tt cilinderkop, welke vorm?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door niek is ik »

heb weer mijn eigen pc geranimeert... dus kan weer normaal computeren... nu we toch bezig zijn, wat willen jullie allemaal weten/zien... wat ik nu bij huis heb liggen is, een gk4 kruk, een gb2 kruk, een c90 kruk, een gk4
(50cc)zuiger, een gb2 zuiger(70cc en 50cc), een nt c90 zuiger, een s65 zuiger(zelfde als ot70 zegmaar alleen iets minder grote diameter) cilinders, en carters...
Rest licht in opslag en kom ik voorlopig niet...

Dus...

wat willen we weten/zien? heb ook een schuifmaat...

overigens over de kwestie gk4 topend of gb2 topend... ik ben meer fan van het gk4 topend, loopt toch net wat fijner/stiller en vooral ook zuiniger... en kwa prestatie's maakt het vreemd genoeg niks uit.(zal denk ik aan de compressie verhouding liggen en aan de standaard gemonteerde nokkenstok)

wat ook weer leuk is om te weten dat er voor gk4 hoge compressie zuigers van honda zijn. zoals bijvoorbeeld de cf120A zuiger van de 5bak ssjes... namelijk van de CRF50 en de CRF70... die zijn hoge compressie en doen je prestatie's goed. zo loopt je verder standaard gk4 blokje met 50cc daarmee tegen de 70-75...toch leuk.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

Hee da's leuk, ja ik wil wel wat weten, maar dat meten lijkt me lastig. Ik doe een voorstel: ik wil eigenlijk alleen maar weten hoe hoog (BDP) voor GB2 cil+kruk en GK4 cil+kruk komt. Dan hebben we twee maten: de rand van de zuiger en het midden.

Maar jij hebt het los liggen, da's lastiger. Als de krukaswangen van GK4 en GB2 hetzelfde zijn en de plaats van de onderste drijfstangpen hetzelfde is (ik verwacht van wel). Dan kun je de kruk met zuiger naar beneden laten hangen en dan tov de krukaswang meten.
Lijkt je dat wat?

Dan is het nog het voorstel van iemand om op een GB2 drijfstang een GK4 zuiger te monteren, dan zou een GK4 kop wel passen, kan dat ook op die manier nagemeten worden?
niek is ik
4T-MSB heilige

Henk Veen schreef:Hee da's leuk, ja ik wil wel wat weten, maar dat meten lijkt me lastig. Ik doe een voorstel: ik wil eigenlijk alleen maar weten hoe hoog (BDP) voor GB2 cil+kruk en GK4 cil+kruk komt. Dan hebben we twee maten: de rand van de zuiger en het midden.

Maar jij hebt het los liggen, da's lastiger. Als de krukaswangen van GK4 en GB2 hetzelfde zijn en de plaats van de onderste drijfstangpen hetzelfde is (ik verwacht van wel). Dan kun je de kruk met zuiger naar beneden laten hangen en dan tov de krukaswang meten.
Lijkt je dat wat?

Dan is het nog het voorstel van iemand om op een GB2 drijfstang een GK4 zuiger te monteren, dan zou een GK4 kop wel passen, kan dat ook op die manier nagemeten worden?

als ik het goed lees wil jij weten wat de slag is van de gk4 en de gb2 kruk? de krukas wangen zijn inderdaad het zelfde, dus dan zou ik de drijfstang kunnen meten met de schuifmaat? dus van onder tot boven... dan heb je het echter niet heel precies, maar ik denk precies genoeg?(enige afwijking die er in kan zitten is hoe nouwkeuring ze het piston pen gat hebben geboort/gemaakt)

het voorstel kan ik vrij makkelijk doen, ik pak cartertjes, een gb2 krukje, doe de kruk tussen de carters, doe er een gk4 zuiger op, duw er een cilinder op, en laat de zuiger op het bovenste punt komen, en kijk hoever die in/uit de cilinder steekt.
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Nou, niet de slag, want dat is hoe veel ie op en neer gaat. Meten zonder carter is idd tricky omdat de zuiger wiebelt. In een carter is het veel nauwkeuriger te meten, dus als dat kan, veel beter! Dan de cilinder er op met een gebruikte voetpakking en in BDP tov de cilinder bovenkant meten voor de genoemde 3 gevallen:
1. GB2-drijfstang+GB2-zuiger
2. GK4-drijfstang+GK4-zuiger
3. GB2-drijfstang+GK4-zuiger

Dan krijgen we een beetje gevoel wat de invloed is op de verbrandingsruimte (=compressie) van de genoemde combinaties.

Misschien kun je dan nog eens kijken waarom een GK4 kop niet op een GB2 drijf+zuiger past en hoeveel mm dat scheelt.
niek is ik
4T-MSB heilige

prima... gaan we van de week ergens doen...(vanavond staat mijn cee uit elkaar plukken op het programma)

kan eventueel ook de dieptes van de verbrandingskamers meten, enkel heb ik momenteel geen gk4 kop bij huis heb liggen, die licht in de oplsag...
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

@verbrandingskamers meten: goed idee, ik heb wel een GK4 liggen, zal eens meten.
niek is ik
4T-MSB heilige

zo, de volgende gegevens zijn vergaard.

eerste is steeds de kruk, 2e steeds type zuiger. de voetpakking was een oud gaar ding.
de gk4 kruk, en de gk4 zuiger waren replica(daar kon ik makkelijker bij dan bij het ori honda spul) van het ''merk'' zongsheng
de gb2 kruk en gb2 zuiger waren origineel hm, de cilinder is ook origineel hm.

gk4+gk4= zuiger steekt niets/nauwelijks iets uit, hooguit een halve mm.(dus kan door een voetpakking bepaald worden)

gk4+gb2= bovenste punt zuiger stak 3mm uit, en de ''zijkant van de zuiger'' stak zo ongeveer 1,5mm uit.

gb2+gb2= hoogste punt zuiger steekt 2mm uit, zuiger zijkant blijft netjes in de cilinder... idealere aansluiting op de verbrandingskamer kan niet.(rekening houdende met de vorm van verbrandingskamer van de gb2 kop, met de squish rand)

gb2+gk4= de zuiger steekt zo'n mm naar binnen.

wat kan ik hieruit concluderen:
gb2kruk + gk4 zuiger+gk4 kop zou moeten gaan met dunne pakkingen, je zal misschien iets compressie missen, maar houd genoeg over.
gb2 kruk+gk4 zuiger+gb2 kop, zou niet gaan, door de diepere verbrandingskamer DENK(dus weet niet 100 procent ceker) ik dat je compressie te kort komt.

gk4 kruk+gb2 zuiger+gb2 kop, zal in eerste instantie niet gaan omdat je zuiger de kop/klep zou gaan raken. misschien is die afstand op te vullen met dikke pakkingen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, daar heb ik te weinig ervaring in. je zou dan dus zo'n 1 a 2 mm moeten uitvullen

gk4 kruk+gb2 zuiger+gk4 kop, die afstand ga je niet uit kunnen vullen met pakkingen. dit omdat de zuiger al erg ver uitsteekt en de kop ook nog een minder diepe verbrandingskamer heeft. dit gaat dus resulteren in kop raken/klep raken/alles kapot, heel veel huilen.staat dus fout in de FAQ

Dan heb ik het hier allemaal over 50cc, de 70cc versie's van de type's zullen in principe het zelfde resultaat geven, al zou een compressie te kort minder snel een probleem zijn. Dit zelfde geld voor 70cc zuigers voor 50 kop..

verder kun je concluderen dat de gk4 kruk inderdaad net iets langer is, zo'n 1 a 2 mm(afhankelijk van hoe noukeuring mijn meetwerk/dikte van voetpakking was)

moet ik nog de cilinderkop diepte meten of is dat niet meer nodig?

graag dit in de FAQ
krijg regelmatig vragen over de NT blokjes, en dan scheelt dat in iedergeval typen/weer opzoeken/een hoop onduidelijkheid.

