Grotere cilinder

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16504
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Grotere cilinder

Bericht door nielspbr »

Ik denk niet dat er viertaktrijders in de provincie utrecht zijn die de zaak van leertouwer niet van dichtbij kennen.

Ik ben het met lil eens, 72 of 75cc(kitaco light) voor 50cc nt kop. Stuk meer koppel en klaar.
Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1232
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Grotere cilinder

Bericht door gonzo »

Bij nemeco iets van 70€, carbje voor 15.
Try and die techniek....... love it.
Gebruikersavatar
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 14 jan 2014 19:02

Re: Grotere cilinder

Bericht door magnamaniac »

lil schreef: 03 sep 2024 13:34

ja ik wil je nogmaals zeggen dat alleen al een 72cc cylinder, en verders gewoon je eigen 50 kop en carb, genoeg pit geeft dat ie ook in je vier gewoon goeie toeren gaat lopen. en dat is ook wat je moet willen, je tandwielverhouding moet zo gekozen worden dat ie ook in zn hoogste versnelling goed door zn toeren loopt, en iig het toerenbereik kan halen waarbij de meeste kracht word afgeleverd. en een rustig toerental krijg je vervolgens door gewoon niet zo idioot hard te rijden alsdat ie kan. zo heb je de juiste verhouding.
Dan nogmaals bedankt voor het advies, dit is dan de weg die ik ga bewandelen. Dit geeft ook de minste aanpassingen aan de cub (gaat me niet om minder werk, maar zoveel mogelijk origineel laten heeft ook wel iets)
Wat je verder noemt is precies m'n doel, wat meer vermogen, zodat je een lekkere snelheid kunt rijden zonder continue volgas te hoeven rijden en ook nog wat over hebben, ik heb geen interesse om zoveel mogelijk pit eruit te halen.
En bevalt deze setup me toch niet genoeg, ben ik geen kapitalen kwijt. Het hoeft echt niet allemaal zo low0budget mogelijk, maar om dik €800 voor een kitaco of takegawa uit te geven om het beste van het beste en zoveel mogelijk power te hebben gaat me te ver.
butt head schreef: 03 sep 2024 13:57

Als je een ander luchtfilter al afstel ellende vind zou ik er al niet eens aan beginnen.


Singa.nl is de dichtsbijzijnde maar dat is meer een webshop dan fysieke winkel,

Leertower, en de viertaktwinkel zijn wel fysieke winkels met wat kennis
Die uitspraak is gebaseerd op mijn kennis ervvaringen met grotere 4-cilinders, dan kan verwijderen van airbox en gaan werken met losse pods een pain in the ass zijn om afgesteld te krijgen, zeker bij CV carbs. Als dit bij kleine eencilindertjes meevalt, weer wat geleerd.

wat adressen betreft, ik heb kortgeleden in een topic een keer altforst voorbij zien komen. Dat is hier in de buurt, maar ik ken daar geen 4T zaak? enkel een fiets/scooterzaak.


Verder sorry als ik #zoveel nieweling ben met alweer vrijwel dezelfde opvoervragen, als aktief en langdurig gebruiker op andere fora weet ik dat het vermoeiend kan zijn, maar dat is een beetje wat ik bedoel met bomen en bos. Als je al lang op een bepaald forum zit weet je vrij goed wat je waar kunt vinden, maar als nieuweling kun je met wat je denkt de juiste zoektermen in een brij van antwoorden en info terecht komen, ondanks dat er hier een behoorlijk goede faq is. (waarvan sommige topics wat verouderd zijn overigens, bv de lijst van 4T bedrijven is behoorlijk achterhaald :roll: ;) ;) ) het topic over afstellen is dan weer top :!:
If it looks stupid but works, it's not stupid.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16504
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Grotere cilinder

Bericht door nielspbr »

singa.nl is de webwinkel van voorheen loefbromfietsen, heeft dit jaar zijn fysieke winkel gesloten omdat oa de belgische(benelux) skyteam importeur ermee stopte.
johannesfoourstroke heeft zijn boedel verkocht (tijdens de hondadag was waarschijnlijk de oorzaak te zien)
Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1232
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Grotere cilinder

Bericht door gonzo »

Try and die techniek....... love it.
Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4324
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Grotere cilinder

Bericht door wim V8 »

nielspbr schreef: 03 sep 2024 21:20
johannesfoourstroke heeft zijn boedel verkocht (tijdens de hondadag was waarschijnlijk de oorzaak te zien)

Met pensioen toch nog niet?
Vorig jaar nog wat spulletjes gekocht toen ik in de buurt was. Niets gemerkt.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Grotere cilinder

Bericht door fs1tom »

butt head schreef: 03 sep 2024 13:57
magnamaniac schreef: 03 sep 2024 12:36
wim V8 schreef: 03 sep 2024 09:33
magnamaniac schreef: 02 sep 2024 21:42
Ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt aan het raken.
Ik rijd nu enkele dagen met m'n 2003 little cub en vind 'm toch wat te sloom, langzaam.

Probleem is, je hebt de verkeerde brommer gekocht.
Het is een C, waarschijnlijk slechts een 50cc begrijp ik.
Ja daar rijdt je tussen de 45 en 65 mee dan is het klaar.
Dat had u vooraf beter kunnen informeren.
Toch maar voor een C90 gaan als ik u was.

Toch gaan tunen? Wees voorbereid op flink sleutelwerk maar vooral afstelwerk.
Voor de gevorderde sleutelaar wel makkelijk te doen, waarschijnlijk zonder enige vragen.
Alles wijst eigenlijk voor zich.

Tuning onderdelen. Vraag advies bij een viertakt toko bij je in de buurt zodat je
exact de juiste onderdelen mee naar huis krijgt, liever nog met de brommer daar heen
rijden en dan vragen, zij zien direct wat nodig is, en dan, kopen, monteren, rijden. ;)

Eén advies. Gebruik een carburateur die alleen goed past en aangesloten kan worden op
het luchtfilterhuis(eventueel aangepast) zoals het origineel ook is aangesloten.
Liever geen! open luchtfilters.

En als alles is gemonteerd, deze perfect doorlopen (belangrijkste :mrgreen: ):

https://www.4takt.net/viewtopic.php?f=54&t=51



Gr. Wim.
Bedankt Wim voor de info.
Ik heb redelijk wat ervaring met werken aan motorfietsen, van onderhoud tot complete blok revisie, dus sleutelen en gereedschap is geen probleem. Ik ben alleen nog niet zo thuis in het kleine 4takt wereldje.
Je hebt wellicht gelijk met een verkeerde keus, maar ik vond Dieze een erg leuk model in hele nette staat voor een voor mij acceptabele prijs. Meteen al wel met in het achterhoofd om deze evt wat sneller te maken.
"Open" luchtfilters vind ik sowieso een no-go, dat geeft me te vaak afstel ellende.
Zit er überhaupt iets aan goede 4takt toko's in regio Tiel Nijmegen?
Als je een ander luchtfilter al afstel ellende vind zou ik er al niet eens aan beginnen.


Singa.nl is de dichtsbijzijnde maar dat is meer een webshop dan fysieke winkel,

Leertower, en de viertaktwinkel zijn wel fysieke winkels met wat kennis
Ik vermoed dat TS negatieve ervaringen heeft met open luchtfilters op motorfietsen met CV-carbs en een nette airbox. Ja, dat loopt bijna altijd ruk of je moet er een dagje mee op de testbank gaan.

Edit: reply op pagina 2 niet gelezen. Zoals ik al vermoedde dus :lol:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
EtownJR
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2024 09:26
Bezit: Honda Gorilla

Re: Grotere cilinder

Bericht door EtownJR »

nielspbr schreef: 02 sep 2024 22:15 Er staat een mooie suggestie onder aan de pagina. E-mail de winkel met je vraag.
Voor een monkey/gorilla kan ik redelijk vertellen wat past maar geen ide hoe en wat bi een c kwa spruitstuk ed.

ps. vergeet niet dat je waarschijnlijk ook een luchtfilter nodig gaat hebben.

(Hoewel ik bij een ape50 een 18mm(ori 13) carbu met spruitstuk heb die weer exact op de originele luchtfilterslang past. Voor de 100 trouwens ook, 22mm ipv 15 op de originele slang. Leve japanse tuningmerken)
Vooor mijn Gorilla project zou ik ook wat meer vermogen zonder teveel aanpassingen willen, zou je me daarover wat kunnen adviseren, Niels?
Gebruikersavatar
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 14 jan 2014 19:02

Re: Grotere cilinder

Bericht door magnamaniac »

EtownJR schreef: 04 sep 2024 10:33
nielspbr schreef: 02 sep 2024 22:15 Er staat een mooie suggestie onder aan de pagina. E-mail de winkel met je vraag.
Voor een monkey/gorilla kan ik redelijk vertellen wat past maar geen ide hoe en wat bi een c kwa spruitstuk ed.

ps. vergeet niet dat je waarschijnlijk ook een luchtfilter nodig gaat hebben.

(Hoewel ik bij een ape50 een 18mm(ori 13) carbu met spruitstuk heb die weer exact op de originele luchtfilterslang past. Voor de 100 trouwens ook, 22mm ipv 15 op de originele slang. Leve japanse tuningmerken)
Vooor mijn Gorilla project zou ik ook wat meer vermogen zonder teveel aanpassingen willen, zou je me daarover wat kunnen adviseren, Niels?
:oops:
lil schreef: 03 sep 2024 13:34
magnamaniac schreef: 03 sep 2024 06:47 de
Beide bedankt.
@ nielspbr: Aan het luchtfilter had ik inderdaad nog niet gedacht.
@lil: het is een 2003 qwv met CDI, NT dus(tenminste dat begrijp ik uit diverse info)
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dus 😉 in z'n 3 haalt ie dat ook, het enige dat de 4 toevoegt is rustiger in de toeren lopen. Lijkt me dan ook niet begrenst op toeren. luchtfilter is schoon (nieuw), maar carb heb ik nog niet open gehad om te kijken hoe deze er vanbinnen uit ziet.
ja ik wil je nogmaals zeggen dat alleen al een 72cc cylinder, en verders gewoon je eigen 50 kop en carb, genoeg pit geeft dat ie ook in je vier gewoon goeie toeren gaat lopen. en dat is ook wat je moet willen, je tandwielverhouding moet zo gekozen worden dat ie ook in zn hoogste versnelling goed door zn toeren loopt, en iig het toerenbereik kan halen waarbij de meeste kracht word afgeleverd. en een rustig toerental krijg je vervolgens door gewoon niet zo idioot hard te rijden alsdat ie kan. zo heb je de juiste verhouding.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2787
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Grotere cilinder

Bericht door MrSinga »

De Kitaco light 75cc kost pak meer voor enkel een cilinder maar toch gaat de boel vlotter gaan dan dit.
Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4324
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Grotere cilinder

Bericht door wim V8 »

magnamaniac schreef: 03 sep 2024 06:47
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dus 😉 in z'n 3 haalt ie dat ook, het enige dat de 4 toevoegt is rustiger in de toeren lopen. Lijkt me dan ook niet begrenst op toeren. luchtfilter is schoon (nieuw), maar carb heb ik nog niet open gehad om te kijken hoe deze er vanbinnen uit ziet.

Mijn Giorcub is ook 4 bak semi NT Cdi
ik denk met een 14mm carb.
Haalt bijna geruisloos :) 66 km/u gps en met tegenwind 55km/u.

Eigenlijk het zelfde. Ik vind t voorlopig best hoor. Ik heb er ook aan gedacht.
Ik pak de S90 af en toe wel.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Gebruikersavatar
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 14 jan 2014 19:02

Re: Grotere cilinder

Bericht door magnamaniac »

wim V8 schreef: 04 sep 2024 21:07
magnamaniac schreef: 03 sep 2024 06:47
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dus 😉 in z'n 3 haalt ie dat ook, het enige dat de 4 toevoegt is rustiger in de toeren lopen. Lijkt me dan ook niet begrenst op toeren. luchtfilter is schoon (nieuw), maar carb heb ik nog niet open gehad om te kijken hoe deze er vanbinnen uit ziet.

Mijn Giorcub is ook 4 bak semi NT Cdi
ik denk met een 14mm carb.
Haalt bijna geruisloos :) 66 km/u gps en met tegenwind 55km/u.

Eigenlijk het zelfde. Ik vind t voorlopig best hoor. Ik heb er ook aan gedacht.
Ik pak de S90 af en toe wel.


Gr. Wim.
Bij mij echt op de teller 60, dus waarschijnlijk zo'n 55 echt (nog niet getest met GPS) en dat vid ik op de 60 wegen van Woon werk route net te langzaam / niet prettig rijden.
Mijn alternatief is de auto, de CB250 staat met half gedemonteerd blok momenteel
If it looks stupid but works, it's not stupid.
KiP
postslet
Berichten: 2489
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Grotere cilinder

Bericht door KiP »

Mijn little cub het ik voorzien van 70cc met c70nt kop en 16mm carburateur rijd met een beetje wil 70/75 op teller wel harder maar dat weet ik niet zeker want bij 60km/u houd die op de super cub rijd orgineel, op de pijp na 60/65 km/h.

https://www.motorkit.com/nl/van-50cc-to ... kymax.html

Met deze kit heb je gelijk grotere kleppen, je standaard 50kop heeft mini kleppen en inlaat. Zou iets kunnen zijn? Je kunt ook opzoek gaan naar een c90 blok met e-start. 85cc met lange slag ben je er ook wel
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2787
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Grotere cilinder

Bericht door MrSinga »

KiP schreef: 05 sep 2024 07:07 Mijn little cub het ik voorzien van 70cc met c70nt kop en 16mm carburateur rijd met een beetje wil 70/75 op teller wel harder maar dat weet ik niet zeker want bij 60km/u houd die op de super cub rijd orgineel, op de pijp na 60/65 km/h.

https://www.motorkit.com/nl/van-50cc-to ... kymax.html

Met deze kit heb je gelijk grotere kleppen, je standaard 50kop heeft mini kleppen en inlaat. Zou iets kunnen zijn? Je kunt ook opzoek gaan naar een c90 blok met e-start. 85cc met lange slag ben je er ook wel
die kit is wel top. Maar ga je wel naar grotere carbu moeten gaan. Die gaat niet zo blij zijn met de 14mm carbu origineel. 18 zal toch meer de richting zijn, maar dan ga je wel flink over je snelheid zitten.
Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4324
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Grotere cilinder

Bericht door wim V8 »

magnamaniac schreef: 04 sep 2024 22:23
Bij mij echt op de teller 60, dus waarschijnlijk zo'n 55 echt en dat vid ik op de 60 wegen van Woon werk route net te langzaam/niet prettig rijden.


Hier moet je bij 60km/u wegen het fietspad op.
Dat is wel een zekerder gevoel.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie