Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Dankjewel Ildert, ga ik regelen.

Kwam ik gisteren terug van een weekje Limburg ligt er op de mat een brievenbuspakje... Steuntje van Wim :D . Ben er echt blij mee. Binnenkort ff poetsen en wat bij buigen zodat het mooi rondom het stuur klemt. Helaas weinig tijd de aankomende week want er zijn ook andere zaken die aandacht vragen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

'Plop' en daar zit het tellertje erop! Prachtig mooi origineel. Koste ff de nodige tijd om het geheel netjes en passend te maken/naar de algemene staat van de moped te brengen maar nu is het er toch! Wim/Ildert nogmaals dank!
Origineel met dank aan Wim en Ildert!.jpg
Gelijk ook die vieze glimmende rvs boutjes van het voetenplankje eruit gehaald. Erin gezet bolkop M6 verzinkt. Glimt nu nog maar door de tijd worden ze wel dof. Misschien gezever... maar ik denk dat ze vroeger nog geen bolkopjes hadden maar platte. Helaas zag ik die niet in de grijpvoorraad liggen 8-) .
Voetenplankje.jpg
Had nog drie Novio blokjes liggen die incompleet zijn. Van één zo'n blokje dat zwarte kunstof dopje gehaald die de aandrijving van de trapas in werking zet. Ff ontvetten, blauwe loctite 243 op het schroefdraad zodat dit blokje er niet meer af kan trillen.
Kunstof dopje.jpg
Voor de rest weinig gedaan aan de Novio, gewoon gebruiken dat apparaat. Leuke reacties onderweg en vele 'thumbs up'. Ik rij tot op heden met het beroemde 'Willempie' potje op. Past bij het geheel zeg maar :geek: . Echter nu het k-k-kouder wordt toch maar overgegaan op een potje uit het verre China :idea: . Er is een daar een Chinees die allerlei meuk in elkaar flanst en verkoopt via een vrij beperkte site, Jack Ma heet de grondlegger. Ik hou er niet zo van maar toch daar een leuk nostalgisch uitziend zwart potje gescoord met hopelijk wat meer comfort. Nu nog zo'n 'bubble' vizier en we kunnen de winter door.
Laatst gewijzigd door Gooische Honda op 15 sep 2018 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Mooi geworden! Doe nog eens een totaalfoto :)
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 10 sep 2018 21:47 Mooi geworden! Doe nog eens een totaalfoto :)
Zal ik doen Ildert, Morgen misschien ff een blokje om... als ik mijn gaskabel gemaakt heb :roll:

'Tging vandaag ff vanzelf zeg maar. Even naar het dorp vanmiddag om wat kleine boodschappen te doen. De Novio liep al wat hoog stationair wat ik al vreemd vond. Maar ach... we hebben tegenwoordig allemaal wel eens last van kleine kwaaltjes die ook zo weer verdwijnen. Het zonnetje scheen, mooi weer dus ff aantrappen.
En ja hoor een recht stuk (genietend van mijn werkende km. teller :D ) remde ik voor aankomend rood. Oranje dus. Ik wil stoppen maar de Novio dacht 'mooi niet' en 'vol gas' werd rood gepasseerd... Daarna een bocht die ik toch met enig insturen 'stoer' nam maar toen vond ik het ff niet leuk meer, remmen dat ding! maar ook dat hield niet over, gas stond vol open en wat ik ook deed met de handel, 'thielp niets, toen de choke maar open gezet en ja hoor, 'blubberdeblub blup.. plof.. burp'. Stond ik stil, de auto's die me toen inhaalden toeterden en wezen naar hun voorhoofd :idea: Tsja... bekende reactie bij lomp rijgedrag.
De kabels zaten me al niet lekker, te strak. Echter reageerde het niet op stuur max. naar links en rechts dus ik dacht 'komt wel'. Nou dat komt wel is nu dus.
Projectje om alles te vervangen;
- Km. teller kabel
- Gaskabel
- Decompressie kabel
- Voorremkabel
Alles uiteraard met grijze buitenkabel want dat is origineel ook zo.

Dus morgen maar ff kijken of ik het tijdelijk kan fixen want zo'n cruise control die blijft hangen is niet echt relaxt.

Gelijk een vraagje voor de medePF50ers; Kunnen jullie een pic. posten hoe de decompressiehandel zit? (bij mij ontbreekt deze) maar heb hem wel bij de koop erbij gekregen al twijfel ik aan het steuntje/handeltje. Het is nogal euh… fragiel. En een pic. van de gaskabel aan het stuur. Ik mis het stelmechanisme hierin, volgens mij hoort dat er wel op te zitten? Idem voor de remkabel.
Gashandel.jpg
Remkabel zonder stelinrichting.jpg
Van de gaskabel ontbreekt het rubberen condoompje op de carburateur. Hopelijk is dat nog te koop in het land. Zal morgen eens wat graven in de onderdeel leveranciers. Nu schittert er een bruin stukje tape die mogelijk een gescheurd hoesje verbergt. Het doet zijn doel maar nu we toch bezig zijn
Wal-ge-lijk bruin tape.jpg
Wel snel even gekeken wat er aangeboden wordt aan kabelmateriaal, genoeg zo lijkt het. Heeft er mogelijk iemand tips welke kabels goed zijn qua passing? (mag per pb hoor anders wordt het anti-/reclame) en da's nooit zo gezellig! :o
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Goh! Die teller zit toch mooi!

