C310 lekt olie bij uitlaat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MBaan07
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2023 23:25

C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door MBaan07 »

Geachte leden, ik heb sinds kort mijn Honda C310 ff fris gemaakt: carburateur gereinigd, olie vervangen en gepoetst. Alleen ben ik er nu achtergekomen dat hij olie lekt bij de uitlaatpoort en bij de overgang naar de katalysator. Hoe kan ik dit oplossen? Ga binnenkort de katalysator eraf halen om te kijken als daar veel olie in zit. Mvg, MatthijsAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5164
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door stoterstangen90 »

Je c310 heeft geen katalisator hoor, maar een uitlaatdemper.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door nielspbr »

Ik wilde net zeggen dat ik nog nooit een (originele) c310 met catalysator heb gezien...

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door Dennoz »

Jawel joh …c310 euro7 !
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3992
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door wim V8 »

MBaan07 schreef: 25 jan 2023 16:39
Geachte leden, ik heb sinds kort mijn Honda C310 ff fris gemaakt: carburateur gereinigd, olie vervangen en gepoetst.
Alleen ben ik er nu achtergekomen dat hij olie lekt bij de uitlaatpoort en bij de overgang naar de katalysator.
Hoe kan ik dit oplossen? Ga binnenkort de katalysator eraf halen om te kijken als daar veel olie in zit.
Mvg, Matthijs

Afbeelding


Als er idd olie "in" je uitlaat zit komt dat daar via de kop/cilinder.
Hij zou dan ook enorm moeten roken als je rijdt.

Of het lekt via een lekke pakking en/of keerring "op" de uitlaat en zoekt via
de bocht/uitlaat een weg naar de grond.

Lekte hij hiervoor ook dan?
Of je hebt er te veel olie er in gedaan.


We horen het wel.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door lil »

ik denk dat ie iets anders aanziet voor catalysator, misschien wel het kopdeksel, ik wil er wel een foto van zien, waar de olie vandaan lekt. een foto van oliedruppels op een krant op de grond kan ik niet veel van maken.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door Klaas »

Ik denk eerder dat de keerring van de trapas lek is.
Die zit precies boven de klem van de uitlaat.
Heb nog nooit meegemaakt dat er olie uit de uitlaat lekt ook al is een klepgeleider nog zo versleten.

MBaan07
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2023 23:25

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door MBaan07 »

Mijn excuses alvast voor de verkeerde benaming, kon niet echt het goede woord vinden voor dat onderdeel van de uitlaat.

Hij lekt bij de uitlaat poort, aan het laagste boutje van de uitlaat. Ik denk zelf dat er dan wat olie doorstroomt en dan bij de overgang naar de demper eruit druppelt, aan de klem die er omheen zit

Iedereen bedankt voor de info, ik zal binnenkort meer laten weten als ik de demper eraf heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door iclaudius »

Ja dan lekt de olie van die trapaskeerring, zo de uitlaat in, handig, heb je geen roest daarin!! 2takt pijpjes werden best oud met die bagger erin!

MBaan07
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2023 23:25

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door MBaan07 »

Goeindag, ik heb de DEMPER er ff afgehaald. Kwam heel veel olie uit en nog een vloeibaar iets(benzine of water). Het lijkt mij niet dat hij bij de kering van de trapper lek is. Had hem ff gestart zonder demper, toen kwam er allemaal kleine olie sputters uit de uitlaat. Naar mijn mening ligt het dus echt aan het blok.

Mvg, MatthijsAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door ivo215 »

Nu is de vraag, hoe komt die olie in je uitlaat?

Voordat we er van uit gaan dat er problemen zijn, realiseer je dit: Als een brommer voor langere tijd weggezet wordt, dan vulde men vroeger nog wel eens de cilinder met motorolie. Om te voorkomen dat er iets ging roesten. Kan het zijn dat de brommer is weggezet met een cilinder vol olie, en dat dit de olie is die je nu tegen komt?

Ok, dus er lekt olie uit de uitlaat, en dat komt ergens vandaan.
Dat kan via 3 wegen.
1. Via de brandstof, omdat er mengsmering in de tank zit in plaats van benzine.
2. Via de klepgeleider van de uitlaatklep.
3. Langs de uitlaatklep, vanuit de cilinder.

In alle gevallen zal er een dikke grijs-blauwe rookwolk uit de uitlaat komen tijdens het rijden.

1. Wat zit er in de benzinetank?
Zit er mengsmering in de tank? Daar moet gewoon benzine in, zonder olie er doorheen. Check dat eerst!

2. Via de klepgeleider. (ik maak hierbij de aanname het het een C310S is, geen C310A)
De uitlaatklep heeft een steel. Die steel zit in een buisje, de klepgeleider. Als de klep open of dicht gaat, dan beweegt de klepsteel in de klepgeleider op en neer. In de cilinderkop, op het uiteinde van de klepgeleider, hoort een klein rubber ringetje te zitten. Dit is een olieringetje, welke er voor zorgt dat de olie in het blok blijft, en niet via de klepgeleider ontsnapt.
Dit uitlaatklep-ringetje kan versleten zijn, of ontbreken als deze vergeten is bij de laatste montage.
Mogelijk, als er te veel olie in het blok zit, kan het hier wat harder gaan lekken. Normaalgesproken komen er alleen maar spatten olie op.

3. Langs de uitlaatklep, vanuit de cilinder.
De olie hoort onder de zuiger te blijven, niet boven de zuiger. Dit kan je eerst even bevestigen door de bougie er uit te draaien. Deze zal gitzwart zijn en waarschijnlijk ook nat van de olie, als er inderdaad olie via de cilinder de uitlaat in gaat. Als je bougie droog is en een bruine tint heeft rond de electrodes, dan is het onwaarschijnlijk dat de olie via de cilinder aan het lekken is.
Mocht het inderdaad gaan om via de cilinder motorolie lekken, dan kan dat bijvoorbeeld komen door:
- te veel olie in het motorblok
- versleten zuigerveren (of kapotte, of ontbrekende, of verkeerde, of ondersteboven gemonteerde zuigerveren)
- versleten cilinder
- beschadigde cilinder (bijvoorbeeld groeven in de cilinderwand)
- de verkeerde maat zuiger/zuigerveren voor de cilinder.

Op de zuiger horen 3 zuigerveren te zitten. Onder aan 1 dikke olieschraap-ring. En in het midden en boven aan 2 dunne compressieringen.
Een test die je kan doen, om een indicatie van de slijtage van de cilinder en zuigerveren te krijgen, is een gedemonteerde zuigerveer in de gedemonteerde cilinder te doen, en te kijken hoe groot de opening van de zuigerveer dan is. Ik ben even vergeten hoe groot die opening mag zijn, misschien dat iemand anders hier die info kan aanvullen? Voor nu houd ik het even op maximaal 2 mm, liever minder. Maar daar kan ik dus naast zitten.

Ga niet je cilinder en cilinderkop demonteren als je geen nieuwe pakkingen ter beschikking hebt. Je kan, als je voorzichtig bent, de oude pakkingen heel houden en hergebruiken. Maar je hebt niet de garantie dat ze na hergebruik weer goed afdichten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3992
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door wim V8 »

Wat is de geschiedenis van de brommer?

Je rijdt er wel flinke stukken mee?
Dat is namelijk de bedoeling.

Van alleen starten en een beetje gassen in de garage
en een stukje van 1km in de buurt wordt zo'n 4t
brommer niet vrolijk hoor.

Condensvorming in blok én UITLAAT krijg je dan.
En dat is best veel. Vooral met koude dagen.
Waarschijnlijk is dat het. Denk ik.

De uitlaat moet tijdens het rijden wel steeds een temperatuur kunnen bereiken en ook nog de tijd krijgen om het tijdens de koude start ontstane condens te kunnen verdampen.
Is je condens afvoergaatje wel open aan de onderzijde uitlaat?

Je ziet t meteen, zwart en dun als water is dus ook water.
Dikker is olie, maar dat herken jij ook wel denk ik.

Benzine kan ook nog, maar dat ruik je goed natuurlijk.
Benzine kan tijdens stilstand in de uitlaat terecht komen door een openstaande of defecte benzinekraan,
de kleppen moeten dan ook nog precies in de overlap staan, zo kan je uitlaat vol lopen.
De overloop van de carburateur moet dan ook nog niet werken.

En als het olie is en het komt via de cilinder in je uitlaat moet de hele toko binnen seconden helemaal blauw staan van de rook als de motor loopt.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door NIX »

Klinkt gewoon als condenswater. Tenzij het een vette bende is, dan is het olie. Maar dan moet het ding ook flink blauw roken en lekker stinken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door NIX »

ivo215 schreef: 02 feb 2023 18:32
Ok, dus er lekt olie uit de uitlaat, en dat komt ergens vandaan.
Dat kan via 3 wegen.
1. Via de brandstof, omdat er mengsmering in de tank zit in plaats van benzine.
2. Via de klepgeleider van de uitlaatklep.
3. Langs de uitlaatklep, vanuit de cilinder.
Ik gok dat je bij 3 niet uitlaatklep bedoelt, maar zuiger.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C310 lekt olie bij uitlaat

Bericht door iclaudius »

zonder bocht even starten dan moet ie flink walmen, bij walmen is het in het blok mis!
Ik zou er eens een 50KM mee gaan rijden(mét uitlaat :lol: ), en kijk eens achterom of het rookt, echt hoor, die machientjes moeten draaien!!!!

Plaats reactie