cb50j nieuw gekocht in 1980
cb50j nieuw gekocht in 1980
Besten,
Ik heb in 1980 een nieuwe CB50J gekocht gehad.
In 1984 heb ik deze met 26000km op de teller weggezet in mijn garage.
4 jaar geleden heb ik deze met de hulp van een hoogaangeschreven Nederlandse specialist weer tot leven gewekt.
Alles is origineel gebleven, enkel de uitlaat heb ik moeten vervangen, en helaas kon ik in NOS enkel maar een CB50f onbegrensd exemplaar bemachtigen. Met deze uitlaat, loopt de brommer meer dan 60km per uur. Om min of meer in orde te zijn met de wet, heb ik in de carburateur een begrenzingsring geplaatst van een 8mm hoog. Maximumsnelheid is hiermee nu ongeveer 45km per uur.
Helaas heb ik het originele achterlicht moeten vervangen door een origineel Duits exemplaar, omdat ik anders geen plaats had om mijn plaat te bevestigen. Het originele achterlicht bewaar ik wel.
Ik heb in 1980 een nieuwe CB50J gekocht gehad.
In 1984 heb ik deze met 26000km op de teller weggezet in mijn garage.
4 jaar geleden heb ik deze met de hulp van een hoogaangeschreven Nederlandse specialist weer tot leven gewekt.
Alles is origineel gebleven, enkel de uitlaat heb ik moeten vervangen, en helaas kon ik in NOS enkel maar een CB50f onbegrensd exemplaar bemachtigen. Met deze uitlaat, loopt de brommer meer dan 60km per uur. Om min of meer in orde te zijn met de wet, heb ik in de carburateur een begrenzingsring geplaatst van een 8mm hoog. Maximumsnelheid is hiermee nu ongeveer 45km per uur.
Helaas heb ik het originele achterlicht moeten vervangen door een origineel Duits exemplaar, omdat ik anders geen plaats had om mijn plaat te bevestigen. Het originele achterlicht bewaar ik wel.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16217
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
*vraagt zich af of hier een vraag in zit of dat dit gewoon een voorstelling was*
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
inderdaad, het bericht was al vetrokken voordat ik de vraag gesteld had.
Vraag is de volgende :
- ondertussen heb ik enkele duizenden km gereden.
Gisteren was ik aan het rijden tegen 48km/h 7000tr/min toen plots er een sterk slepend geluid uit de motor kwam. Het motorvermogen viel hierbij niet volledig weg, maar verminderde wel, hij ging nog een 40km/h. Ik ben vervolgens gestopt. Het geluid hield aan tot ik helemaal stilstond. Toen ik stilstond liet ik de motor draaien. Daarbij hoorde ik niets abnormaals. Daarna ben ik opnieuw vertrokken, en deed de motor het normaal. Na enkele km gereden te hebben, trad het verschijnsel opnieuw op. Ik ben opnieuw gestopt, en opnieuw was het euvel verdwenen, en kon ik terug normaal vertrekken - voor enkele kilometers. In totaal heeft dit scenario zich een 4-tal keer herhaalt op een 16 km afstand.
Ik heb helaas niet exact kunnen lokaliseren waar het geluid juist vandaan kwam.
Wat zou dit kunnen zijn ?
Is dit iets dat vaker voorkomt ?
- het aanspanmechanisme van de distributieketting ?
- het nokkenas-kleppenmechnisme ?
- de koppeling ?
Vraag is de volgende :
- ondertussen heb ik enkele duizenden km gereden.
