Schroefdraden + nieuwe vraag ivm ontsteking!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
jentel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:13
Bezit: Honda crf50, st50, ct124, st50 etc.

Schroefdraden + nieuwe vraag ivm ontsteking!

Bericht door jentel »

Dag iedereen,

een vraagje vanuit België hier. Ik heb in Engeland een nt c90 blokje gekocht in motorisch zeer goede staat.
Ik zit wel met het volgende probleem: De schroefdraad van de bougie(vuurkaars of hoe noemen jullie dat hier?) is versleten en mijn uitlaatbout is afgebroken(niet reikbaar meer).
Aangezien dit toch wel een delicaat werkje is, ivm perfect recht boren, zou ik dit liever laten doen. Weten jullie wat dit zou kosten en zou het niet beter zijn om een ander kopje te kopen? De inhoud van dit kopje werd echter wel nog recent gereviseerd.

mvg
Laatst gewijzigd door jentel op 05 apr 2012 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Schroefdraden

Bericht door Kippenverver »

Tuurlijk is dat nog wel de moeite, voor de bougiedraad is een bus te krijgen of een helicoil, en ook het uitlaat tapeind moet zonder al te veel geneuzel vervangen zijn.

Denk dat je ongeveer een uurtje werk hebt van begin tot eind, dus dan kost het je inc. materiaal waarschijnlijk 50 of 60 euro, afhankelijk van waar je het laat doen natuurlijk.
Ga heen en vereenvoudig u!

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1814
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Schroefdraden

Bericht door hypercub »

Bij de reguliere brommerboer was ik voor het plaatsen van 2 helicoils en arbeidsloon 45 euro kwijt.
Een c70 NT kop is gelijk aan de C90NT kop, ik denk dat je voor minder al een kop hebt, zeker als je alle onderdelen voor de kop al hebt en dus genoeg hebt aan een lege kop.
Met een beetje creatief e-bayen moet het wel lukken.
Life is too short for lousy coffee.

jentel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:13
Bezit: Honda crf50, st50, ct124, st50 etc.

Re: Schroefdraden

Bericht door jentel »

Ik heb ook vernomen dat een ot 70 kopje past en zelf prestatieverbeterend zou werken. Ik heb nog eentje liggen met geflowde inlaat, past deze met de standaard piston?

mvg

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Schroefdraden

Bericht door nielspbr »

Minus een bak compressie, lopen zal die wel...

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schroefdraden

Bericht door NIX »

Afgebroken tapeinden verwijderen doe ik altijd zelf. Alleen het bougiegat zal je moeten laten doen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

jentel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:13
Bezit: Honda crf50, st50, ct124, st50 etc.

Re: Schroefdraden

Bericht door jentel »

nielspbr schreef:Minus een bak compressie, lopen zal die wel...
Ik vrees dat dat mij mijn Bl zal kosten.

Ik las op een ander forum ook over de combinatie van een 1-mm boortje en kruipolie om de bout los te krijgen, zou dat lukken?

groeten

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Schroefdraden

Bericht door toerieteller »

kennis van mij zet er even de lastang op met hoge spanning op,(electrode) totdat de electrode roodgloeiend word en daarna pas prutsen of er een stukje ijzer aanlassen om het stukje eruit te draaien.
kost je soms wel een paar gangen schroefdraad, maar dan kun je later altijd nog voor een helicoil gaan.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Schroefdraden

Bericht door ciebie »

jentel schreef:
nielspbr schreef:Minus een bak compressie, lopen zal die wel...
Ik vrees dat dat mij mijn Bl zal kosten.

