Schakelen Dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

koppeling afstellen; borgmoertje lossen, stelschroef naar LINKS tot weerstand en dan +- 1/8 tot 1/4 naar RECHTS, borgmoertje weer vastdraaien.(niet te gek hard, je kan de schroefdraad doldraaien)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Novio Jorg schreef: 19 feb 2020 19:19 maak eens een video opname, dan kunnen we meer vertellen/luisteren
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QYDvoNx ... e=youtu.be[/Youtube]

Hierbij het filmpje.
Ik hoop/ga er van uit dat het duidelijk is :).

Hieronder nog een keer de link voor als het niet werkt hierboven:
https://www.youtube.com/watch?v=QYDvoNx ... e=youtu.be
Groeten

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Novio Jorg schreef: 20 feb 2020 13:55 Ik kom zelf ook uit R'dam, ik heb mijn Novio op laten knappen bij Bas de Vreede echt een toffe vent en niet te duur hij houdt ook van oude motoren, ik zou bij hem langsrijden hij weet gelijk wat ermee mis is, wel op afspraak.
Laat mij weten als je er heen gaat dan kom ik ook even langs.
https://schieveenmotors.nl/
<schieveenmotors@gmail.com>
Kandelaarweg 85 3047 EV Rotterdam T: 0628702920
Ik zal morgen echt even met een technisch ook naar de dax kijken.

Ik heb dat nummer vandaag gebeld, nam niet op, heb VM ingesproken. Zal het je zeker laten weten als ik contact met 'm krijg en een afspraak heb ingepland.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

lil schreef: 20 feb 2020 17:46 koppeling afstellen; borgmoertje lossen, stelschroef naar LINKS tot weerstand en dan +- 1/8 tot 1/4 naar RECHTS, borgmoertje weer vastdraaien.(niet te gek hard, je kan de schroefdraad doldraaien)
Ah top! goede info!

Thanks!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

staat ergens in FAQ, loont de moeite om eens door te neuzen.

voor embedden moet je de kale youtube link, of de sharelink gebruiken;
dus dit https://www.youtube.com/watch?v=QYDvoNx6Cho
of dit https://youtu.be/QYDvoNx6Cho

in het filmpje lijkt de koppeling niet het probleem te zijn, het is meer dat de schakel arm de wals niet lijkt te pakken. ik heb een blok liggen met hetzelfde probleem, ik zal het een keer openmaken om te kijken wat het is. ik had dat nog niet gedaan omdat ik het blok simpelweg verwisseld had en er verder niet meer naar heb omgekeken.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Novio Jorg schreef: 20 feb 2020 13:55 Ik kom zelf ook uit R'dam, ik heb mijn Novio op laten knappen bij Bas de Vreede echt een toffe vent en niet te duur hij houdt ook van oude motoren, ik zou bij hem langsrijden hij weet gelijk wat ermee mis is, wel op afspraak.
Laat mij weten als je er heen gaat dan kom ik ook even langs.
https://schieveenmotors.nl/
<schieveenmotors@gmail.com>
Kandelaarweg 85 3047 EV Rotterdam T: 0628702920
Ik ga zo bij hem langs.
Gisteren tijdens het rijden viel de Dax uit. Liep daarna alleen maar stationair. Bleek er een naald/buisje los in de carburateur te liggen. Haha.
Zo nog even afstellen en dan ga ik.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

Zie je bericht nu pas en gelukt ?

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

Zie je bericht nu pas en gelukt ? Doe hem de groeten, die smid die ernaast zit is van een maat van mij doe ze beiden de groeten van mij :)

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

En yor89 ?

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Sorry, heb even geen tijd gehad voor de Dax/het forum...
Het is gelukt, ik heb de Dax netjes afgesteld gekregen en heb 'm bij Bas achtergelaten (ik ben geen Smid tegengekomen overigens, zal bij het ophalen eens beter opletten en ze beiden de groeten doen!). Met de Dax was het wel oké, hij is klaar nu. Een vergrendel plaatje van de schakelwals zat los, de koppeling was erg vervuild en er zat een o-ring op de verkeerder plek, hij sloot een olietoevoer voor 50% af. Gelukkig heb ik er amper op gereden en was er wel nog olietoevoer mogelijk. Bas zei dat hij nu weer goed schakelt.

Ik denk dat ik 'm donderdag weer ga ophalen... Het zal een beetje aan het weer liggen rond welk tijdstip dat zal zijn. Ik zal het laten weten!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

ik vermoede al iets dergelijks. dat "vergrendel plaatje" zal waarschijnlijk het klavertje zijn die de wals in de juiste stand houdt, en als die achterloopt kan de schakelhevel de wals niet aangrijpen, zoiets. NIX had het ook over een klaver... dusss, might be right. ;)
vuil in de koppeling is een wederkerend onderhouds ding, de koppeling unit fungeert namelijk ook als centrifugaalfilter en moet van tijd tot tijd een keertje schoongemaakt worden.
O-ring wut? waar?... cylinder? heeft ie dat ook helemaal open zitten maken? dan heeft ie er aardig werk ingedouwt hoor.

zelfdoen is leuker, maar vergt kennis. op youtube zijn vids te vinden van mensen die zo'n blok 'even doen'. leerzaam om es te kijken. https://www.youtube.com/watch?v=W-wgPc96BbQ
ik heb een heleboel vids gezien hierover op youtube die ik zogauw niet allemaal meer kan vinden, ik zou zeggen zoek zelf. of zoek al mijn replies in andere topics, ik heb genoeg info gepost her en der, maar kan het niet allemaal meer vinden. succes
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

lil schreef: 02 mar 2020 15:19 ik vermoede al iets dergelijks. dat "vergrendel plaatje" zal waarschijnlijk het klavertje zijn die de wals in de juiste stand houdt, en als die achterloopt kan de schakelhevel de wals niet aangrijpen, zoiets. NIX had het ook over een klaver... dusss, might be right. ;)
vuil in de koppeling is een wederkerend onderhouds ding, de koppeling unit fungeert namelijk ook als centrifugaalfilter en moet van tijd tot tijd een keertje schoongemaakt worden.
O-ring wut? waar?... cylinder? heeft ie dat ook helemaal open zitten maken? dan heeft ie er aardig werk ingedouwt hoor.

zelfdoen is leuker, maar vergt kennis. op youtube zijn vids te vinden van mensen die zo'n blok 'even doen'. leerzaam om es te kijken. https://www.youtube.com/watch?v=W-wgPc96BbQ
ik heb een heleboel vids gezien hierover op youtube die ik zogauw niet allemaal meer kan vinden, ik zou zeggen zoek zelf. of zoek al mijn replies in andere topics, ik heb genoeg info gepost her en der, maar kan het niet allemaal meer vinden. succes
Ja dat werd al eens gezegd inderdaad haha. Ik wist alleen niet wat een/het klaver was. Maar goed, ik ga me er goed in verdiepen. Ik vind het toch het leukst om dingen zelf te doen. De getipte youtube pagina staat al open en ik ben me ook aan het inlezen op dit forum. Soms wel lastig dat er voornamelijk tekst staat zonder plaatjes. Zo krijg ik er wat moeilijker een beeld bij (bijvoorbeeld de klaver). Maar goed, de kennis komt vanzelf wel.

Het ging om een o-ring die aan de verkeerde kant van de stelschroef van de koppeling zat, hij zat aan de binnenkant en sloot zo het doorvoergaatje af.

Bedankt voor de hulp in ieder geval

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

deze gast is eigenlijk beter, al istie wat langdradig;
https://www.youtube.com/watch?v=0Zx4OIVnt9k
helaas vind je deze niet zo makkelijk omdat youtube stom is en uit slechts een zeer beperkte pool selecties suggereert. zal wel weer met geld te maken hebben. *zucht maar weer eens diep*

btw. die 'castle nut socket' in die vid is een origineel honda gereedschap, je kan die bij leertouwer in soest kopen. zijn niet eens duur, iets van 14 euro ofzo. is echt fijn om te hebben, anders moet je die moer met hamer en beitel loshakken. en je wil niet weten hoeveel knoeiers dat gedaan hebben...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Schakelen Dax

Bericht door ReezYard »

yor89 schreef: 02 mar 2020 16:02 Maar goed, ik ga me er goed in verdiepen. Ik vind het toch het leukst om dingen zelf te doen. De getipte youtube pagina staat al open en ik ben me ook aan het inlezen op dit forum. Soms wel lastig dat er voornamelijk tekst staat zonder plaatjes. Zo krijg ik er wat moeilijker een beeld bij (bijvoorbeeld de klaver).
Als je 't echt leuk vindt om zelf te sleutelen, ga dan op jacht naar een goede workshop manual/werkplaats handboek.
* daar staan "plaatjes" in, zodat
* je niet meer voor ieder probleem achter de PC hoeft te kruipen
* wat 'n hoop tijd scheelt.
En ..... koop goed gereedschap.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

De smid zit ernaast, al hij er is dan is hij open en aan het smeden.
Fijn dat Bas het heeft opgelost !!
Misschien kunnen we een keertje samen rijden, mijn novio rijd alleen niet zo hard :)

Plaats reactie