Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
beebs
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2009 02:06
Bezit: Honda SS50 k3
Honda C50
Honda CB350f
Locatie: Noordwijkerhout

Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door beebs »

Dag heren,

Nadat mijn SS een jaar of drie/vier heeft stil gestaan ga ik de liefde voor de 4takt brommer weer oppakken de komende tijd. Gezien ik een tijdje uit het 4takt wereldje ben geweest is mijn parate kennis niet heel hoog meer en doe ik graag weer wat kennis op via jullie :).

Ik heb een orig. SS50 K3 uit 1976 NL type. Back in the day heb ik de brommer flink getuned om eruit te halen wat erin zit met het originele blokje. Hij is inmiddels voorzien van een 70cc lange slag met vervroegend vliegwiel, snelle nokkenas en 17 of 19mm carburateur.. Het rijdt heerlijk, maar veel te hard voor een brommer natuurlijk.. Om zonder zorgen rond te kunnen rijden over de straten wil ik een aantal aanpassing doen.
1.) Brommer op motorkenteken zetten, niet nadenk over WOK status
2.) Schijfrem voor monteren, snel stil staan zou ook wel fijn zijn.
3.) Zwaardere koppeling monteren, glijdt nu wel erg snel door.
4.) Cilinderkop reviseren, fijn voor degene die achter me rijdt tijdens een rit.
Edit: 85cc cilinder monteren met 90 cilinderkop
5.) Carterhelften evt. vlakken, niet mega hoge prio.

Ik denk zelf dat wanneer ik punt 2, 3, 4 en 5 heb opgelost, de keuring ook geen probleem meer moet zijn. Iemand daar ervaring mee, een ss keuren als motor?

Daarnaast, vroeg ik mij af of iemand mij kan helpen met een schijfremset of een idee heeft waar ik kan beginnen met zoeken? Hetzelfde geldt voor de zwaardere koppeling. Vanuit het verleden weet ik nog dat een dubbelplaats uit een ct/cl 70 op een ss moet passen?
Ik ben iig op zoek naar origineel honda voor zowel de schijfremset als de koppeling.

Puntje 4, heeft iemand een 90kop (liefsts gevuld) liggen die ik kan overnemen? Ik woon in omgeving Noordwijkerhout/Amsterdam.

Alvast bedankt voor de moeite!
Laatst gewijzigd door beebs op 27 mar 2020 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door MrSinga »

Ik ben met hetzelfde bezig voor m’n neefje. Hij heeft na z’n ongeval beslist om ook schijfrem te steken op z’n SS50. Heeft bij viertaktschuur 2 poten en een naaf gekocht. Moet enkel nog nieuwe spaken en z’n trommelwiel omspaken. Al dat ik liever zou hebben dat hij gewoon een cb50 wiel koopt.

Enige wat we nu nog zoeken is zo’n SS5 zadel met kontje

4 en 5 is gewoon iemand die blokken samen steekt. Dat doe ik bv altijd als ik een motor monteer. Nieuwe dichtingen op kleppen, kleppen opnieuw roderen enz. Geen garantie dat het perfect is nog, maar kans is veel kleiner. Net als setje nieuwe klepveren. Voor het extra geld dat het kost, geen problemen achteraf (heb 1 keer de fout gedaan om dat niet te laten doen, voor ik die tool had)

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door NIX »

Carterhelften vlakken? Waarom in godsnaam? Krab de pakkingvlakken schoon met een los stanleymesje en pak een fijne vijl als ergens bramen op zitten door (ooit) ondeskundig sleutelen. Gewoon nieuwe pakkingen gebruiken en die eerst even inolien. Een bami 2-plaatskoppeling verlost je van al je problemen. Pak een complete koppeling en primaire overbrenging. Schijfrem is een keuze, mijn trommels remmen allemaal even goed, ook op die met motorplaat. Mechanische schijfrem is niet per definitie een zegen. Hydraulisch is niet per definitie een HM exemplaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door MrSinga »

NIX ik treed u bij. Mijn trommels zijn niet slechter dan schijven. Maar het oogt wel stoerder.
Nu, zo’n kabel bediende schijf van cb50/SS50 ed is een gekloot om af te stellen en goed werkend te krijgen. Heb er al een stuk of 5 gedaan die wel goed remmen, maar is echt continue ‘klauw’ open en toe doen. Beetje bijregelen, terug dicht om te testen. Nuja, we moeten ook naar de leeftijd kijken. Klauw is gelijkaardig aan de hydraulische versie van de CB750 en daarvan zei men ook dat de remkracht niet voldeed.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door ReezYard »

Alweer 'n ambitieus project! :idea:
Nou ben ik reuze benieuwd wat dat allemaal gaat kosten.
Heb je - naast je plannen - toevallig ook 'n begroting gemaakt?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Fruiter3
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jul 2012 13:38
Bezit: SS50, SS50 ZB2, SL70, XL70, CD50, Z50, ST90
Locatie: Laren / Houston

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door Fruiter3 »

Een SS50 tot motor laten keuren is geen enkel probleem zolang je voldoet aan de motor vereisten. Let vooral op de verlichting ;) Wat schijfrem betreft is het aan te raden op zoek te gaan naar een Engelse originele schijfrem van de Honda SS50 ZB2. Als je dan toch naar de schijfrem gaat gebruik dan op z’n minst originele Honda SS50 onderdelen. Ik heb eventueel nog een originele Engelse velg met schijf voor je
Everything Will Be Ok In The End - If It Is Not Ok It Is Not The End

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door MrSinga »

Fruiter3 schreef: 26 mar 2020 09:17 Een SS50 tot motor laten keuren is geen enkel probleem zolang je voldoet aan de motor vereisten. Let vooral op de verlichting ;) Wat schijfrem betreft is het aan te raden op zoek te gaan naar een Engelse originele schijfrem van de Honda SS50 ZB2. Als je dan toch naar de schijfrem gaat gebruik dan op z’n minst originele Honda SS50 onderdelen. Ik heb eventueel nog een originele Engelse velg met schijf voor je
Dat weet ik. Tis daarmee dat ik iemand zocht om die op te halen voor m’n neefke :D

beebs
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2009 02:06
Bezit: Honda SS50 k3
Honda C50
Honda CB350f
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door beebs »

Thanks voor de reacties so far!

@Fruiter3 ik heb je een pm gestuurd voor dat wiel, heb wel interesse. Vind het nog lastig om te kiezen tussen een ori mechanische schijf of hydraulisch. M'n gevoel zegt liever hydraulisch, omdat ik het idee hebt dat dat beter remt.

Aangezien ik toch naar een motorplaat ga, denk ik dat ik er een 85cc setje op ga zetten met bijbehorende kop. Bestaan er eigenlijk 85cc cilinderkoppen of moet je dan een 70 kop monteren?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door MrSinga »

Hangt weer af van pisron dat je kiest.
Je kunt een c90 kopke pakken. Of ot70. Wel grotere pomp nemen

beebs
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2009 02:06
Bezit: Honda SS50 k3
Honda C50
Honda CB350f
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door beebs »

Check, grotere pomp heb ik er al inzitten.. Iemand toevallig nog een nette 90kop in de aanbieding gevuld en wel?

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Honda SS50 Motorproject | schijfrem | koppeling | revisie |

Bericht door SuzuhaTR1 »

Leuke plannen!
Tip...als degene achter jou last van rook heeft, vervang dan ook minstens je zuigerveren, en ruw je cilinderwand even op.

Plaats reactie