Bakbrommer restauratie project
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Bakbrommer restauratie project
Ik ben dus mijn bakbrommer aan het 'restaureren'. Ik heb hem helemaal kaal gestript en ga alles weer opknappen en opnieuw opbouwen zodat ik er met mijn vriendin en dochtertje mee op vakantie kan (en normaal gebruik).
Foto's van hoe hij er bij stond. Dingen die op de lijst staan zijn;
-Nieuwe fusees en stuurkogels
-Nieuw zadel + subframe
-Nieuwe achterbrug
-Rempomp vervangen en verplaatsen.
-Elektra opnieuw aanleggen.
-Nieuwe bak
-Nieuwe achterveren
-Alles in de hammerite
Gestript en schoongespoten met de hogedruk. Wat er over is van de prachtige Yoshimitsu veren. Ze zijn ook lek. Heeft iemand een idee of ik dat ergens kan laten reviseren?
Hij is nu al een stukje verder. Ik heb nu echt alles van het frame af en los. De bladveren zijn al schoongemaakt en klaar om te verven. En de achterbug is los na flink veel geweld.
Het zadel is onderweg, en via marktplaats heb ik iemand gevonden die stalen lagerbussen maakt voor de apollo (zie foto). Ik heb een nieuwe rempomp voor de voor-rem, deze ga ik verder naar achteren plaatsen zodat ik er makkelijk bij kan. De bak wil ik namelijk zo laag mogelijk maken voor een laag zwaartepunt.
Nieuwe fusees en stuurkogels heb ik gevonden maar nog niet besteld. Een aantal waren aan vervanging toe, en als ik dan toch ga vervangen vervang ik liever alles in één keer.
Ik heb meteen een vraag over het maken van de nieuwe achterbrug.
De oude achterbrug was opgehangen in rubbers in het frame, en er zat geen enkele vorm van lagering oid in de achterbug. Bij het maken van een nieuwe achterbug kan ik hier natuurlijk rekening mee houden. Raden jullie aan om het gelagerd te maken? (zo ja, welk type lagers?) of is dat overbodig.
Foto's van hoe hij er bij stond. Dingen die op de lijst staan zijn;
-Nieuwe fusees en stuurkogels
-Nieuw zadel + subframe
-Nieuwe achterbrug
-Rempomp vervangen en verplaatsen.
-Elektra opnieuw aanleggen.
-Nieuwe bak
-Nieuwe achterveren
-Alles in de hammerite
Gestript en schoongespoten met de hogedruk. Wat er over is van de prachtige Yoshimitsu veren. Ze zijn ook lek. Heeft iemand een idee of ik dat ergens kan laten reviseren?
Hij is nu al een stukje verder. Ik heb nu echt alles van het frame af en los. De bladveren zijn al schoongemaakt en klaar om te verven. En de achterbug is los na flink veel geweld.
Het zadel is onderweg, en via marktplaats heb ik iemand gevonden die stalen lagerbussen maakt voor de apollo (zie foto). Ik heb een nieuwe rempomp voor de voor-rem, deze ga ik verder naar achteren plaatsen zodat ik er makkelijk bij kan. De bak wil ik namelijk zo laag mogelijk maken voor een laag zwaartepunt.
Nieuwe fusees en stuurkogels heb ik gevonden maar nog niet besteld. Een aantal waren aan vervanging toe, en als ik dan toch ga vervangen vervang ik liever alles in één keer.
Ik heb meteen een vraag over het maken van de nieuwe achterbrug.
De oude achterbrug was opgehangen in rubbers in het frame, en er zat geen enkele vorm van lagering oid in de achterbug. Bij het maken van een nieuwe achterbug kan ik hier natuurlijk rekening mee houden. Raden jullie aan om het gelagerd te maken? (zo ja, welk type lagers?) of is dat overbodig.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16217
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Bakbrommer restauratie project
Wat is er met die veren gebeurd, ketting er langs gelopen?
(zou niet weten wat daar nog te reviseren is, vijl erlangs om het nog een beetje glad te krijgen maar verder...)
(zou niet weten wat daar nog te reviseren is, vijl erlangs om het nog een beetje glad te krijgen maar verder...)
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Ze hebben denk ik onder een kleine hoek gemonteerd gezeten, waardoor het ophangrubber helemaal vernaggelt is. Daarnaast heeft hij echt jarenlang buiten gestaan en is er uiteindelijk vocht door de lak laag gekomen en is het aluminium gaan oxideren. Dit vond ik nog niet ze erg, want inderdaad met een vijl en een spuitbus is dat weer gefixt (het is een bakbrommer, ik ga niet voor de schoonheidsprijs), maar dat de rubbers onbruikbaar zijn en ze lek zijn bij de 'demping stang' is wel een probleem.
-
- chaly addict
- Berichten: 18846
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Bakbrommer restauratie project
Ik zou de brug in een vorm van glijlagers laten lopen. Lekker veel oppervlak en het ding kan geen kant op, anders dan recht om de as scharnieren. Wel ergens een smeernippel op maken en af en toe volpompen tot het er overal uit komt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
thanks.NIX schreef:Ik zou de brug in een vorm van glijlagers laten lopen. Lekker veel oppervlak en het ding kan geen kant op, anders dan recht om de as scharnieren. Wel ergens een smeernippel op maken en af en toe volpompen tot het er overal uit komt.