Gisteren was ik aan het rijden tegen 48km/h 7000tr/min toen plots er een sterk slepend geluid uit de motor kwam. Het motorvermogen viel hierbij niet volledig weg, maar verminderde wel, hij ging nog een 40km/h. Ik ben vervolgens gestopt. Het geluid hield aan tot ik helemaal stilstond. Toen ik stilstond liet ik de motor draaien. Daarbij hoorde ik niets abnormaals. Daarna ben ik opnieuw vertrokken, en deed de motor het normaal. Na enkele km gereden te hebben, trad het verschijnsel opnieuw op. Ik ben opnieuw gestopt, en opnieuw was het euvel verdwenen, en kon ik terug normaal vertrekken - voor enkele kilometers. In totaal heeft dit scenario zich een 4-tal keer herhaalt op een 16 km afstand.
Ik heb helaas niet exact kunnen lokaliseren waar het geluid juist vandaan kwam.
Wat zou dit kunnen zijn ?
Is dit iets dat vaker voorkomt ?
- het aanspanmechanisme van de distributieketting ?
- het nokkenas-kleppenmechnisme ?
- de koppeling ?
Laatst gewijzigd door Eddy op 18 sep 2017 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16217
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Wat is het oliepijl?
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
staat boven het minimum.
ik heb een 300km geleden de olie nog ververst (met castrol RS)
ik heb een 300km geleden de olie nog ververst (met castrol RS)
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5172
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Oliefiltertje schoon?
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
dit moet ik gaan controleren.
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan.
Zo goed als zeker is dit wel gedaan geweest bij de motorrevisie (ongeveer een 1000km geleden).
Ik zie in de manual dat hiervoor onder andere het rechtercarterdeksel en de uitlaat verwijdert moet worden. Eerst dus maar de nodige pakkingen en dichtingen gaan bestellen vooraleer ik er aan begin.
Kan dus wel even duren vooraleer ik dit kan doen.
In ieder geval bedankt voor de raadgeving. Ik had hier zelf niet meteen aan gedacht.
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan.
Zo goed als zeker is dit wel gedaan geweest bij de motorrevisie (ongeveer een 1000km geleden).
Ik zie in de manual dat hiervoor onder andere het rechtercarterdeksel en de uitlaat verwijdert moet worden. Eerst dus maar de nodige pakkingen en dichtingen gaan bestellen vooraleer ik er aan begin.
Kan dus wel even duren vooraleer ik dit kan doen.
In ieder geval bedankt voor de raadgeving. Ik had hier zelf niet meteen aan gedacht.
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
bijzonder knap van jullie !
Ik had de eerste oliepijlmeting niet correct uitgevoerd. Ik heb het nog eens nauwkeurig overgedaan, en er zit inderdaad te weinig olie in.
Jullie hadden het dus meteen goed. Blij dat er een forum als dit bestaat met behulpzame specialisten zoals jullie.
Ik had de eerste oliepijlmeting niet correct uitgevoerd. Ik heb het nog eens nauwkeurig overgedaan, en er zit inderdaad te weinig olie in.
Jullie hadden het dus meteen goed. Blij dat er een forum als dit bestaat met behulpzame specialisten zoals jullie.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
misschien leuk om een foto te plaatsen, je even voor te stellen en daarna actief te blijven en andere mensen helpen.Eddy schreef:bijzonder knap van jullie !
Ik had de eerste oliepijlmeting niet correct uitgevoerd. Ik heb het nog eens nauwkeurig overgedaan, en er zit inderdaad te weinig olie in.
Jullie hadden het dus meteen goed. Blij dat er een forum als dit bestaat met behulpzame specialisten zoals jullie.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4036
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Als er geluid uit je motor komt door te laag of geen olie heb je zeker schade inwendig.
Weet je ook hoe je moet peilen?
Motor moet zeker 5 minuten niet gedraaid hebben.
En peilen zonder de peilstok in te draaien! Erg belangrijk!
Gr. Wim.
Weet je ook hoe je moet peilen?
Motor moet zeker 5 minuten niet gedraaid hebben.
En peilen zonder de peilstok in te draaien! Erg belangrijk!
