Motor vervangen Dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
anton2.0
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:01
Bezit: Zhenhua dax met 50cc Skyteam motor

Motor vervangen Dax

Bericht door anton2.0 »

Hallo iedereen,

Spijtig genoeg is het motorblok (Skyteam) van mijn Dax (Zhenhua chassis) stuk (versnellingsbak heeft het begeven). Er moet dus een nieuw onder, maar er zijn een aantal dingen die me niet echt duidelijk zijn. Het lijkt met het simpelst als ik een lijstje maak met mijn vragen:
1. Welk is beter, dit https://webshop.lucdebondt.be/product/z ... c-4-bak-2/ of dit https://webshop.lucdebondt.be/product/l ... -engine-2/
2. Moet ik de CDI van mijn brommer veranderen, aangezien ik van Skyteam naar iets anders ga?
3. Komen deze motorblokken al volledig geassembleerd, zoals op de foto's, of moet je ze nog volledig in elkaar steken (versnellingsbak, cilinder enzovoort).
4. Indien ze volledig geassembleerd komen, is het dan een kwestie van de carbu los te maken, de bougie te demonteren, de koppeling los te maken, het oude motorblok er af te halen, het nieuwe erop te zetten, de carbu terug aan te sluiten, de bougie terug te monteren, de koppeling terug aan te sluiten en de elektrische draden aan te sluiten? Of vergeet ik van alles (ik heb nog nooit een motorblok vervangen).
6. Hoe moet je het blok goed afstellen en hoe zorg je ervoor dat hij niet meer dan 50km/u rijdt?
7. Voor hoeveel uren werk heb ik hier aan?
8. Zijn er nog dingen die ik moet weten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.

Edit: volgende schiet me nog te binnen: hoe liggen de versnellingen van het Zongshen blok (1-0-2-3-4) of (0-1-2-3-4), en ik neem aan dat ook nog het voorste tandwiel moet verplaatst worden van het oude naar het nieuwe blok?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door Jurrien »

1. Volgens mij vergelijkbaar, het zijn beiden een bekend Chinees merk.
2. Volgens mij niet, bijna alle cdi-units hebben dezelfde stekker, op een paar uitzonderingen na. Ik weet niet hoe dat precies bij Skyteam zit.
3. Zoals op de foto, geassembleerd.
4. Ja, dat is het zo ongeveer wel ja.
5. Deze vraag slaan we even over. Dat schiet op!
6. De carburateur is het enige wat je nog hoeft af te stellen (ja, misschien nog de klepspeling van je nieuwe blok). Hier is veel info over te vinden. Ook over begrenzen van snelheid is veel info te vinden op dit forum.
7. Een middagje. Maar als dit je eerste keer is zou ik er lekker de tijd voor nemen.
8. Goed gereedschap is het halve werk.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door nielspbr »

Ik gok er even op dat je huidige blok(skyteam) e-start heeft?
Voor je begint, zorg ervoor dat je brommer rechtop blijft staan zonder dat je de zij- of hoofdstandaard gebruikt. die zijn tijdens de blokwissel namelijk even buiten beeld.

1. geen idee
2. Nee, normaal niet (alleen bij hele oude lifans en skygo heb je een gelijkstroom cdi, die zie je tegenwoordig niet meer.)
3. Komen geassembleerd uit de doos. Alleen zou ik na het monteren en een eerste ritje gelijk de olie vervangen.
4. ja, uitlaat, bougiedop van de bougie, Spruitstuk losmaken van de kop, koppelingskabel loshaken, schakelpookje en kick eraf, voetsteunbalk eronderuit (vergeet niet de stekker van de zijstandaard) en de stekkers van de ontsteking losmaken.
Ketting eraf door de 2 boutjes van het slotplaatje te verwijderen en het tandwiel van de as af te schuiven.
Nu kun je de 2 bouten van de blokbevestiging losmaken en verwijderen. (Ik zet altijd even een garagekrik onder het blok zodat deze niet op de grond valt of in een rare positie klem komt te zitten. Of je moet dit met zijn 2en doen.)
Montage van het nieuwe blok in omgekeerde volgorde.
5 Uitdaging cdi electra, voeding cdi is altijd zwart/rood of geel/rood, puls cdi is wit/rood, wit/blauw of blauw/geel.
Ik zie bij je webshoplinks losse stekkers, grote kans dat je draadboom een zespolige stekker heeft. Zorg ervoor dat je passende contrastekkers hebt.
6. Volg de carburateur faq voor de afstelling. Knijpen tot 50, mag een ander beantwoorden.
7. Moet in een middagje kunnen. Reken erop, gezien je vragen, dat je 2 dagen bezig bent.

