Bouwjaar CB50 aantonen
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2020 11:20
- Bezit: CB50J
CB50JX
CB50K1 - Locatie: Made
Bouwjaar CB50 aantonen
Zie hier een prachtig gerestaureerde Honda CB50. Zou praktisch helemaal origineel moeten zijn, op het chroom-kent.plaathoudertje na. Moet nog opgestart worden en dan naar de keuring !
Chassisnr.: CB50-12160..
Motornr.: CB50 E-12160..
Japanse 5-bak en niet begrensd.
Goud/zwarte sticker onder het balhoofd: I-1280/CB50.
Op een van de oude velgen staat bij de ventielopening: ARY 1.40 x 17, echter geen DOTnr. aangetroffen.
In de onderdelen, kapjes, kontje etc. geen data of nrs. meer kunnen ontdekken. (Bij een eerdere keuring van een witte CB50-JX, haalde de keurmeester een productiedatum uit de binnenzijde van de zijkapjes en staan er DOTnrs in de Araya-velgen.
Is in 2020 uit Japan geimporteerd door H.O. Van Oostrum uit Maarssen (Fourstrokebarn), de foto's in oorspronkelijke staat heb ik nog. Bij Kjell zag ik al eerder een andere in de verkoop, maar wel precies hetzelfde type en kleursetting. Hier heb ik ook foto's van.
Ook in het historisch bestand van Hirado passeerde een prachtexemplaar van zelfde type en kleursetting.
Volgens een kenner betreft het een overgangstype van de CB50-K1 (bj. 1970 - 1973) naar de JX (vanaf 1976), ook wel de B1 (Benly?) genoemd. De K1 heeft o.a. een trommelrem voor, langer achterspatbord, geen kontje, ovaal zadel.
Deze B1 heeft al een mechanische schijfrem op LINKER- veerpoot, korter achterspatbord en een kontje ZONDER KLEPJE. Waarschijnlijk werd dit type door Honda niet geexporteerd uit Japan, want ik ben nog geen werkboekje/handleiding in andere taal dan Japans tegengekomen. Je ziet ze in Europa wel meer met een hoge streep op de tank in de kleuren blauw en rood.
Maar nu mijn vragen: Waar/hoe kan ik het bouwjaar nog herleiden en vind ik bevestiging / beschrijving van vorenstaande veronderstellingen......
Chassisnr.: CB50-12160..
Motornr.: CB50 E-12160..
Japanse 5-bak en niet begrensd.
Goud/zwarte sticker onder het balhoofd: I-1280/CB50.
Op een van de oude velgen staat bij de ventielopening: ARY 1.40 x 17, echter geen DOTnr. aangetroffen.
In de onderdelen, kapjes, kontje etc. geen data of nrs. meer kunnen ontdekken. (Bij een eerdere keuring van een witte CB50-JX, haalde de keurmeester een productiedatum uit de binnenzijde van de zijkapjes en staan er DOTnrs in de Araya-velgen.
Is in 2020 uit Japan geimporteerd door H.O. Van Oostrum uit Maarssen (Fourstrokebarn), de foto's in oorspronkelijke staat heb ik nog. Bij Kjell zag ik al eerder een andere in de verkoop, maar wel precies hetzelfde type en kleursetting. Hier heb ik ook foto's van.
Ook in het historisch bestand van Hirado passeerde een prachtexemplaar van zelfde type en kleursetting.
Volgens een kenner betreft het een overgangstype van de CB50-K1 (bj. 1970 - 1973) naar de JX (vanaf 1976), ook wel de B1 (Benly?) genoemd. De K1 heeft o.a. een trommelrem voor, langer achterspatbord, geen kontje, ovaal zadel.
Deze B1 heeft al een mechanische schijfrem op LINKER- veerpoot, korter achterspatbord en een kontje ZONDER KLEPJE. Waarschijnlijk werd dit type door Honda niet geexporteerd uit Japan, want ik ben nog geen werkboekje/handleiding in andere taal dan Japans tegengekomen. Je ziet ze in Europa wel meer met een hoge streep op de tank in de kleuren blauw en rood.
Maar nu mijn vragen: Waar/hoe kan ik het bouwjaar nog herleiden en vind ik bevestiging / beschrijving van vorenstaande veronderstellingen......
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Ik heb Juni '23 mijn CB50 laten keuren.
Chass.nr: 1238044 werd als '73 gezet.
FPL-93-L
Je vind nergens bouwjaar. Ik zei dat ze van '73 t/m 76 op de markt waren.
Ik had bij aankoop een dot '73 voorband en een dot '77 achterband,
dat is nietszeggend en waren uiteraard niet meer gemonteerd tijdens keuring.
Gr. Wim.
Chass.nr: 1238044 werd als '73 gezet.
FPL-93-L
Je vind nergens bouwjaar. Ik zei dat ze van '73 t/m 76 op de markt waren.
Ik had bij aankoop een dot '73 voorband en een dot '77 achterband,
dat is nietszeggend en waren uiteraard niet meer gemonteerd tijdens keuring.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2020 11:20
- Bezit: CB50J
CB50JX
CB50K1 - Locatie: Made
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Ha, dank je Wim, daar heb ik wat aan.
Maar heb jij ditzelfde type / kleurstelling of de rode/blauwe met smalle bovenstreep ? (zie 'm niet in je link staan)
Gr. Dre.
Maar heb jij ditzelfde type / kleurstelling of de rode/blauwe met smalle bovenstreep ? (zie 'm niet in je link staan)
Gr. Dre.
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
De moeilijkheid is vinden waar hij valt tussen 73 en 76 idd dre. Je hebt wel een vroeger nummer dan die van wim. De rdw maakt het overigens niet zoveel uit wat het wordt, als ie maar in de juiste reeks valt.
Eerste cb van 71, reeks 110xxxx
Tweede reeks van 73, 120xxxx
Nieuw model in '76, nieuwe reeks ook, weet ff niet uit het hoofd
Eerste cb van 71, reeks 110xxxx
Tweede reeks van 73, 120xxxx
Nieuw model in '76, nieuwe reeks ook, weet ff niet uit het hoofd
grote klappen, snel thuis
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Topicstarter Dre heeft trouwens de tank in trommelrem uitdossing. Dus K1.
Of een K1 met schijfvork
Ik heb nog nooit een echte cb50 folder gezien met een schijf en deze tankstickering.
Wel andersom.
Precies, mijn bouwjaar was misschien ook niet echt precies '73 hoor. Daar kom je niet achter. Maar dat doet er ook niet meer toe.
Ik zei dat dit model tussen dit en dat bouwjaar gemaakt is. Dus samen opgezocht, ik had wat links en folders mee.
Keurmeester zei even later, nou '73 maar doen dan? Welja zei ik. Maar kan ook 75 zijn natuurlijk.
Ik wou een kenteken, niet teveel praten en vragen. Anders mag je terug voor een herkeuring.
Mag je eerst naar huis en dan uitzoeken naar exact bouwjaar en dat alleen spijkerhard aantonen a.d.h.v. chassisnr.
Je kan het bouwjaar toch nooit hard aantonen bij deze. Zij weten dat van deze modellen.
Gr. Wim.
Of een K1 met schijfvork
Ik heb nog nooit een echte cb50 folder gezien met een schijf en deze tankstickering.
Wel andersom.
Precies, mijn bouwjaar was misschien ook niet echt precies '73 hoor. Daar kom je niet achter. Maar dat doet er ook niet meer toe.
Ik zei dat dit model tussen dit en dat bouwjaar gemaakt is. Dus samen opgezocht, ik had wat links en folders mee.
Keurmeester zei even later, nou '73 maar doen dan? Welja zei ik. Maar kan ook 75 zijn natuurlijk.
Ik wou een kenteken, niet teveel praten en vragen. Anders mag je terug voor een herkeuring.
Mag je eerst naar huis en dan uitzoeken naar exact bouwjaar en dat alleen spijkerhard aantonen a.d.h.v. chassisnr.
Je kan het bouwjaar toch nooit hard aantonen bij deze. Zij weten dat van deze modellen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Je kunt aan de tankkleur/layout niet zien of het schijf of trommel moet zijn hoor wim, kijk maar naar jouw rode, staat in de folder met trommel. Ik heb ook exact zon wit/groene gehad met schijf, ook met trommel. Ik denk dat die b1/k1 door elkaar verkocht werden en de kleur eerder iets zegt over de periode. Ik heb nog wel wat folders, ik zal eens kijken of ik daar nog wat mooie voorbeelden in tegenkom.
Deze heb ik recent gekocht, een rode met trommel
Deze heb ik recent gekocht, een rode met trommel
grote klappen, snel thuis
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26 jul 2024 15:31
- Bezit: 2x CY50 R&P
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Dank ildert, was nèt van plan mijn folders in te scannen.
Er is dus een OT JX en een NT JX, de OT tussen `75/`76 en de JX-NT vanaf `77.
De K met trommelrem werd dan tussen `71 en `74 geleverd.
Dan heb je nog de Belgische F, ik had er 1 met duo zadel maar ze werden ook met engels/japans kontje geleverd.
De Japanse S..
Hier nog een braziliaanse site met onderdelen, al dan niet replica, ook voor de K
https://www.motosantigas.com.br/
Er is dus een OT JX en een NT JX, de OT tussen `75/`76 en de JX-NT vanaf `77.
De K met trommelrem werd dan tussen `71 en `74 geleverd.
Dan heb je nog de Belgische F, ik had er 1 met duo zadel maar ze werden ook met engels/japans kontje geleverd.
De Japanse S..
Hier nog een braziliaanse site met onderdelen, al dan niet replica, ook voor de K
https://www.motosantigas.com.br/
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Haha, nog steeds geen slecht idee!
K1/b1 reeks loopt van 1200001 tm 1243785
K1/b1 reeks loopt van 1200001 tm 1243785
grote klappen, snel thuis
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 mei 2024 16:55
- Bezit: Honda SS50 K1
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Ben geen kenner, maar ziet er perfect uit. Onberispelijk.
Heppie met kleppie!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2020 11:20
- Bezit: CB50J
CB50JX
CB50K1 - Locatie: Made
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Ik ga helemaal met Ildert mee.
Nog wat feiten:
Hier mijn K1/B1 zoals hij door Kjell werd geimporteerd en verkocht.
En vervolgens terecht kwam bij de vorige eig. die met de renovatie begon en aan mij doorverkocht:
(Let daarbij op de nog org. lak en sticker op de tank. De mech. voorrem en andere framedelen waren met de kwast grijs overgekalkt)
Hier nog een andere, door Kjell geimporteerd en verkocht:
Hier nog een andere zoals door Hirado geimporteerd/verkocht:
Is volgens mij geen toeval, dat er uit Japan diezelfde modellen in oude staat boven water komen, ook al zijn die officiele "afwijkers" niet allemaal in een folder terechtgekomen.
En 4TW over een blauwe (met mech. schijfrem):
Honda CB50 K1, import uit Japan, 8072km
• Tellerstand: 8072km
• Bouwjaar: 1973
• Aantal versnellingen: 5 versnellingen
• Soort koppeling: hand-koppeling
• Cilinderinhoud: 49cc
• Wielmaat: 17"
• Remmen: Schijfrem voor en tommel achter
• Zeer origineel!
Over de Honda CB50 K1
Zeldzame bromfiets. Een echte Japanse CB50 K1 met schijfrem! Lijkt met zijn chrome spatborden op een ss50 maar dan met het staande blok! Opgegeven topsnelheid van Honda is met dit 50cc blok 95 km/h! Deze bromfiets is recent aan het lopen gemaakt voor de keuring en is voorzien van nieuwe banden.
En de RDW over deze brommer:
Specificaties van de FGF-16-J
Algemeen
Voertuigsoort Bromfiets (brommer/scooter)
Merk Honda
Model Cb50
Europese voertuigcategorie L1
Kenteken FGF-16-J, FGF–16–J, FGF 16 J
Plaats chassisnummer l. balhoofd
Vervaldata en historie
Datum aanvang tenaamstelling 26-02-2022
Datum eerste tenaamstelling in Nederland 24-03-2021
Datum eerste toelating 30-06-1973
Tijdlijn van de FGF16J
30-06-1973 Eerste toelating
24-03-2021 Eerste tenaamstelling in nederland
29-03-2021 Vorige aanvang tenaamstelling
26-02-2022 Huidige aanvang tenaamstelling
Nog wat feiten:
Hier mijn K1/B1 zoals hij door Kjell werd geimporteerd en verkocht.
En vervolgens terecht kwam bij de vorige eig. die met de renovatie begon en aan mij doorverkocht:
(Let daarbij op de nog org. lak en sticker op de tank. De mech. voorrem en andere framedelen waren met de kwast grijs overgekalkt)
Hier nog een andere, door Kjell geimporteerd en verkocht:
Hier nog een andere zoals door Hirado geimporteerd/verkocht:
Is volgens mij geen toeval, dat er uit Japan diezelfde modellen in oude staat boven water komen, ook al zijn die officiele "afwijkers" niet allemaal in een folder terechtgekomen.
En 4TW over een blauwe (met mech. schijfrem):
Honda CB50 K1, import uit Japan, 8072km
• Tellerstand: 8072km
• Bouwjaar: 1973
• Aantal versnellingen: 5 versnellingen
• Soort koppeling: hand-koppeling
• Cilinderinhoud: 49cc
• Wielmaat: 17"
• Remmen: Schijfrem voor en tommel achter
• Zeer origineel!
Over de Honda CB50 K1
Zeldzame bromfiets. Een echte Japanse CB50 K1 met schijfrem! Lijkt met zijn chrome spatborden op een ss50 maar dan met het staande blok! Opgegeven topsnelheid van Honda is met dit 50cc blok 95 km/h! Deze bromfiets is recent aan het lopen gemaakt voor de keuring en is voorzien van nieuwe banden.
En de RDW over deze brommer:
Specificaties van de FGF-16-J
Algemeen
Voertuigsoort Bromfiets (brommer/scooter)
Merk Honda
Model Cb50
Europese voertuigcategorie L1
Kenteken FGF-16-J, FGF–16–J, FGF 16 J
Plaats chassisnummer l. balhoofd
Vervaldata en historie
Datum aanvang tenaamstelling 26-02-2022
Datum eerste tenaamstelling in Nederland 24-03-2021
Datum eerste toelating 30-06-1973
Tijdlijn van de FGF16J
30-06-1973 Eerste toelating
24-03-2021 Eerste tenaamstelling in nederland
29-03-2021 Vorige aanvang tenaamstelling
26-02-2022 Huidige aanvang tenaamstelling
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
grote klappen, snel thuis
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2020 11:20
- Bezit: CB50J
CB50JX
CB50K1 - Locatie: Made
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Heeeeel interessant die site, maar kunnen we daar vanuit NL wel bestellen, want:hypercub2 schreef: ↑29 sep 2024 11:02 Dank ildert, was nèt van plan mijn folders in te scannen.
Er is dus een OT JX en een NT JX, de OT tussen `75/`76 en de JX-NT vanaf `77.
De K met trommelrem werd dan tussen `71 en `74 geleverd.
Dan heb je nog de Belgische F, ik had er 1 met duo zadel maar ze werden ook met engels/japans kontje geleverd.
De Japanse S..
Hier nog een braziliaanse site met onderdelen, al dan niet replica, ook voor de K
https://www.motosantigas.com.br/
- hoe kom ik aan het cpf-nr. ( soort persoonsnummer ) ? Even naar Brasilie om je daar bij een ambtenaar aan te vragen op vertoon van paspoort etc. ?
- wordt aan/in NL ook geleverd/verzonden ? Ik zie ons land niet in de lijst staan, wel andere europalanden.
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26 jul 2024 15:31
- Bezit: 2x CY50 R&P
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Ik heb, wel een tijdje geleden, navraag gedaan naar spatborden en zijkapjes. Ik kon gewoon met Paypal betalen en verzenden zou geen probleem zijn.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2020 11:20
- Bezit: CB50J
CB50JX
CB50K1 - Locatie: Made
Re: Bouwjaar CB50 aantonen
Oke, dan gaan we proberen hoever we komen.
Gr. Dre.
Gr. Dre.
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...