restauratie honda ss50
Re: restauratie honda ss50
nee nee wim, dit komt vaak voor. je moet het gewoon weten dat je dat koppelingshuis moet verdraaien terwijl je met je andere hand het vliegwiel tegenhoud tot het in de onderliggende vertanding aangrijpt, anders ga je de mist in.
-
Rome
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda ps50 de luxe
honda ss50k3
honda multitool - Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ik draaide alleen aan het koppelingshuis, en alles draaide gewoon soepel mee, dus moest hij wel goed in de vertanding zitten. Dat kan dan ook bijna niet anders zou je denken. Ook de uilijning op de as was perfect, en schoof er makkelijk op, maar het kan dus zijn dat de vertanding van de koppelingsplaat niet goed heeft aangegrepen voor het aandraaien van het koppelingshuis begrijp ik... dat zou wel weer erg jammer zijn.
Weer een leermomentje. Het staat ook nergens in de boeken, dus door schade en schande wijs.
Ik zie het wel als ik de boel weer uit elkaar haal
misschien heb ik sleutel 10 wel in het koppelingscarter vergeten, wie weet!
nog steeds zoekende naar sleutel 10.....
ik bedoelde niet de vertanding van de koppelingsplaat, die kan je volgens mij niet eens verkeerd doen. nee het gaat om de vertanding aan de achterkant van het koppelingshuis, die moet in de vertanding van het erachterliggende primaire tandwiel vallen. scheelt maar een paar millimeter.
ik maakte trouwens wel een foutje met te zeggen dat je het vliegwiel moest vasthouden, maar dat heeft niks met dat tandwiel te maken want dat draait vrij op de krukastap. nee je moet het secundaire tandwiel vasthouden om zo het primaire tandwiel tegen te houden terwijl je het koppelingshuis verdraait tot het in de vertanding valt. zo gaat het wel goed.
hou er ook rekening mee dat er verschillende primaire vertandingen bestaan, dus niet ieder koppelingshuis past op ieder tandwiel. iets om aan te denken als je toevallig eens een ander koppelingshuis gekocht hebt.
ik maakte trouwens wel een foutje met te zeggen dat je het vliegwiel moest vasthouden, maar dat heeft niks met dat tandwiel te maken want dat draait vrij op de krukastap. nee je moet het secundaire tandwiel vasthouden om zo het primaire tandwiel tegen te houden terwijl je het koppelingshuis verdraait tot het in de vertanding valt. zo gaat het wel goed.
hou er ook rekening mee dat er verschillende primaire vertandingen bestaan, dus niet ieder koppelingshuis past op ieder tandwiel. iets om aan te denken als je toevallig eens een ander koppelingshuis gekocht hebt.
-
Rome
honda ss50k3
- Contacteer:
Die achterliggende vertanding is vrij groot, dat kan toch niet echt mis gaan? Anders past je koppelingshuis niet eens over de as al je er naast zit.. ik zie het nog niet echt voor me.. maar Ik gooi hem open van het weekend, en hopelijk is het niet te veel schade.. anders weer een ritje leertouwer.
Voor mij ook de eerste keer dat ik een koppeling reviseer moet ik zeggen.
Voor mij ook de eerste keer dat ik een koppeling reviseer moet ik zeggen.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 5_e86f.gif
Het gaat om 13 in 5, die ligt er niet zo diep in en het komt geregeld voor dat die over elkaar draaien en dan druk je de plaat vast. Goed opletten dat die in elkaar vertand blijven als je naar de juiste positie draait.
Het gaat om 13 in 5, die ligt er niet zo diep in en het komt geregeld voor dat die over elkaar draaien en dan druk je de plaat vast. Goed opletten dat die in elkaar vertand blijven als je naar de juiste positie draait.
grote klappen, snel thuis
o die parts zijn anders als hoe ik een honda koppeling ken... ik ken een versie waarbij het tandwiel een los onderdeel is waar het koppelingshuis op ingrijpt, dus zonder dat vertande gedeelte eraan wat in die koppelingsplaat past. vergeet maar wat ik gezegd heb, het is alles niet van toepassing hier, volg ilderts raad maar.
-
Rome
honda ss50k3
- Contacteer:
Juist die inderdaad!, daar had ik nog zo op geletildert schreef: ↑08 sep 2025 22:59 https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 5_e86f.gif
kan er schade opgelopen zijn als deze toch niet goed zat? dat zou schelen als ik het koppelinghuis loshaal en gewoon iets draai todat hij aangrijpt in de vertanding.
Laatst gewijzigd door Rome op 09 sep 2025 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Ja zo doe ik het ook, het hele pakket vasthouden zodat die er niet uit vliegt. Maar de kans dat er in een keer zo op past is vrij klein, dus moet je vaak een beetje draaien met de koppeling, of een spline verdraaid proberen. Kon je de moer er wel ver genoeg op draaien? Als die er niet helemaal op gaat is er iets mis gegaan. Heb je wel de boel afgesteld volgens het boekje? Dus de stelschroef en de kabellengte.
-
Rome
honda ss50k3
- Contacteer:
Ja stelschroef en kabellengte zijn ok.. ik heb dan toch het vermoeden dat tijdens het proefdraaien van het koppelinghuis de tanden over elkaar zijn geschoven voordat ik hem vast zette... hopelijk is dat het probleem, maar de moer kwam wel tot einde as gelijk. vandaar dat ik dacht dat het prima in elkaar stak.ildert schreef: ↑09 sep 2025 19:09 Ja zo doe ik het ook, het hele pakket vasthouden zodat die er niet uit vliegt. Maar de kans dat er in een keer zo op past is vrij klein, dus moet je vaak een beetje draaien met de koppeling, of een spline verdraaid proberen. Kon je de moer er wel ver genoeg op draaien? Als die er niet helemaal op gaat is er iets mis gegaan. Heb je wel de boel afgesteld volgens het boekje? Dus de stelschroef en de kabellengte.
ja maar dan heb je dus je koppelingsplaat verbogen. wat NIX al zei.
je kan hem andersom monteren en nogmaals verkeerd aandraaien, dan buigt ie terug, maar dat moet je dus met de nodige mate doen... zoals je hopelijk wel zal begrijpen. anders istie andersom verbogen, en dat schiet ook niet op.
je kan hem andersom monteren en nogmaals verkeerd aandraaien, dan buigt ie terug, maar dat moet je dus met de nodige mate doen... zoals je hopelijk wel zal begrijpen. anders istie andersom verbogen, en dat schiet ook niet op.
-
Rome
honda ss50k3
- Contacteer:
Maar we gaan het zien.. ik heb pas weer tijd van het weekend om er naar te kijken...
Laatst gewijzigd door Rome op 09 sep 2025 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ja dat is wel het makkelijkste, denk ik... maar, bij gebrek aan een andere plaat zou dit iets kunnen zijn wat je zou kunnen doen. 
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
Haal het eerst maar eens los, soms valt het mee. 
-
Rome
honda ss50k3
- Contacteer:
Ik zal wel een foto plaatsen als het eruit komt... leermomentje voor de volgende. 
ja daar is dit forum natuurlijk ook voor, dat we leren van anderen. vertel alles, zodat iedereen ervan kan leren zonder het zelf te hoeven ervaren. we zijn er voor elkaar. om van elkaar te leren, opdat we niet dezelfde fouten iedere keer opnieuw hoeven te maken.