8. Zorg dat je goed en voldoende en passend gereedschap hebt. Dingen van het blok losmaken gaat het makkelijkst als het blok nog op zijn plek hangt.

anton2.0
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:01
Bezit: Zhenhua dax met 50cc Skyteam motor

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door anton2.0 »

Bedankt voor jullie antwoorden. De Zongshen blok heeft een 2 schijvenkoppeling en een gelagerde nokkenas met CDI ontsteking. Wat zijn de voordelen hiervan?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door nielspbr »

anton2.0 schreef: 28 apr 2019 13:03 Bedankt voor jullie antwoorden. De Zongshen blok heeft een 2 schijvenkoppeling en een gelagerde nokkenas met CDI ontsteking. Wat zijn de voordelen hiervan?
Ik kan je nu al zeggen dat ze dat allebei hebben, net zoals je skyteam en/of zhenhua blok. Ofwel lood om oud ijzer.

anton2.0
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:01
Bezit: Zhenhua dax met 50cc Skyteam motor

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door anton2.0 »

Hallo iedereen,

Ik heb eindelijk tijd kunnen vrijmaken om mijn motorblok te vervangen. Ik heb een YX 50cc gekocht met elektrische start (heeft de verkoper in de winkel me aangeraden). De motor heb ik zonder probleem op het frame kunnen zetten, maar toen merkte ik dat er uit de nieuwe motor meer kabeltjes komen dan uit de oude motor (Skyteam 50cc).

Dit komt er uit de nieuwe motor (YX 50cc):
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBlPE5m ... b?e=vD7X8M
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBjg5hR ... D?e=YH1Lgi
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBJ3wyDE7lY0UEAA
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBPLf8QoB4_Gn0A-

Dit komt er uit de Dax:
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBdKAbKL8vCDmsiS
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBZiq_EypK7WknlT
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBWW0gKDK1tJnbCV

Dit komt er uit de oude motor (Skyteam 50cc):
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBHP8Q8L8o10bQvc
https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoA-CCTDzTCnGLGX4
De groene kabel komt niet uit dezelfde plaats dan de rest: https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoBDYF_n9pIAxstn7

Ik hoop dat alles duidelijk is en dat jullie mij kunnen helpen,

Alvast bedankt!

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door NIX »

Je CDI moet bij het vliegwiel horen, dus pukkel bij dunne CDI en streep bij dikke CDI. OOk zit de koppelingsas droog in de kap. eruit halen en goed invetten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

anton2.0
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:01
Bezit: Zhenhua dax met 50cc Skyteam motor

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door anton2.0 »

wat is dunne cdi en dikke cdi? Het is me niet helemaal duidelijk wat ik moet doen...
Over de koppelingsas invetten heeft de verkoper van de winkel niets gezegd, kan je even verduidelijken wat er juist moet gebeuren?
Bedankt voor je antwoord!

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door NIX »

Doe eens een foto van de pukkel of streep op je huidige vliegwiel en je huidige CDI. Natuurlijk zegt een verkoper niets, die verkoopt alleen maar. Download een manual en haal de as waar de hevel op zit er even uit. 2 Schroeven van het kapje losdraaien en dan kun je bij het borgpinnetje.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

anton2.0
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:01
Bezit: Zhenhua dax met 50cc Skyteam motor

Re: Motor vervangen Dax

Bericht door anton2.0 »

De motor is aangesloten en draait. Wat de koppelingsas betreft, is dat dit: https://1drv.ms/u/s!Art57nRzmWuNoFuQm6TBfnzdejQg ? Want in dat geval is hij al ingevet.

Wanneer ik mijn brommer in een versnelling zet en dan de koppeling intrek, is er nog altijd een beetje weerstand op het achterwiel (als je de brommer duwt is dit moeilijker dan wanneer hij in neutraal staat). Dit heeft ook als gevolg dat als ik hem laat draaien, de koppeling intrek en hem in een versnelling zet, hij uitvalt (ik zou natuurlijk de stationairschroef wat verder kunnen indraaien maar dat ziet er me niet de bedoeling uit).

Alvast bedankt!

Plaats reactie