Ik reed vanmiddag terug naar huis (à 22 km) en toen ik thuis kwam zat mijn hele carb onder de condens. (waterdruppels voor de nietwetenden)
De carburateur was dan ook erg koud. Iemand een idee hoe het kwam?
Setup:
50cc (nt)
50kop (ot)
19mm carb (immi keihin)
skyteam onderblok
Ook stottert de brommer nogal tijdens het rijden met constante snelheid. (is er een link tussen die twee dingen?)
stotteren vooral met het gas wat verder open gedraaid.
condens op carburateur
condens op carburateur
The power of Dreams
Re: condens op carburateur
Dat je carburateur koud is, is in mijn ogen alleen maar goed. Koude lucht neemt minder volume in dus kun je meer lucht kwijt dus ook meer benzine. Dat er condens opzat zou best door de luchtvochtigheid in de buitenlucht kunnen komen. Verder komt condens voor wanneer een relatief warm gas snel in temperatuur daalt door bijvoorbeeld een koud oppervlak (adem tegen het raam). Ik heb wel eens gehad dat er ijs op mijn spruitstuk stond van de kou. Brommer reed verder prima. Ik zie dus geen relatie tussen de condens en het stotteren. De benzine in je carb verdampt ook waarbij hij warmte aan de omgeving (carb) onttrekt.
Ik zou zeggen check je afstelling van je carb. Condens is niet erg, zolang het maar op de buitenkant zit.
Ik zou zeggen check je afstelling van je carb. Condens is niet erg, zolang het maar op de buitenkant zit.
Laatst gewijzigd door Phys op 06 okt 2010 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Op waterfiets, rijmt helemaal niets!
Is dat stotteren alleen als je die condens ziet? Of altijd?
Als hij altijd stottert zal ik het probleem niet in die condens zoeken.
Het is overigens normaal dat een carburateur koud is. Dit komt omdat er brandstof in de carburateur verdampt. Een brandstof die verdampt onttrekt energie (warmte) uit z'n omgeving. Normaal krijgt een carburateur wel wat motorwarmte via het spruitstuk, maar bij jou zal hij wel goed geïsoleerd zijn.
Als hij altijd stottert zal ik het probleem niet in die condens zoeken.
Het is overigens normaal dat een carburateur koud is. Dit komt omdat er brandstof in de carburateur verdampt. Een brandstof die verdampt onttrekt energie (warmte) uit z'n omgeving. Normaal krijgt een carburateur wel wat motorwarmte via het spruitstuk, maar bij jou zal hij wel goed geïsoleerd zijn.
inderdaad zitten er ringen tussen spruit en carb, die de meeste warmtegeleiding wel tegengaan.
het stotteren is overigens ook als de carb niet onder de condens zit.
condens verder dus niet erg?
het stotteren is overigens ook als de carb niet onder de condens zit.
condens verder dus niet erg?
The power of Dreams
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Door de venturiwerking van de carb wordt hij koud en kan hij zelfs bevriezen. Het is hetzelfde principe als van een airco. Gecomprimeerd gas komt vrij en koelt op dat moment enorm af. Omgekeerd werkt ook. Breng iets op druk en de temperatuur neemt toe. Daarom voelt nevel uit een spuitbus ook altijd koud aan.
Koude lucht kan minder water opnemen dan warme lucht. In de buurt van je carb is het zoials boven uitgelegd koud. Het in de lucht opgeloste water kan er niet in blijven en slaat neer op de carb.
Koude lucht kan minder water opnemen dan warme lucht. In de buurt van je carb is het zoials boven uitgelegd koud. Het in de lucht opgeloste water kan er niet in blijven en slaat neer op de carb.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
NIX
- chaly addict
Ja. Maar of je het ook merkt is een 2e.
-
NIX
- chaly addict
Nee, minder door te arm mengsel. Of rij jij altijd te rijk?
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Ik heb ditzelfde ook al eens gehad in veel ergere vorm; midden in de zomer vroor de gasschuif gewoon vast en was de teur helemaal bevroren..
oorzaak 1; ik had overal extra isolators tussen gedaan dus ook tussen kop en spruitstuk en tussen spruitstuk en teur...ding kon dus niet meer opwarmen.
oorzaak 2: ding stond veel te rijk afgesteld en daardoor verdampte hij teveel benzine..
Ja bij hetzelfde slagvolume past er meer koude Lucht-benzine mengsel in en ja je krijgt er meer vermogen door...Intercooler effect zullen we maar zeggen.
En nee het is geen 0,00001 pk meer; je merkt het duidelijk
oorzaak 1; ik had overal extra isolators tussen gedaan dus ook tussen kop en spruitstuk en tussen spruitstuk en teur...ding kon dus niet meer opwarmen.
oorzaak 2: ding stond veel te rijk afgesteld en daardoor verdampte hij teveel benzine..
Ja bij hetzelfde slagvolume past er meer koude Lucht-benzine mengsel in en ja je krijgt er meer vermogen door...Intercooler effect zullen we maar zeggen.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
koen 50
- 4T-MSB addict
- Bezit: een stoel
h5speedje schreef:Ik heb ditzelfde ook al eens gehad in veel ergere vorm; midden in de zomer vroor de gasschuif gewoon vast en was de teur helemaal bevroren..
jeuj!