Skyteam t-rex 125

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam T-rex 125

Skyteam t-rex 125

Bericht door hannesd »

Hallo,
ik heb me net terug een speeltje aangeschaft.
bij de aankoop draaide die amper, ik heb moeten de benzine pomp er van tussen halen want die dumpte massa's teveel benzine door z'n keelgat.
de originele carbu is moeilijk af te regelen door de vijs die vooraan langs onder aan de carbu zit, en je dan zowieso je handen verbrand :oops: .
ik heb dus een andere carbu gemonteerd die veel makkelijker af te stellen is omdat de luchtvijs langs de zijkant zit.
er staat nu een PE17-15 op (20mm) met een 80 als hoofdsproeier, zou het kunnen dat dit te klein is voor een 125?

ik had ook graag nog een "stillere" luchtfilter gevonden/gemaakt. nu zit er een kelkje op en het zuigend geluid stoort me wel wat als ik 70-80 (op de teller) rij. wat zijn de opties hier?
op de teller haal ik 95km/h (op gps heb ik nog niet gechecked, maar is niet belangrijk)
ik rij met 16/36 tandwielverhouding nu. dit haalt hij wel op maar met veel tegenwind of berg op, zakt hij snel terug.
ik haal ook 80km/h (op de teller) in 3de versnelling al...
ik wil geen 22 of 24 mm carbu monteren, ik wil zuiver en zuinig rijden.

heeft het zin om de ontsteking wat te vervroegen, mits wat prutswerk , om iets mer uit dit blokje te halen?

alle tips zijn welkom.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Skyteam t-rex 125

Bericht door MrSinga »

nen T-rex is wel een logger ding dan een Dax...
originele carbu zal zo'n replica pd22 geweest zijn van mikuni, idd een ramp om af te stellen. Een PZ22 (model dat eigenlijk PC20 is) doet al veel beter z'n werk en kost geen hol momenteel
Ik heb in die carbu een 85 sproeier zitten, rijdt top op een 125cc Dax motortje. Top is ook maar rond de 85-90 hoor met 15-31 tandwielverhouding. Maar trekt vlotjes op en meeste banen in België zijn toch maar 70kmh banen dus snel genoeg.

luchtfilter hier is zo'n kelkje met een kapje over. Ori kon niet (en op een ori 125cc zit ook een soort sportfilter). Door dat kapje is die al een stuk stiller dan een gewone kelk maar dat zuigende geluid blijft wel. Maar het is behelpen daar je in geen beding daar terug een originele luchtfilter op krijgt.
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door hannesd »

ok, ik kijk voor een groter sproeiertje dan.
de originele luchtfilter is ook behoorlijk open hoor, maar maakt evenveel lawaai.
ik kijk dan voor een iets geslotener luchtfilter.
de tandwielverhoudingen zijn niet te vergelijken, omdat de diameter van mijn wielen/banden veel groter zijn dan van een dax, maar ik denk toch wel 1 tandje meer te doen achteraan,zodat ik wat meer reserve heb als de wind eens te hard blaast :p nu 16/36 ipv 15/36 stock.
de pitch van de ketting op deze brommertjes is 420 zeker?
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Idd, op een standaard 125 Dax ook. Vandaar deze met een kapje over (net ook gemakkelijker voor in de regen). Die maken net dat minder geluid.

Nee, niet te vergelijken qua gewicht/bandenmaat, zei ik ook in m'n 1e antwoord. Maar toch vind ik 15/36 zwaar overdreven. M'n DX90 had standaard 15-37 of 15-36 in 2001 en met de ori 16mm haalde ik daar toch ook 80-85kmh uit, met hoofdsproeier 70 dacht ik. Denk dat je mss 16 vooraan kunt proberen of achter naar 33 te gaan. (maar doe dit als je es complete nieuwe kettingkit monteert)
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Die dikke noppen banden hebben veel meer weerstand als de smalle bandjes van een c, niet te vergelijken. 95 gps ga je niet halen met een standaard 125 blok en die wiel/band combo.
Casvanderhoek
4T-MSB beginner
Bezit: C50 nt

Bericht door Casvanderhoek »

hannesd schreef: 25 mar 2025 20:28 Hallo,
bij de aankoop draaide die amper, ik heb moeten de benzine pomp er van tussen halen want die dumpte massa's teveel benzine door z'n keelgat.
de originele carbu is moeilijk af te regelen door de vijs die vooraan langs onder aan de carbu zit, en je dan zowieso je handen verbrand :oops: .
ik heb dus een andere carbu gemonteerd die veel makkelijker af te stellen is omdat de luchtvijs langs de zijkant zit.
er staat nu een PE17-15 op (20mm) met een 80 als hoofdsproeier, zou het kunnen dat dit te klein is voor een 125?

ik had ook graag nog een "stillere" luchtfilter gevonden/gemaakt. nu zit er een kelkje op en het zuigend geluid stoort me wel wat als ik 70-80 (op de teller) rij. wat zijn de opties hier?
op de teller haal ik 95km/h (op gps heb ik nog niet gechecked, maar is niet belangrijk)
ik rij met 16/36 tandwielverhouding nu. dit haalt hij wel op maar met veel tegenwind of berg op, zakt hij snel terug.

heeft het zin om de ontsteking wat te vervroegen, mits wat prutswerk , om iets mer uit dit blokje te halen?

alle tips zijn welkom.
Ik rij op mijn Honda DAX op 125 cc een 24 mm carb met een 90 sproeier en dat loopt als een zonnetje en dat kan ik je ook zeker aanraden en anders een 22 mm carb met sproei Maartje 90 werkt ook jeerlijk
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door hannesd »

MrSinga schreef: 26 mar 2025 13:15 Idd, op een standaard 125 Dax ook. Vandaar deze met een kapje over (net ook gemakkelijker voor in de regen). Die maken net dat minder geluid.

Nee, niet te vergelijken qua gewicht/bandenmaat, zei ik ook in m'n 1e antwoord. Maar toch vind ik 15/36 zwaar overdreven. M'n DX90 had standaard 15-37 of 15-36 in 2001 en met de ori 16mm haalde ik daar toch ook 80-85kmh uit, met hoofdsproeier 70 dacht ik. Denk dat je mss 16 vooraan kunt proberen of achter naar 33 te gaan. (maar doe dit als je es complete nieuwe kettingkit monteert)
ik ben eigenlijk net terug gegaan naar 15/36 en dat rijd nog zo slecht niet, zeker niet zo kort als ik verwachtte.
aan de ontstekingstiming kan er nagenoeg niks gedaan worden, er is geen ruimte om wat gaatjes uit te boren om de pick-up te vervroegen, helaas :P
verder hen ik ook nog een verdikking in de uitlaat gezien, dit zal een soort catalysator zijn, zou die veel tegenhouden, de moeite om die er van tussen te halen?
een andere uitlaat wil ik niet meteen voor het geluid (te luid).
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door hannesd »

Casvanderhoek schreef: 26 mar 2025 17:35
hannesd schreef: 25 mar 2025 20:28 Hallo,

alle tips zijn welkom.
Ik rij op mijn Honda DAX op 125 cc een 24 mm carb met een 90 sproeier en dat loopt als een zonnetje en dat kan ik je ook zeker aanraden en anders een 22 mm carb met sproei Maartje 90 werkt ook jeerlijk
een echte honda dax dan? die heeft misschien een andere kop en grotere kleppen?
als er nog mensen zijn met exact hetzelfde blkje, die me kunnen bevestigen dat een 22 of 24 nog beter rijd, dan wil ik wel een grotere carbu kopen.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Een echte honda dax 125, die nieuwe, heeft ook geen grote kleppen. Valt ook niet mee met 50mm boring (je skyteam blokje heeft al 52,4mm boring...)
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

hannesd schreef: 26 mar 2025 20:02
als er nog mensen zijn met exact hetzelfde blkje, die me kunnen bevestigen dat een 22 of 24 nog beter rijd, dan wil ik wel een grotere carbu kopen.
Een PE24, geen nibbi od kopen, gaat sowieso net dat meer doen aan het blokje. Idem vliegwiel wat laten afdraaien. Snellere nok zou ik dan weer afraden, zeker op top ga je dan slaag krijgen.

Maar vraag is hoe snel je wil gaan. Ik heb me net een vrij ori setup aangemeten omdat je dan weet: ik vertrek en ik kom toe en rij zuinig. Howja op 60km moet ik ook op reserve overschakelen
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door hannesd »

MrSinga schreef: 27 mar 2025 06:11
hannesd schreef: 26 mar 2025 20:02
Een PE24, geen nibbi od kopen, gaat sowieso net dat meer doen aan het blokje. Idem vliegwiel wat laten afdraaien. Snellere nok zou ik dan weer afraden, zeker op top ga je dan slaag krijgen.

Maar vraag is hoe snel je wil gaan. Ik heb me net een vrij ori setup aangemeten omdat je dan weet: ik vertrek en ik kom toe en rij zuinig. Howja op 60km moet ik ook op reserve overschakelen
ik wil niet persé sneller gaan, gewoon iets vlotter zonder te overdrijven. dus binnen de limieten van het blokje.

dus een PE24 is niet te groot vor dit blokje dan. en welk (betaalbaar) merk raad je dan aan?
en met het vliegwiel wat afdraaien, verlies je dan niet wat soeplesse onderin, vb door bebouwde kom rijden aan lagere toeren? of is dit effect te verwaarlozen en heb je meer voordelen?
m'n koppeling heeft ook niet genoeg 'beet' hij slipt net niet bij het optrekken, ik heb wel volsynthetische olie opgedaan, misschien beter halfsythetisch dan?
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

pe24 lukt perfect. Dus een Keihin kopen. Wil je iets goedkoper een echte Mikuni VM24. Maar die Keihin is vrij vlot af te stellen en haal je de hoofdsproeier eruit zonder die carbu uiteen te halen (zit een dop in onderaan die je los kunt schroeven en kun je direct aan de hoofdsproeier). Op paar minuten kun je die vervangen.

Slippende koppeling is meestal door geen olie voor moto's te gebruiken. Koppeling op de bak (als het zoeen is) met gewone olie voor auto's geeft vaak slippende koppelingen. Anders setje nieuwe kopen.

vliegwiel afdraaien alleen is idd wat hoogtoeriger. Maar als je koppeling op de bak hebt dan heb je genoeg gewicht aan die kant zitten (als je gewone koppeling hebt ook) waardoor dit verwaarloosbaar is en je wel iets sneller kunt doortrekken.

Maar begin bij die carbu. De rest kan wachten
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door hannesd »

ondertussen heb ik de vacuum benzinepomp nogmaals getest maar die blijft teveel benzine steken, waardoor hij verzuipt.
zijn er nog mensen die met dit soort vacuum benzinepompjes werken (met 1 darmpje naar de inlaat)?
moest ik dit kunnen laten werken, dan heb ik terug full range.
tot nu tot, zonder pomp, heb ik 90km kunnen rijden voor ik stil viel.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Dat is meestal een egr kit (uitlaat properder maken) en zelden pompje. Of ik moet een t-rex verkeerd op hebben maar op weinig 4t modellen met carbu zit dat
Plaats reactie