is dan in de gunstigste omstandigheid: volgas. Dan haal je het meeste vermogen uit de minste brandstof. Maar niemand rijdt continu op vol vermogen. In een auto rijden betekent vooral heel veel sukkelen met 50 km/h. De auto gebruikt dan weinig energie, maar wel veel brandstof. Ik denk dat in zo'n geval het rendement zelfs richting 5% gaat..
Daar ligt dan ook de grote winst van een elektromotor, die heeft hier geen last van, die heeft gewoon altijd een rendement van ~85-95%
Maar helaas is het rendement van zo'n brandstofcel ook niet om over naar huis te schrijven. Nog niet. 30% is ook al veel. En dan heb je nog niet eens een dynamische energiebron maar een behoorlijke stationaire. Dat wil zeggen: je kunt geen energie vragen als je het nodig hebt, een brandstofcel geeft gewoon een continu vermogen af. Dus om met dat vermogen in een voertuig om te gaan moet je het weer op gaan slaan in accu's, wat weer de nodige rendementsverliezen geeft.
Is dat wel helemaal waar? Als ik zeg maar normaal naar mijn werk sukkel verbruik ik ongeveer 1op15 gemiddeld. Als ik naar mijn ex stiefmoeder plank gaat het gemiddelde verbruik naar 1op10/12...
Door dat je harder gaat, wordt de auto ook harder op de weg gedrukt door de luchtstroom over de auto, waardoor er meer wrijving ontstaat tussen de banden en het wegdek en heb je ook meer frontale luchtweerstand die de auto willen afremmen. Dus al je rendement gaat verloren door de weerstand die je opwekt door snelheid te maken.
Inderdaad, je verbruik per kilometer gaat niet omhoog als je langzaam rijdt, maar je rendement wel omlaag. Als je 100 km/h rijdt verbruikt je auto 4 keer zoveel energie dan wanneer je 50 km/h rijdt (luchtweerstand loopt kwadratisch op). Dus als je het terugrekent naar nuttig gebruikte joule per verbruikte liter brandstof is dat erg laag.
Anders geformuleerd: op hoge snelweg gebruik je veel energie en veel brandstof. Bij stadsverkeer gebruik je weinig energie maar ook veel brandstof. Dus het brandstofrendement ligt op de snelweg hoger dan in stadsverkeer. (Ik schat dus 20% op de snelweg tegen 5% tijdens stadsverkeer).
Maar je hebt helemaal gelijk, het kilometerrendement (kilometers per liter brandstof) ligt ongeveer gelijk of is juist hoger voor stadsverkeer.
Alleen, als je een elektromotor met een brandstofmotor gaat vergelijken, vind ik dat je niet moet rekenen met het kilometerrendement maar met het brandstofrendement. Een elektromotor heeft als voordeel dat hij op elk toerengebied en bij elke belasting een relatief hoog rendement van 85-95% heeft. Tijdens stilstand verbruikt hij bijvoorbeeld niets, waar een brandstofmotor stationair moet draaien. Dat mag je best meerekenen in het totaalrendement vind ik, dus dan is het de 5-20% rendement van een brandstofmotor tegen de 85-95% rendement van een elektromotor.
Overigens moet je daar dan eigenlijk ook het rendement van de energietoevoer bij optellen. Bij een brandstofmotor is dat 100%, er gaat namelijk niets verloren in een benzinetank. Bij een elektromotor moet je accu's, een waterstofcel of een andere bron gebruiken en daar is het rendement dan weer een stuk lager van, 60-70% voor een accu en 30% voor een waterstofcel.
En nog ingewikkelder, dan moet je ook het rendement van de voorziening die de accu oplaadt meerekenen. De beste kolengestookte energiecentrale zit op zo'n 50%.
Uiteindelijk moet je al die rendementen met elkaar vermenigvuldigen om tot een totaalrendement te komen, dan komt zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor tot een totaalrendement van 1-2%. Dramatisch laag dus.
Dus van alle energie die in aardolie of steenkool zit en uit de grond gehaald wordt, gebruik je maar 1-2% om je vervoersmiddel vooruit te stuwen. De rest gaat allemaal verloren als warmte in de diverse omzetprocessen van bijvoorbeeld steenkool - stoom - stroom uit generator - accu's - elektromotor - wielen.