Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
koen352003
4T-MSB beginner
Bezit: Kymco K-Pipe 50cc (honda imi)

Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door koen352003 »

Beste forumleden,

Ik bezit een Kymco K-pipe 4T 50cc uit 2016. Dit is van origine een semi-automatische schakelbrommer. Ik heb de koppeling vervangen voor een handkoppeling met verder hetzelfde onderblok. Hierbij heb ik dus niet aan de ontstekingsdelen gezeten.

De brommer start een loopt, maar niet constant. Tijdens het draaien valt de brommer regelmatig weg. De (digitale) toerenteller schiet ineens naar 0 toeren terwijl de motor (snel maar niet plotseling) in toeren daalt. Het lijkt alsof de ontsteking tijdelijk wegvalt. Soms begint de ontsteking tijdig weer te werken, waardoor de brommer net niet volledig uitvalt, maar soms valt deze wel volledig uit. Tijdens het rijden resulteert het in horten en stoten, waardoor rijden nauwelijks mogelijk is.
Het probleem doet zich soms dagen tot weken niet voor, tot het spontaan terug is.

Ik heb geprobeerd om stilstaand de startmotor te gebruiken op het moment dat de ontsteking wegvalt, waarmee ik kan voorkomen dat hij uitvalt. (Geen idee of dit zinvolle informatie is) Ik deed dit om te testen of het geen kabelbreuk was in de kabel van de killswitch. Het probleem doet zich ook voor in neutraal, dus het gaat ook niet om een probleem met de sensor die bepaalt of de standaard uitgeklapt is.

Ik heb de volgende onderdelen vervangen om te troubleshooten, steeds zonder gunstig resultaat:
-Bougie
-Bobine
-Bougiekabel
-Bougiedop

Mijn CDI is aangepast met een schakelaar op de paarse kabel voor de toerenbegrenzing. De positie van deze schakelaar heeft geen invloed op het probleem.

De ontsteking is 12v DC. Blok is een standaard honda imitatie 50cc, met EGR emissie systeem.

Ik weet persoonlijk niet meer wat de logische volgende stap is. Wie kan mij helpen?
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Ontstekingsproblemen Kymco K-pipe

Bericht door wim V8 »

Contactslot?
Sluit die eens buiten en ga zo eens een tijdje rijden.
Wie weet!

Hoe je m buitensluit? Dat weet ik niet maar een ander misschien wel.
Maar als je een draadschema vind en/of download weet je t ook.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
koen352003
4T-MSB beginner

Dag Wim,

Dank voor de snelle reactie! Ik verwachtte dat zoiets ook een mogelijk probleem kon zijn (zie mijn stukje over een mogelijke kabelbreuk bij de killswitch, maar de overige electra blijft werken op het moment dat de ontsteking wegvalt, zoals de startmotor en verlichting etc. Wanneer het contactslot uit staat, is deze electra allemaal niet meer te gebruiken. Om deze reden verwacht ik dan ook dat het contactslot niet het probleem zal zijn, maar baat het niet dan schaadt het niet, dus ik zal het eens proberen.

Ik beschik over een kabeldiagram, deze zal ik zodadelijk hier ook nog even toevoegen zodat er voldoende info beschikbaar is voor verdere troubleshooting.
koen352003
4T-MSB beginner

Afbeelding
koen352003
4T-MSB beginner

Zijn er wellicht nog delen van de ontsteking die ik met een multimeter kan controleren op correct functioneren?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Stel eerst de kleppen eens en check of de benzine goed doorloopt, dus kraan en ontluchting dop. Gewoon voor de zekerheid.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

koen352003 schreef: 07 sep 2023 18:13
Zijn er wellicht nog delen van de ontsteking die ik met een multimeter kan controleren op correct functioneren?

Nee, want de klacht komt af en toe voor.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
koen352003
4T-MSB beginner

NIX schreef: 07 sep 2023 18:27 Stel eerst de kleppen eens en check of de benzine goed doorloopt, dus kraan en ontluchting dop. Gewoon voor de zekerheid.
Kleppen zojuist gesteld zonder resultaat. De brommer beschikt over een vacuumsysteem voor de benzine, maar als ik de slang loskoppel van de carburateur komt daar nog wel een stroom restbenzine uit. Op basis daarvan concludeer ik dus dat de benzine op correcte wijze bij de carburateur aankomt.
koen352003
4T-MSB beginner

Mogelijk relevant: de bougie is enigszins vochtig en ruikt licht naar benzine. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ervoor zou kunnen zorgen dat de vonk af en toe wegvalt, maar leek me wellicht de moeite waard om te vermelden.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

nou het betekent iig dat er benzine in de cylinder komt...

je kan de bougie er eens uithalen en kijken oftie vonkt, en of het een stevige blauwe vonk is of maar een iele witte of een slappe gele, of dat ie soms hapert
koen352003
4T-MSB beginner

lil schreef: 08 sep 2023 02:47 nou het betekent iig dat er benzine in de cylinder komt...

je kan de bougie er eens uithalen en kijken oftie vonkt, en of het een stevige blauwe vonk is of maar een iele witte of een slappe gele, of dat ie soms hapert
Vóór het vervangen van de bougie, bougiekabel, bougiedop en bobine heb ik deze test wel al gedaan, toen resulteerde dit in een mooie, blauwe vonk. Sinds ik die onderdelen vervangen heb, heb ik deze test niet meer uitgevoerd, maar ik zal dat hopelijk vanavond nog eens proberen.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

dan had je dat dus niet hoeven vervangen. maarja, controleer of je nog steeds vonk heb.
probeer eens een andere bougie, of probeer de oude weer, als je die vervangen had.
had je al gekeken of de sproeier niet verstopt zat? of dat er benzine met gruis in het vlotterbakje zit. gewoon van die gewone dingetjes die je het eerste controleert. en wat goed is hoef je niet te vervangen.
heb je bij het ombouwen van de koppeling het blok los gehad? controleer dan of alle stekkertjes die los zijn geweest goed vastzitten, misschien maakt er eentje slecht contact.
koen352003
4T-MSB beginner

lil schreef: 08 sep 2023 09:39 dan had je dat dus niet hoeven vervangen. maarja, controleer of je nog steeds vonk heb.
probeer eens een andere bougie, of probeer de oude weer, als je die vervangen had.
had je al gekeken of de sproeier niet verstopt zat? of dat er benzine met gruis in het vlotterbakje zit. gewoon van die gewone dingetjes die je het eerste controleert. en wat goed is hoef je niet te vervangen.
heb je bij het ombouwen van de koppeling het blok los gehad? controleer dan of alle stekkertjes die los zijn geweest goed vastzitten, misschien maakt er eentje slecht contact.
Geen zorgen! De bougie, bougiedop, bougiekabel en bobine had ik nog liggen dus dat was simpelweg het proberen waard. De carburateur heb ik sinds het afstellen niet meer aangeraakt omdat ik in de veronderstelling was (ben) dat het om een elektrisch probleem gaat, omdat de teller direct naar 0 toeren gaat terwijl de motor nog tot stilstand aan het komen is. Ik zal echter zodra ik er weer tijd voor heb nog eens goed kijken naar de sproeiers en vlotterbak om te bevestigen dat hier geen problemen ontstaan.

Bij het ombouwen van de koppeling is overigens geen electra losgekoppeld. Ik heb de koppeling gewisseld met het blok vast in het frame.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

koen352003 schreef: 07 sep 2023 22:33
Mogelijk relevant:
de bougie is enigszins vochtig en ruikt licht naar benzine.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ervoor zou kunnen zorgen dat de vonk af en toe wegvalt,
maar leek me wellicht de moeite waard om te vermelden.

Komt waarschijnlijk door allerlei startpogingen, stationair draaien, en maar niet rijden.
Vind ie niet lekker.
Als je gereden hebt is die natuurlijk droog.
Je hebt wel een NGK 6 bougie?

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

koen352003 schreef: 08 sep 2023 12:29
Bij het ombouwen van de koppeling is overigens geen electra losgekoppeld.
Ik heb de koppeling gewisseld met het blok vast in het frame.

Is er niet een toerental sensor oid daar bij de koppeling stiekum weg/ingebouwd?
Met een opnemer in je oude koppelingshuis.

Je accu is bijna 100% op spanning én laad ook bij?

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Plaats reactie