Claxon Honda C50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda C50 Super Cub

Claxon Honda C50

Bericht door Bearabia »

Hallo beste mensen, daar ben ik weer.

Ik ben inmiddels sinds donderdag aan het sleutelen aan m'n C50tje (uiteindelijk dus toch met carburateur) en heb al wat dingetjes voor elkaar (Hij loopt nagenoeg perfect).
Nu ben ik dus het lijstje aan het afgaan voor wat ik nodig om 'm op kenteken te krijgen en één van de dingen die nodig is is natuurlijk een werkende claxon.
Nou doet deze het dus bij mij niet, maar toen ik ging kijken of het gewoon om een kapot draadje of iets dergelijks ging kwam ik er achter dat ik dat ding helemaal niet kon vinden. Volgens het internet moet hij of bij het luchtfilter zitten of bij de carburateur maar daar zit dus niks, zelfs geen hangende draden die weg zouden geven dat daar eerder wel wat zat.

Weet één van jullie of ik misschien op de verkeerde plekken kijk? Het gaat om een standaard C50 uit '95.

Groet,
Berend
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Re: Claxon Honda C50

Bericht door ildert »

Die zitten over het algemeen met een beugeltje aan je spruitstuk geschroefd. Ff kap er af, kun je er beter bij.
grote klappen, snel thuis
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

ildert schreef: 07 mar 2026 18:51 Die zitten over het algemeen met een beugeltje aan je spruitstuk geschroefd. Ff kap er af, kun je er beter bij.
Ja kijk, daar is mijn probleem dus, daar zit niks (behalve het spruitstuk dan natuurlijk). En dus ook geen overgebleven beugeltje of hangende bedrading, gewoon niks. Enige wat er nog op wijst dat er mogelijk iets zou kunnen zitten is een leeg schroefgat.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Daar hoort ie inderdaad te zitten
If it looks stupid but works, it's not stupid.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

magnamaniac schreef: 07 mar 2026 20:36 Daar hoort ie inderdaad te zitten
Dan zal ik waarschijnlijk een nieuwe daar moeten plaatsen. Heb inmiddels een groene draad gevonden, maar moet als het goed is nog een andere zijn toch?
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

of 2e handse. groen is aarding, de claxon word gevoed met een draadje vanaf de toeterknop, grijs geloof ik. kijk goed of er niet ook aan andere dingen gesleuteld is, kan nog wel eens verassingen geven. 95 is goed jaartal, minder keurings regeltjes, succes ermee.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Claxon wordt vanaf het contact gevoed, ik gok met een zwarte draad (oud type was rood) en de lichtgroene gaat naar de toeterknop om daar pas massa te maken. Er moeten daar dus 2 schuifjes los hangen. Het is niet duidelijk waar je ongeveer woont en of daar iemand in de buurt zit die je een gebruikte kan leveren. Nieuw kosten ze je ook de kop niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

NIX schreef: 08 mar 2026 10:04 Claxon wordt vanaf het contact gevoed, ik gok met een zwarte draad (oud type was rood) en de lichtgroene gaat naar de toeterknop om daar pas massa te maken. Er moeten daar dus 2 schuifjes los hangen. Het is niet duidelijk waar je ongeveer woont en of daar iemand in de buurt zit die je een gebruikte kan leveren. Nieuw kosten ze je ook de kop niet.
Die groene draad die er wel nog in de buurt ja het heeft geen schuifje er aan hangen. Die andere is al helemaal zoek. Klopt het dat met deze oudere modellen een goede fietsbel ook aan de keuring voldoet?

Ik heb hier wat foto's van hoe het er uit ziet: Afbeelding

Afbeelding
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Afbeelding

Dat boutje en pinnetje, daar hoort dat beugeltje op. Heb je al gemeten of er spanning op die mintgroene draad staat als je op de knop drukt? Er zijn ook modellen met de voeding op de knop.
grote klappen, snel thuis
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Fietsbel mag, ja. Is alleen wat rot op een C te monteren. Die zwarte zal wel kort afgeknipt zijn ofzo. Op zich is het geen rocketscience.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

Knijptoeter mag ook.
Afbeelding
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

ildert schreef: 08 mar 2026 19:30 Afbeelding

Dat boutje en pinnetje, daar hoort dat beugeltje op. Heb je al gemeten of er spanning op die mintgroene draad staat als je op de knop drukt? Er zijn ook modellen met de voeding op de knop.
Ja, als ik met de multimeter de plus op de accu heb en de massa op de draad dan krijg ik 12 volt wanneer ik op de knop druk. Dus dat is in ieder geval de juiste
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

NIX schreef: 08 mar 2026 22:17 Fietsbel mag, ja. Is alleen wat rot op een C te monteren. Die zwarte zal wel kort afgeknipt zijn ofzo. Op zich is het geen rocketscience.
Ja, zat al te denken dat als ik een nieuwe positieve draad erbij kan beunen met een drieweg connectorof iets dergelijks en dan die groene draad verleng, dan kan ik er zo een toeter op aansluiten.
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda PC50 K1
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Bericht door PB HONDA PC50 »

Even wat anders, er zit geen isolator tussen je spruitstuk en carburateur lijkt het. Deze voorkomt hitteoverdracht van het spruitstuk naar de carburateur.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

PB HONDA PC50 schreef: 10 mar 2026 19:01 Even wat anders, er zit geen isolator tussen je spruitstuk en carburateur lijkt het. Deze voorkomt hitteoverdracht van het spruitstuk naar de carburateur.
Hoe hoort dit er dan uit te zien? Heb tot nu toe bij het testen geen problemen gehad (maar heb ook niet hard kunnen rijden, het prive terrein waar ik op test is vrij klein).

Edit: Ik kan om een of andere reden de foto toevoegen maar er zit volgens mij een isolator tussen. Alleen is die op de eerdere foto niet goed te zien. Ziet er uit een dikkere pakking toch?
Plaats reactie