72cc Lifan carb & vertanding

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
tiesvaalst
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2019 21:14
Bezit: Honda Dax (Skyteam)

72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door tiesvaalst »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes.
Ik rij een Skyteam Dax en sinds kort ook met een 72cc Lifan. Ik heb echter wel een beetje moeite met het afstellen en met de goede vertanding kiezen.

Ik rij nu met een 16 mm carb en een verhouding van 16-42. Mijn top is nu ongeveer 73 km/h, moet ik meer verwachten? Een grotere carb zo sowieso helpen denk ik, hoe groot is optimaal voor een 72cc? Zit ik zo qua vertanding in de goede richting of moet ik eigenlijk nog groter voor en/of kleiner achter?

Bedankt alvast ;)

Mvg Ties

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door lil »

mijn c70 heeft geloof ik ook een 16, en 80 is goed haalbaar. ik weet niet of je veel overtoeren maakt in z'n hoogste versnelling, je zou dan voor een tandje hoger kunnen proberen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door MrSinga »

42 achter is ori van de 50. Een 70 kan vlot een 38t aan. Ik zou naar 15-38 gaan (dat zat op een ot dax voor 50cc al)
Gaat uw daxke mss wat trager optrekken maar hoger toppen

tiesvaalst
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2019 21:14
Bezit: Honda Dax (Skyteam)

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door tiesvaalst »

Ik ga wel even een ander tandwiel achter proberen dan, ik heb ergens nog een 15 liggen en dan koop ik een 38. Qua carburateur wel oké dus?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door MrSinga »

Je kunt naar 18-20mm gaan maar het is niet altijd groter is beter

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door lil »

ik denk altijd; meer tanden is beter, want hoe meer tanden in aangrijping zijn hoe beter de kracht verdeelt word over meerdere tanden en hoe minder de individuele slijtage per tand, dus ik zou eerder voor een groter voortandwiel gaan dan voor een kleinere achter. ware het niet dat door de hogere middelpuntvliedende kracht van een groter tandwiel de ketting meer de neiging heeft om van de tanden af te willen zweven, maar als de snelheden niet te krankzinnig zijn is dat goed te compenseren met de juiste kettingspanning aan te houden. de snelheden zijn in dit geval echter niet noemenswaardig hoog dus ik zou idealiter voor een grotere voor gaan voor een langere duur van ketting en tandwielen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door nielspbr »

*Ik meen me te herinneren dat met 17t de ketting ruzie gaat krijgen met het carter op een normaal blokje*

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door lil »

oh ja das dan een probleem
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 19 mar 2020 01:01 oh ja das dan een probleem
De redenering die jij volgt van groter voor is om nog trager op te trekken en minder toeren op het einde te krijgen. Echter doordat die blokken een ‘trage’ 4e hebben, gaat die 17 bijna niet opgehaald worden in z’n 4e.

Uw redenering klopt echter perfect op tractiekasten/hydromotoren ed. dus in machinebouw. Maar dan zit je ook met een vermogen die veel hoger en vooral constanter is.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door lil »

ik ging in dit natuurlijk uit van een redenering die ik in het begin maakte.
lil schreef: 18 mar 2020 00:15 mijn c70 heeft geloof ik ook een 16, en 80 is goed haalbaar. ik weet niet of je veel overtoeren maakt in z'n hoogste versnelling, je zou dan voor een tandje hoger kunnen proberen.
maar zoals nielspbr zei, het moet wel passen.

hoe het achter zit heb ik geen idee, daxjes hebben ook kleinere wielen dus die moeten sowieso harder rond, maar op gegeven moment kan je daar ook niet meer kleiner want dan komt de ketting tegen de naaf.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door MrSinga »

17 past. Maar zo’n blok haalt dat niet op. Proefondervindelijk met meerdere 72cc’s op 8 en 10”.
Nu, ik ben afgestapt van groter als 16T. Bij een 150 daarentegen kan dat wel

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door Jurrien »

Je moet gewoon doen wat je zelf fijn vindt rijden. Er is geen regel voor de beste tandwielverhouding.
Wil je lekker tokkelen met lage toeren -> zware verhouding
Wil je maximaal gebruik van vermogen -> lichte verhouding

Ik heb een hekel aan cruisesnelheid met veel toeren dus ik kies de eindoverbrenging meestal wat zwaarder. Maar Hondablokjes zijn wel gemaakt om een hoog toerental te draaien.
Mijn standaard-als-maar-kan Ape100 heb ik bijvoorbeeld een twee tandjes groter voortandwiel gegeven en nog vind ik hem zenuwachtig hoogtoerig op topsnelheid. Om maar aan te geven hoe hoogtoerig Honda het allemaal ontwerpt.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door MrSinga »

Dat is dan het tegengestelde van de MSX. Dat maakt geen toeren. En is hun standaard verhouding zelfs niet prettig, moet je voor clotter te rijden 1t kleiner vooraan (ik heb toch al meer of 30k gereden met MSX’en)

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door lil »

het is wel zo dat als de motor veel moet zwoegen met te weinig toeren dat dan de slijtage op cylinder en zuiger toeneemt. laagtoerig is leuk, maar de belasting moet dan minimaal zijn. bijvoorbeeld 35 pruttelen op ietsje meer dan stationair, lekker relaxt.

ideaal stel je de verhouding zo af dat de motor net niet aan het eind van z'n nuttig toerenbereik komt in de hoogste versnelling, en dat dan op een vlakke weg en bij windstilte.

en natuurlijk is het altijd fijn om gewoon standaard alle tandwielen bij de hand te hebben, zeg 14 15 16 en eventueel ook een 17, dan kan je lekker uitproberen. zo duur zijn ze niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

tiesvaalst
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2019 21:14
Bezit: Honda Dax (Skyteam)

Re: 72cc Lifan carb & vertanding

Bericht door tiesvaalst »

Ik heb gisteren 38 ontvangen, 14, 15 en 16 heb ik al. Ik ga van t weekend even proberen. Zal jullie het resultaat laten weten. Bedankt!

Plaats reactie