Honda CB77 opknap project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Honda CB77 opknap project

Bericht door NIX »

bonjour schreef:En de voetsteunen links en rechts zitten inderdaad niet op 1 lijn geloof ik, maar dat is bij me kleine CB'tje ook niet zo.
Schakelkant zit iets verder naar achteren (2cm ofzo)
Die is dus ook kut in elkaar gezet. Ik zie alleen de eigenaar als verband.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Nou, op die manier compenseer ik mijn eigen scheefheid. Wat voor een ander scheef is, is voor mij recht.
Al jullie brommers zijn dus scheef.

:mrgreen:
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Contacteer:

Bericht door CB-viguur »

NIX schreef:
bonjour schreef:En de voetsteunen links en rechts zitten inderdaad niet op 1 lijn geloof ik, maar dat is bij me kleine CB'tje ook niet zo.
Schakelkant zit iets verder naar achteren (2cm ofzo)
Die is dus ook kut in elkaar gezet. Ik zie alleen de eigenaar als verband.
CB50 steppenbalken zijn ook scheef, waarom....Joost mag het weten
maar bij een CB72 kan je de voetsteunen wel gelijk zetten, of iig nagenoeg gelijk doordat de tandjes mss wel eens wat afwijken.

Overigens is het bij de oudere BMW's geheel standaard dat de voetsteunen ongelijk zitten, en dan echt een behoorlijk stuk:
Afbeelding
zo zit je tenminste met allebei je benen klem bij de carburateurs van zo'n boxer :mrgreen:

en de duovoetsteunen van een BMW hebben weer dezelfde vertanding als CB72, iets waar ik gebruik van wil maken voor een project.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Nou, kom net terug.

Stukje gereden weer, volgens mij klokte ik de 90 of 100km/u .
Natuurlijk nog niet alles eruit gehaalt. En hij liep weer wat beter dan de vorige run.
Als kwam ik halverwege wel WEER zonder benzine te staan :roll:
Althans, ik moest hem weer op reserve zetten :mrgreen:
Had er 3 liter in gegooit, reserve zal wel 2.5L ofzo zijn... :mrgreen:

Anyway, hij liep en deed het weer wat beter als de vorige keer. Al heb ik wel het idee dat ik wat vermogen mis, hoogstwaarschijnlijk carb. afstelling.
Volgas in de 2e versnelling doet hij het wel, (kom dan op 8000rpm ongeveer) maar als ik naar zijn 3 overschakel en het toerental wat terug valt, krijg ik het idee dat hij een beetje begint te smoren, gewoon, half vermogen zegmaar. Duurt even (te lang) voordat hij weer redenlijk op toeren is, en als ik naar zijn 4 overschakel blijft hij hangen met een smorend geluid zegmaar.
( hoewel de diagnose misschien niet helemaal klopt, omdat ik nogmaals low-on-fuel was :evil: )
Ontsteking heb ik nagekeken, en die vervroegd zoals het hoort, op 3000 +/- rpm gaat hij vervroegen. Dus dat werkt, en aan de ontsteking ligt het in ieder geval niet (meer :mrgreen: ) .

Bougie kleur heb ik nog niet nagekeken. En ik zou even niet meer weter of hij nu waarschijnlijk te rijk of te arm loopt. Morgen de FAQ nog maar eens lezen :mrgreen:
Honda PC50
Plymouth Barracuda
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Nou, oorzaak gevonden :mrgreen: :oops:

Eigenlijk schaam ik me, maar ik ben een man, dus ik vertel.

Ik kwam dus wat vermogen tekort zoals ik al eerder zei.
Ik vanmiddag weer een beetje rommelen, starten, 1 trapje en mooi lopen :)
Choke uit, en een stukje gereden. Goed, nogsteeds dat vermogen tekort.. kutzooi, ding haalt netaan de 100km/u ... dat moet harder...

Dus ik weer naar binnen, (stomme weer...) , en ik zie dat eigenlijk weer de rechter cilinder wat loopt te 'fluffen' hij werkt wel, maar niet hard genoeg. Met gas geven komen er maar wat dofjes uit, terwijl de andere cilinder echt mooie klappen geeft.
Dus ik weer eens naar de bougie kijken, jahoor, vonkt perfect, niks aan de hand, dat werkt.

Carb's nagekeken, vlotterniveau is mooi, dat kan het niet zijn... kut zooi, nou, nog maar eens proberen... nee.. weer slappe pufjes, en ditmaal een hoop 'vocht' (soort halve verbrande benzine was het, het rook in ieder geval niet meer naar benzine...)

Dus ik kwam tot de conclusie dat het probleem wel in de carb. moest zitten, en ik had een vermoeden wat...

Dus ik trek het luchtfilter rubber eraf... en jahoor... het choke klepje ligt mooi in de carb, onderaan, constant choke'n dus...

Ik wurm wat aan het choke hendeltje, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag, en ineens 'pakt' hij het klepje op, en haalt het omhoog (choke eraf..) EUREKA !

Dus ik nog eens starten, BAM BAM BAM BAM !!! prachtig, ik moest een traantje wegpinken van al dat geweld :mrgreen:

Ik het luchtaanzuigrubber er weer opgezet, en nog eens een test ritje maken... wat een verschil !! Geniaal gewoon, een Hayabusa is er NIKS bij, wat een vermogen !!! :mrgreen:

Dus ik rij weer naar de lange laan, en geeft eens gas... voordat ik het wist zat ik alweer in zijn 3 en reed ik een kleine 110km/u , schakel naar zijn 4, en zat zo aan de 120... 130... hmm.. de laan word ineens wat kort, en weer remmen...

In zijn 4 blijft hij echt maar meer en meer toeren en snelheid maken, ik denk dat er geen eind aankomt :mrgreen:
Weer terug, en aan het eind van de laan zat hij aan de 140, met geen enkele indicatie dat het motortje wou stoppen of niet meer harder wou, geweldig ! :mrgreen:

Daarna de motor in alle tevredenheid terug gezet, eindelijk werkt het zoals ik wou !
Inderdaad, wou :mrgreen:
Want met het uitklappen van de standaard brak de veer af. (helemaal doorgesleten op het punt waar het aan het frame vast zit)
Dus nouja, dat ook maar gefixt. Moest toch nog de standaard iets verlengen (vorige eigenaar heeft de slijptol erin gehad, kan hem bijna niet 'pakken' met me schoen) Dus dat ook maar direct gedaan. Mooie grote bout erin gelast, verdient geen schoonheids prijs, maar zulke dingetjes vind ik altijd wel leuk, geeft weer een stukje karakter aan de fiets zegmaar... :)
Ook het punt aan het frame nog even dicht gelast, zodat de veer er nog meer uit kan springen. :)

Tevreden dagje !

Ik denk dat ik het choke klepje uit de rechter carburateur ga halen, links laat ik wel zitten.

Ding heeft volgens mij helemaal geen choke nodig om te starten, en anders is 1 choke op 1 cilinder ook wel genoeg om het beestje aan de praat te krijgen.

Het is zegmaar zo'n klepje :

Afbeelding (onder de veer)
En die wordt omhoog gehaalt door een hendeltje, op dat hendeltje zit een klein 'pukkeltje' wat in de sleuf valt, op die manier kan die hem omhoog, en omlaag duwen.
Het sleufje in de carb. zal wel iets versleten zijn, waardoor het klepje heen en weer kan bewegen, en zodoende uit het 'pukkeltje' kan ontsnappen. Waarna het daarna lekker comfortabel de luchtstroom tegen gaat houden.....
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Goed gedaan, gave machine!

**jaloers is**
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

die choke is toch hetzelfde principe als op onze carburateurtjes? ook een keer gehad dat ie los ging, toen even het systeempje uit elkaar gehaald maar bleek dat het moertje (van het hendeltje) los zat en dat het zaakje dus kon bewegen..
Camiel
4T-MSB addict
Bezit: SS50

Bericht door Camiel »

Ja bij mij hetzelfde, 3 dagen bezig geweest met kloten, carb eraf, zie ik dat de choke erop staat met het hendeltje naar beneden, gasschuifdekseltje eraf en zie dat dat stangetje los zat en schuifje naar beneden.

Kut :mrgreen:
Honda SS50 125cc 49cc
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit

Bericht door Lejon »

Video?
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Lejon schreef:Video?
Aangezien ik me verveel... denk ik dat ik die nu maar ga maken dan... jullie je zin :mrgreen:
Maar beloofd is beloofd.

*wat een zware last op mijn schouders*

Honda PC50
Plymouth Barracuda
Lejon
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Lejon »

bonjour schreef:
Lejon schreef:Video?
Aangezien ik me verveel... denk ik dat ik die nu maar ga maken dan... jullie je zin :mrgreen:
Maar beloofd is beloofd.

*wat een zware last op mijn schouders*

Beter 8-)
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

*word geupload* :mrgreen:

Filmpje duurt wel een beetje lang, voor weinig actie :mrgreen:

Skippen op 40 naar 1:20 en van 1:35 naar 2:20 ofzo.

*filmpje load nogsteeds up*

Ja :mrgreen:

Klik :

Afbeelding

En tot slot nog de standaard die ik gisteren wat verlengt heb, grote bout eraan gelast.
Nogmaals geen schoonheids prijs, maar het werkt goed, kan nu tenminste de motor normaal op de standaard zetten. (ging anders heel lastig als je alleen de punt van de schoen maar kan gebruiken, en je kreeg hem haast niet te 'pakken' onder de uitlaat)

Afbeelding
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Gaaf apparaat hoor! Echt heel mooi gedaan!
En die bout, lekker boeiend toch, spuit het even zwart, niemand die het ziet.
bonjour schreef:*word geupload* :mrgreen:

Filmpje duurt wel een beetje lang, voor weinig actie :mrgreen:

Skippen op 40 naar 1:20 en van 1:35 naar 2:20 ofzo.

*filmpje load nogsteeds up*

Ja :mrgreen:

Klik :

Afbeelding

En tot slot nog de standaard die ik gisteren wat verlengt heb, grote bout eraan gelast.
Nogmaals geen schoonheids prijs, maar het werkt goed, kan nu tenminste de motor normaal op de standaard zetten. (ging anders heel lastig als je alleen de punt van de schoen maar kan gebruiken, en je kreeg hem haast niet te 'pakken' onder de uitlaat)

Afbeelding
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Lejon
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Lejon »

Supervet! Klinkt echt kicke! Wel een soort uniek honda geluid.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Ja, later, toen ik het filmpje eigenlijk net uitzette, kwam er ook nog een man op een Honda 250 (uit 1990 ofzo) .
De man was denk een jaar of 40~45.

Hij vroeg meteen : CB72 ? Ik : Nee... CB77, al wijzend naar het plaatje op de tank waar 300 op staat.

Het verbaasde me eigenlijk dat hij de fiets herkende.

Ik gok dat dit een voorbode is op wat komen gaat, veel reactie's :mrgreen:
Vooral juist van de mensen van zijn leeftijd (of iets ouder) zullen de fiets wel herkennen.

Vond het wel frappant :mrgreen:

Hij gaf een mooi compliment, was wel leuk, eerst schrok ik nog, omdat hij een fel geel jasje aanhad (ik dacht, zal je de politie natuurlijk weer hebben :x ... ) Heb natuurlijk nog geen kenteken.
Maar gelukkig was dat niet het geval :mrgreen:
Honda PC50
Plymouth Barracuda
Plaats reactie