Starten Honda Amigo

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Starten Honda Amigo

Bericht door Bart Meyvis »

Mijn dochter van 16 krijgt onze Amigo niet aan de praat als hij koud is. Als ik 'm start is hij met één stevige trap vertrokken. Kan ik iets aanpassen waardoor je/ze minder kracht moet zetten om 'm te koudstarten? Of moet ik m'n dochter wat meer spek en eieren geven als ontbijt?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door iclaudius »

Als je zeker weet dat je contactpunten op F staan (vliegwiel)bougie in orde, en dat de carburateur schoon is én de choke goed werkt! Kan ze beter wat meer spek en eieren eten.
Vaak moet ze wennen aan het startpatroon.
Ik sta soms ook te knoeien met starten. (maar kan dan eigenlijk beter gaan fietsen ipv eieren met spek!!).

Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door Bart Meyvis »

Motortje is volledig gereviseerd, dus ik ga ervan uit dat alles in orde zou moeten zijn. De choke werkt in ieder geval prima als ik 'm start. Ben zelf een absolute leek verder, dus ik moet (helaas) afhaken als 't technisch wordt, maar er had iemand op school gezegd dat ze ergens een veertje losser moest zetten en dat ie dan makkelijker zou starten. Weet het ook niet. 't Zal inderdaad ook nog wel wat wennen zijn aan het startpatroon. Ze is nog maar vanaf deze week aan het rondrijden. Alvast bedankt voor je snelle reactie!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door wim V8 »

Links op het stuur is een decompressiehendeltje.(waar je m ook mee uitzet)
Als ze die indrukt als ze begint aan te trappen is de compressie even weg en gaat het lichter, dan meteen loslaten.
Choke is het heveltje op de carburateur, die heeft ook nog een tussenstand, als je m helemaal dicht doet en dan weer iets terug blijft ie op die stand staan, er zit daarvoor ook een heel klein groefje in de choke(Heel goed kijken) . Chokeklep staat dan net niet helemaal dicht waardoor ie wat beter start en ook nog even normaal blijft lopen, helemaal dicht verzuipt ie eigenlijk direct en slaat ie weer af.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door iclaudius »

Bart Meyvis schreef: 11 jan 2019 10:45 Motortje is volledig gereviseerd, dus ik ga ervan uit dat alles in orde zou moeten zijn. De choke werkt in ieder geval prima als ik 'm start. Ben zelf een absolute leek verder, dus ik moet (helaas) afhaken als 't technisch wordt, maar er had iemand op school gezegd dat ze ergens een veertje losser moest zetten en dat ie dan makkelijker zou starten. Weet het ook niet. 't Zal inderdaad ook nog wel wat wennen zijn aan het startpatroon. Ze is nog maar vanaf deze week aan het rondrijden. Alvast bedankt voor je snelle reactie!
Wél leuk dat je de jeugd de wat oudere brommer laat rijden! Hoop dat ze het leuk vind. ;)

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door iclaudius »

iclaudius schreef: 11 jan 2019 13:14
Bart Meyvis schreef: 11 jan 2019 10:45 Motortje is volledig gereviseerd, dus ik ga ervan uit dat alles in orde zou moeten zijn. De choke werkt in ieder geval prima als ik 'm start. Ben zelf een absolute leek verder, dus ik moet (helaas) afhaken als 't technisch wordt, maar er had iemand op school gezegd dat ze ergens een veertje losser moest zetten en dat ie dan makkelijker zou starten. Weet het ook niet. 't Zal inderdaad ook nog wel wat wennen zijn aan het startpatroon. Ze is nog maar vanaf deze week aan het rondrijden. Alvast bedankt voor je snelle reactie!
Wél leuk dat je de jeugd op de wat oudere brommer laat rijden! Hoop dat ze het leuk vind. ;)

Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door Bart Meyvis »

We zijn een beetje into oldtimers thuis, dus zij wilde graag meedoen. De Amigo heeft dezelfde leeftijd als haar ouders (bwj 1973, dus ook oldtimers) ;-) Ze wil zelfs later deze maand mee naar haar eerste cars 'n coffee waar bij ons in de buurt ook heel veel brommertjes naartoe komen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door nielspbr »

Nooit geweten dat je bij 45+ voor oldtimer wordt uitgemaakt. Da's dan lekker dan. :P

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door Novio Jorg »

Mijn novio loop ik altijd aan, choke open even lopen met de decompressiehendeltje in en dan loslaten en gelijk choke helemaal dicht.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door wim V8 »

wim V8 schreef: 11 jan 2019 12:40 Links op het stuur is een decompressiehendeltje.(waar je m ook mee uitzet)
Als ze die indrukt als ze begint aan te trappen is de compressie even weg en gaat het lichter, dan meteen loslaten.
Choke is het heveltje op de carburateur, die heeft ook nog een tussenstand, als je m helemaal dicht doet en dan weer iets terug blijft ie op die stand staan, er zit daarvoor ook een heel klein groefje in de choke(Heel goed kijken) . Chokeklep staat dan net niet helemaal dicht waardoor ie wat beter start en ook nog even normaal blijft lopen, helemaal dicht verzuipt ie eigenlijk direct en slaat ie weer af.

Gr. Wim.



Tja.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door Bart Meyvis »

Bedankt allemaal. Ze heeft ondertussen helemaal onder de knie hoe ze moet starten. Was dus puur kwestie van even spelen met de choke en de juiste manier vinden. We hebben ze van ‘t weekend niet veel thuis gezien. Vanmorgen hebben we dit filmpje gemaakt : https://youtu.be/bksqgbpFA3g

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door Roel »

Superleuk!

Mijn vrouw eet ook niet zoveel eieren met spek op de vroege ochtend, en heeft dus ook wel moeite met het aantrappen van onze Amigo. De methode die het best werkt is gewoon erop gaan zitten en fietsen met de het decompressiehendeltje ingedrukt. Bij voldoende snelheid decompressiehendeltje los en blijven trappen. Hij slaat dan direct aan, en als je niet al te woest aan de gashendel trekt is choken meestal niet eens nodig.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door iclaudius »

Gaaf..
Kijk dat zijn de echte, gewoon doorkarren ondanks het pokkeweer! Kan je nagaan als het zonnetje schijnt! Veel geluk en plezier!

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door ReezYard »

Bart Meyvis schreef: 13 jan 2019 20:29 Vanmorgen hebben we dit filmpje gemaakt : https://youtu.be/bksqgbpFA3g
Pittig en dapper, hoor! :mrgreen: In deze weersomstandigheden.
En....veel leuker dan op 'n scooter.....
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Starten Honda Amigo

Bericht door nielspbr »

Top.

ps. Begeleid door een fiat x 1/9?

edit: faceplant voor mij voor het niet naar de naam van het youtubekanaal te kijken...

Plaats reactie