Kijk eens in je schema hoe het licht geschakeld is: Bij licht aan geeft de groen stroom aan de witgele (was ik eerder niet helemaal duidelijk over, sorry) en nergens aan de verlichting. Bij licht aan (zowel groot als dim) geeft de groene nergens meer stroom aan, maar geeft de gele stroom aan de bruine (licht) en aan de blauwe of witte (afhankelijk of je groot licht of dimlicht aan zet. En hij geeft stroom aan de wit-gele. De witgele gaat naar de gelijkrichter en die laat enkel nog de positieve pulsen door naar rood. Daar wordt o.a. de accu mee geladen (en de knippers, toeter, neutraallampje en remlicht mee gevoed). De accu wordt dus afhankelijk of met of zonder licht aan rijdt, of door de gele of door de groene geladen. In de schakelaar gaat dus stroom van de groene of gele naar de witgele. Als er dus te weinig stroom staat op de witgele, zit daar dus weerstand.Of kortsluiting. Denk aan slechte contacten door vervuiling, corrosie of lamme metalen delen in de schakelaar of op de stekkers, denk aan slechte soldeerverbindingen, denk aan slechte krimpverbindingen van stekker op draad, denk aan doorgesleten of afgeknelde draden of denk aan inwendige draadbreuken (mij favorieten). Daarom moet je dus weten wat je meert, zodat je gericht kunt zoeken waar de prik wordt tegegehouden. Als de prik vanaf de ontsteking wel goed is, uiteraard. Je zult dus in verschillende plekken van je draadbom moeten gaan meten. Vanaf de eerste verbindingen bij de ontsteking achter je accubakje, in de koplamp en de schakelaars en de rest.
laadproblemen accu ss50
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: laadproblemen accu ss50
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Dank voor de uitleg weer. Ik moet het verder uit gaan zoeken.NIX schreef: ↑20 aug 2023 10:34Kijk eens in je schema hoe het licht geschakeld is: Bij licht aan geeft de groen stroom aan de witgele (was ik eerder niet helemaal duidelijk over, sorry) en nergens aan de verlichting. Bij licht aan (zowel groot als dim) geeft de groene nergens meer stroom aan, maar geeft de gele stroom aan de bruine (licht) en aan de blauwe of witte (afhankelijk of je groot licht of dimlicht aan zet. En hij geeft stroom aan de wit-gele. De witgele gaat naar de gelijkrichter en die laat enkel nog de positieve pulsen door naar rood. Daar wordt o.a. de accu mee geladen (en de knippers, toeter, neutraallampje en remlicht mee gevoed). De accu wordt dus afhankelijk of met of zonder licht aan rijdt, of door de gele of door de groene geladen. In de schakelaar gaat dus stroom van de groene of gele naar de witgele. Als er dus te weinig stroom staat op de witgele, zit daar dus weerstand.Of kortsluiting. Denk aan slechte contacten door vervuiling, corrosie of lamme metalen delen in de schakelaar of op de stekkers, denk aan slechte soldeerverbindingen, denk aan slechte krimpverbindingen van stekker op draad, denk aan doorgesleten of afgeknelde draden of denk aan inwendige draadbreuken (mij favorieten). Daarom moet je dus weten wat je meert, zodat je gericht kunt zoeken waar de prik wordt tegegehouden. Als de prik vanaf de ontsteking wel goed is, uiteraard. Je zult dus in verschillende plekken van je draadbom moeten gaan meten. Vanaf de eerste verbindingen bij de ontsteking achter je accubakje, in de koplamp en de schakelaars en de rest.
Ik heb nog een paar vragen alleen:
-Dat ik direct uit lichtspoel op groen maar 2v meet is, dat is dus NIET perse de oorzaak van niet laden met licht uit? Maw hoeveel volt moet groen geven?
-Of gaat het nu alleen erover (mbt tot schakelaarstoring) dat geel wel 20v geeft en geelwit maar 4v, want dat is te weinig begrijp ik, dat moet meer dan 6v zijn? Of moet ik die meer dan 6v op rood hebben na de gelijkrichter?
-Verder heb ik de nieuwe accu weer compleet (extern) opgeladen en deze is niet leeg te krijgen. Vorige had ik zo leeg met de claxon. Deze kan je echt 5 min toeteren en zakt niet (voormalig rustig gebied opgezocht ). Ik weet niet hoe ik kan testen of hij bijlaadt zo.
-Ik meet op de accu gewoon nog steeds 6,2 motor uit en 6,2 motor aan. Of moet het echt duidelijk meer zijn als motor draait? dus tegen de 7 ofzo?
-Kan het ook zijn dat vorige accu te diep ontladen was en daardoor niet meer bijlaadde?
Ik haat onderschriften!
Re: laadproblemen accu ss50
Als je over groen of geel meet, heb je je multimeter dan wel op wisselstroom staan? Die fout maak ik nog weleens.
''UNOX MAN''
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Update:
Accu leger gemaakt en testritjes gemaakt. Laatste bv 25min volgas, accu ging van 6.12v naar 6.19v.
Accu was gestabiliseerd voor vertrek.
Betekent dit dat het ok werkt zo?
Ik meet nml nog wel steeds maar 2v op groen en geelwit
Gemeten en gereden met licht uit trouwens (wil dat dit werkt).
thx vast.
Accu leger gemaakt en testritjes gemaakt. Laatste bv 25min volgas, accu ging van 6.12v naar 6.19v.
Accu was gestabiliseerd voor vertrek.
Betekent dit dat het ok werkt zo?
Ik meet nml nog wel steeds maar 2v op groen en geelwit
Gemeten en gereden met licht uit trouwens (wil dat dit werkt).
thx vast.
Ik haat onderschriften!
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: laadproblemen accu ss50
Dan zit er dus ergens flink weerstand in de groene draad uit de ontsteking. Knijp de stekker eens aan of check de draad op rare plekken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Allen dank voor t meedenken. Ik kom er niet uit en heb te weinig tijd hiervoor ook. Ik breng m weg vanmiddag naar de specialist. Ben benieuwd.
Ik haat onderschriften!