aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
florisvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 nov 2011 15:59
Bezit: Honda ps50k 1971
Locatie: Hilversum

aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Bericht door florisvan »

Afbeelding
rotor
Afbeelding
behuizing
Afbeelding

dit is een nieuw projectje van mijn kant, het is de bedoeling dat het een roots-type supercharger gaat worden
alle onderdelen zijn zelf gegoten en hoewel ze nog iets bij moeten worden gewerkt best goed gelukt.

ik ben me er btw van bewust hoe precies alles gemaakt moet worden, of dat lukt is een tweede vraag maar daar kom ik vanzelf achter, en anders heb ik gewoon een leuk model om naar te kijken.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Bericht door gerbrandicus »

Ik denk dat zelf gieten nooit precies genoeg gaat zijn voor een supercharger. Sowieso blijkt het lastig sandcast gietwerk strak te krijgen en vrij van luchtbelletjes enzo.
Je kunt het beter laten uitfrezen. En is het wel een goed idee om de rotors uit aluminium te maken?
Wel cool project, en net wat je zegt: Mislukt het, dan heb je een leuk model om naar te kijken. Elektromotortje zou tof zijn.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Bericht door apae01 »

Ik zie dit ook niet direct werken als compressor: de afwerking is niet glad genoeg, de spelingen waarschijnlijk te groot, en onder de streep krijg je er dus geen compressie mee. Los daarvan: iedereen die succesvol aluminium kan gieten verdient lof!
In the beginning there was nothing, which exploded.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Bericht door Dennis »

Misschien kun je als huis de oliepomp van een kever gebruiken. Ik kwam zelf ineens op het idee, naar
aanleiding van je project. Het kost geen reet, en je hebt dan een behuizing die netjes afgewerkt is, met
2 mooie assen der in. De schoepen moet je zelf maken.

Misschien zelfs 2 pompen die je met opening tegen elkaar aan bout, dan heb je meer volume
''UNOX MAN''

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: aluminium gieten ( bouw roots supercharger )

Bericht door Bart »

Wat wel werkt is als je het netjes CNC freest.

Als je wil kan ik wel een exacte rootsblower vorm voor je regelen. 2, 3 of 4 lobe (meer is onzinnig). Het punt is dat ze exact in elkaar moeten vallen, elkaar niet raken en dat ze beide met dezelfde snelheid draaien. De tandwielen moeten zeer nauwkeurig zijn omdat de speling dan minder kan zijn en daarmee de efficiëntie.

Er zijn op internet ook bouwsels waarbij simpelweg cirkelbogen gebruikt worden als roots lobe vorm. Voorbeeld:

http://2.bp.blogspot.com/_SRxML4Bi_dk/S ... 120062.JPG

Dat gaat per definitie niet werken want ze raken elkaar tijdens het draaien. Dus denk er even goed over.
Een paar honderdste mm speling is genoeg om vrij te lopen. Het moet zo min mogelijk zijn voor afdichting, maar ze mogen elkaar niet raken.

mvg, Bart
Blauw of Groen?

Plaats reactie