Little cub opvoeren

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

MrSinga schreef: 02 okt 2018 11:23 Kruk is hetzelfde.
Waarom dan idd geen 52slag met ori 47mm cilinder Honda. 90.7cc dacht ik.
Jaren mee gereden en nooit in de steek gelaten (zelfs met koppeling op de bak en snellere nokken).
Daarvoor zou ik een 52slag en een korte cilinder moeten aanschaffen. Terwijl ik de c90 kruk en lange cilinder al heb liggen. Is die 5cc extra die investering waard?
NIX schreef: 02 okt 2018 13:46
MrSinga schreef: 02 okt 2018 06:19
NIX schreef: 01 okt 2018 21:47 52 slag kruk van DRP kan in OT carters met een NTC90 asje of bami asje.
Klopt. Maar dan is het ook extra andere draadeinden nodig, andere distributieketting want die zijn allemaal te lang. Moet blok ook geheel gesplitst worden enz.
Vandaar dat er hier meerdere opteren om gewoon een ietke grotere cilinderkit te monteren. 52mm of de 52.4 (zoals bij de chinese 108 blokken)
Neen. Met een platte zuiger kan er gewoon een standaard korte cilinder gebruikt worden en hoeft er helemaal niets verder vervangen te worden, dan alleen de pomp en indien gewenst en de oliesproeier. Alles kan 50/70cc lengtes blijven. Overigens voor het vervangen van een ketting verwijder ik alleen de cilinder en ontsteking, dus dat zou ook eenvoudig zijn, indien nodig. Bovendien moet alles uit elkaar om er een kruk in te zetten, toch?
Ik heb alle spullen voor een c90 topend al compleet, dus die andere cilinderlengte is allemaal geen probleem. Het blok heeft waarschijnlijk ook al 50k gelopen en lekt hier en daar. Dus een keer uit elkaar en vervangen wat nodig is lijkt me ook niet per se overbodig. En idd voor de kruk moet het sowieso uitelkaar.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Little cub opvoeren

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 02 okt 2018 13:46
MrSinga schreef: 02 okt 2018 06:19
NIX schreef: 01 okt 2018 21:47 52 slag kruk van DRP kan in OT carters met een NTC90 asje of bami asje.
Klopt. Maar dan is het ook extra andere draadeinden nodig, andere distributieketting want die zijn allemaal te lang. Moet blok ook geheel gesplitst worden enz.
Vandaar dat er hier meerdere opteren om gewoon een ietke grotere cilinderkit te monteren. 52mm of de 52.4 (zoals bij de chinese 108 blokken)
Neen. Met een platte zuiger kan er gewoon een standaard korte cilinder gebruikt worden en hoeft er helemaal niets verder vervangen te worden, dan alleen de pomp en indien gewenst en de oliesproeier. Alles kan 50/70cc lengtes blijven. Overigens voor het vervangen van een ketting verwijder ik alleen de cilinder en ontsteking, dus dat zou ook eenvoudig zijn, indien nodig. Bovendien moet alles uit elkaar om er een kruk in te zetten, toch?
My bad. Dacht dat hij een c90 had, dan kun je idd alles behouden. Van C90 naar korte cilinder is tapeinden, ketting,... vandaar

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Little cub opvoeren

Bericht door NIX »

Geen punt, ik straf je later wel een keer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Little cub opvoeren

Bericht door butt head »

nielspbr schreef: 01 okt 2018 17:36 c90 estart met het bami 110 topend wat je al hebt liggen. of wat snellers. ;)

Nt blokken hebben standaard 180% maar als je genoemde cilinderinhouden gaat toepassen kan je beter naar 270/300. Bovendien ga je waarschijnlijk heel snel door je koppeling heen. (semi, 3plaats kitaco?)

Ik zou die 55mm kruk vermijden.
honda c90 is ook 3 platen.... c50 ook trouwens....


waarom de 55 kruk vermijden... ik rij zelf met 2 blokken met de 56kruk van aasa

MrSinga schreef: 01 okt 2018 19:05 52 cilinderkit kom je op 105cc uit, ot70kop ofzo met snelle nok.
Blijf ik topper vinden

Een 55.5 krijg je er niet in normaal. Nice ed hebben een ander type oliepomp zonder asje door het blok (lees: die kruk zit tegen dat asje)
dat is per carter verschillend heb ik al gemerkt. cd90 paste een 56 zonder probleem. in een ab22 moest ik met de zelfde kruk wat meer ruimte maken voor het bigend.


---------------------------


ik heb zelfs al is een 56slag op 47boring met nt70/90 dubbel kogellagerkop ik meen dat ik er een 126 zuiger in had gehad past ook. moet alleen ruimte maken voor de drijfstang. het is niet een blok wat snel was maar liep prima ben er zelfs nog mee naar lux gekachelt


ps het zou mij niets verbazen dat je die 55,5 slag ook werkend gaat krijgen met wat je nu hebt liggen samen met de ot70 kop.


als je spul zou moeten kopen zou ik gaan voor een
nt c90 setup. misschien net te wienig voor motor plaat of je moet de snelweg en de 80km/h wegen meiden.

52 x 52 met ot 70 kop, 041 nok, honda nt 12v cdi ontsteking en een 19 tot 24mm carbu
54 x 54 met ot 70 kop, 041 nok honda nt 12v cdi ontsteking met 19 tot 26mm carbu.

als je mee wil doen op de snelwegen zou ik zeggen bouw een blok wat makkelijk 100+km/h loopt. dan kan je prima achter een vrachtwagen blijven plakken. en je hebt toch wat over als je flauw bent van die vrachtwagen en er gewoon voorbij kan.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Little cub opvoeren

Bericht door MrSinga »

Butthead, 55.5 is nice kruk lengte normaal. Heb je nog hogere cilinder ed hé. 56aasa is ,dacht ik, dezelfde lengte als gewone hoge cilinder zeker? Heb recent zo’n blok afgebroken voor iemand, reed voor geen meter met sh+r.

Ik ben ook meer fan van 52x52. De 52x54 is sneller (en betrouwbaar, kende iemand die ermee racete ook)

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Little cub opvoeren

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 13 okt 2018 06:47 Butthead, 55.5 is nice kruk lengte normaal. Heb je nog hogere cilinder ed hé. 56aasa is ,dacht ik, dezelfde lengte als gewone hoge cilinder zeker? Heb recent zo’n blok afgebroken voor iemand, reed voor geen meter met sh+r.

Ik ben ook meer fan van 52x52. De 52x54 is sneller (en betrouwbaar, kende iemand die ermee racete ook)
Die blokken van mij komen wel goed van de plek en ik heb geen superhead, gewoon goedkope koppen met Kleppen 25/23 of zo iets in die buurt
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Little cub opvoeren

Bericht door gerbrandicus »

Thijs zegt: Waarom geen 56 kruk? Heb ik ook.

Haha. Dat lijkt inderdaad het enige onderdeel te zijn dat bij je wekelijkse revisie niet wordt vervangen :lol:

René heeft gelijk, ik zou voor zo'n mooi blokje dat gewoon moet blijven werken ook alleen maar ori HM configuratie monteren. C90 kruk is zodoende de max voor onze blokken, en die zou ik idd pakken. En topend zou ik dan ook C90 nemen, ik denk dat je weinig of geen winst zult behalen met OT70. Je gaat immers waarschijnlijk geen grote carb monteren. Ben wel benieuwd of je OT70 zuiger gaat passen. Ik heb het ook weleens gedaan, maar weet even niet meer of die zuiger HM was of imi.
Uitlaatbeugel zul je moeten aanpassen. Ik weet uit mijn hoofd niet zeker of dat het enige is waar het lengteverschil (6mm) in zit, misschien ook wel in de pijp zelf. Probeer eerst een C90 beugel van Kjell.
Je zult met een 90cc blokje met een acceptabele carb niet harder dan 85 gaan.
Tot 100 is met grotendeels ori HM spul net te doen. De ingrepen die nodig zijn om harder te gaan vind ik het eigenlijk nooit echt waard. De look wordt verknald, de betrouwbaarheid ook en als je echt hard wil kost het ook serieus geld.