Bij gashandle is origineel geen stelmogelijkheid. Die is bij de carburateur.
Bij de remhandles ook niet, die zijn bij de wielen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Bij cmsnl zie ik wel en niet stelmogelijkheden

https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 2_69e5.gif
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ok Wim, thanks. Ik vond aan de rechterkant het zo raar zitten. Net of er wat in hoort. Aan de andere kant zit n.l. wel zo'n stelinrichting, zie foto;
20180915_205459.jpg
Misschien kloppen deze kabels niet? Kortom weer stof om te onderzoeken.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Ik doe bij restauratie en/of vervangen meestal wel overal stelllers tussen.
IMG_20160219_171945.jpg
DSC04582.JPG
Kabelset had ik besteld bij de www.kabelshop.nl , ook met de mogelijkheid om de tonnetjes te solderen.
IMG_20151003_121006.jpg
cmsnl laat inderdaad bij beide remmen verstellers zien.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

:D Fraai Wim, fraai. Had ook al het idee om kabels zelf op maat te maken. Leuker en misschien net ff wat beter qua lengte uitkomen. Bij voorkeur inderdaad solderen (hier geen ervaring mee). Gezien de drukte met andere mancave projecten en werk i.c.m. wat verbouw perikelen is het op dit moment voor mij handiger om kant en klaar te kopen. Ff niet zoveel tijd om te fröbelen nu, Helaas :cry: .

Misschien een beetje of topic maar hoe is het solderen jou vergaan met die kabels?
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Solderen stelt niets voor.
Kabeluiteinde even in de thinner dopen om te ontvetten, goed laten drogen, maar dat gaat snel met thinner.
S39(de doorzichtige) op het kabeluiteinde smeren, messing thule, tonnetje of wat ook er opschuiven, de brander er op, tin er bij doen en vloeit direct vol, klaar.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

wim V8 schreef: 15 sep 2018 22:25 Solderen stelt niets voor.
Kabeluiteinde even in de thinner dopen om te ontvetten, goed laten drogen, maar dat gaat snel met thinner.
S39(de doorzichtige) op het kabeluiteinde smeren, messing thule, tonnetje of wat ook er opschuiven, de brander er op, tin er bij doen en vloeit direct vol, klaar.
Thanks Wim, ik zag aanbieders die een malletje meeleveren om het kogeltje of busje te gieten aan de kabel. Daar heb ik even niet veel trek in. Wat jij hebt aangekocht past me beter n.l. het betreffende tonnetje aansolderen. Moet ik nog ergens rekening mee houden qua stellers aan het stuur i.v.m. maatvoering? Heb toen ik 16 was ooit van mijn SSje de gaskabel vervangen. daarna nooit meer :shock: . Ik zie div. diameters aan busjes bij b.v. deze aanbieder;
http://www.cable-shop.nl/index.html (heeft lekker veel spullekes zeg :o )
En hoe zit het met de aansluiting in de carburateur?
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Bij deze sets zit het giet tonnetje er al aan, ook die voor in de carburateur.
De andere kant kan je schroeven of solderen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ah, ok Wim.

Tsja eigenlijk ff bezig met andere verplichtingen :( . Toch maar ff het tankje en het voetenplankje verwijderd. Gaskabel losmaken en gelijk ook de km. teller kabel verwijderen.
Operatietafel.jpg
Morgen ga ik maar even naar Leertouwer toe denk ik. Ff korte klappen maken helaas want het lijkt me leuk om op m'n gemakje de boel zelf te fixen. Gelijk alle kabels maar vervangen zodat de kleurtjes allemaal gelijk zijn. Alles immi :shock: Omdat ik het verschil tussen het origineel wel erg groot vindt. Als ik ze zelf zou fixen is het immers ook gelijkwaardig aan immi. Uiteraard bewaar ik de kabels wel... je weet maar nooit en wat een 'lief' remlichtschakelaartje zit er verwerkt in de achterremkabel!
Lief remlichtschakelaartje.jpg
Vraagt om nader bekeken te worden en hopelijk werkend te krijgen... dat is me wel een kleurverschilletje waard :lol:

Nader bekeken denk ik dat één van de twee handels niet origineel is. De handels zijn weliswaar van Magura maar er zit toch wezenlijk verschil op de manier waar de remkabels in zijn bevestigd, ik noem het ff de 'basis' waarin de handels scharnieren.

