DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

De Replica Cub van mijn vriendin loopt al een tijd niet meer, dus ik er naar te kijken en al snel kwam ik er achter dat hij niet vonkt. Of nouja, hij vonkt wel, alleen maar 1 keer per keer dat je de startmotor laat draaien. Meteen de eerste keer en daarna is het klaar.

Bougie, Bougiekabel, Bougiedop en CDI vervangen(aangezien SuperMotorCompany niet meer bestaat DEZE CDI besteld. 6 Polige stekker, waarvan de 4 buitenste in gebruik zijn. Dit komt overeen met de stekker van de kabelboom, maar 100% zeker weten dat dit de juiste is doe ik niet. Is er een manier om een CDI door te meten om zo te kunnen achterhalen welk draad op welke pin moet? Dan kan ik hem gewoon los aansluiten ipv met de stekker, mocht het nu niet goed zijn.) Ik heb ook 2 verschillende bobines gebruikt met beide hetzelfde resultaat.

Enfin, ik ben de spoelen en pick-up gaan meten op weerstand. Deze hadden allemaal geen kabelbreuk.(Al hebben de spoelen hier niet veel mee te maken denk ik, aangezien het een DC onsteking betreft en ik een vol opgeladen accu gebruik.) Vervolgens de pick-up op voltage gemeten als de startmotor rond gaat. Deze gaf meestal rond de 0,13 volt aan. Is dit te weinig?

Ook heb ik de draden naar de cdi op voltage gemeten. Als het contact aan staat krijgt hij gewoon zo'n 12,94V over de voeding. Dit lijkt me dus prima. Echter, toen ik de signaaldraad naar de bobine ging meten viel me wat op. Net als de vonk krijgt die alleen heel even kort stroom als je begint met starten, daarna niks meer.

Is dus de CDI niet goed aangesloten, of krijgt de CDI een te zwakke puls (0,13V) van de pick-up? Of heb ik wellicht nog iets anders over het hoofd gezien? Alvast bedankt!


NB1: Om het blok rond te laten gaan gebruik ik de accu van mijn motor.
NB2: De reden dat hij stil stond is dat (naar vermoeden) de spanningsregelaar ooit stuk is gegaan waardoor de accu niet bijlade en hij dus naar verloop van tijd niet meer startte omdat het een DC ontsteking betreft. Na een nachtje aan de druppellader werkte hij gewoon weer.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door stoterstangen90 »

Bij die van mij was de cdi prima, maar de bobine dood. Enige op je lijstje dat je niet noemt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door nielspbr »

Hmm...

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

@stoterstangen: Ik heb 2 identieke bobines die hetzelfde resultaat geven. Zou erg toevallig zijn, maar wie weet. Wat dan wel vreemd is is dat de de draden die naar de bobine gaan ook alleen even stroom geven in het begin.

@niels: De accu van mijn motor is een maandje oud en in topconditie. Maar ik zal even kijken of ik ergens een pack vandaan kan halen om te checken.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door nielspbr »

Heb mijn vorige post aangepast toen ik las dat je 12,9 volt had (een slechte accu komt niet zo hoog)

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

:)

Kunnen jullie wat zinnigs zeggen over het voltage wat uit de pick-up komt? En is het mogelijk om de CDI door te meten om er achter te komen welke pin wat doet?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door MrSinga »

Pick up meet je uit op weerstand. Er komt daar geen meetbare stroom/spanning op, is meer een massacontact. Bekijk het als een puntenontsteking. Het moment dat je F hebt, gaan je platines net open, hier wordt het signaal verstuurd naar de CDI.

CDI doormeten heb ik nog niet gekunnen, helaas. Ook niets nuttigs over gevonden op het net hoe dat te doen.

Nu een 6 pins cdi als 4 pins gebruiken lijkt me niet de manier. Zoek eens op lifan - beati - ... zij hebben ook een tijd dat 4 pins CDI systeem gebruikt (de singa/monkey modellen zonder batterijdekseltje). Stom systeem dat DC, bijna niets van wisselstukken te vinden, 2de hands zeker niet want die dingen verkocht je niet.

ongelode gast
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
Locatie: hoonhorst/raalte

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door ongelode gast »

Pick up heeft een weerstand (bij een peda chip rond de 130 ohm). op het moment dat de pukkel langs komt, moet er een fluctuatie op je meter te zien zijn.
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

Ja, moeilijk gedoe die DC onsteking. Theoretisch leek het leuk, maar valt in de praktijk wel tegen.

