Pingelen 85cc

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

Ik heb een blok dat flink pingelt bij lage toeren en gasgeven. Er zit een nieuwe 85cc kit op van Coos. Nt70 kop en kruk. Een chinese vervroegende cdi ontsteking.

Nu zou het aan de ontsteking kunnen liggen: voordeel is dat het blok er dan niet weer uit hoeft (bakbrommer, dus geen ruimte om kop er af te halen). Nadeel: ik zal een stroboscoop moeten aanschaffen om iets te kunnen controleren.

Of het is te veel compressie. Is dat logisch met een setje die gemaakt is om gewoon te monteren zoals het bedoelt is? Voordeel: niet duur om zuiger aan te passen, kan ik zelf toch? Nadeel, blok moet er weer compleet onder vandaan, en als ik niet genoeg aan pas, mag ik dit nog een paar keer doen voordat het goed is?

Mijn vraag is dus eigenlijk, waar heb ik de meeste kans dat de oorzaak zit of hoe spoor ik dit het makkelijkste op?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

98 tanken maakt niet (merkbaar) verschil.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Pingelen 85cc

Bericht door NIX »

Meet het ontstekingstijdstip, maar ik denk dat de compressie gewoon te hoog is. Scherpe hoeken van de zuiger halen scheelt ook een bak gepingel en iets compressie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

Ok, zojuist een stroboscoop besteld.
Hoeveel materiaal haal je van de zuiger af? Alleen de randjes iets gladder schuren of echt materiaal verwijderen en vorm van zuiger aanpassen?
Iemand een fotootje toevallig?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Pingelen 85cc

Bericht door nielspbr »

Bakbrommer, hoe zit het met de rijwindkoeling? 85cc korte slag zijn heethoofden.

Welke maat oliepomp zit erop, ook een oliekoeler?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Pingelen 85cc

Bericht door NIX »

Alle randen rondvijlen, kleine randjes wegvijlen, klepuitsparingen ronddremelen en als er serieus verlaagd moet, de dome aanpakken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

Ja, rijwind heeft hij niet, maar wel een 300% pomp en een oliekoeler van en 2cv. Nu aan het inrijden, en inclusief pingelen komt de olie niet boven 85 graden. Zal straks wel zien wat er gebeurd als ik juist afgesteld heb en volgas mag geven zonder pingelen.

Dank voor de uitleg. Ik ga zien wat de ontsteking doet, (wat mag hij doen?) en dan evt het blok er uit en met vijl aan de slag.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Pingelen 85cc

Bericht door nielspbr »

Ik lees chniese vervroegende cdi ontsteking, Is dat een vliegwiel met streep en een vervroegende cdi?

(en zeker weten dat die cdi vervroegd? stroboscoop erbij halen.)

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Pingelen 85cc

Bericht door iclaudius »

NIX schreef: 13 mar 2019 20:18 Meet het ontstekingstijdstip, maar ik denk dat de compressie gewoon te hoog is. Scherpe hoeken van de zuiger halen scheelt ook een bak gepingel en iets compressie.
Heb ik bij mijn 70cc onder een 50 OT kop gedaan..zéker 2mm van de zuiger afgeschuurd en de kantjes afgerond. Pingelen (detoneren) is over...
Maar dan wel met een vastgezet vliegwiel, met een VVV is het weer hommeles, dat wel! Maar er is mee te leven, het rijdt prima zo!

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Pingelen 85cc

Bericht door NIX »

Met een vvv zou het juist in lage toeren minder moeten zijn. Maar de dome is in veel gevallen erg hoog en er zitten gekke randjes bij de klepuitsparingen. Die weghalen en alles flink afronden helpt een berg en dan kan er sowieso nog wat materiaal bij de dome worden weggehaald. Draaien of met een vijl, alles kan. Soms is de squish ook erg nauw, maar dat moet met draaiwerk opgelost.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Pingelen 85cc

Bericht door iclaudius »

NIX schreef: 13 mar 2019 23:39 Met een vvv zou het juist in lage toeren minder moeten zijn. Maar de dome is in veel gevallen erg hoog en er zitten gekke randjes bij de klepuitsparingen. Die weghalen en alles flink afronden helpt een berg en dan kan er sowieso nog wat materiaal bij de dome worden weggehaald. Draaien of met een vijl, alles kan. Soms is de squish ook erg nauw, maar dat moet met draaiwerk opgelost.
Heb ik allemaal gedaan NIX, maar zonder het VVV loopt het prima naar m'n zin.
Toch had ik bij dit blok met ori 50cc spul ook flinke pingels in de hogere toeren met VVV...Beetje een spookblok! :twisted:

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

Of een te enthousiast vvv?

Ik ben erg benieuwd naar de stroboscoop op mijn vv cdi met streep. Hoever mag hij vervroegen en moet hij stationair en in lage toeren echt op F blijven?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Pingelen 85cc

Bericht door NIX »

Maximale vervroeging is een streepje en stationair tot ongeveer 3000 toeren op F.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Pingelen 85cc

Bericht door Ben C50 »

Even met de stroboscoop gespeeld. Hij vonkt stationair op het eerste streepje voor de F, veel te vroeg dus?
En zodra je het toerental een pietsie verhoogd, gaat hij direct maximaal vervroegen tot een millimeter of 6 voor de tweede streep. Ook veel te vroeg dus?

Dan zal ik zsm het vliegwiel maar eens aanpassen. Ook al vervroegt deze cdi bij te laag toerental, het bereik van de streep op het vliegwiel zit dus ook verkeerd.

Of de merktekens staan niet juist.... Maar dan had ik het wel gemerkt met de distributie denk ik.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Pingelen 85cc

Bericht door NIX »

Probeer eerst eens een ander vliegwiel. Gewoon 1 die er hetzelfde uit ziet. Ik heb een vliegwiel dat naar 90* vervroegt. Slaat echt nergens op, maar het is het vliegwiel dat dat doet, ondanks dat de pukkel op de juiste plek zit. Soms helpt het ook iets om de afstand van de sensor te verkleinen of vergroten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie