Grondplaat loskrijgen
Grondplaat loskrijgen
Omdat ik mijn SS50 blok wil splitsen, moet mijn grondplaat eraf. De twee kruiskoppen zaten zo extreem vast dat ik ze heb moeten uitboren, maar nu krijg ik de statorplaat zelf er niet uit, zit muurvast. Heeft er iemand tips om deze zonder al te veel schade los te krijgen?
Dank!
Dank!
-
SuzuhaTR1
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Grondplaat loskrijgen
Is soms wat lastig ja, heb weleens de spoelen verwijderd en dan de boutjes weer erin gedraaid en daar dan om en om aan getrokken (echt een rukje geven), soms lijkt/voelt het wel alsof de plaat vacuum zuigt, maar hij kan zeker los!
-
Thijskron
- 4T-MSB regular
- Bezit: ss50 cafe racer, zelfbouw atc70, xl50 (to be crosser), bakbrommer
Een schroevendraaier als hefboom gebruiken tussen het uiteinde van een spoel en de carter zelf en vooral voorzichtig drukken. Maar er zullen vast nog andere manieren zijn.
Vind je het niet mooi, maak het dan mooi.
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
Topend eraf en dan van binnenuit duwen.
Maar meestal gebruik ik de "Thijskron" methode. Heel voorzichtig doen, want de spoelen beschadigen gemakkelijk
Maar meestal gebruik ik de "Thijskron" methode. Heel voorzichtig doen, want de spoelen beschadigen gemakkelijk

Om het blok te splitsen kan de grondplaat gewoon blijven zitten. Zelfs het vliegwiel hoeft er niet af.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Anders inderdaad de schroevendraaier onder het metalen deel, waar de schroef ook zit, van de spoel zetten en een beetje duwen zoals hierboven al gezegd werd.
Bedankt voor de vele reacties , ik probeer het morgen eens voorzichtig uit. De plaat zit echt muurvast, gewoon aan de boutjes trekken levert geen mm winst.
Wat moet er dan nog meer los om het blok te splitsen (ik dacht dat er misschien een verborgen bout achter de grondplaat zat)? De vijs van de schakelarm krijg ik hoegenaamd niet los, ook niet met slagschroevendraaier. Ik voel er weinig voor om ook deze uit te boren.
nr. 25 in http://www.cmsnl.com/honda-ss50zk1-b-be ... ml#results
Wat moet er dan nog meer los om het blok te splitsen (ik dacht dat er misschien een verborgen bout achter de grondplaat zat)? De vijs van de schakelarm krijg ik hoegenaamd niet los, ook niet met slagschroevendraaier. Ik voel er weinig voor om ook deze uit te boren.
nr. 25 in http://www.cmsnl.com/honda-ss50zk1-b-be ... ml#results
Met trekken kom je inderdaad iet ver in dit geval. Als je echt wilt dat hij eruit moet, moet je hem er echt uitwippen met een schroevendraaier. Maar je kan hem ook gewoon laten zitten. Als het vliegwiel er wel gewoon af is, kan je de kruk gewoon uit de carters halen als het blok gesplitst is. Rechts naast het vliegwiel zit een zwart dopje. Haal deze weg en draai de bout achter dit dopje eruit. Hier zit de schakelwals mee vast en als hij vast blijft, kan je de bak er niet uithalen.
WBT het schroefje aan de andere kant: Pak de grootste kruiskopbit die hebt en tik deze even flink in de schroef. Daarna de slagschroevendraaier erover schuiven, met de hand al proberen los te draaien/voorspanning geven en de slagschroevendraaier een flinke ram geven met een moker. Dus niet met een hamertje tik hamer van vroeger. Let er wel op dat je recht slaat!!!
WBT het schroefje aan de andere kant: Pak de grootste kruiskopbit die hebt en tik deze even flink in de schroef. Daarna de slagschroevendraaier erover schuiven, met de hand al proberen los te draaien/voorspanning geven en de slagschroevendraaier een flinke ram geven met een moker. Dus niet met een hamertje tik hamer van vroeger. Let er wel op dat je recht slaat!!!
-
mcc
- 4T-MSB regular
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
touwtje onder de spoelen, vastbinden aan een zware tafel ofzo, blok beetpakken, een ruk, los.
-
bvl
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Mijn vrouw heeft een c50
Als je het blok toch gaat splitsen, kan je m beter eerst splitsen en dan de grondplaat met een drevel/schroevendraaier+hamer er zo vanaf de achterkant uit tikken, hoef je ook niet aan de spoelen te zitten.
Koppelingsdeksel demonteren
Met een lange (koperen) pen of desnoods een lange schroevendraaier de grondplaat eruit tikken, dus vanaf de rechter kant
Succes gegarandeerd
Mark
Met een lange (koperen) pen of desnoods een lange schroevendraaier de grondplaat eruit tikken, dus vanaf de rechter kant
Succes gegarandeerd
Mark
Erg bedankt voor de vele nuttige antwoorden!
Zo aartsmoeilijk als alles de vorige sleutelsessie verliep, zo vlot liep het vandaag, mede dankzij de tips hier.
De tip van Eric van de verborgen bout achter het rubbertje deed het hem, zo kreeg ik de blokhelften uit elkaar en dan kon ik makkelijk de grondplaat eruit tikken!
Ik sta toch telkens versteld van het mechanische vernuft in deze motortjes, wie bedenkt dat toch allemaal!
Ook bleek dat de aanschaf van JIS bitjes voor de slagschroevendraaier een goede zet was, anders had ik alles mogen uitboren.
En dan nu de grote schoonmaak!
Zo aartsmoeilijk als alles de vorige sleutelsessie verliep, zo vlot liep het vandaag, mede dankzij de tips hier.
De tip van Eric van de verborgen bout achter het rubbertje deed het hem, zo kreeg ik de blokhelften uit elkaar en dan kon ik makkelijk de grondplaat eruit tikken!
Ik sta toch telkens versteld van het mechanische vernuft in deze motortjes, wie bedenkt dat toch allemaal!
Ook bleek dat de aanschaf van JIS bitjes voor de slagschroevendraaier een goede zet was, anders had ik alles mogen uitboren.
En dan nu de grote schoonmaak!
emka schreef:Koppelingsdeksel demonteren
Succes gegarandeerd
Mark
Volgens mij kom je er dan nog niet bij omdat er een koppeling en een krukas in de weg zit.
- gerbrandicus
- Astrealover
Let wel op bij het los en vastdraaien van de bout en schroef van de schakelklok.
Bij het losdraaien van de kruiskop op het schakelklaver zet je de versnellingsbak in zijn 1, bij vastdraaien in 4.
Voor de bout aan de andere kant, achter de rubberen dop geldt dit logischerwijs precies andersom (vast 1, los 4).
Misschien denk je: Ik draai hem vast, dus de klok draait automatisch helemaal naar rechts. Maar ook als de bak niet in 1 of 4 staat kan de klok blokkeren, doordat de assen niet draaien en de tandwielen dus niet in elkaar grijpen. Je kunt zo de schakelvorken schreef drukken en misschien ook de tandwielen beschadigen. Als de klok goed staat blokkeert het blokkeerarmpje (nr 8 op bovenstaande afbeelding) de klok.
Dit geldt alleen bij een 4 of 5 bak met traditioneel schakelpatroon (SS, CD). Bij een bak met ander schakelpatroon moet je dat zelf even beredeneren, bij een rotatiebak is het niet van toepassing
Bij het losdraaien van de kruiskop op het schakelklaver zet je de versnellingsbak in zijn 1, bij vastdraaien in 4.
Voor de bout aan de andere kant, achter de rubberen dop geldt dit logischerwijs precies andersom (vast 1, los 4).
Misschien denk je: Ik draai hem vast, dus de klok draait automatisch helemaal naar rechts. Maar ook als de bak niet in 1 of 4 staat kan de klok blokkeren, doordat de assen niet draaien en de tandwielen dus niet in elkaar grijpen. Je kunt zo de schakelvorken schreef drukken en misschien ook de tandwielen beschadigen. Als de klok goed staat blokkeert het blokkeerarmpje (nr 8 op bovenstaande afbeelding) de klok.
Dit geldt alleen bij een 4 of 5 bak met traditioneel schakelpatroon (SS, CD). Bij een bak met ander schakelpatroon moet je dat zelf even beredeneren, bij een rotatiebak is het niet van toepassing