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
nou schade hoeft niet altijd ligt eraan hoeveel er mist (je hoeft je niet echt zorgen temaken)wim V8 schreef:Als er geluid uit je motor komt door te laag of geen olie heb je zeker schade inwendig.
Weet je ook hoe je moet peilen?
Motor moet zeker 5 minuten niet gedraaid hebben.
En peilen zonder de peilstok in te draaien! Erg belangrijk!
Gr. Wim.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
binnen 300 km kan er nooit heel veel olie gelekt zijn of heb je hem niet goed gevuld?Eddy schreef:staat boven het minimum.
ik heb een 300km geleden de olie nog ververst (met castrol RS)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4036
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Hij heeft er te weinig in gedaan denk ik want hij kan idd niet binnen 300km zoveel opdrinken.
(eigenlijk kan dat wel maar dan heb je ook een rookgordijn).
Maar als je dus verkeerd peilt (dop er in draaien) geeft de peilstok veel meer aan dan er in zit.
En als hij op die manier van peilen ook nog op minimum staat..
Dan zit er echt bijna niets meer in.
Geen oliefilm tussen over elkaar bewegende ijzeren delen is schade.
Gr. Wim.
(eigenlijk kan dat wel maar dan heb je ook een rookgordijn).
Maar als je dus verkeerd peilt (dop er in draaien) geeft de peilstok veel meer aan dan er in zit.
En als hij op die manier van peilen ook nog op minimum staat..
Dan zit er echt bijna niets meer in.
Geen oliefilm tussen over elkaar bewegende ijzeren delen is schade.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Ben erg benieuwd hoe het nu met de brommer gaat? Is het over met voldoende olie?
Is nog niet bevestigd dat het daar ook aan lag?
Is nog niet bevestigd dat het daar ook aan lag?
Re: cb50j nieuw gekocht in 1980
Ik heb ongeveer een 300ml bijgevuld. Nu staat het op maximum.
Waarschijnlijk heb ik er destijds te weinig ingedaan. Ik herinner mij nog vaag dat ik tijdens het vullen gestoord werd, en waarschijnlijk ben ik er daarna vanuit gegaan dat de 900ml er inzat, en hen ik de dop erop gedraaid Stom van mij natuurliujk ook om niet mijn eigen werk eens na te meten.
Voor wat de vraag betreft naar het vorostellen. Ik dacht dat ik dit bij de topicstart reeds gedaan had. Maar als jullie meer over mij willen weten, mag je het altijd vragen.
ik zal straks ook eens proberen of ik een foto van de CB50 opgeladen krijg
En uiteraard wil ik iedereen helpen waar kan, alleen denk ik helaas niet dat ik veel kan bijbrengen. Mijn kennis is eerder beperkt. Anderzijds is het voor anderen wel interessant om van iemand anders (de mijne dus in dit geval) fouten en stommiteiten te leren.
“No man is completely useless; he can always serve as a bad example.” (Quote van de US Marines)
Waarschijnlijk heb ik er destijds te weinig ingedaan. Ik herinner mij nog vaag dat ik tijdens het vullen gestoord werd, en waarschijnlijk ben ik er daarna vanuit gegaan dat de 900ml er inzat, en hen ik de dop erop gedraaid Stom van mij natuurliujk ook om niet mijn eigen werk eens na te meten.
Voor wat de vraag betreft naar het vorostellen. Ik dacht dat ik dit bij de topicstart reeds gedaan had. Maar als jullie meer over mij willen weten, mag je het altijd vragen.
ik zal straks ook eens proberen of ik een foto van de CB50 opgeladen krijg
En uiteraard wil ik iedereen helpen waar kan, alleen denk ik helaas niet dat ik veel kan bijbrengen. Mijn kennis is eerder beperkt. Anderzijds is het voor anderen wel interessant om van iemand anders (de mijne dus in dit geval) fouten en stommiteiten te leren.
“No man is completely useless; he can always serve as a bad example.” (Quote van de US Marines)