Ik heb even de weerstand gemeten over de pickup, gemeten bij de massa en signaaldraad die naar de cdi gaan. Die gaf met contact aan eigenlijk altijd rond de 126 ohm, maar op het moment dat ik de startknop indrukte dropte deze naar geen(geen als in helemaal niks/uberhaubt geen contact).. :idea:

Met contact uit en het achterwiel ronddraaien in de versnelling gaf hij eigenlijk alleen maar rond de 1.12 ohm aan. Geen fluctuatie o.i.d. als de pukkel voorbij kwam.

Kan dit verklaren dat hij maar 1 vonk geeft, dus het moment dat je de startkop indrukt, en daarna niet meer omdat hij niks meer waarneemt?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door nielspbr »

In het kader van de vage vragen, werken je neutraalschakelaar en zijstandschakelaar?

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

Neutraalschakelaar werkt naar behoren, lampje brand op het dashboard als hij in z'n vrij staat, en als ik de stekker ontkoppel gaat hij uit.

Zijstandaard is een leuke. Die heeft er namelijk ooit op gezeten, en heb ik op een goed punt los gekoppeld en doorverbonden aangezien de brommer omgevallen was en niet meer naar behoren werkte. Deze draad is later door een scooterzaak volledig verwijderd. Ik heb gezocht tot ik een ons woog, en de hele draadboom ontdaan van tape, maar het enige wat ik kon vinden was de puls draad en de massa die open hebben gelegen. Dit doet mij dus vermoeden dat de zijstandaard schakelaar daar ooit gezeten heeft, maar hoe deze precies loopt of heeft gelopen is mij een raadsel. Super Motor Company heeft het ons ook compleet onmogelijk gemaakt een aansluitschema te vinden aangezien ze talloze verschillende versies hebben gemaakt en de tent nu niet eens meer bestaat..

Er loopt wel ook een aftakking van de pulsdraad naar de killswitch op het stuur. Als ik die ontkoppel doet de killswitch ook niks meer.

EDIT: Als ik de draad naar de killswitch ontkoppel krijg ik nogsteeds altijd die eerste vonk. Als ik de killswitch wel aansluit en hem op uit zet vonkt hij helemaal niet. Ik hoop dan dat de zijstandaardschakelaar hetzelfde zou moeten reageren en deze dus correct is aangesloten.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door MrSinga »

Je bent 100% zeker van die batterij hé? Te zware batterij is ook dodelijk

Ik blijf bij de cdi

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door JagerB »

Ik weet niet hoe je een (nieuwe) cdi doormeet, maar ik kreeg net bij geen enkele combinatie van pinnen een weerstand te zien. Zou iemand kunnen bevestigen dat dit normaal is? Ik vermoed van wel aangezien ik hier en daar op internet lees dat je niet zelf een cdi door kan meten. Wat het allemaal niet makkelijker maakt is het feit dat we ook niet weten of de pinverdeling van de stekker hetzelfde is als op de oude cdi...

Het beste zou zijn om te testen met een werkende cdi van iemand anders. Maar ja, omdat het zo'n "speciaal" type betreft ga je die natuurlijk nooit vinden.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DC Ontsteking, puls niet sterk genoeg voor vonk of verkeerde CDI?

Bericht door MrSinga »

Nee, dat is het probleem nu net. Ik heb zo’n CDI’s ook gehad maar in de vuilbak gekegeld. Ik rij op de gewone Honda ontstekingen, AC dus.

Ik blijf erbij, die cdi werkt niet. Normaal krijgt die een spanning via de ontsteking te verwerken. Nu smijt je iets moois afgetopt daarop in DC ipv een AC. Trouwens voor die 6pins cdi hebben ze een verloopstekker die ook past op de gewone 5 pins.

Als ik google intyp: 4 pins cdi, dan vind ik wel zo’n dingen hoor te koop. Zelfs in china (die dingen zitten bv in miniquadjes)

Plaats reactie