Slechte accu: kan dicht

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Re: Slechte accu

Bericht door Henk Veen »

Een gelijkrichter met twee aansluitingen is eenvoudig met een lamp te testen: Sluit een lamp in serie met de gelijkrichter aan op 6V gelijkspanning. Verwissel vervolgens de draden van de gelijkrichter. De lamp mag en moet maar in een geval gaan branden. Dan is de gelijrichter goed
En inderdaad als je accu zo slecht is dat het bijna een kortsluiting geworden is, zullen je lampen een stuk minder fel gaan branden.
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Nou die voltmeter had ik al dus was geen kostenpost. Ben een beetje aan het meten gegaan en eigenlijk is alles goed. Fittingen en massa's van de fittingen zijn goed. De ontsteking en de gelijkrichter heb ik vervangen omdat dit oude zooi ( lees: al een hoop aan gesoldeerd en rotte draden ) was en dan ga ik zowieso niet lopen klooien. Accu zat er niet in dus heb ik ook nieuw aangeschaft. De spanningsregelaar zit er niet in, dit was een typefout :( en bedoelde de gelijkrichter. Spanning op de lampen is 6,3 Volt dus das mooi alleen als ik BEIDE lampen, dus voor EN achter monteer, zakt de spanning helemaal weg, alsof er ergens sluiting is. Lichtschakelaar al uitgesloten. Al een extra massa draad op het blok naar de lampen gezet. Accu losgekoppeld en stationair laten draaien: allemaal geen resultaat. Monteer ik of alleen voor of alleen achter is het goed. Alleen grootste probleem is dat ik de brommer ook niet goed afgesteld krijg, en dat ik een hoop gerammel uit de kop hoor. Dus ik denk dat ik jullie het antwoord op dit probleem voorlopig nog niet kan geven, dat ik eerst maar eens de motor ga ontleden :shock:
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

wat is het wattage en hoeveelheid volt van de lampen die je erin draait?
TWD for life!
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

gewoon 6 volt, voor 15/15W achter 21/5W. Heb ook 25/25W erin gehad voor maar dan blijft er helemaal niks over. Achter wordt ook daadwerkelijk de 5W aangestuurd, remlicht werkt wel goed via de accu.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

en als je gas geeft heb je bijna geen lichtopbrengst of is dat alleen op stationair toerental?
TWD for life!
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Bij gas geven wordt het iets beter maar zeker niet voldoende.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

oke, dus je vermogenopbrengst is te laag voor het wattage wat je hebt aangesloten. de lampen die erin zitten zijn goed, dus je probleem ligt daar niet. het zou kunnen dat er ergens een slechte verbinding in je draden zit of dat je lichtspoel in slechte conditie is. probeer eens je voor en achterlicht direct aan te sluiten op de gele draad van de ontsteking(trek hiervoor even buitenlangs draden). vertel ons dan even of de lichtopbrengst nog even slecht is.
TWD for life!
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Toch jammer, zoals ik al zei: er zit een compleet nieuwe ontsteking in dus de lichtspoel is nieuw. De lampen rechtstreeks op de gele draad levert nog steeds geen resultaat, heb ik al geprobeerd. Het lijkt mij massa maar die is goed. Maar ik trek morgen eerst de kop los om eens te kijken naar die rammel. Denk dat de nokkenas ingesleten is. De verlichting komt daarna wel weer.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

je trekt te snel conclussies. voor gerammel hoef je de kop er vaak niet af te trekken. tikken zijn bijna altijd de kleppen en die moet je afstellen zonder de kop te demonteren. een wat ratelachtig geluid kan komen omdat de distributieketting te slap hangt en die moet je ook afstellen zonder de kop te demonteren. als je het ronde kapje eraf haalt kan je zien hoe strak de distributieketting staat. probeer met een schroevendraaier de distributieketting van het tandwieltje af te drukken. doe dit op de plek waar de ketting boven of onderaan op het eerste tandje van het tandwiel ligt. als het lukt, staat je ketting te slap. kleppen hebben een speling van 0.05mm bij koude motor. over het afstellen van beide onderdelen is genoeg te vinden op het board.

voor je licht raad ik je aan met je multimeter een aantal massa punten door te meten. denk eraan dat er normaal gesproken een draadje van je achterlicht naar het frame loopt voor massa(mist wel eens) en er soms wat roest zit op de massa punten van de koplamp. meet hoe de massa is tussen je koplamp en lichtschakelaar, lichtschakelaar en motorblok, motorblok en achterlicht. zet hiervoor je multimeter op de 'piep' of weerstand stand.
TWD for life!
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Ben alweer een stukje dichterbij gekomen. Ik dacht, doe toch eerst nog maar even die verlichting. Er zit ergens een weerstand in de bruine kabel vanaf de koplamp naar het achterlicht. Waar precies weet ik nog niet, maar als ik de bruine kabel naar het achterlicht eraf gooi in de koplamp en er daar een 5W aanhang werkt het goed. Ik leg van de week eerst een kabel vanaf de koplamp, bruine draad naar het achterlicht en zie het wel even. Kan geen sluiting/weerstand meten maar belast is het altijd weer een ander verhaal.
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Paul_SS50 »

Nou topic kan dicht. Vandaag nieuw achterlicht gemonteerd en een nieuw stuk kabelboom gemaakt vanaf het midden naar het achterlicht en alles werkt naar behoren. Vermoedelijk spanningsverlies/sluiting naar massa in kabel of fitting. In de tussentijd nog even de cilinder eraf gehad om de voetpakking te vervangen (olielek ) en wat ik over dat geluid al dacht, er zit wat speling op de nokkenas maar dat kan nog wel even! :D
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

nitelife schreef:oke, dus je vermogenopbrengst is te laag voor het wattage wat je hebt aangesloten. de lampen die erin zitten zijn goed, dus je probleem ligt daar niet. het zou kunnen dat er ergens een slechte verbinding in je draden zit of dat je lichtspoel in slechte conditie is. probeer eens je voor en achterlicht direct aan te sluiten op de gele draad van de ontsteking(trek hiervoor even buitenlangs draden). vertel ons dan even of de lichtopbrengst nog even slecht is.
Uhm, sorry, maar leg jij uit hoe verlichting werkt?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

NIX schreef:
nitelife schreef:oke, dus je vermogenopbrengst is te laag voor het wattage wat je hebt aangesloten. de lampen die erin zitten zijn goed, dus je probleem ligt daar niet. het zou kunnen dat er ergens een slechte verbinding in je draden zit of dat je lichtspoel in slechte conditie is. probeer eens je voor en achterlicht direct aan te sluiten op de gele draad van de ontsteking(trek hiervoor even buitenlangs draden). vertel ons dan even of de lichtopbrengst nog even slecht is.
Uhm, sorry, maar leg jij uit hoe verlichting werkt?
Ik heb zelf een electrotechniek opleiding afgerond.
TWD for life!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Slechte accu: kan dicht

Bericht door NIX »

Ik sta perplex.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie