Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Gisteren kwam er een enveloppe uit België binnen...
Rubber uit België.jpg
'Honda 4ever' :D :mrgreen: kijk... daar hou ik van!

Middels Tom666777 een rubbertje ontvangen die boven op de carburateur zit, via China kan je die rubbers ook scoren maaruh… daar staat dan geen KeiHin op... En als originaliteits autist is dit wel een groot probleem :idea:
Keihin.jpg
Ff beetje schoonmaken en conserveren met vaseline om daarna gemonteerd te worden.

Tom, hartelijk bedankt man!!! Ik ben er zeer blij mee en wat is dan zo'n forum een fraai hulpmiddel om mede-Honda-freubelaars te ontmoeten. Ennuh… België is sowieso super. Fijne gastronomie, keuze genoeg aan fraaie bieren, prachtige landschappen en zelfs oude Honda's!

"Viva België'
Bier en Belgie.jpg
Bier en Belgie.jpg (5.63 KiB) 2509 keer bekeken
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Tom666777
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 sep 2018 20:53
Bezit: Honda Amigo Pf 50 bwj 1974

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Tom666777 »

Hey

Heel graag gedaan. Moest de mens elkaar wat meer helpen er zou minder miserie zijn.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Pffft na een hele lange tijd niet gefröbeld te hebben aan de Novio vandaag toch nog iets kunnen doen, ff het originele Keihin rubbertje van Tom gemonteerd (nogmaals dank Tom). Toen ik er toch vlakbij was gelijk maar even de carburateur uitwendig schoongekwast met remmenreiniger om het 'gevoel' te krijgen dat ik toch nog iets heb gedaan. Mmm het Keihin opdrukje zit nu aan de andere niet zichtbare kant :idea:
Nieuw afdichtingsrubber gaskabel.jpg
Ja je ziet het goed, er mist een bout bij het inlaatspruitstuk. Ik heb de draad eruit gedraaid, sukkel!, het boutje wat erin zat was wel wat kort en op gevoel leek het goed te gaan... totdat. Ik ga kijken of er een langer M6 boutje in kan zodat er nog wat schroefdraadgangen gepakt kunnen worden. Ennuh… eens even rondneuzen voor een helicoil setje om de carburateur 100% zuiver te maken.
Wat lijkt het op de foto op een ranzig geheel zo hé... niets is minder waar, 'eerlijk geleefd en gehavend' maar daar hou ik wel van.

To be continued
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ReezYard »

Is 'n boutje met een (eventueel plat) moertje geen eenvoudigere oplossing?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door nielspbr »

ReezYard schreef: 28 okt 2018 10:51 Is 'n boutje met een (eventueel plat) moertje geen eenvoudigere oplossing?
Zat ik eerlijk gezegd ook aan te denken. Desnoods een (inbus)boutje met platgeslepen kant aan de spruitstukzijde.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ReezYard/nielspbr, thanks voor meedenken. Klopt inderdaad als er te weinig vlees is voor een langer boutje (schroefdraad zit in de flens v.d. carburateur) dan volstaat een nog langer boutje met een ringetje/borgmoertje aan de car. zijde, prima. Het andere boutje is al gemodificeerd en zit ook niet naar mijn zin, daar net ff te weinig plek voor een M6 moertje.

Ach... 8-) hobby hé, ik vind het gewoon leuk om eens een helicoil te zetten, geen ervaring mee. ennuh :roll: het staat dan weer 'origineel' :D en dat maakt mij weer blij. Tevens raak in 'betere sferen' bij het sleutelen en hoop ik hiermee het enthousiasme te krijgen dat ik mijn oude trouwe Honda SS50 weer de weg op breng. Het draait dus om de beleving zeg maar, weer eens vieze handjes halen, creatief nadenken, biertje... dat soort dingen. In dit stadium van mijn leven helaas weinig tijd. 2x Een poep-vreet project, verbouwing, werk en nog wat van dat soort burgerlijke verplichtingen :geek:
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Werk kost wel vervelend veel tijd idd :|
Helicoil zetten is een klusje van niks, je moet wel de speciale tap hebben en een tooltje om het te plaatsen. Dat laatste is niet meer dan een stift met een gleufje aan de onderkant. Ik heb daar een kleinere maat inbusbout voor gepakt, kun je er ook een sleuteltje op zetten.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 28 okt 2018 17:34 Werk kost wel vervelend veel tijd idd
Helicoil zetten is een klusje van niks, je moet wel de speciale tap hebben en een tooltje om het te plaatsen. Dat laatste is niet meer dan een stift met een gleufje aan de onderkant. Ik heb daar een kleinere maat inbusbout voor gepakt, kun je er ook een sleuteltje op zetten.
Werken is een 'noodzakelijk kwaad' ooit uitgevonden door ene meneer Werk, ik mag die vent niet. Maar ach, we verdienen pegels, kunnen leuke dingen doen en onze koelkast volstouwen. Wel handig dus. Maar kost inderdaad veel kostbare vrije tijd. Zo'n helicoil setje is altijd handig in m'n garage, er komt nogal eens wat langs aan oud spul wat hier en daar aandacht nodig heeft alleen schrok ik even van de prijzen zeg... zal wel door die afwijkende tapjes komen. Voor mij is M5, M6 en M8 wel afdoende. Nog maar eens ff kijken of ik hierin iets kan vinden, gelukkig geen haast want papa is voorlopig nog druk bezig met zijn garage. Extra groepen, verwarming en stromend water. Daarna de muren sausen, vloertje coaten en wat op maat gemaakte stellingen fabriceren. Kom de winter wel door denk ik.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Ebay.de
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 28 okt 2018 23:02Ebay.de
Thanks Ildert.

