MrSinga schreef:1st, 1 België worden veel brommers verkocht als pre 1974, typeplaatje is meestal met jaartal 197. en geen laatste getal dus => moet geen papieren en blablabla (reden, voor 1975 MAG sneller kunnen dan de toegelaten 45km/h, enkel je mag niet sneller rijden dan 45km/h => geen rollenbank voor snelheid) + er moeten ook geen papieren aanwezig zijn. Nadeel is dus, een frame uit Duitsland/Frankrijk/... kan dus verkocht worden als -1975 omdat er geen papieren voor handen zijn als brommer.
2de, attest van verlies is attest van de politie en is maar x-aantal tijd geldig (ik dacht 3 weken of 3 maand). En op dat attest staat normaal geen jaartal enkel een verklaring dat je papieren kwijt bent en dat "attest" een aanvraag tot nieuwe papieren in gang kan zetten bij een dealer van het merk. => attest van verlies =/= geldig papier
Kenteken zaken en brommereisen Belgie
-
- chaly addict
- Berichten: 19273
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Kenteken zaken en brommereisen Belgie
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- chaly addict
- Berichten: 19273
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Kenteken zaken en brommereisen Belgie
bernie schreef:We zijn in belgie nog maar net overgestapt naar bromfietsen met kenteken. Alle kentekenaanvragen voor bromfietsen verlopen momenteel via de post.Je moet wel wat documenten kunnen voorleggen, heb net een cee op belgisch kenteken gezet. Dit is goed en snel verlopen, maar je moet wel weten welke documenten moet voorleggen en bij de juiste dienst.
Dit zijn de te volgen stappen:
1) Voor het Douane vignet 705, heb je volgende nodig : verkoopsovereenkomst + technische fiche + nationale documenten (landafhankelijk, UK =V5, Frankrijk = inschrijvingsbewijs + officiele uitschrijving welke in drievoud wordt opgesteld, Duitsland is nog een ander verhaal, dit kan je op het Daxboard terugvinden).
2) 2 mogelijkheden om een gelijkvormigheidsattest te behalen :
1) Honda bezorgt een gelijkvormigheidsattest (in Belgie verplicht sinds 1974, en is d voorloper van het CoC) met PVG nr.
2) ofwel via een eenmalige goedkeuring bij de homologatiedienst van de overheid. Daarvoor heeft de koper een document met bouwjaar zoals die C-tabel die ik van H-J heb ontvangen nodig + kopie van de vorige documenten.
3) Nadien kan je koper een kentekenaanvraag doen via de post, hier gebeurt een preregistratie, zijn verzekeraar kan dan via internet het kenteken aanvragen. Dit is enkel voor bromfietsen, deze procedure is tijdelijk tot 16/11/2016, nadien wordt deze procedure gelijkgesteld aan die van motorfietsen.
Afhankelijk of het een bromfiets of motorfiets, kan de procedure iets afwijken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- chaly addict
- Berichten: 19273
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Kenteken zaken en brommereisen Belgie
Inschrijven Belgische brommer
http://www.motornieuws.be/be/nieuws/nog ... -zijn-4614
Verkoopverklaring vóór 31 maart 2014
Aanbieden vóór 10 december 2017
http://www.motornieuws.be/be/nieuws/nog ... -zijn-4614
Verkoopverklaring vóór 31 maart 2014
Aanbieden vóór 10 december 2017
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- chaly addict
- Berichten: 19273
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Kenteken zaken en brommereisen Belgie
24/03/2025 CB125SHondaCB125S schreef: ↑24 mar 2025 09:59 Ondertussen motor ingeschreven & nummerplaat ontvangen. Moest iemand er iets aan hebben in de toekomst, dit was de werkwijze:
- Document E705 opgevraagd bij douane omdat de motor niet gekend was bij DIV of Politie.
- Document 'aanvraag tot inschrijving' opvragen bij verzekering.
- Bouwjaarattest opgevraagd bij Honda, kostprijs 125 euro.
- Al deze documenten aangeboden bij DIV en nummerplaat ontvangen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.