Het kaalgeplukte frame, onnodige lipjes en meuk er af geslepen. Binnenkort de verf er af halen. Ik wacht nog even op het zadel zodat ik er eerst een beugel voor kan maken, en dan alles in één keer verven. En ik ben ook nog niet zeker over de montage van de benzinetank, misschien toch iets met rubbers doen. De bladveren en wat kleine losse onderdelen in de hammerite gezet.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Het project gaat gestaagd verder.
Het frame is ontdaan van alle verf lagen, eerst nog wat laswerk en daarna in de hammerite.
De achterbrug-bussen komen er binnenkort aan, evenals nieuwe stuurkogels en fusekogels.
Alleen weer een kleine tegenslag, tankkanker: Hij is gelukkig nog niet lek.
Het frame is ontdaan van alle verf lagen, eerst nog wat laswerk en daarna in de hammerite.
De achterbrug-bussen komen er binnenkort aan, evenals nieuwe stuurkogels en fusekogels.
Alleen weer een kleine tegenslag, tankkanker: Hij is gelukkig nog niet lek.
-
- chaly addict
- Berichten: 18846
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Bakbrommer restauratie project
Valt nog mee. Even laten glasparelen. Of electrisch ontroesten. Dat ene slechte randje voor de tankflap is wel met wat blik, knipwerk en een mig apparaat te herstellen als de flap niet meer wil blijven zitten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4036
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bakbrommer restauratie project
Is een zeer oude Maico tank.(jaren '50)
Van een enduro/6-daagse motor.
Gr. Wim.
Van een enduro/6-daagse motor.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Ja klopt, ik geloof van een 250B. ik heb de emblemen en de rubbers gelukkig ook nog, alleen het blik wat er op gemonteerd kan worden niet. Maar dat is wel de voornaamste reden dat ik hem wil redden, tis een hele vette tank (vind ik zelf dan he).
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 3342
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
Re: Bakbrommer restauratie project
hoe ga je het doen met de nieuwe wetgeving?
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4036
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bakbrommer restauratie project
Ik zou gaan voor SMC kenteken. Of:
en voor oldtimers is er toch uitzondering?
Het zou toch vreemd zijn dat iedere amsterdammer zijn oldtimers verplicht moet verkopen, zeg maar.
Gr. Wim.
en voor oldtimers is er toch uitzondering?
Het zou toch vreemd zijn dat iedere amsterdammer zijn oldtimers verplicht moet verkopen, zeg maar.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: Bakbrommer restauratie project
als je hem laat keuren is het frame toch van bouwjaar 2017 en zou het dus gewoon toegestaan zijn hiermee te rijden door Amsterdam?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4036
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bakbrommer restauratie project
Dan zou die ook aan alle eisen van '17 moeten voldoen.
Dat kan natuurlijk.
De keuring is ook zeer veel uitgebreider en veeel duurder.
Hij zou dan als geheel nieuw voertuig gekeurd kunnen worden of zelfbouw.
Gr. Wim.
Dat kan natuurlijk.
De keuring is ook zeer veel uitgebreider en veeel duurder.
Hij zou dan als geheel nieuw voertuig gekeurd kunnen worden of zelfbouw.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Het frame heeft al een kenteken. Als ik alles zou overzetten op een frame zonder kenteken en naar de rdw ga krijgt hij alsnog 197x op het kenteken te staan (geen 2017) want ze nemen tegenwoordig het bouwjaar als DET. Heb ik me laten vertellen iig. Of inderdaad als zelfbouw laten keuren maar dat is me een te duur proces, en waarom zou ik dan een standaard kokerframe nemen als ik ook een heel ander frame kan bouwen? Of meteen laten keuren als motor. That's a can of worms I'd rather not open...*Adriaan* schreef:als je hem laat keuren is het frame toch van bouwjaar 2017 en zou het dus gewoon toegestaan zijn hiermee te rijden door Amsterdam?
Ik ga hem gewoon lekker houden en ik zie wel hoe het gaat met de wetgeving. Ik rij er niet veel mee binnen Amsterdam, ik ga hem vooral gebruiken voor trips buiten Amsterdam, en wie weet verhuis ik ooit weer terug naar Groningen. Ik woon ook nog eens in Noord, dus veel handhaving kom ik niet tegen
Huidige praat is dat je per weekend een weekend pas voor oldtimers kan kopen á €15.
Heeft iemand trouwens ervaring met over Owatrol heen verven? ik heb het niet over een mooie candy lak ofzo, maar gewoon leger groen met een kwast..
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5172
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Bakbrommer restauratie project
Over owatrol kun je prima verven.
Ikzelf maak meestal eerst een mengseltje van loodmenie en owatrol als tussenlaag.
Ikzelf maak meestal eerst een mengseltje van loodmenie en owatrol als tussenlaag.