Heb het geluk dat ik een job heb in een zeer technische omgeving. Dus vandaag even gekeken wat er mogelijk is om vanavond ff te fröbelen. En gevonden! M6 heli coil setje;
20181031_163642.jpg
Boortje 6,75
Tapje M8
2 Heli coils M6
Blauwe loctite 243
Tooltje om de heli coil erin te draaien waarna het 'indraailipje'... afgebroken moet worden.

Carburateur eraf en de twee montage gaten uitgeboord naar 6,75 mm.
Keihin gaten uitgeboord 6, 75 mm..jpg
2x Schroefdraad M8 getapt in de flens van de carburateur.
M8 draad getapt in Keihin.jpg
De boel schoonmaken en ontvetten, druppelt blauwe loctite in de schroefdraad waarna de hele coil erin gedraaid wordt. Als die erin zit tikkie terugdraaien omdat 'indraailipje' afgebroken moet worden.

Grmpf.. om e.o.a. reden kan ik maar drie foto's plaatsen :idea:
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Dan maar een volgend berichtje erin duwen

De heli coils zitten erin, koekkie! kind kan de was doen.
2x M6 heli coil geplaatst.jpg
Uiteraard alles onder toeziend oog van m'n zoontje van 2 die het allemaal reuze interessant vind. De eindinspectie neemt hij dan voor zijn rekening, 'goed gedaan ouwe'.
Inspectie na werkzaamheden.jpg
Carburateur er weer op, ff voor de details twee correcte M6 boutjes regelen morgen en dan de boel weer afmonteren. Ziet er weer fraai uit.
20181031_171607.jpg
Dat was een fluitje van de welbekende cent.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Top job :) nou kunnen de ori boutjes er ook wel weer in?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 31 okt 2018 22:15 Top job :) nou kunnen de ori boutjes er ook wel weer in?
Dat had ik graag gedaan Ildert, hou niet van glimmend en al helemaal niet als het niet origineel is (in dit geval Fabory boutjes). Al is het wel handig dat ik hierin ruime toegang heb, het maakt al dat gefröbel wel makkelijk.

Één boutje van de carburateur was al eens 'geholpen'. Daar liep dwars door de carburateur en het inlaatspruitstuk een M5 draadeindje met aan weerszijden aan M5 moertje. Functioneert prima maar voor mij als autist was dit niet de oplossing. Dus lekker de heli coils erin. Aan de andere kant van de carburateur was het originele Honda boutje toch echt te kort. Draaide een paar gangen in de heli coil maar dan voelde het simpelweg niet goed aan. Dus helaas twee nieuwe glimmende boutjes erin gezet, M6X25 met een veerring. Perfecte lengte en steekt 1 gang uit de flens v.d. carburateur.

Gelijk het inlaatspruitstukje gedemonteerd, dit zat ook vast met M6x20 boutjes. Misschien drie gangen de cilinderkop in :idea: Dat leek me ook niet echt stevig. Carburateurtje weegt niets maar de schroefdraad loopt veel verder door. Dus ook hier helaas nieuwe glimmende M6x25 boutjes erin incl. veerring. Persoonlijk vindt ik dit maar niets, toch kies ik liever voor een goede en kwalitatieve oplossing dan dat ik er voor mijn gevoel te korte boutjes in terugzet. Uiteraard hou ik alle boutjes want weggooien is zonde.
20181101_194755.jpg
De pakking van het inlaatsruitstuk was 'slecht' beetje rommelig zeg maar. Absoluut met een dun vliesje vloeibare pakking goed te krijgen maar ik had nog wat pakkingpapier. Dus holpijpjes erbij en de schaar, terug naar de jaren 90''! Zelf de pakking maken, wel zo geinig. Weet alleen niet of zo'n papieren pakking ideaal is op de cilinderkop, weet iemand dit?

Ach, het regent buiten en de wind waait. Morgen vrij dus die uitlaat er ook maar ff af. Uitlaat ziet er nog zeer goed uit. Wat roest op de naden en de achterzijde maar beslist niet rot/bijna rot/slecht. 'Tding in de kruipolie gezet zodat ik hem morgen kan behandelen met scotch brite. Ongetwijfeld zal niet alle oxidatie eraf gaan maar wel grotendeels en dat is dan prima.
Is dit overigens een origineel Honda uitlaatpufding gezien het merk/logo achterop die sigaar?
Uitlaat.jpg
Nu een blokje kaas en een biertje, is weer mooi geweest.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Dus ook hier helaas nieuwe glimmende M6x25 boutjes, Chef je kan die boutjes gewoon een uurtje in de bbq gooien oid en dan zijn ze ook verkleurd of een spuitbus

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Er zaten eigenlijk kruiskoppen in, zonder ringen...ik zal eens kijken in de schuur of er nog een paar nette gebruikte liggen in de schuur....

https://www.cmsnl.com/honda-pf50r-novio ... 92BqZ8o8eQ
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie