Halogeen Lampen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Re: LED Lampen

Bericht door luuk006 »

als je nu een een lamp koopt met alleen maar lampjes die naar buiten(en dus op het reflecterende metaal) schijnen, moet je de lamp ondere controle kunnen houden. en als je een kleine ventilator ofzo maakt, moet het kunnen lijkt mij!

Maar ik denk nu aan deze en dan moet mijn voorlamp toch ook iets harder gaan branden?

en als je nu een hele hoop kleine 6volt ledjes in je koplamp maakt(parallel, als er dan een uitvalt, doe de rest het nog), dan moet je uiteindelijk toch heel veel licht hebben? uiteraard met hele felle ledjes

picture
Afbeelding
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

Met je reflector kun je alleen licht naar voren krijgen als je de de lichtbron ij het brandpunt zet. Zoals het geval is met je gloeilampje.

Zo'n hoeveelheid ledjes moet dus ruimtelijk gezien zeer dicht bij elkaar zitten dat doe zo'n groep LEDS niet zoals jij getekend hebt.

Een koplamp in de vorm van een gloeilamp is zo gek nog niet.

1. Licht direct van de lamp schijnt naar voren, en door middel van de lens iets naar voren gebogen
2. Het licht wat naar achteren, boven schijnt word door de reflector naar voren gereflecteerd in een mooie bundel.

Optisch
Met LED die maar 1 kant op schijnt, lever je 1 van de twee in en Leds zijn wel efficient maar Echt vergelijkbaar vermogen leveren ze per stuk ook niet.
Een alternatief overgaan naar High power Leds, Echter die vragen ook met gemak 2-3 Ampere, met een diodespanning zijn ze ook braaf 6W, een gloeilamp mag warm worden een LED niet die die moet gekoeld worden met een heatsink.

Electronisch. doet een diode het een stuk slechter, omdat die natuurlijk de een deel van de halve sinus neemt. dus in tijd staat een LED ook nog een flink deel uit > 60%.
Halodax
4T-MSB addict
Bezit: CT70 Motodax
Yamaha XVS1100a Dragstar Bobber

Bericht door Halodax »

led in achterlichten en knipperlichten kan prima maar voor een koplamp......
ik zou zeggen zolang er nog geen auto of motor fabrikant is die het maakt, begin er maar niet aan.
standaard gloeilampen zijn achterhaald, de meeste van ons rijden met het soort lampjes wat eigelijk al oud en achterhaald was toen je honda nieuw in de winkel stond, maar er zijn inmiddels verbeteringen genoeg te krijgen die gegarandeerd werken en minder tijd en geld kosten dan led.

hou in je achterlicht en knipperlicht lekker een led lamp en koop voor je koplamp een H4 fitting en bulp en knutsel die erin (alleen op 12v of hoger)
en als je dan echt veel wil zien koop je een blue vision versie (of de namaak daarvan door halfords, die werkt ook prima)
Afbeelding

of de motovision versie van motozoom, die hebben een ander filament waardoor de bundel langer en breeder wordt (maar ook een ander prijskaartje)
ZF-45-85 CT70 K1 1971
gerbrandicus schreef:Klerelijer. Dat zijn van die aso's die gewoon lekker eens op de bek moeten gaan. En omdat je dan geen helm op hebt spettert de inhoud van je hoofd als warme griesmeelpudding over het wegdek.
Natuurlijke selectie.
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door luuk006 »

als je 6volt op een 12volt lampje zet,(zoals hierboven) doet ie het toch niet?
http://www.rovaza.nl/product/Regelaar+12+volt+Univ. deze bedoel ik. en wordt het dan ook gelijkstroom? en bij weinig gas gaat dat lampje hierboven toch niet aan?
groeten
arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax

Bericht door arnold-d »

Halodax schreef:led in achterlichten en knipperlichten kan prima maar voor een koplamp......
ik zou zeggen zolang er nog geen auto of motor fabrikant is die het maakt, begin er maar niet aan.
standaard gloeilampen zijn achterhaald, de meeste van ons rijden met het soort lampjes wat eigelijk al oud en achterhaald was toen je honda nieuw in de winkel stond, maar er zijn inmiddels verbeteringen genoeg te krijgen die gegarandeerd werken en minder tijd en geld kosten dan led.

hou in je achterlicht en knipperlicht lekker een led lamp en koop voor je koplamp een H4 fitting en bulp en knutsel die erin (alleen op 12v of hoger)
en als je dan echt veel wil zien koop je een blue vision versie (of de namaak daarvan door halfords, die werkt ook prima)
Afbeelding

of de motovision versie van motozoom, die hebben een ander filament waardoor de bundel langer en breeder wordt (maar ook een ander prijskaartje)
Wel oppassen met die H4 lampjes.
het geeft wel meer licht, maar je hebt ook kans dat je bedrading warm word, en je behuizing lichtjes smelt..
daar had ik namelijk last van gehad.
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door luuk006 »

het gaat mij erom als ik deze eropzet http://www.rovaza.nl/product/Regelaar+12+volt+Univ
dat mijn lamp het ook doet met lage toerentallen, ik denk dan aan deze lampen
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301050
en anders maak ik er een klein stadslichtje bijin die ik apart uit kan zetten(op batterijen ofzo)
arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax

Bericht door arnold-d »

luuk006 schreef:het gaat mij erom als ik deze eropzet http://www.rovaza.nl/product/Regelaar+12+volt+Univ
dat mijn lamp het ook doet met lage toerentallen, ik denk dan aan deze lampen
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301050
en anders maak ik er een klein stadslichtje bijin die ik apart uit kan zetten(op batterijen ofzo)
Bij de action zijn die lampen 2euro goedkoper :P
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door luuk006 »

dan haal ik die! maar bij weinig toeren, en dus minder dan 12 volt, kan dan je lampje branden, een beetje FEL?
groeten
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.

Bericht door Mike Mechanic »

12 Volt regelaar in je brom en deze ledlamp er in knutselen . . .

http://link.marktplaats.nl/299110881
ホンダ
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door luuk006 »

dat is me iets te duur.. Maar weet iemand als je een halogeenlamp 12 bij lage toeren maar 6volt geeft, of hij het dan ook doet? en hebben ze gelijk of wisselstroom nodig? groeten
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Waarschijnlijk zal hij dan zwak of zelfs niet branden. Maar als je een 6volt ontsteking hebt en daar geen accu aan hangt (die noramaal als spanningsregelaar werkt) heb je volgens mij wel iets meer dan 6 volt. Wissel- of gelijkspanning maakt voor een lampje niet zoveel uit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Jurrien schreef:Waarschijnlijk zal hij dan zwak of zelfs niet branden. Maar als je een 6volt ontsteking hebt en daar geen accu aan hangt (die noramaal als spanningsregelaar werkt) heb je volgens mij wel iets meer dan 6 volt. Wissel- of gelijkspanning maakt voor een lampje niet zoveel uit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Inderdaad.
Zo'n lamp werkt perfect rechtstreeks op de draad voor het voorlicht..dat het voltage lager is maakt helemaal niet zoveel uit.
Ik heb zo'n lamp (van de action, maar niet de blauwe versie) in H7 op mijn CY50 (ook 6V) en dat werkt veel beter als origineel.
luuk006
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door luuk006 »

dus als ik zo'n h7lamp van de action(12volt) op mijn 6volt hang(spanningsregelaar), brand ie gewoon goed?
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Waarom zou je die spanningsregelaar houden? Doorbranden doet zo'n H7-lamp toch niet, je moet je juist zorgen maken of hij wel fel genoeg brandt.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Bart
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bart »

Kleine tip: Op het motorforum is er een goed topic over.
Blauw of Groen?
Plaats reactie