Dit is links;
L. handel.jpg
Zicht in L. remhandel.jpg
En dit is rechts;
R. handel.jpg
Zicht in R. remhandel.jpg
Je ziet duidelijk een verschil... Maar goed, eerst ff naar Soest morgen met de ouwe meuk. Mogelijk kunnen ze me duidelijkheid geven.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Is origineel zo.

Alleen aan de ene kant is een doe het zelf tonnetje gemonteerd, waarschijnlijk een keer de binnenkabel gebroken, buitenkabel ingekort en een schroeftonnetje gemonteerd.

Op tekening zie je al het verschil in verstellers, maar nu je toch naar Leertouwer gaat komt t wel goed daar.
novio cable-work..jpg
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

En zo zijn we bij Leertouwer geweest (altijd weer gaaf, al is het viertakgehalte fors minder als in de jaren '90 :cry: ) voor een setje universele kabels. Deze allemaal, op de achterremkabel na, gemonteerd. Er heerste ook daar enige onduidelijkheid m.b.t. de steller van de voorrem. In ieder geval hadden ze niet de steller die ik nodig had, verder zoeken dus.

De gaskabel was een fluitje van een cent, en o wat is het leuk om na 24 jaar weer eens zo'n gasschuif te zien :shock: . Achteraf een 'eitje' alleen even de maat bepalen van de binnenkabel was een geduldig klusje (voor mij dan). Maar het zit 100%.

De Voorremkabel was ook niet spannend, wat me opviel was dat de oude kabel over het moertje schuurde bij de voorrem. Dit moertje zit op de voorvork t.b.v. het voorspatbord. Heb ervoor gekozen om de nieuwe kabel niet te laten schuren dus korter boutje erin en andersom monteren met de kop van de M6 bout iets afgevijld. Origineel... geen idee, maar de kabel schuurt niet aan en dat is me dan wel meer waard als origineel.
Afgevijld M6 boutje.jpg
Toen de kabel eenmaal gemonteerd was de soldeerbout gepakt. Uiteinde even vertinnen, heb een gruwelijke hekel aan die uitpuilende draden. Dit houd de boel lekker bij elkaar.
Vertind uiteinde.jpg
Dan de decompressie kabel. Het handeltje monteren ging redelijk. Als ik ooit een mooier exemplaar kan scoren dan zou dat mooi zijn. Het exemplaar wat er nu op zit functioneert maar het is wat fragiel/heeft speling. Heb geprobeerd het zo goed als mogelijk op te lappen, da's gelukt maar het kan altijd beter. Op de foto lijkt het alsof de handel tegen het handvat, dit is niet het geval, loopt er prima langs.
Decompressiehandel.jpg
Bij het setje zaten ook een aantal nieuwe glimmende busjes. Mwaaah da's niet mooi. Dus zoveel mogelijk de 'ouwe meuk' gebruikt. Eigenlijk is hier zo'n mooi rond tonnetje het mooist/origineel maar voor nu functioneert het ook. T.z.t. misschien een tonnetje aansolderen i.p.v. deze constructie. Oeps... het lijkt net of de bougiekap gescheurd is op de foto, ff kijken straks.
Decompressiekabel aan de kop.jpg
Er hoort een spiraalveer tussen het handeltje en de steun te zitten, echter toen ik dit ook zo gemonteerd had was de ingedrukte veer niet voldoende om de motor af te laten slaan. Vandaar de veer verwijdert en het werkt formidabel. Als er mensen zijn die tips hebben... Graag zou ik het veertje er toch op willen hebben. Is de stand van het handeltje ok op de cilinder kop?

Toen de km. teller kabel. #$!@*% :x past niet in de teller!! Geen zin om verder te zoeken, had ik maar origineel moeten doen. Heb ervoor gekozen om van het vierkante uiteinde, het deel wat de teller in gaat, iets af te vijlen zodat het geheel 'dunner' wordt. Alle vier de kanten minimaal bewerkt. Beetje vet erop en... het past en werkt, geen wiebelende naald o.i.d. maar gewoon stabiel :P

Toen de achterrem, nee toch niet. Wilde ook nog andere zaken doen en nu kan ik weer veilig rijden. Die achterremkabel doen we van de winter wel weer.

Toen de boel weer allemaal terug gemonteerd was maar ff mijn 'made in China' potje op gezet. Ff blokje om. Remt goed, accelereert goed, loopt fijn stationair... wat wil je nog meer. Kabels allemaal bewust net een tikkie te lang gehouden, inkorten kan altijd nog.

In de 'rubber bewaarbak' zag ik nog een aantal thules liggen, omdat de voorrem- en de km. tellerkabel onbeschermd door twee gaten lopen zag ik de bui wel hangen, gaandeweg door trillingen schuurt de buitenmantel kapot. Dus wederom niet origineel maar een prima toevoeging ter bescherming van de kabels.
Thule.jpg
Ff wat overzichtsfoto's op de 'punt' bij de Gooimeerpromenade;
Mooi oranje.jpg
Grmpf... tegenlicht.jpg
Front Novio.jpg
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Plaats reactie