wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Renzo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2018 11:25
Bezit: Honda ape 50

wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door Renzo »

beste tjoeners,

Ik heb sinds kort een gb4 blokje met deze setup aangeschaft:
-88cc takegawa Stage-R
-Yx ontsteking
-Versterkte koppeling
-3-bak semi
(-vernieuwde distributie)

ik ben nu dus aan het kijken wat voor carburateur ik erop wil, en ik heb al flinke grote carburateurs gezien die hierop werden gegooid. ik kan 2ehands een vm26 krijgen met spruitstuk. Maar voor 80 euro meer kan ik een volledige mikuni vlakschuif 24 set of keihin pe24 set nieuw krijgen bij Motorkit met snelgas en al die dingetjes wat me eigenlijk een beetje leuker lijkt.

De Mikuni vlak:
https://www.motorkit.com/nl/inlaatstuck ... -24mm.html

De Keihin pe24:
https://www.motorkit.com/nl/kits-carbur ... itaco.html

nu heb ik dus 2 vraagjes:
-wat is nu echt het verschil tussen een vlakschuif en een rondschuif? Mij lijkt de vlakschuif eigenlijk wel wat leuker omdat het wat unieker is, maar ik weet niet wat nu beter is. ik heb namelijk weinig ervaring met 4-takt want ik ben nog redelijk nieuw hier.

-En is die Mikuni vm26 die ik 2ehands kan krijgen anders ook een goede optie. ik weet niet wat een beetje goed zal rijden

Het blokje komt trouwens op mijn Chaly die op motorkenteken gekeurd gaat worden

groetjes Renzo

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door MrSinga »

Takegawa zelf raadt op een 88 een pe24 aan. Gaat perfect en gaat als een speer (ik heb zo’n setup gebouwd voor een maat, wel met monkey r bak en koppeling op de bak en een goeie ontsteking van monkey r), ging 116kmh op gps. Zot snel op 8”

Renzo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2018 11:25
Bezit: Honda ape 50

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door Renzo »

ja ik had zag op een van die vermogens schema's van de R-stage dat ze zelf de pe24 gebruikten. daarom zit ik ook te twijfelen tussen de pe24 en de 24 vlak, zijn dezelfde maten alleen andere schuif, maar weet het verschil in vermogen niet tussen de 2

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door nielspbr »

Renzo schreef: 04 sep 2019 12:15 ja ik had zag op een van die vermogens schema's van de R-stage dat ze zelf de pe24 gebruikten. daarom zit ik ook te twijfelen tussen de pe24 en de 24 vlak, zijn dezelfde maten alleen andere schuif, maar weet het verschil in vermogen niet tussen de 2
Normaal is de gasreactie van een rondschuif vriendelijker(lees minder aan/uit) en wat makkelijker af te stellen.

Renzo
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2018 11:25
Bezit: Honda ape 50

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door Renzo »

nielspbr schreef: 04 sep 2019 16:51
Renzo schreef: 04 sep 2019 12:15 ja ik had zag op een van die vermogens schema's van de R-stage dat ze zelf de pe24 gebruikten. daarom zit ik ook te twijfelen tussen de pe24 en de 24 vlak, zijn dezelfde maten alleen andere schuif, maar weet het verschil in vermogen niet tussen de 2
Normaal is de gasreactie van een rondschuif vriendelijker(lees minder aan/uit) en wat makkelijker af te stellen.
als dat zo is ga ik de vlakschuif pakken, ik wil namelijk dat aggresieve geluid. vind ik wel wat hebben.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door ReezYard »

Renzo schreef: 05 sep 2019 09:26 als dat zo is ga ik de vlakschuif pakken, ik wil namelijk dat aggresieve geluid. vind ik wel wat hebben.
Voor het geluid hoef je de vlakschuif echt niet te nemen. Beide systemen geven even veel/weinig geluid!
De vlakschuif ziet er mooier/technischer uit en heeft 'n iets betere flow. Waardoor 'n iets vellere reactie op het gas!
Maar probeer maar 'ns om ff snel een sproeier te vervangen of de naaldhoogte te verstellen.

Wij hebben jaren geracet met onze SS voorzien van de Mikuni 24mm Flatslide. Klik hier!
't Is geen beginners carb!
Laatst gewijzigd door ReezYard op 05 sep 2019 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door MrSinga »

Vlak is ook gevoeliger voor lekken. Op mijn J1 zat die net klein beetje schuin, vanaf je een bocht te snel aansneed en wat ging liggen, glopje nafte uit overloop. Pe24 is snel alles aanpassen. In 1 min zit er nieuwe hoofdsproeier in, gasnaald hoger/lager. Gewoon sleutel 17, vlotterbak open en hoofdsproeier veranderen.

Bij een vlak is het demonteren, 4 schroeven lossen voor vlotterbak, moeilijker te vinden sproeiers. Gasschuif ook 2 schroeven. Dan een kutsysteem om de kabel te lossen (of toch zeker dat wit stukje plastiek)

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door ReezYard »

Je kunt natuurlijk ook zo'n carb overwegen:

Afbeelding

'n Goedkope - prima af te stellen - imitatie waarmee het blok als 'n speer liep!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door NIX »

Bami 4 life!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door gerbrandicus »

Je moet maar eens een 88cc R-Stage icm PE24 zien in real life, dat gaat goed tekeer hoor. Denk dat de gasrespons je niet tegen zal vallen. Een eventueel fellere respons bij een vlak zal voornamelijk zijn bij blaffen in neutraal. Weegt zeker niet op tegen de nadelen van een vlak vs. rond. PE24 is een enorm veelzijdige carb en niet voor niets veel toegepast. En kijk eens bij mannen die er echt wat van weten. Weinig vlakschuif op de drivers. En Takegawa zelf adviseert PE24, dan weet ik genoeg.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door MrSinga »

Goh... ik heb een vlak van yoshi en ne originele mikuni. Beide leuk maar nukkiger om af te stellen. PE24 is meestal erop zetten en gaan. Sproeiers vervangen easy dopje onderaan uit draaien. Bij de vlak is dat boutjes lossen.

Als ik moet kiezen: PE24. Wil je iets anders een echte VM26.

Lucrafc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
Bezit: Zenua 125cc dax imitatie

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door Lucrafc »

Van een 88 cc kan ik weinig zeggen, maar ik heb op mijn 125 cc een 27 mm van bij Ali expres staan.
Heeft mij incluis het spruitstuk en pakking net geen veertig euro gekost. ( wel een maand geduld moeten hebben)
Nu een duizend vijfhonderd km verder en nog geen problemen gehad.T'is een Chinees dus moet een Chinese Carburator ook gaan dacht ik maar.
Alhoewel iedereen het mij afrade ging het heel goed en gaat hij als een speer.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door MrSinga »

Heb ook nog van die fake pe’s gestoken bij mensen. Dat lukt, maar problemen zijn er als je sproeiers ed moet zoeken

Lucrafc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
Bezit: Zenua 125cc dax imitatie

Re: wat is een goede carburateur voor een 88cc R-stage?

Bericht door Lucrafc »

Die sproeiers had ik gelijk mee besteld, van 90 tot 115 .
Maar op de 95 die er in zat had ik een mooi donkerbruine kleur.
Wel eventjes moeten spelen met de naald van de gasschuif ( 2klikjes omhoog)
Start bij zomers weer en geparkeerd in de garage zonder choke.
Het handige aan deze Carburator is dat de choke aan het stuur bediend word.
Frunniken onder het frame met handschoenen aan vindt ik maar niks.(En ronduit gevaarlijk omdat ik aan een drukke weg woon)

Plaats reactie