Schakelwals wisselen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Past een SS schakelwals in combinatie met de bak in mijn AA01 (litte cub) blok?

Zodat ik het schakelpatroon 1N234 (een naar beneden, 3 omhoog) krijg? In de little cub zit nu een 4bak doortrapbak (alles naar beneden).

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door MrSinga »

Jup. Kun je doen

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Weet je dat zeker?

Heb nu alles los liggen en de bakken verschillen wel heel erg van elkaar. Lijkt me dat ik de schakelvorken bij de bak moet houden. Maar de tandwielen hebben andere diktes dus waar de ene wals de vork zover naar links of naar rechts beweegt zou die dat bij de andere wals verder moeten doen.

Is de SS wals te oud? Zou ik een wals uit een NT blok moeten zoeken met het gewenste patroon?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door MrSinga »

Ik heb SS-walsen al in china blokken gezeT. In CD90 bakken om van dat doorschakelsysteem te geraken enz.
Heb ze zelfs al gebruikt om van 3 bakken een 4bak te maken (mits paar tandwielen te switchen om zo andere verhoudingen te krijgen).

Zou me dus sterk lijken dat ze niet zou werken

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Hmm, lijkt me eigenlijk niet logisch dat je de wals zomaar kan uitwisselen. Maar ik ga het wel gewoon in elkaar zetten en kijken of het wil

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door MrSinga »

René schreef: 25 apr 2020 19:42 Hmm, lijkt me eigenlijk niet logisch dat je de wals zomaar kan uitwisselen. Maar ik ga het wel gewoon in elkaar zetten en kijken of het wil
Dat is omdat tandwielen allemaal op dezelfde manier zitten hé. 1-2-3-4. En niet zoals bij grote moto’s/auto’s of zelfs bij de SS50 5bak dooreen (daar zit de 5 naast de 3 enz waardoor het schakelpatroon wel belangrijk is)

Bij 3bak of 4bak kun je perfect mengen. Heb al verschillende ot-blokken de 3bak 1-echte N-2-3 vranderd naar 1-2-3-N of N-1-2-3 ook

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Ik ben nog even de schuur ingedoken. Heb het boeltje overgezet, in de carters gelegd en aan alles zitten draaien. Maar ik vind het erg lastig te beoordelen of het goed zal gaan.

Mijn gevoel zegt nog steeds dat het niet kan. Althans niet met deze bak. De tandwielen en assen veranderen niet. Dus de schuifbare tandwielen zullen op dezelfde posities moeten kunnen staan om juist te kunnen functioneren. De benodigde posities worden bepaald door de tandwielen en niet door de wals. Correct me if I'm wrong.

Als je kijkt naar deze foto's dan zie je eerst de schakelwas die er bij hoort. De tweede wals komt uit een SS blok. Ik heb de schakelvorken in de uiterste posities gezet. Je ziet dat bij de originele wals het tandwiel op de uitgaande as veel dichter naar buiten toe gaat. En bij ingaande as is het juist de SS50-wals die het tandwiel verder naar buiten kan bewegen.

Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's zie je ook nog het verschil in tandwielen. Boven de bak de Cub, onder SS50
Afbeelding
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door MrSinga »

Ik heb gelijkaardige bak uit een zc50 gehaald en zit weldegelijk ne SS50 in nu omdat m’n neefke af wou van de n-1-2-3-4 :D

Welk schakelpatroon had die cub? Ook 1-n-2-3-4? Indien doorschakel of n-1-2-3-4 dan staan de vorken anders. Want bij SS50 is uiterste stand 1 of 4 (ben ff kwijt wat het is)

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door Dennis »

Je komt er simpel achter. Je zet het in elkaar met je SS wals, en kijkt of hij door alle versnellingen heen gaat, zonder knarsen. schakel as erin, klaver erop, en boutje naast neutraal vast zetten. SS klaver erop.
''UNOX MAN''

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Dennis schreef: 27 apr 2020 08:26 Je komt er simpel achter. Je zet het in elkaar met je SS wals, en kijkt of hij door alle versnellingen heen gaat, zonder knarsen. schakel as erin, klaver erop, en boutje naast neutraal vast zetten. SS klaver erop.
Ja misschien moet ik hem inderdaad verder in elkaar zetten. Heb nu de carters niet op elkaar gehad.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

MrSinga schreef: 26 apr 2020 21:07 Ik heb gelijkaardige bak uit een zc50 gehaald en zit weldegelijk ne SS50 in nu omdat m’n neefke af wou van de n-1-2-3-4 :D

Welk schakelpatroon had die cub? Ook 1-n-2-3-4? Indien doorschakel of n-1-2-3-4 dan staan de vorken anders. Want bij SS50 is uiterste stand 1 of 4 (ben ff kwijt wat het is)
4-3-2-1-N doorschakelbak heeft ie. Dus alles naar beneden.

Wat bedoel je precies met de uiterste stand?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Vandaag een schakelwals binnen gekregen van een Daytona 125cc. De schakelvorken hebben hetzelfde "bereik" als de originele. Dus heb goede hoop dat deze gewoon gaat werken.

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door MrSinga »

Is die nie N-1-2-3-4 ook?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Nee deze walsen zijn te krijgen met beide schakelpatronen. Dus dat maakte de juiste bestellen wel makkelijk.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Schakelwals wisselen

Bericht door René »

Inmiddels weer een paar maanden verder...

Het was gelukt. Blokje zit al weer een tijdje in elkaar en heeft nu netjes de neutraal tussen de eerste en tweede versnelling. Vind het echt een stuk prettiger rijden :)

Plaats reactie