Afstellen lukt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door Jurrien »

Een goedkope imitatiecarburateur vervangen voor een goedkope imitatiecarburateur. Mij ontgaat het nut ook.
dwdw1998 schreef: 13 aug 2019 12:18Met een koude start moet die eerst een tijdje draaien voordat ik er mee kan gaan rijden, wanneer ik erop rijd gaan de eerste twee versnellingen soepel en snel maar in versnelling 3 en 4 houdt hij in met vol gas rond de 5000
Als hij begint in te houden, zoals je beschrijft, heb je dan wel eens geprobeerd de choke dicht te doen en te kijken hoe hij dan reageert?
Wordt het inhouden erger of loopt hij juist beter?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Carburateur ga ik doen, punten zijn 100% goed (na heel lang uit te zoeken) gecontroleerd met vloeipapier. Kleppen gedaan met een setje voelermaatjes. En vonkt dus goed.

Met choke loopt hij wel beter uiteindelijk, maar dat zou betekenen dat ik sproeier 94 of zelfs 96 nodig heb (wat ik wel heel raar vind!)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 15 aug 2019 12:45 Nou, ik vind het een slecht advies zolang je niet weet wat er aan de hand is. Hoe weet je nou of die nieuwe carb de juiste sproeier heeft? Bami carbs zijn vaak zelf ook problematisch. Maar ik weet nog niet eens of het ding wel vonkt en of de ontsteking en kleppen echt goed staan.
Die bami is nog niet zo slecht. Maar idd het is geen keihin ofzo. Maar zeker te proberen.
Btw, een verkeerde gasnaald, aangezien je de brom zo gekocht hebt, kan ook de boosdoener zijn. Heb ik serieus lang achter moeten zoeken waarom brommer moeilijk draaide en raar reed. Was dan wel een ori monkey carbu, maar blijkbaar een verkeerd type naald dat ik erbij had gekregen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

De nieuwe carb binnen gekregen en gemonteerd, helaas was dat nog niet de oplossing.. Vervolgens dacht ik, het zou toch echt niet zo zijn dat ik alsnog niet goed de kleppen en ontsteking heb gesteld want dat is het enige wat ik las op dit forum. Nogmaals gecheckt en dit bleek echt goed te zijn, toen wou ik de cilinderkop weer monteren en brak de bout af... Grrrr... Dit er ook nog bij, wat raden jullie aan om te doen? Proberen met een linkse tap eruit te draaien?

https://1drv.ms/u/s!AqsJGJUzHXWFgbFgOqM ... A?e=tQfVlu

Edit.
Dus dat krijg je dan als je geïrriteerd raakt, eigen domme fout.. Ik zal wel de hele cilinder moeten demonteren denk ik?
Bijkomend voordeel is dan dat ik alles eens kan bekijken van de binnenkant en kijken of dat er nog goed uitziet.

Edit2:
Is het een idee om de bout eruit te draaien door er een metalen staafje aan vast te lijmen met twee componenten metaallijm en hem zo eruit te draaien? (dit heb ik nog thuis liggen, en de bout zit niet perse vast maar gewoon te hard aangedraaid..)

Daarbij, iemand nog een verlossend idee voor het nog steeds bestaande probleem?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

Geen linkse tap gebruiken, pas 100x gezegd, hier. Las hem los. Ga ook niet boren. En volgens mij had ik ook gezegd dat een andere carb niet ging helpen Je weet niet eens wat voor sproeier daar in zit. Misschien helpt het als je je band gaat plakken.

Ik denk dat je het verstopte kraantje van deze week hebt of een dop die vacuum zuigt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

NIX schreef: 26 aug 2019 18:17 Geen linkse tap gebruiken, pas 100x gezegd, hier. Las hem los. Ga ook niet boren. En volgens mij had ik ook gezegd dat een andere carb niet ging helpen Je weet niet eens wat voor sproeier daar in zit. Misschien helpt het als je je band gaat plakken.

Ik denk dat je het verstopte kraantje van deze week hebt of een dop die vacuum zuigt.
Sorry, maar over een linkse tap zie ik twee dingen op de fora. En ook over de carburateur heb ik twee verschillende reacties gezien, dus dan moet ik zelf keuzes gaan maken en weet ik niet wat de juiste is.

Maar goed, ik heb verder geen lasgereedschap thuis en het draadeind zit er echt in dus ook geen klein stukje wat uitsteekt. Vandaar dat ik niet goed weet hoe ik dat moet doen.

Kraantje en vacuum ga ik controleren.


Edit:
NIX schreef: 29 feb 2012 23:12 Linkse taps werken alleen maar op vers draad dat je met een klein gaatje waar je vervolgens een torxbit in vast tikt ook al los krijgt. Linkse taps zijn stomme prutsdingen die je gewoon moet omsmelten tot goed gereedschap.
Morgen dit maar eens proberen met een heel klein boortje.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

Als die tap afbreekt heb je een keihard stuk staal in dat draadeind zitten. Alleen los lassen helpt dan. Juist bij dingen waar niets van uitsteekt is lassen de enige optie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Hallo, ik ben er weer na een hele poos..
Eindelijk wat tijd kunnen vinden met kerst, de bout eruit gehaald en de benzinekraan schoongemaakt. Toen meteen maar even rechter Carterkap eraf om het olie eruit te halen, alles even wat schoon te maken en het filter leeg te gooien(hier zat troep in). Ook meteen een nieuwe tankdop erop.


Ik met goede moed nieuwe olie erin en benzine en hij start, ik vond hem redelijk goed klinken en schakelde van neutraal naar de eerste versnelling en kon wat rijden. Maar hij schakelde niet meer dan dat, hij kon niet meer naar de neutraal of naar z'n twee en zit nu dus blijvend in de eerste versnelling.

Even de koppelingskabel wat strakker afgesteld maar mocht niet baten, wat kan het zijn? Het schalelpedaal gaat wel omhoog en omlaag maar klikt niet in zijn versnelling.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

Check de walsbouten. Begin met die achter de zwarte dop boven je voortandwiel. De andere houdt ook je klaver vast, daarvoor moet de rechterkap er weer af. Heb je het centrifugaal filter ook schoongemaakt toen de kap eraf was?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door iclaudius »

Zit er nog een verlatend vliegwiel op? Of is ie vast gezet (het verlaat -meganisme) Een vervroegend vliegwiel wil het fietsje wel eens flinke PIT geven. Sproeier #92 is nogal een beest! Heb je niet iets van #75?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

hij zegt dat de pook wel op en neer kan, als de wals vast zit dan beweegt de pook ook niet meer. ik denk dat het schakelmechaniek geen aangrijping meer heeft op de wals, losgesprongen veertje of verbogen meenemer ofzoiets.
haal dat rechtercarter er maar weer af want je gaat daar toch moeten zijn, kan je gelijk met eigen ogen zien waarom die niet schakelt. o enne, ivm eventueel los zwervend veertje kan je hem beter maar effe niet meer starten...

@NIX: dat 'loslassen', hoe gaat dat in zn werk?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 29 dec 2019 00:33 hij zegt dat de pook wel op en neer kan, als de wals vast zit dan beweegt de pook ook niet meer. ik denk dat het schakelmechaniek geen aangrijping meer heeft op de wals, losgesprongen veertje of verbogen meenemer ofzoiets.
haal dat rechtercarter er maar weer af want je gaat daar toch moeten zijn, kan je gelijk met eigen ogen zien waarom die niet schakelt. o enne, ivm eventueel los zwervend veertje kan je hem beter maar effe niet meer starten...

@NIX: dat 'loslassen', hoe gaat dat in zn werk?
Gewoon, als je nog een stuk hebt waar je geen grip op hebt, een moertje op lassen ofzo. Meestal eenmaal iets warm genoeg gekregen heeft, krijg je het dan wel gemakkelijk los.

@topicstarter. Semi of manuele koppeling? Semi en open doen en die schakelas wat forceren bij montage deksel is soms genoeg om maar 1 versnelling te nemen (of zelfs koppeling te forceren)

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

ik heb het idee dat ie dat niet bedoelt...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

En jawel, deze lag in de carter deksel toen ik hem eraf haalde, hoe deze hier komt geen idee..
Ik zie in het werkplaatshandboek dat deze achter een tandwiel hoort te zitten die ik er zelf nooit uit heb gehaald, dus dat moet altijd al verkeerd hebben gezeten. Ik ga hem proberen te monteren zonder de "clutch holder".

Afbeelding

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

En tadaa, er lag ook nog een veertje onderin het carter welke ik er gelukkig nog uit heb kunnen krijgen.

Waar komt dit veertje vandaan?

Afbeelding

En over vorige post, ik krijg de bout niet los maar vraag me nou af of dit onderdeel achter de bout moet.

Plaats reactie