![Smile :)](./images/smilies/apple_icon_e_smile.png)
Ik beredeneerde meer kruk massa is minder graag toeren, maar dat was te simpel idd.
maar die draaien wel toeren tal x2 van een autoEric schreef:nielspbr schreef:crxjes haalden al jaren daarvoor 160pk uit 1.6 liter.Edo schreef:Klopt inderdaad, of Toyota's VVt-i. Vind ik persoonlijk ook wel gaaf aangezien ze die op zowel de uit- als inlaatkleppen hebben gemonteerdnielspbr schreef:niet alleen de crx. VTEC.
(maar dat werkt niet door verschuiven van de nokkenas maar door het activeren van een extra nokvolger voor de naastliggende aggressieve nok.)De 1.3 liter variant haalt 100 pk uit het blok ZONDER turbo. Knap staaltje downsizen al zeg ik het zelf.
een S2000 haalde 240pk uit 2 liter, nog iets beter.
Als je naar de fietsen gaat heb je dacht ik met 1000cc 180pk in de Kawasaki zx10R
Ik zat hier nog over na te denken, maar volgens mij scheelt het helemaal niet zo enorm. Het kost energie om een klepveer in te drukken, maar als hij zich weer ontspant komt die energie gewoon weer vrij. Ik denk dat het uiteindelijk maar heel weinig energie kost. En dat is logisch ook, want een klepveer kan helemaal niet zoveel energie opnemen. Als hij dat wel zou doen zou hij roodgloeiend zijn. En volgens mij is dat niet zo.Tedski schreef:Het schijnt dat je de nokkenas van een desmo kop met de hand rond kan draaien. Geen weerstand, door geen veren, dat scheelt al enorm.
en ook de pantha blokken van ducati gebruiken nog steeds een klepveer...kleintje weliswaar maar hij zit erin!!nielspbr schreef:Door de hoge kracht van de klepveren verlies je daar veel energie in wrijving, daar heeft een desmo veel minder last van.
Volgens mij valt dat allemaal reuze mee. Op het totaalrendement maakt het geen drol uit, want je tuimelaar of nokkenas is niet roodgloeiend van de wrijving. Het is in elk geval niet het voornaamste voordeel van de desmokleppendinges. Bij lange na niet, denk ik.nielspbr schreef:Door de hoge kracht van de klepveren verlies je daar veel energie in wrijving, daar heeft een desmo veel minder last van.