Verstelbaar nokkenastandwiel

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door Jaime »

Ik wil mijn daxje zoals sommige al weten sneller hebben.
Kwa kop ben ik er al uit wat het word, kwa nokkenas zit ik tussen een z40 of een takegawa s20 te twijfelen maar in iedergeval sneller dan standaard.
Het 'probleem' van die 2 is dat ze in het hoge toeren gebied hun werk doen, nu zou je dit theoretisch kunnen oplossen door een verstelbaar nokkenas tandwiel.
Op het internet kan ik weinig tot niks vinen voor onze motoren, dus vraag ik me af of iemand hier op dit forum het wellis geprobeerd heeft en wat de ervaringen zijn.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door stoterstangen90 »

Wil je dat ie op toeren versteld?
of wil je hem gewoon optimaal afstellen.
Dat laatste is eenvoudig te doen door slotgaatjes in je nokkenastandwiel te maken.
Afbeelding

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door butt head »

kitaco had een kitje waar de gatjes voor de boutjes anders geboord waren.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door nielspbr »

butt head schreef:kitaco had een kitje waar de gatjes voor de boutjes anders geboord waren.
Voor 32 tands(nice) distributie? Ik weet wel dat er tandwielen zijn in 28 tands.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door ReezYard »

Jaime schreef: .... 'probleem' van die 2 is dat ze in het hoge toeren gebied hun werk doen, nu zou je dit theoretisch kunnen oplossen door een verstelbaar nokkenas tandwiel.
Theoretisch ja... maar het resultaat is praktisch verwaarloosbaar bij motoren met relatief kleine cilinderhoud.
Wij hebben ge-experimenteerd met het 'n paar graden uitvijlen van nokkenastandwielen. Wat je feitelijk probeert te doen is
de inlaatklep eerder te openen om meer gasmengsel in de verbrandingskamer te krijgen.
Dat eerder (en langer) openen van de inlaatklep doet een snelle nokkenas al voor je. Dat probeer je nu weer tegen
te gaan met het terug schuiven van het tandwiel?

Wat is 't eigenlijk voor 'n blokje?
Hoeveel CC? Kop?
Koppeling op de krukas?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door Jaime »

Momenteel rij ik met een Honda Nice blok. opgeboord naar 58mm cilinder met afgedraaid vliegwiel en filter goed voor 146cc.
Als kop zit er nu nog een standaard skyteam 125 op met een snelle bami nok, gecombineerd met een goed afgestelde vm26.

Ik wil als proef een YX140 / lifan 140 kop halen (ja de tap eind gaten zijn anders als nice maar niet anders als Skyteam) deze hebben namelijk een 27mm inlaat en ik dacht 23 uitlaat klep. (superhead ook naar zitten kijken maar 1 als je ze kan vinden vreselijk duur en 2 is een 30mm inlaat klep misschien wat overkil?)

Wat ik bedoelde met de verstelbare nokkenas, was dat ze dus die powerband kan verleggen naar een midden toeren gebied ipv een hoog toerig gebied.

Want wat ik het mooist zou vinden is om koppel te hebben ipv een hoog toerig jank monstertje :wink:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door nielspbr »

2sm(honda 50/70/90 en nice) +R koppen zijn er alleen nog maar als oude voorraad, worden niet meer gemaakt. Takegawa is helemaal over op de 4kleps sohc+R.

Volgens mij moet er ook ergens een 27/23 kop zijn die op een skyteamblok past, was iets van een zongshen 120 kop oid a75 euri. Ik weet eerlijk gezegd niet meer zeker of een skyteam 125 het gewone 2sm patroon heeft net als de standaard honda blokken, volgens mij zijn die blokken csm studafstand...

Anders moet je even over de grens wippen naar monkey garage om een Y kop op je nice te (laten) zetten. Yoshimura weet 28/24 in een 52mm kop met standaard studpatroon te duwen.
[Ja ik weet het, die dingen zijn duur]

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verstelbaar nokkenastandwiel

Bericht door MrSinga »

Skyteam 125 is andere afstand dan ori kopjes... past dus niet. Zij zijn naar model lf/yx gegaan (allez, zelfde chinees andere naam dus).
Z40 nok is nu niet echt hoogtoerig te noemen. Begint al mooi te lopen vanaf middengebied op standaard nice blokjes.

Al eens gekeken naar daytona hyperhead of dynahead?
Yoshimira is een optie, maar duuuur
Modern works heeft ook mooie koppen en niet zo giga duur
Kitaco SE is zeker geen optie, moeten de draadeinden langer worden (ori slag moet al langere draadeinden)

Plaats reactie