Vraag over benzine 'soorten'?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
bartembregts
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017 13:14
Bezit: ST50
Locatie: Breda

Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door bartembregts »

Hallo,

Of dit het juiste 'sub-forum' is om dit te vragen, dat weet ik niet.
Ik weet wel dat de kans dat ik het antwoord hier krijg groot is :)

Ik wil graag overstappen op Euro 98 (Honda OT 50cc)
Mijn vraag was of dit op een speciale manier moet? of kan ik direct 98 bij de huidige 95 gieten.

Ik hoor graag van jullie.

Edit: Ik wil alleen maar mijn blokje betere benzine geven, dat het geen verschil zal uitmaken weet ik ook wel, en die extra kilometers die ik volgens ESSO meer zal maken zal ook wel onmerkbaar zijn, ik wilde alleen graag weten of ik de brandstoffen kan mengen als overstap.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door NIX »

Alles kan door elkaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bartembregts
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017 13:14
Bezit: ST50
Locatie: Breda

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door bartembregts »

Danku

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door Jurrien »

Waarom denk je dat 98 betere benzine is? Omdat het getal hoger is?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door *Adriaan* »

Jurrien schreef: 12 jun 2018 19:38 Waarom denk je dat 98 betere benzine is? Omdat het getal hoger is?
Omdat tankstations doen alsof het vloeibaar goud is. 95 is niks mis mee maar ik snap dat die 98 erg verleidelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de 102 van de firezone gehad... :D

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door butt head »

*Adriaan* schreef: 12 jun 2018 20:25
Jurrien schreef: 12 jun 2018 19:38 Waarom denk je dat 98 betere benzine is? Omdat het getal hoger is?
Omdat tankstations doen alsof het vloeibaar goud is. 95 is niks mis mee maar ik snap dat die 98 erg verleidelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de 102 van de firezone gehad... :D
Maar die firezone 102 hebben ik ook de vraag of het echt 102 is. Heb namelijk geen verschil gemerkt wat ik wel met de aral 102 heb.


Echter alle benzine wat je nu aan de pomp koopt is minimaal E5 benzine dus elke soort benzine zit ethanol in en dat vind je carburateur niet tof als je hem lang laat staan
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door wieb »

butt head schreef: 13 jun 2018 05:17
*Adriaan* schreef: 12 jun 2018 20:25
Jurrien schreef: 12 jun 2018 19:38 Waarom denk je dat 98 betere benzine is? Omdat het getal hoger is?
Omdat tankstations doen alsof het vloeibaar goud is. 95 is niks mis mee maar ik snap dat die 98 erg verleidelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de 102 van de firezone gehad... :D
Maar die firezone 102 hebben ik ook de vraag of het echt 102 is. Heb namelijk geen verschil gemerkt wat ik wel met de aral 102 heb.


Echter alle benzine wat je nu aan de pomp koopt is minimaal E5 benzine dus elke soort benzine zit ethanol in en dat vind je carburateur niet tof als je hem lang laat staan
Er zijn brandstoffen welke ethanolvrij zijn, oa Shell V power. Er zijn er nog meer.
Bij langere stilstand vul ik de tank af met Shell V power en tap de carb tot dusverre geen problemen.
Ook BP Ultimate schijnt nagenoeg ethanolvrij te zijn.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door butt head »

wieb schreef: 13 jun 2018 09:40
butt head schreef: 13 jun 2018 05:17
*Adriaan* schreef: 12 jun 2018 20:25
Jurrien schreef: 12 jun 2018 19:38 Waarom denk je dat 98 betere benzine is? Omdat het getal hoger is?
Omdat tankstations doen alsof het vloeibaar goud is. 95 is niks mis mee maar ik snap dat die 98 erg verleidelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de 102 van de firezone gehad... :D
Maar die firezone 102 hebben ik ook de vraag of het echt 102 is. Heb namelijk geen verschil gemerkt wat ik wel met de aral 102 heb.


Echter alle benzine wat je nu aan de pomp koopt is minimaal E5 benzine dus elke soort benzine zit ethanol in en dat vind je carburateur niet tof als je hem lang laat staan
Er zijn brandstoffen welke ethanolvrij zijn, oa Shell V power. Er zijn er nog meer.
Bij langere stilstand vul ik de tank af met Shell V power en tap de carb tot dusverre geen problemen.
Ook BP Ultimate schijnt nagenoeg ethanolvrij te zijn.
5 jaar geleden ja.
Kijk nu nog maar eens het zit zelfs in de 100+ octaan brandstoffen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door stoterstangen90 »

Ik rijd eigenlijk altijd de vlotterbak leeg voordat ik hem in de garage parkeer.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door wim V8 »

Alle benzine bevat minstens 5%.
Firezone 102 bevat zeker GEEN ethanol.
http://competition102.com/
Voor je Hondaatje heb je dat zeker niet perse nodig voor de prestaties, hij pingelt ieder geval niet met 102 en geen ethanol.
Wil je de echte benzine van vroeger, dus mét hoog octaangetal en lood. Dan moet je gaan voor AvGas benzine, (Aviation Gasoline).
Dat is benzine voor de luchtvaart met lood en een octaangetal tussen 90 en 140, wat je wilt.
Voor de Honda brommertjes heeft het geen zin, er zijn wel een paar racers onder ons die met de honda's racen, die motortjes vinden AvGas wel lekker, maar dat weten ze al denk ik.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Vraag over benzine 'soorten'?

Bericht door nielspbr »

Voor het rijden maakt de ethanol weinig uit, het gaat erom wat er met je rubbers in en rond de carburateur gebeurt. Ook de zooi die het achterlaat als het verdampt in je vlotterbak als je lang stilstaat.

Plaats reactie