ja... waar zit die barst dan?
en je zal overigens verbijsterd staan van hoelang een hondablok nog zonder olie kan lopen, dat is echt bizar, duizend kilometers is geen uitzondering; filmpje
viewtopic.php?p=559913#p559913 maar echt goed is het dus niet, en als het dan gebeurt is moet je alles nakijken wat daar schadelijke gevolgen van zou kunnen hebben ondervonden, want anders kan dat zich later nog aandienen met ernstiger geworden schadelijke gevolgen. dus, complete check, te beginnen met je klepspeling controleren. en gelijk ook maar effe kopdekseltje eraf en kijken of de nokkenasbanen schade hebben opgelopen, plus de loopvlakken van de tuimelaars. blijkt dat goed te zijn dan is dat doorgaans een aardige indicatie dat het met de rest van het blok ook wel mee zal vallen. check vervolgens nog wel het oliefilter en het centrifugaalfilter in de koppeling. dat kan sowieso nooit kwaad. tap eventuele restolie af en vul je blok met nieuwe olie. hou het olieverbruik de komende tijd goed in de gaten en kijk of het erger is geworden. mogelijk kunnen de zuigerveren en de klepgeleiders schade hebben opgelopen, en die zal je in dat geval uiteindelijk vervroegd een keer moeten gaan reviseren.
laat het een les zijn, zorg dat je olie ten alle tijden correct op peil is.
het tikkende geluid kan een indicatie zijn van ingevreten klepgeleiders, resulterend in een vastzittende klep. dan hebbie pech. het kan ook komen vanwege de automatische nokkenaskettingspanner, die werkt op oliedruk, dat geluid moet dan vanzelf weg gaan als er weer olie in zit.