De kans bestaat dat je koppeling gaat slippen. Bij kicken zul je dat als eerste merken. Als je er C90 veren in zet zou dat gefixed moeten zijn.
Je koppeling heeft minder 'hamertjes' dan een C90 koppeling. Die hamertjes komen door de centrifugaal krachten naar buiten en dan drukken ze de platen tegen elkaar aan. Bij volgas kan het gaan slippen vanwege het monsterlijke koppel van een C90. Gewoon proberen. Koppeling kun je altijd nog vervangen.
Laatst gewijzigd door gerbrandicus op 15 okt 2018 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

Thanks! Dat is bruikbare informatie.

Ben wel een beetje bang dat ik 85cc uiteindelijk toch te weinig ga vinden. Dus misschien dat ik toch nog wel voor de 52mm kruk ga. Ik ben nog een beetje in dubio. Met een 51mm cilinder die dan hopelijk past zonder aan de carters te moeten gaan slijpen. Met een korte cilinder krijg ik ook niet de problemen die je noemt.

Mocht ik trouwens wel voor 85cc gaan, dan heb ik een GB0 zuiger. Zou moeten passen met die OT70 kop.

Voor de koppeling heb ik eventueel ook nog een c90 koppeling liggen. Zal die eens naast de 50cc koppeling leggen. Kijken wat je precies bedoelt met die hamertjes :)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Little cub opvoeren

Bericht door nielspbr »

Gewichtjes die de koppelingsschoenen naar buiten helpen duwen.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

Nr 14?

Afbeelding

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Little cub opvoeren

Bericht door butt head »

René schreef: 15 okt 2018 14:31 Nr 14?

Afbeelding

Ja dat zijn die hamers.

De ot koppeling had rollen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Little cub opvoeren

Bericht door butt head »

René schreef: 15 okt 2018 09:17 Thanks! Dat is bruikbare informatie.

Ben wel een beetje bang dat ik 85cc uiteindelijk toch te weinig ga vinden. Dus misschien dat ik toch nog wel voor de 52mm kruk ga. Ik ben nog een beetje in dubio. Met een 51mm cilinder die dan hopelijk past zonder aan de carters te moeten gaan slijpen. Met een korte cilinder krijg ik ook niet de problemen die je noemt.

Mocht ik trouwens wel voor 85cc gaan, dan heb ik een GB0 zuiger. Zou moeten passen met die OT70 kop.

Voor de koppeling heb ik eventueel ook nog een c90 koppeling liggen. Zal die eens naast de 50cc koppeling leggen. Kijken wat je precies bedoelt met die hamertjes :)
Een 51mm cilinder past over het algemeen.
Sommige 52mm cilinders ook of je moet een braampje weg halen

Ik zou gewoon de Carter set mee nemen naar het toko waar je de cilinder gaat kopen dan kan je passen. neem gelijk de krukas mee dan weet je ook gelijk of je de goede zuiger hebt.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

butt head schreef: 15 okt 2018 15:26
René schreef: 15 okt 2018 14:31 Nr 14?

Afbeelding

Ja dat zijn die hamers.

De ot koppeling had rollen
Nice. Als ik de partlisten vergelijk dan zie ik dat een C90 koppeling er 7 naast elkaar plakt en de C50 maar 4. Nummer 10 heeft bij de c90 dus grotere sleuven. :geek:

Verder geen verschillen tussen die koppelingen?

Gewoon bij de toko passen is inderdaad een goede tip.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Little cub opvoeren

Bericht door NIX »

Of je conclusie over Nr 10 klopt zou ik niet durven te beamen. Maar dat er meer gewichtjes zitten, wel. Een C70 heeft weer een ander aantal, dacht ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Little cub opvoeren

Bericht door René »

Lijkt er wel op

C50:
Afbeelding

C90:
Afbeelding

Plaats reactie