misschien binnenkort ook eens een stukje typen over de NT blokjes met wat waaraan te herkennen, dus waaraan de NT koppelingen aan te herkennen, waaraan nt versnellingsbakken herkennen, waaraan nt schakelassen aan te herkennen, NT welk type herkennen(gb2 gk4) waaraan een nt blokje van buitenaf aan te herkennen enzovoorts enzovoorts, want dat is ook iets wat je telkens weer kan uitleggen, en vaak krijg je dan nog een onduidelijk verhaal.

maar daarvoor moet ik even kijken hoe ik met mijn tijd zit...
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Goed werk!
Kan me helemaal vinden in je conclusies. Ik mis wel een belangrijke conclusie, onze oorspronkelijke vraag (met al die AT/TT blokjes juist interessant!): kan op een GB2+GB2 een GK4 kop? Volgens jouw metingen aan de rand wel, maar de GB2 zuiger is (te veel?) hoger dan een GK4 (zie foto boven), dus het levert een hoger (te hoge?) compressie en de kans is aanwezig dat de kleppen geraakt worden. Ik zal kijken of ik morgen de GK4 kop kan opmeten bij een dichte klep en een open klep. Als jij dan de GB2 kop opmeet. Wie weet kunnen we dan iets roepen. Maar ik denk dat het moeilijk wordt, bij dit soort cc's maakt een mm meer/minder al heel veel uit.

Dit mag zeker in de FAQ!
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de FAQ's ooit dicht gezet zijn. De reden was dat alles al gezegd en bedacht was.... Ook vind ik het jammer dat posts niet bewaard worden, in deze tijd dat GB's niets meer kosten lijkt me dat toch wel achterhaald... sorry Mod's, dat wilde ik toch weer even kwijt......

Een stukje over NT blokjes is een goed idee, als ik je kan helpen, zeg het maar, ik weet alleen wat van ori Honda TT en NT blokjes + electro. Van OT weet ik bijna niets....
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

HALLO!!! ALLE LUIE MODS AUB WAKKER WORDEN EN DEZE NUTTIGE INFO AUB IN DE FAQ ZETTEN!!!!

Geldt trouwens ook voor de discusies over zuigers.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Zal door degene die de user FaqMod beheerd moeten gebeuren. Heb geen create button in de FAQ's
ml03zl
Moderator
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

Ook handig om even te wachten tot ALLE info er is (over de GK4 kop), dan kan alles in één keer in de faq.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
niek is ik
4T-MSB heilige

Henk Veen schreef:Goed werk!
Kan me helemaal vinden in je conclusies. Ik mis wel een belangrijke conclusie, onze oorspronkelijke vraag (met al die AT/TT blokjes juist interessant!): kan op een GB2+GB2 een GK4 kop? Volgens jouw metingen aan de rand wel, maar de GB2 zuiger is (te veel?) hoger dan een GK4 (zie foto boven), dus het levert een hoger (te hoge?) compressie en de kans is aanwezig dat de kleppen geraakt worden. Ik zal kijken of ik morgen de GK4 kop kan opmeten bij een dichte klep en een open klep. Als jij dan de GB2 kop opmeet. Wie weet kunnen we dan iets roepen. Maar ik denk dat het moeilijk wordt, bij dit soort cc's maakt een mm meer/minder al heel veel uit.

Dit mag zeker in de FAQ!
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de FAQ's ooit dicht gezet zijn. De reden was dat alles al gezegd en bedacht was.... Ook vind ik het jammer dat posts niet bewaard worden, in deze tijd dat GB's niets meer kosten lijkt me dat toch wel achterhaald... sorry Mod's, dat wilde ik toch weer even kwijt......

Een stukje over NT blokjes is een goed idee, als ik je kan helpen, zeg het maar, ik weet alleen wat van ori Honda TT en NT blokjes + electro. Van OT weet ik bijna niets....
persoonlijk DENK ik dat gb2+gb2 met gk4 kop, de kop, en zoniet de kop de klep gaat raken... dit is wat ik denk.
ik pak nu de schuifmaat en meet een ori hm 50cc gb2 kop op:

buitenrand verbrandingskamer(dus uiterste rand van de squish rand) 39 mm(logisch met 50cc)
binnenrand verbrandingskamer(dus de binnenrand van de squish rand, waarna de verbrandingskamer eigenlijk pas ''echt'' begint) zo'n 36 mm

diepste punt verbrandingskamer: zo'n 14mm diep (heb al een keer nagemeten dat gk4 minder diep was, hoeveel minder diep? weet ik niet meer)

inlaat klep diameter, gemeten aan de buitenkant terwijl ie gemonteerd zit: 21mm
uitlaat klep diameter, gemeten aan de buitenkant terwijl ie gemonteerd zit: 18mm

Doorlaat inlaat kanaal: zo'n 17mm

zo genoeg gegevens? of moet ik nog iets aan de kleppen meten?/hoe dit het handigst te meten? aan de nok draaien en ''ongeveer'' meten hoe ver de klep open gaat?(dan is het nog een beetje nok afhankelijk)

Dan een 70cc gb2 kop, die heb ik hier bij de hand enkel een immitatie liggen(en ben bang dar daarvan de gegevens wel eens iets kunnen afwijken als van origineel) de originele zit gemonteerd, en die ga ik er lekker niet afhalen :)
Dus moet ik de immitatie na meten of kan iemand een origineel meten?(moeten zat mensen hebben liggen, NT c90 is het zelfde mensen!)

Dan wat betrefd ''honda NT FAQ'' hier wil ik aan beginnen, maar ik moet even kijken hoever ik kom met gegevens(bij sommige dingen moet ik dan denk ik foto's maken wil het duidelijk zijn) In principe heeft honda NT weinig geheimen meer voor mij.(teminste dat denk ik :P )

op de verschillende mogelijkheden kwa ori hm snelle nokken na
(dat je allerlei takkie wakkie r nog wattes nokjes in je gk4 kop kan proppen geloof ik wel, en dat je takkie wakkie nokkenassen voor cd90 in je gb2 kop kan doen ook, daar gaat het mij niet om... dan word het ben ik bang een onoverzichtelijk ellenlang verhaal)
Zo zit er nu in het 50cc gb2 kopje dat naast mij licht een nokkenas met de inscriptie 2 aan de smalle kant.
Nu heb ik ook al eens een gb2 kopje gezien met een 3 op de nokkenas...
Wie kan hier meer over vertellen? hier weet ik namelijk NIKS van.
Zelfde geld voor gk4, ik weet dat een monkey-r bijvoorbeeld een fellere nok in zich heeft, maar of een crf dat ook heeft? of welke mogelijkheden je hebt met gk4 kopjes en ori hm nokjes? weet ik ook NIKS van.

Dus wie? kan hier met(zo goed als) zekerheid iets over vertellen?

Waar iemand mij ook mee mag helpen is het NT monkey blok, dus de 4 bak handgekoppelde, met gk4 kruk en topend(dus niet dat injectie ding, want dat is de komende 10 jaar voor niemand relevant)
wat is het schakelpatroon?(vraag ik me al een hele tijd af)
Weet iemand dat? en alle extra info rondom dat is welkom...

Het c90 blok, weet er aardig wat van inmiddels, zoals hoe de koppeling te herkennen(ook ten opzichte van een NT 50/70 koppeling, daar zit dus verschil(!) in, typ ik later wel een stukje over) de kruk enzovoorts. Maar wat specafiekere informatie is welkom!(heb namelijk nog maar 2 keer een c90 blokje los gehad, dus ben er niet zo bekent mee) Wat voor olie pomp zit er standaard in? alle handige info is welkom.(dus ook de info welke zuiger te gebruiken voor ot70 kop te monteren, dit vergeet ik telkens/krijg steeds een ander verhaal te horen)

Had een PB van Roow gekregen waar het neer te zetten allemaal in de FAQ, wat ik voorstel is dat we alle informatie in een toppic zetten(of dit toppic) en dat daaruit een losse FAQ word gemaakt, als dit teminste mogelijk is?
Wat dat betrefd staat de FAQ hier verre van vol, ook over OT mist er nog meer dan genoeg informatie...
of over snelle 310/320 delen, bijna niemand weet ze te herkennen(ik trouwens ook niet allemaal, maar wel een deel)
irmin
4T-MSB addict

Bericht door irmin »

nt c90?

krukassen: GB6 en GT0 met bijbehorende zuigers. Zijn nog meer types geloof ik (GB1?), maar dit zijn de gangbare. GB6 zuiger is moeilijk nieuw te krijgen (zeker in overmaat). GT0 zuiger is goed te krijgen. GB6 zuiger met GT0 krukas werkt prima. Ik heb niet zo snel een verschil in de 2 krukassen kunnen ontdekken.
oliepomp is 210% t.o.v. de ot c50 pomp

Met een ot C70 kop kan een 087 zuiger gebruikt worden met hele dikke voetpakkingen. GB0 zuiger zou zo moeten kunnen.

Nog effe wat fabels verhelpen:
1. GB5 is de code van de drijfstang die gebruikt wordt in de GB6 krukas. GB5 is een c70 code (blijkbaar gebruiken ze dezelfde drijfstang?), GB6 een c90 code. De code van de hele krukas is 13000-GB6-000, ook al zit er een GB5 drijfstang in.
2. De 126 zuiger is NIET goed voor een c90 (wat de verschillende 4-takt-toko's je ook willen doen geloven).

vraagje:
NTc90 koppeling anders dan die van deen c50/70. wat is het vercshil?
NTc90 koppeling past wel in een OT c50 blok. heb m'n c50 ermee uitgerust, oorspronkelijke c50 koppelingsdeksel erop en dat werkt wel heel goed moet ik zeggen. :)
cracque frontal
Brommert
4T-MSB addict
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7

Bericht door Brommert »

irmin schreef:Met een ot C70 kop kan een 087 zuiger gebruikt worden met hele dikke voetpakkingen. GB0 zuiger zou zo moeten kunnen.
Ik heb een OT70 kop op een voor de rest standaard C90 blok gehad. Met een 087 (OT70 zuiger dus) ging het bij mij net goed met dikke dubbele voetpakking, wel een enorme compressie (te hoog naar mijn zin). Met een GB0 zuiger ging het perfect, en naar mijn gevoel dezelfde compressie als een standaard C90 blokje. Het ging net wat harder dan met een C90 kop, door de fellere nok en grotere kleppen denk ik.

Zo heb ik erg lang rond gereden, tot ik overstapte op een 52mm cilinder. Die mijn kruk heeft gesloopt maar dat is een ander verhaal, en niet echt relevant voor dit topic.
irmin schreef:De 126 zuiger is NIET goed voor een c90 (wat de verschillende 4-takt-toko's je ook willen doen geloven).
Klopt inderdaad, ik heb hier een overmaat C90 cilinder met 126 zuiger liggen, het past allemaal, maar de zuiger komt wat laag wat dus een lage compressie tot gevolg heeft. Het liep bij mij overigens prima en beter dan verwacht, (misschien dat andere mensen andere ervaringen hebben), en ging nog best hard, ik heb met die cilinder en zuiger wel meer dan eens de 90Km/h aangetikt (wel onder optimale omstandigheden, maar toch)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Hier mijn metingen:

GK4, diepte 10.4mm Uit=19mm(K4) In=16mm(U4)
Afbeelding

Ik vond toch mijn 50cc GB2 kop....
Diepte 12mm (waarom meet jij 14???? Dat scheelt nogal wat)
Kleppen idd 21 en 18mm
Bij mij staat er ook 2 op de nok. Ik denk dat ie van mij nog heel origineel is. Ik heb 'm al jaren liggen en ooit op Vehikel bij die Engelsman gekocht.
Afbeelding

Als ik de twee koppen zo naast elkaar leg dan zeg ik: op een GB2+GB2 gaat geen GK4 kop passen, de kleppen zitten zeer waarschijnlijk niet "hoog" genoeg, de verbrandingsruimte is veel kleiner. GB2+GK4 gaat dus wel, maar dan komt de zuiger een (1) mm lager uit en heb je minder compressie.

Van C90 weet ik niets, maar je zou de partslist van CMS eens naast elkaar kunnen leggen. Ik gok: de koppeling van de C50NT is gelijk aan de C90NT. Waarom zouden ze verschillend zijn? Komt meer kracht op? Verschillen de veren? OT koppeling is wel heel anders.
Plaats reactie