Ik las op een ander forum ook over de combinatie van een 1-mm boortje en kruipolie om de bout los te krijgen, zou dat lukken?

groeten
is het tapeind in het kopje afgebroken? of steekt er nog wat bovenuit?

dan hoef je niet direct de boormachine erop te zetten,
probeer eerst warm stoken, kruipolie, waterpomp tang, stukje metaal erop lassen of inzagen en schroevendraaier erop

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Schroefdraden

Bericht door TooCrash »

Een boor erdoor om de spanning op te heffen? Om de spanning op te heffen kun je de boel beter verwarmen want aluminium zet meer uit dan staal. Een gatje boren voor het gebruik van een linkse tap zou natuurlijk wel lukken.
Een nachtje kruipolie, gatje boren voor een linkse tap (mits er niets/te weinig uitsteekt voor bijvoorbeeld een griptang anders is dat beter) en verwarmen.

jentel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:13
Bezit: Honda crf50, st50, ct124, st50 etc.

Re: Schroefdraden

Bericht door jentel »

had er een moertje op gelast maar helaas zat hij binnenin ook gebroken. Ik kan er dus niet meer aan.

lupomob
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 18 mar 2011 18:34
Bezit: Een heuze bami monkey
Locatie: lelystad

Re: Schroefdraden

Bericht door lupomob »

Gaatje boren en idd een links tapje er op draai je hem er zo uit.
On the first day god created the 2 stroke engine, on the second day he was pissed bij the sound off the 2 stroke and created the 4 stroke engine. just perfect

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schroefdraden

Bericht door NIX »

Gebruik in een vastzittend afgebroken draadeind GEEN linkse tap. Slecht advies. Doordat het al jaren vastzit, zit het staal zo vast in het alu en is het door electrolyse zodanig vastgecorrodeerd, dat het oorspronkelijke uitstekende deel er al vanaf gebroken is. Iets beters dan een uitstekend deel is er niet en dat was blijkbaar al niet meer afdoende. Een dun links tapje van keihard staal breekt nog eens sneller dan het zachtere draadeind en dan kun je echt niets anders meer dan het alu van de kop rondom het draadeind wegboren en hopen dat je dunne boortje daar niet op breekt. Ik krijg ze eruit, maar moet vervolgens zo diep draad tappen, dat je bijna in een retourkanaal zit of een gang van een cilindertapeind.

Linkse taps werken alleen maar op vers draad dat je met een klein gaatje waar je vervolgens een torxbit in vast tikt ook al los krijgt. Linkse taps zijn stomme prutsdingen die je gewoon moet omsmelten tot goed gereedschap.

Gewoon recht boren en in het midden blijven is de enige manier die werkt als lassen en verhitten niet werkt. Vaak strip je uiteindelijk de draad wel aan minstens 1 kant of miet je een restant eruit tikken en prutsen en daarna een helicoil plaatsen, maar dan zit het weer voor jaren goed vast en zie je er niets van.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Schroefdraden

Bericht door Brommert »

jentel schreef:Ik heb ook vernomen dat een ot 70 kopje past en zelf prestatieverbeterend zou werken. Ik heb nog eentje liggen met geflowde inlaat, past deze met de standaard piston?
Het past en het loopt met de standaard zuiger, maar je hebt dan wel heel weinig compressie. Je kunt dan beter een GB0 zuiger pakken. Met die setup heb ik ook gereden (C90 blok met OT70 kop en GB0 zuiger) en dat gaat net wat harder als met een C90 kop als je ook een carb kiest die bij de inlaat past van de OT70 kop.

Kijk anders ook even in DIT topic.

087 zuiger (OT70) werkt ook maar dan is de compressie naar mijn gevoel wel heel hoog, en ik ben bang dat het big-end daar niet blij mee is, beter een GB0 pakken dus.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Schroefdraden

Bericht door CB-viguur »

in zo'n geval van zo'n tapeind geef ik de kop aan m'n pa, last er met tig een kluitje metaal op en dan een moertje, vlamboog schiet niet naar het aluminium.
door de verhitting raak je ook oxidatie kwijt tussen de schroefdraad, kan je het tapeindje er vaak zonder veel moeite zo uitdraaien.

Plaats reactie